Kan de vara så att de sätter typ en vanlig delta laddare eller liknande bredvid sin SuC station.fth skrev:Det vore intressant att veta mer om dessa samarbeten.martinot skrev:Låter som det inte är något nytt eller stort nyhetsvärde gällande detta.
Jag har laddat på SuC över hela Europa under flera år, och aldrig sett något som tyder på att någon station har byggts i samarbete med någon annan operatör, eller att andra bilar skulle kunna ladda där.
Av vad jag har sett så måste detta antingen ha skett efter 2019 (inga Europa-resor för mig pga covid), eller vara helt separata stationer som inte har med SuC-nätverket att göra.
/fth
Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det var ändå ett ganska tydligt svar från Tesla. Då har det inte med att Tesla låter andra ladda på superchargers att göra. Nyhetsvärdet ligger väl i så fall i att norra Sverige snart lämpar sig utmärkt för elbilsturism oavsett om man har tesla eller annan bil med okej räckvidd
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ja, kanske, men vad skulle i så fall vara poängen?chaffis75 skrev:Kan de vara så att de sätter typ en vanlig delta laddare eller liknande bredvid sin SuC station.
Rimligen så ger väl sig Tesla bara in i detta om det finns uppenbara fördelar, t.ex. om rejäla bidrag gör det möjligt att etablera en ny station på en plats som dom annars inte hade bedömt vara värd investeringen.
Jag har svårt att tro att dessa bidrag skulle beviljas för den närmast symboliska handlingen att sätta upp någon/några allmänna stolpar bredvid den "riktiga" stationen.
Någon station med flera andra stolpar än Tesla jag aldrig sett, och då har jag ändå kört många tusen mil över stora delar av Europa de senaste åren.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det är ju rätt vanligt att det finns andra laddare än Teslas SuperCharger på olika platser. SuperChargern i Kalmar kan man säga är ett sammarbete mellan Tesla, Clever/Bee/Mer och Kalmar Energi. Hade inte SuperChargen satts upp där hade det inte blivit någon laddare från Clever/Bee/Mer. Bägge dessa laddnätverken sammarbetade tillsammans med Kalmar energi för att möjliggöra en laddstationerna där. Antagligen samma sak i Tindered.fth skrev:Det vore intressant att veta mer om dessa samarbeten.martinot skrev:Låter som det inte är något nytt eller stort nyhetsvärde gällande detta.
Jag har laddat på SuC över hela Europa under flera år, och aldrig sett något som tyder på att någon station har byggts i samarbete med någon annan operatör, eller att andra bilar skulle kunna ladda där.
Av vad jag har sett så måste detta antingen ha skett efter 2019 (inga Europa-resor för mig pga covid), eller vara helt separata stationer som inte har med SuC-nätverket att göra.
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ok, ingen av dessa platser har jag laddat på, men vad jag kan se så har Clever/Bee/Mer en stolpe och Tesla sex på båda dessa platser.Svenssons skrev:Det är ju rätt vanligt att det finns andra laddare än Teslas SuperCharger på olika platser. SuperChargern i Kalmar kan man säga är ett sammarbete mellan Tesla, Clever/Bee/Mer och Kalmar Energi. Hade inte SuperChargen satts upp där hade det inte blivit någon laddare från Clever/Bee/Mer. Bägge dessa laddnätverken sammarbetade tillsammans med Kalmar energi för att möjliggöra en laddstationerna där. Antagligen samma sak i Tindered.
Sannolikt har väl Tesla stått för lejonparten av investeringen här, jag har svårt att tro att något av dessa projekt skulle ha varit berättigade till bidrag?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
De stationer i norr som diskuteras måste väl ändå vara något helt annat än detta?Svenssons skrev:Det är ju rätt vanligt att det finns andra laddare än Teslas SuperCharger på olika platser. SuperChargern i Kalmar kan man säga är ett sammarbete mellan Tesla, Clever/Bee/Mer och Kalmar Energi. Hade inte SuperChargen satts upp där hade det inte blivit någon laddare från Clever/Bee/Mer. Bägge dessa laddnätverken sammarbetade tillsammans med Kalmar energi för att möjliggöra en laddstationerna där. Antagligen samma sak i Tindered.
