Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Hur mycket påverkas laddhastigheten om batteriet inte är förvärmt, ifall yttertemperaturen är säg 15-20 ° och man kört runt 20 mil innan?
Anledningen till att jag undrar hur snabbt det skulle gå om jag laddar min M3LR på någon annan operatörs station än Teslas SuC.
Anledningen till att jag undrar hur snabbt det skulle gå om jag laddar min M3LR på någon annan operatörs station än Teslas SuC.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Laddhastigheten påverkas rejält av batteritemperatur och främst laddnivå såklart.
MVH
MVH
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Absolut, men det jag undrar över är om skapliga sommartemperaturer och en längre körning innan laddningen kan räcka för att i alla fall ge hyfsade laddhastigheter. Jag hade hoppats komma iväg på en längre resa sommaren 2020, men det kom som bekant en pandemi emellan, så jag har bara hunnit snabbladda på SuC under höst och vinter och då alltid haft förvärmning på innan jag kommer fram. Det är lite knepigare att få igång förvärmning om laddningen ska ske på annan operatör än Tesla, vilket kan bli aktuellt på resa i sommar. Därför undrar jag om det scenariot, att yttertempen är knappa 20 ° C och att bilen körts cirka 20 mil innan laddningen start, ändå kan medföra att batteritemperaturen är tillräckligt hög för att få bra laddhastighet.NiklasTesla skrev:Laddhastigheten påverkas rejält av batteritemperatur och främst laddnivå såklart.
MVH
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Borde gå att räkna lite på det. Man får kolla upp eller höfta massan för batteripacken, effekten värme som tillförs och som kyls, vilken temperatur som är den optimala och vilken temperatur som man började med.Niklas Z skrev:Hur mycket påverkas laddhastigheten om batteriet inte är förvärmt, ifall yttertemperaturen är säg 15-20 ° och man kört runt 20 mil innan?
Anledningen till att jag undrar hur snabbt det skulle gå om jag laddar min M3LR på någon annan operatörs station än Teslas SuC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
250kw peak laddhastighet har jag kommit upp till max med Model 3 vid ca 20c ute och längre och aktiv körning innan laddning (V3-SuC och ca 5% laddnivå vid start av laddning).Niklas Z skrev:Absolut, men det jag undrar över är om skapliga sommartemperaturer och en längre körning innan laddningen kan räcka för att i alla fall ge hyfsade laddhastigheter. Jag hade hoppats komma iväg på en längre resa sommaren 2020, men det kom som bekant en pandemi emellan, så jag har bara hunnit snabbladda på SuC under höst och vinter och då alltid haft förvärmning på innan jag kommer fram. Det är lite knepigare att få igång förvärmning om laddningen ska ske på annan operatör än Tesla, vilket kan bli aktuellt på resa i sommar. Därför undrar jag om det scenariot, att yttertempen är knappa 20 ° C och att bilen körts cirka 20 mil innan laddningen start, ändå kan medföra att batteritemperaturen är tillräckligt hög för att få bra laddhastighet.NiklasTesla skrev:Laddhastigheten påverkas rejält av batteritemperatur och främst laddnivå såklart.
MVH
MVH
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Hade du förkonditionerat batteriet då?NiklasTesla skrev:250kw peak laddhastighet har jag kommit upp till max med Model 3 vid ca 20c ute och längre och aktiv körning innan laddning (V3-SuC och ca 5% laddnivå vid start av laddning).Niklas Z skrev:Absolut, men det jag undrar över är om skapliga sommartemperaturer och en längre körning innan laddningen kan räcka för att i alla fall ge hyfsade laddhastigheter. Jag hade hoppats komma iväg på en längre resa sommaren 2020, men det kom som bekant en pandemi emellan, så jag har bara hunnit snabbladda på SuC under höst och vinter och då alltid haft förvärmning på innan jag kommer fram. Det är lite knepigare att få igång förvärmning om laddningen ska ske på annan operatör än Tesla, vilket kan bli aktuellt på resa i sommar. Därför undrar jag om det scenariot, att yttertempen är knappa 20 ° C och att bilen körts cirka 20 mil innan laddningen start, ändå kan medföra att batteritemperaturen är tillräckligt hög för att få bra laddhastighet.NiklasTesla skrev:Laddhastigheten påverkas rejält av batteritemperatur och främst laddnivå såklart.
