Så är det, förutsatt att jag laddar på SuC, men om jag skulle vilja ladda hos någon annan operatör, då fixar inte bilens navigator detta, om jag förstått saken rätt.Svenssons skrev:Det är väl snarare så att man lägger in sin slutdestination och ligger det då en SuC längs vägen som navigatorn tycker man behöver ladda på så läggs den till och då kommer även förvärmning ske automatiskt. Vet inte hur det fungerar med SuC som slutdestination. Är det slutdestination så kanske bilen tycker att man inte vill ladda där och då går inte heller någon energi åt till förvärmning.NiklasTesla skrev:
Kommer inte ihåg men du skall alltid lägga in SuC som destinaton i gpsen i bilen så räknar bilen själv ut om förkonditionering behövs eller ej.
MVH
Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Jag vet att navigatorn tidigare kunde komma ihåg laddplatser som den hade laddats på men vet inte hur det funkar nu och ifall navigatorn kan lägga in dessa i sin rutt. Gissar på att det inte går idagsläget. Har man Performance kan man alltid själv slå på förvärmningen men annars går det nog inte.Niklas Z skrev:Så är det, förutsatt att jag laddar på SuC, men om jag skulle vilja ladda hos någon annan operatör, då fixar inte bilens navigator detta, om jag förstått saken rätt.Svenssons skrev:Det är väl snarare så att man lägger in sin slutdestination och ligger det då en SuC längs vägen som navigatorn tycker man behöver ladda på så läggs den till och då kommer även förvärmning ske automatiskt. Vet inte hur det fungerar med SuC som slutdestination. Är det slutdestination så kanske bilen tycker att man inte vill ladda där och då går inte heller någon energi åt till förvärmning.NiklasTesla skrev:
Kommer inte ihåg men du skall alltid lägga in SuC som destinaton i gpsen i bilen så räknar bilen själv ut om förkonditionering behövs eller ej.
MVH
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Precis. Ett inlägg jag såg i ett annat forum (som hänvisade till ett klipp av Tesla-Björn) angav att bilen försöker hålla batteritemperaturen på 30 ° vid körning, men att 50 ° är optimal temperatur för batteriet vid laddning. Om det stämmer så borde en yttertemp på 20 ° och 20 mils körning innebära att bilens batteri i alla fall är skapligt nära det lämpliga och borde därmed ge bra laddhastighet, även om det kanske inte blir maximal laddhastighet. I praktiken gör det inte så mycket om laddhastigheten "bara" skulle bli säg 180 kW i stället för 250 kW, om bilen kan hålla laddhastigheten uppe lite längre. Temperaturen kommer ju att stiga under laddprocessen.Svenssons skrev:Jag vet att navigatorn tidigare kunde komma ihåg laddplatser som den hade laddats på men vet inte hur det funkar nu och ifall navigatorn kan lägga in dessa i sin rutt. Gissar på att det inte går idagsläget. Har man Performance kan man alltid själv slå på förvärmningen men annars går det nog inte.Niklas Z skrev:Så är det, förutsatt att jag laddar på SuC, men om jag skulle vilja ladda hos någon annan operatör, då fixar inte bilens navigator detta, om jag förstått saken rätt.Svenssons skrev:Det är väl snarare så att man lägger in sin slutdestination och ligger det då en SuC längs vägen som navigatorn tycker man behöver ladda på så läggs den till och då kommer även förvärmning ske automatiskt. Vet inte hur det fungerar med SuC som slutdestination. Är det slutdestination så kanske bilen tycker att man inte vill ladda där och då går inte heller någon energi åt till förvärmning.NiklasTesla skrev:
Kommer inte ihåg men du skall alltid lägga in SuC som destinaton i gpsen i bilen så räknar bilen själv ut om förkonditionering behövs eller ej.
MVH
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Man kan också välja att köra mer "dynamiskt" när man börjar närma sig laddstationen. Öka hastigheten tillfälligt, släppa gasen för regen osv men dels så lär detta inte uppskattas av bakomvarande och dels så är frågan hur mycket värmen ökar och om det går så mycket snabbare då man även gör av med en del energi för detta.Niklas Z skrev:Precis. Ett inlägg jag såg i ett annat forum (som hänvisade till ett klipp av Tesla-Björn) angav att bilen försöker hålla batteritemperaturen på 30 ° vid körning, men att 50 ° är optimal temperatur för batteriet vid laddning. Om det stämmer så borde en yttertemp på 20 ° och 20 mils körning innebära att bilens batteri i alla fall är skapligt nära det lämpliga och borde därmed ge bra laddhastighet, även om det kanske inte blir maximal laddhastighet. I praktiken gör det inte så mycket om laddhastigheten "bara" skulle bli säg 180 kW i stället för 250 kW, om bilen kan hålla laddhastigheten uppe lite längre. Temperaturen kommer ju att stiga under laddprocessen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Jorå, jag kör med det där knepet ofta. Det funkar. Men är det nära till SuC så kan det ju behöva förvärmas ändå, innan du åker.Svenssons skrev:Det är väl snarare så att man lägger in sin slutdestination och ligger det då en SuC längs vägen som navigatorn tycker man behöver ladda på så läggs den till och då kommer även förvärmning ske automatiskt. Vet inte hur det fungerar med SuC som slutdestination. Är det slutdestination så kanske bilen tycker att man inte vill ladda där och då går inte heller någon energi åt till förvärmning.NiklasTesla skrev:
Kommer inte ihåg men du skall alltid lägga in SuC som destinaton i gpsen i bilen så räknar bilen själv ut om förkonditionering behövs eller ej.
MVH
Re: Laddhastighet sommartid utan förvärmning
Kör du motorväg så skulle jag säga att det inte är ett problem. Med min model S så är det snarare tvärtom att batteriet är för varmt när man kommer till laddaren .