Kalmar/Tindered verkar ju som sagt handla om att Kalmar Energi, Tesla, och Clever/Bee/Mer kom överens om att samlokalisera laddstationerna för att förenkla utbyggnaden av matning etc.
Stationerna i norr måste väl däremot handla om att Tesla på egen hand bygger stationer där några/alla stolpar är tillgängliga för alla bilmärken?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ja, lite knepigt är det här. Kan det vara så att Tesla sökt och fått bidrag för att sätta upp laddare (ej SuC) enligt specen för bidraget. De kontrakterar sedan någon av de andra laddnätverken för att göra det. Hela den kostnaden täcks då av staten enligt sökt bidrag. Tesla lovar att drifta dem i fem år, men även det kontrakterar man ut. Huxflux har Tesla en plats med tillgång till ”mkt el” och kan bygga en egen SuC-station på samma plats till lägre kostnader än det annars skulle varit eftersom staten betalat för att ”få dit tillräckligt med el” till den platsen?fth skrev:Ja, kanske, men vad skulle i så fall vara poängen?chaffis75 skrev:Kan de vara så att de sätter typ en vanlig delta laddare eller liknande bredvid sin SuC station.
Rimligen så ger väl sig Tesla bara in i detta om det finns uppenbara fördelar, t.ex. om rejäla bidrag gör det möjligt att etablera en ny station på en plats som dom annars inte hade bedömt vara värd investeringen.
Jag har svårt att tro att dessa bidrag skulle beviljas för den närmast symboliska handlingen att sätta upp någon/några allmänna stolpar bredvid den "riktiga" stationen.
Någon station med flera andra stolpar än Tesla jag aldrig sett, och då har jag ändå kört många tusen mil över stora delar av Europa de senaste åren.
/fth
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Tror fördelen är att får bort grund kostnaden för el abb och grävande av kablar till siten.. Sen täcker ju Inte detta allt såklart men tror de kan vara en bra hjälp speciellt på platser som dessa.fth skrev:Ja, kanske, men vad skulle i så fall vara poängen?chaffis75 skrev:Kan de vara så att de sätter typ en vanlig delta laddare eller liknande bredvid sin SuC station.
Rimligen så ger väl sig Tesla bara in i detta om det finns uppenbara fördelar, t.ex. om rejäla bidrag gör det möjligt att etablera en ny station på en plats som dom annars inte hade bedömt vara värd investeringen.
Jag har svårt att tro att dessa bidrag skulle beviljas för den närmast symboliska handlingen att sätta upp någon/några allmänna stolpar bredvid den "riktiga" stationen.
Någon station med flera andra stolpar än Tesla jag aldrig sett, och då har jag ändå kört många tusen mil över stora delar av Europa de senaste åren.
/fth
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Tror på detta och det är egentligen inte särskilt olikt det som tex hänt i Kalmar. Där krävdes rätt stora investeringar i elnätet och laddstolpen för Clever/Bee/Mer hade aldrig blivit av om inte Tesla hade gått in. Inga statliga bidrag inblandade i Kalmar visserligen men på sätt och vis är kommunen inne och stöttar. Att sätta upp en snabbladdare 2016 kan också jämföras med att sätta upp ett par 150 kW-laddare idag. Finns otal med platser där Tesla SuperCharger ligger i anslutning till andra laddnätverk, Arboga är ett tredje exempel.Hmpftfhdns skrev:Ja, lite knepigt är det här. Kan det vara så att Tesla sökt och fått bidrag för att sätta upp laddare (ej SuC) enligt specen för bidraget. De kontrakterar sedan någon av de andra laddnätverken för att göra det. Hela den kostnaden täcks då av staten enligt sökt bidrag. Tesla lovar att drifta dem i fem år, men även det kontrakterar man ut. Huxflux har Tesla en plats med tillgång till ”mkt el” och kan bygga en egen SuC-station på samma plats till lägre kostnader än det annars skulle varit eftersom staten betalat för att ”få dit tillräckligt med el” till den platsen?fth skrev:Ja, kanske, men vad skulle i så fall vara poängen?chaffis75 skrev:Kan de vara så att de sätter typ en vanlig delta laddare eller liknande bredvid sin SuC station.
Rimligen så ger väl sig Tesla bara in i detta om det finns uppenbara fördelar, t.ex. om rejäla bidrag gör det möjligt att etablera en ny station på en plats som dom annars inte hade bedömt vara värd investeringen.