MVH
MVH
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Kommer inte ihåg men du skall alltid lägga in SuC som destinaton i gpsen i bilen så räknar bilen själv ut om förkonditionering behövs eller ej.Niklas Z skrev:Hade du förkonditionerat batteriet då?NiklasTesla skrev:250kw peak laddhastighet har jag kommit upp till max med Model 3 vid ca 20c ute och längre och aktiv körning innan laddning (V3-SuC och ca 5% laddnivå vid start av laddning).Niklas Z skrev:Absolut, men det jag undrar över är om skapliga sommartemperaturer och en längre körning innan laddningen kan räcka för att i alla fall ge hyfsade laddhastigheter. Jag hade hoppats komma iväg på en längre resa sommaren 2020, men det kom som bekant en pandemi emellan, så jag har bara hunnit snabbladda på SuC under höst och vinter och då alltid haft förvärmning på innan jag kommer fram. Det är lite knepigare att få igång förvärmning om laddningen ska ske på annan operatör än Tesla, vilket kan bli aktuellt på resa i sommar. Därför undrar jag om det scenariot, att yttertempen är knappa 20 ° C och att bilen körts cirka 20 mil innan laddningen start, ändå kan medföra att batteritemperaturen är tillräckligt hög för att få bra laddhastighet.NiklasTesla skrev:Laddhastigheten påverkas rejält av batteritemperatur och främst laddnivå såklart.
MVH
MVH
MVH
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Det är väl snarare så att man lägger in sin slutdestination och ligger det då en SuC längs vägen som navigatorn tycker man behöver ladda på så läggs den till och då kommer även förvärmning ske automatiskt. Vet inte hur det fungerar med SuC som slutdestination. Är det slutdestination så kanske bilen tycker att man inte vill ladda där och då går inte heller någon energi åt till förvärmning.NiklasTesla skrev:
Kommer inte ihåg men du skall alltid lägga in SuC som destinaton i gpsen i bilen så räknar bilen själv ut om förkonditionering behövs eller ej.
MVH
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Det skulle jag kunna göra, men det är just den där frågan vilken batteritemperatur som är den optimala, samt gärna en graf som visar hur laddhastigheten påverkas av temperaturen.Svenssons skrev:Borde gå att räkna lite på det. Man får kolla upp eller höfta massan för batteripacken, effekten värme som tillförs och som kyls, vilken temperatur som är den optimala och vilken temperatur som man började med.Niklas Z skrev:Hur mycket påverkas laddhastigheten om batteriet inte är förvärmt, ifall yttertemperaturen är säg 15-20 ° och man kört runt 20 mil innan?
Anledningen till att jag undrar hur snabbt det skulle gå om jag laddar min M3LR på någon annan operatörs station än Teslas SuC.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Jag vet, men om jag inte ska ladda på SuC så är det svårare att få igång förkonditionering. Det är just fallet icke-SuC-laddning jag funderar över.NiklasTesla skrev:Kommer inte ihåg men du skall alltid lägga in SuC som destinaton i gpsen i bilen så räknar bilen själv ut om förkonditionering behövs eller ej.
MVH
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Så är det, förutsatt att jag laddar på SuC, men om jag skulle vilja ladda hos någon annan operatör, då fixar inte bilens navigator detta, om jag förstått saken rätt.Svenssons skrev:Det är väl snarare så att man lägger in sin slutdestination och ligger det då en SuC längs vägen som navigatorn tycker man behöver ladda på så läggs den till och då kommer även förvärmning ske automatiskt. Vet inte hur det fungerar med SuC som slutdestination. Är det slutdestination så kanske bilen tycker att man inte vill ladda där och då går inte heller någon energi åt till förvärmning.NiklasTesla skrev:
Kommer inte ihåg men du skall alltid lägga in SuC som destinaton i gpsen i bilen så räknar bilen själv ut om förkonditionering behövs eller ej.
MVH
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Jag vet att navigatorn tidigare kunde komma ihåg laddplatser som den hade laddats på men vet inte hur det funkar nu och ifall navigatorn kan lägga in dessa i sin rutt. Gissar på att det inte går idagsläget. Har man Performance kan man alltid själv slå på förvärmningen men annars går det nog inte.Niklas Z skrev:Så är det, förutsatt att jag laddar på SuC, men om jag skulle vilja ladda hos någon annan operatör, då fixar inte bilens navigator detta, om jag förstått saken rätt.Svenssons skrev:Det är väl snarare så att man lägger in sin slutdestination och ligger det då en SuC längs vägen som navigatorn tycker man behöver ladda på så läggs den till och då kommer även förvärmning ske automatiskt. Vet inte hur det fungerar med SuC som slutdestination. Är det slutdestination så kanske bilen tycker att man inte vill ladda där och då går inte heller någon energi åt till förvärmning.NiklasTesla skrev:
Kommer inte ihåg men du skall alltid lägga in SuC som destinaton i gpsen i bilen så räknar bilen själv ut om förkonditionering behövs eller ej.