Jag har svårt att tro att dessa bidrag skulle beviljas för den närmast symboliska handlingen att sätta upp någon/några allmänna stolpar bredvid den "riktiga" stationen.
Någon station med flera andra stolpar än Tesla jag aldrig sett, och då har jag ändå kört många tusen mil över stora delar av Europa de senaste åren.
/fth
Jag tror att Tesla kommer att sätta upp SuperCharger på de platser de är med på och bredvid dessa finns offentliga laddstolpar som driftas av något annat laddnätverk som t.ex. Bee/Mer men där Tesla drivit projektet för att få till elen och marken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Svar från Tesla:
”Trafikverkets initiativ uppmuntrar utbyggnaden av publika snabbladdningsstationer, vilket gör det möjligt för fler att köra på el. Idag har Tesla 46 Supercharger-stationer i Sverige och ambitionen är att öppna ytterligare omkring 20 nya Supercharger-stationer under 2021. Vi undersöker möjligheter att utvidga vårt nätverk. Detta inkluderar samarbete där vi kombinerar vårt nätverk med offentliga laddare som drivs av andra företag, vilket vi har gjort i andra europeiska länder. För närvarande kommenterar vi inte ytterligare om vår strategi och affärsavtal inklusive potentiellt samarbete med andra företag.”
”Trafikverkets initiativ uppmuntrar utbyggnaden av publika snabbladdningsstationer, vilket gör det möjligt för fler att köra på el. Idag har Tesla 46 Supercharger-stationer i Sverige och ambitionen är att öppna ytterligare omkring 20 nya Supercharger-stationer under 2021. Vi undersöker möjligheter att utvidga vårt nätverk. Detta inkluderar samarbete där vi kombinerar vårt nätverk med offentliga laddare som drivs av andra företag, vilket vi har gjort i andra europeiska länder. För närvarande kommenterar vi inte ytterligare om vår strategi och affärsavtal inklusive potentiellt samarbete med andra företag.”
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Låter ju som det mest rimliga ändå, det blir en laddare på platsen som gör att bidraget bekostar eldragning mm till platsen då jag gissar på att det inte finns förberett för de mängderna. I samma veva kan Tesla slänga upp en superchargerplats och betala mindre än de hade gjort annars då en del redan är förberett, blir ju lite win-win.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag körde Stockholm-Berlin igår, och får nog hålla med dom som anser att nätverket är mer belastat nu, det märks helt klart att det är fler Teslor som rullar i Europa nu än för något/några pår sedan.
Jag behövde varken köa eller dela v2-stolpe med någon den här gången heller, men det var ett par stationer (Lödde, Slagelse, Busdorf) där det var nära 50% beläggning, hade en eller par bilar till rullat in så hade det blivit någon som fått dela effekt. Som vanligt var det också flera stationer (Markaryd, Wittenburg, Herzsprung) där jag var helt ensam hela eller stora delar av tiden, övriga stationer var det kanske 30% beläggning när jag laddade.
Den beläggningen kan nog betraktas som rätt optimal, så nu behöver nog nätverket byggas ut inför alla MiC Model Y som kommer rulla ut dom närmaste månaderna/åren, och eventuella andra märken som släpps in.
Som tur är verkar ju Tesla ha tagit höjd för detta med många nya stationer på G, vi får hoppas att dom lyckas hålla jämna steg med utrullning och insläpp.
Hemresan på söndag kanske blir mer spännande, det har ju förekommit rapporter om köer på iaf danska SuC under helgtrafiken nyligen, jag får rapportera på måndag hur det såg ut.
/fth
Jag behövde varken köa eller dela v2-stolpe med någon den här gången heller, men det var ett par stationer (Lödde, Slagelse, Busdorf) där det var nära 50% beläggning, hade en eller par bilar till rullat in så hade det blivit någon som fått dela effekt. Som vanligt var det också flera stationer (Markaryd, Wittenburg, Herzsprung) där jag var helt ensam hela eller stora delar av tiden, övriga stationer var det kanske 30% beläggning när jag laddade.
Den beläggningen kan nog betraktas som rätt optimal, så nu behöver nog nätverket byggas ut inför alla MiC Model Y som kommer rulla ut dom närmaste månaderna/åren, och eventuella andra märken som släpps in.
Som tur är verkar ju Tesla ha tagit höjd för detta med många nya stationer på G, vi får hoppas att dom lyckas hålla jämna steg med utrullning och insläpp.
Hemresan på söndag kanske blir mer spännande, det har ju förekommit rapporter om köer på iaf danska SuC under helgtrafiken nyligen, jag får rapportera på måndag hur det såg ut.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Enligt inlägg på Facebook kommer Tindered byggas ut med fyra laddare till och samtidigt öppnas för andra märken. Detta ska ske under våren 2022.
Elbilist sedan 2014
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Inte så stor tidsskillnad på totalen om du behöver dela stolpe ca 10 min under totala laddtiden. Sedan har det byggts ut enormt på bara 2år och det verkar inte stanna av.fth skrev:Jag körde Stockholm-Berlin igår, och får nog hålla med dom som anser att nätverket är mer belastat nu, det märks helt klart att det är fler Teslor som rullar i Europa nu än för något/några pår sedan.
Jag behövde varken köa eller dela v2-stolpe med någon den här gången heller, men det var ett par stationer (Lödde, Slagelse, Busdorf) där det var nära 50% beläggning, hade en eller par bilar till rullat in så hade det blivit någon som fått dela effekt. Som vanligt var det också flera stationer (Markaryd, Wittenburg, Herzsprung) där jag var helt ensam hela eller stora delar av tiden, övriga stationer var det kanske 30% beläggning när jag laddade.
Den beläggningen kan nog betraktas som rätt optimal, så nu behöver nog nätverket byggas ut inför alla MiC Model Y som kommer rulla ut dom närmaste månaderna/åren, och eventuella andra märken som släpps in.
Som tur är verkar ju Tesla ha tagit höjd för detta med många nya stationer på G, vi får hoppas att dom lyckas hålla jämna steg med utrullning och insläpp.
Hemresan på söndag kanske blir mer spännande, det har ju förekommit rapporter om köer på iaf danska SuC under helgtrafiken nyligen, jag får rapportera på måndag hur det såg ut.
/fth
När det nu byggs ut så är det ofta med dedikerade V3 SuC (250kw peak per stolpe) så det finns utrymme i SuC-Nätverk är min bild.
MVH
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
fth skrev:Jag körde Stockholm-Berlin igår, och får nog hålla med dom som anser att nätverket är mer belastat nu, det märks helt klart att det är fler Teslor som rullar i Europa nu än för något/några pår sedan.
Jag behövde varken köa eller dela v2-stolpe med någon den här gången heller, men det var ett par stationer (Lödde, Slagelse, Busdorf) där det var nära 50% beläggning, hade en eller par bilar till rullat in så hade det blivit någon som fått dela effekt. Som vanligt var det också flera stationer (Markaryd, Wittenburg, Herzsprung) där jag var helt ensam hela eller stora delar av tiden, övriga stationer var det kanske 30% beläggning när jag laddade.
Den beläggningen kan nog betraktas som rätt optimal, så nu behöver nog nätverket byggas ut inför alla MiC Model Y som kommer rulla ut dom närmaste månaderna/åren, och eventuella andra märken som släpps in.
Som tur är verkar ju Tesla ha tagit höjd för detta med många nya stationer på G, vi får hoppas att dom lyckas hålla jämna steg med utrullning och insläpp.
Hemresan på söndag kanske blir mer spännande, det har ju förekommit rapporter om köer på iaf danska SuC under helgtrafiken nyligen, jag får rapportera på måndag hur det såg ut.
/fth
Om det är så mycket trafik en vanlig torsdag i oktober så ser det nog helt annorlunda ut under stor trafikhelger när mycket folk är ute på vägarna.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ja, det finns utrymme, men inte så mycket som för något/några år sedan, söndagens resa får också visa hur det ser ut i helgtrafik.NiklasTesla skrev:Inte så stor tidsskillnad på totalen om du behöver dela stolpe ca 10 min under totala laddtiden. Sedan har det byggts ut enormt på bara 2år och det verkar inte stanna av.
När det nu byggs ut så är det ofta med dedikerade V3 SuC (250kw peak per stolpe) så det finns utrymme i SuC-Nätverk är min bild.
MVH
Tidsskillnaden för delad stolpe är kanske inte så stor per tillfälle, men på en resa som min så skulle delad stolpe på alla ställen innebära någon timme extra restid, det slipper jag gärna.