MVH
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Precis. Ett inlägg jag såg i ett annat forum (som hänvisade till ett klipp av Tesla-Björn) angav att bilen försöker hålla batteritemperaturen på 30 ° vid körning, men att 50 ° är optimal temperatur för batteriet vid laddning. Om det stämmer så borde en yttertemp på 20 ° och 20 mils körning innebära att bilens batteri i alla fall är skapligt nära det lämpliga och borde därmed ge bra laddhastighet, även om det kanske inte blir maximal laddhastighet. I praktiken gör det inte så mycket om laddhastigheten "bara" skulle bli säg 180 kW i stället för 250 kW, om bilen kan hålla laddhastigheten uppe lite längre. Temperaturen kommer ju att stiga under laddprocessen.Svenssons skrev:Jag vet att navigatorn tidigare kunde komma ihåg laddplatser som den hade laddats på men vet inte hur det funkar nu och ifall navigatorn kan lägga in dessa i sin rutt. Gissar på att det inte går idagsläget. Har man Performance kan man alltid själv slå på förvärmningen men annars går det nog inte.Niklas Z skrev:Så är det, förutsatt att jag laddar på SuC, men om jag skulle vilja ladda hos någon annan operatör, då fixar inte bilens navigator detta, om jag förstått saken rätt.Svenssons skrev:Det är väl snarare så att man lägger in sin slutdestination och ligger det då en SuC längs vägen som navigatorn tycker man behöver ladda på så läggs den till och då kommer även förvärmning ske automatiskt. Vet inte hur det fungerar med SuC som slutdestination. Är det slutdestination så kanske bilen tycker att man inte vill ladda där och då går inte heller någon energi åt till förvärmning.NiklasTesla skrev:
Kommer inte ihåg men du skall alltid lägga in SuC som destinaton i gpsen i bilen så räknar bilen själv ut om förkonditionering behövs eller ej.
MVH
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Man kan också välja att köra mer "dynamiskt" när man börjar närma sig laddstationen. Öka hastigheten tillfälligt, släppa gasen för regen osv men dels så lär detta inte uppskattas av bakomvarande och dels så är frågan hur mycket värmen ökar och om det går så mycket snabbare då man även gör av med en del energi för detta.Niklas Z skrev:Precis. Ett inlägg jag såg i ett annat forum (som hänvisade till ett klipp av Tesla-Björn) angav att bilen försöker hålla batteritemperaturen på 30 ° vid körning, men att 50 ° är optimal temperatur för batteriet vid laddning. Om det stämmer så borde en yttertemp på 20 ° och 20 mils körning innebära att bilens batteri i alla fall är skapligt nära det lämpliga och borde därmed ge bra laddhastighet, även om det kanske inte blir maximal laddhastighet. I praktiken gör det inte så mycket om laddhastigheten "bara" skulle bli säg 180 kW i stället för 250 kW, om bilen kan hålla laddhastigheten uppe lite längre. Temperaturen kommer ju att stiga under laddprocessen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Jorå, jag kör med det där knepet ofta. Det funkar. Men är det nära till SuC så kan det ju behöva förvärmas ändå, innan du åker.Svenssons skrev:Det är väl snarare så att man lägger in sin slutdestination och ligger det då en SuC längs vägen som navigatorn tycker man behöver ladda på så läggs den till och då kommer även förvärmning ske automatiskt. Vet inte hur det fungerar med SuC som slutdestination. Är det slutdestination så kanske bilen tycker att man inte vill ladda där och då går inte heller någon energi åt till förvärmning.NiklasTesla skrev:
Kommer inte ihåg men du skall alltid lägga in SuC som destinaton i gpsen i bilen så räknar bilen själv ut om förkonditionering behövs eller ej.
MVH
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Kör du motorväg så skulle jag säga att det inte är ett problem. Med min model S så är det snarare tvärtom att batteriet är för varmt när man kommer till laddaren .