Delad stolpe är dessutom jobbigt rent psykologiskt, man vill gärna ha tvåsiffrig effekt iaf ett tag
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
”Mycket” kanske jag inte håller riktigt med om, jag gissar att snittbeläggningen kanske låg på runt 20%.MWall skrev:Om det är så mycket trafik en vanlig torsdag i oktober så ser det nog helt annorlunda ut under stor trafikhelger när mycket folk är ute på vägarna.
Hemresan imorgon blir dock intressantare, då kanske helgtrafiken ställer till det på några ställen.
Danmark ligger väl sämst till, och med Europas sämsta motorvägsförare dessutom så räknar jag kallt med någon extra timme genom det landet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Hehe ja att Danskarna generellt ej har lärt sig att gå tillbaka till höger körfält efter omkörning äter nog mer tid när man kör roadtrip till kontinenten är min bild ocksåfth skrev:”Mycket” kanske jag inte håller riktigt med om, jag gissar att snittbeläggningen kanske låg på runt 20%.MWall skrev:Om det är så mycket trafik en vanlig torsdag i oktober så ser det nog helt annorlunda ut under stor trafikhelger när mycket folk är ute på vägarna.
Hemresan imorgon blir dock intressantare, då kanske helgtrafiken ställer till det på några ställen.
Danmark ligger väl sämst till, och med Europas sämsta motorvägsförare dessutom så räknar jag kallt med någon extra timme genom det landet.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Danska principen är att så länge det finns något annat fordon hitom horisonten så ligger man i vänsterfil, och eftersom Danmark är så platt så blir det alltså hela tiden.NiklasTesla skrev:Hehe ja att Danskarna generellt ej har lärt sig att gå tillbaka till höger körfält efter omkörning äter nog mer tid när man kör roadtrip till kontinenten är min bild också
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Hemresan Berlin-Stockholm igår gick som väntat mycket bra, ett par iakttagelser:
Danmark verkar helt klart behöva utbyggnad, jag behövde bara ladda en gång i landet (Köge), men höll koll på beläggningen i navigatorn, Middlefart och Slagelse växlade mellan 1-2 platser lediga och kö hela tiden. Köge var mindre än halvfullt, men fortfarande fler bilar än jag har sett tidigare, men eftersom den stationen är så stor är risken att behöva dela stolpe fortfarande liten.
Löddeköpinge behöver också helt klart byggas ut (och möjligen repareras), där var i princip fullt hela tiden jag var där i går em, den skulle nog behöva minst dubbla kapaciteten. När jag fick dela stolpe (första och enda gången på resan) så droppade effekten ned till ca 55 kW. Jag har inte behövt dela så ofta, men jag är rätt säker på att effekten då "bara" gick ned till 70-75 kW, så jag antar att det bör vara fel på en eller flera moduler i kabinettet jag hamnade på? Dom korta stunder jag inte delade stolpe så var effekten normal.
Övriga stationer på vägen hade mycket låg beläggning, från ingen till några få bilar.
Nätverket verkar alltså matcha behoven väldigt bra fortfarande, med undantag för några "hotspots" som borde vara rätt enkelt att bygga bort. Danmark har ju mycket "transittrafik", så det borde ligga i Teslas intresse att öka kapaciteten rejält längs de stora vägarna där.
Covid har också ställt till det en del med öppettider, så på vissa ställen i Tyskland fanns det minimalt eller inga faciliteter, det är ju inte så kul, nu reste jag ju ensam, men med familjen hade det inte varit populärt. Vi får hoppas att det ordnar sig i takt med att länderna öppnar upp igen. Vissa stationer är ju också rätt märkligt placerade, vid inomhus-skidbackar och liknande, då föredrar jag helt klart "vanliga" tankställen där det iaf finns toaletter och kaffe.
/fth
Danmark verkar helt klart behöva utbyggnad, jag behövde bara ladda en gång i landet (Köge), men höll koll på beläggningen i navigatorn, Middlefart och Slagelse växlade mellan 1-2 platser lediga och kö hela tiden. Köge var mindre än halvfullt, men fortfarande fler bilar än jag har sett tidigare, men eftersom den stationen är så stor är risken att behöva dela stolpe fortfarande liten.
Löddeköpinge behöver också helt klart byggas ut (och möjligen repareras), där var i princip fullt hela tiden jag var där i går em, den skulle nog behöva minst dubbla kapaciteten. När jag fick dela stolpe (första och enda gången på resan) så droppade effekten ned till ca 55 kW. Jag har inte behövt dela så ofta, men jag är rätt säker på att effekten då "bara" gick ned till 70-75 kW, så jag antar att det bör vara fel på en eller flera moduler i kabinettet jag hamnade på? Dom korta stunder jag inte delade stolpe så var effekten normal.
Övriga stationer på vägen hade mycket låg beläggning, från ingen till några få bilar.
Nätverket verkar alltså matcha behoven väldigt bra fortfarande, med undantag för några "hotspots" som borde vara rätt enkelt att bygga bort. Danmark har ju mycket "transittrafik", så det borde ligga i Teslas intresse att öka kapaciteten rejält längs de stora vägarna där.
Covid har också ställt till det en del med öppettider, så på vissa ställen i Tyskland fanns det minimalt eller inga faciliteter, det är ju inte så kul, nu reste jag ju ensam, men med familjen hade det inte varit populärt. Vi får hoppas att det ordnar sig i takt med att länderna öppnar upp igen. Vissa stationer är ju också rätt märkligt placerade, vid inomhus-skidbackar och liknande, då föredrar jag helt klart "vanliga" tankställen där det iaf finns toaletter och kaffe.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det där är precis den bild jag har från min Tysklandsresa i somras. Enda stället som hade hög beläggning var Köge. På alla andra SuC jag laddade vid var majoriteten av stolparna lediga. När jag närmade mig Köge söderifrån (hade kommit till Danmark med Rostock-Gedser färjan) höll jag koll på beläggningen. Som mest var 20 av 26 stolpar upptagna, men när jag kom fram var 14 av 26 lediga. Annars var beläggningen 35 % eller lägre på de SuC jag kollade på, eller laddade vid.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Enligt Teslas karta är 5 SuC-stationer planerade kommande halvår bara på Själland. Därtill Helsingborg och Malmö på Svenska sidan. Byggs hårt nu.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag kör alltid landvägen över Danmark, och alla dom "mindre" stationerna Slagelse, Middlefart, Rødekro har varit rätt hårt belastade dom fyra gånger jag passerat landet i år.Niklas Z skrev:Det där är precis den bild jag har från min Tysklandsresa i somras. Enda stället som hade hög beläggning var Köge. På alla andra SuC jag laddade vid var majoriteten av stolparna lediga. När jag närmade mig Köge söderifrån (hade kommit till Danmark med Rostock-Gedser färjan) höll jag koll på beläggningen. Som mest var 20 av 26 stolpar upptagna, men när jag kom fram var 14 av 26 lediga. Annars var beläggningen 35 % eller lägre på de SuC jag kollade på, eller laddade vid.
Jag satte citationstecken runt "mindre" eftersom dessa "små" stationer ju faktiskt har 10-16 stolpar, i alla nätverk utanför SuC skulle dom förstås anses som gigantiska
Mycket bra, det behövs faktiskt.RagWal skrev:Enligt Teslas karta är 5 SuC-stationer planerade kommande halvår bara på Själland. Därtill Helsingborg och Malmö på Svenska sidan. Byggs hårt nu.
Som kanske har framgått i tråden så är jag helt övertygad om att Tesla har väldigt höga ambitioner att matcha tillgång och efterfrågan i nätverket, men det kan förstås komma att förekomma perioder och platser med överbelastning, men dom kommer nog byggas bort snabbt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Om man ser företagsekonomiskt. Är det bra med en låg beläggning, eller finns det fog att få upp den? Dvs kan öppnade vara en bra sak omsättningsmässigt?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Mickep skrev:Om man ser företagsekonomiskt. Är det bra med en låg beläggning, eller finns det fog att få upp den? Dvs kan öppnade vara en bra sak omsättningsmässigt?
Låg beläggning är en affärsidé för Tesla. De tjänar bra med pengar så länge som folk köper bilarna.
Och med tanke på att bara Y avser att säljas i 600.000 exemplar i Europa varje år så är god tillgänglighet fortsatt Teslas starkaste marknadsfördel.
Tesla Y LR -22 EAP