Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)

Ja, det är klart. Jönköping kommer nog t ex avlasta en hel del. Framförallt Ödeshög men även Toftaholm i viss mån.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)
Ja, och då behöver inte 3 gånger så många stolpar om 2 år innebära något större överskott utöver Teslas egna bilar om försäljningen hålls uppe.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)
Ja, och då behöver inte 3 gånger så många stolpar om 2 år innebära något större överskott utöver Teslas egna bilar om försäljningen hålls uppe.
Hur tänker du då?

Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.

Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Hur tänker du då?

Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.

Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.
Finns det många ställen med någon större befintlig överkapacitet idag då? Dvs att på v2 är det aldrig ens nära 50% beläggning eller på v3 är det alltid många lediga stolpar? Finns säkert några sådana stationer men tycker inte det är standard att man kan räkna med att en slumpvis vald stationer kommer gapa tom oavsett när man åker även om det sällan är någon kö. Skulle säga att en genomsnittlig station nog är i närheten av vad den behöver i vara i dagens läge för att man ska kunna räkna med att slippa köa den mest intensiva timmen på året för den stationen, sen är det några få som förmodligen aldrig ser mycket användning och lite fler som återkommande blir fulla.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Hur tänker du då?

Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.

Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.
Finns det många ställen med någon större befintlig överkapacitet idag då? Dvs att på v2 är det aldrig ens nära 50% beläggning eller på v3 är det alltid många lediga stolpar? Finns säkert några sådana stationer men tycker inte det är standard att man kan räkna med att en slumpvis vald stationer kommer gapa tom oavsett när man åker även om det sällan är någon kö. Skulle säga att en genomsnittlig station nog är i närheten av vad den behöver i vara i dagens läge för att man ska kunna räkna med att slippa köa den mest intensiva timmen på året för den stationen, sen är det några få som förmodligen aldrig ser mycket användning och lite fler som återkommande blir fulla.
Ok, det vet du bättre än jag. Än så länge har jag ingen anledning att ta mig till en SuC :)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Klintan »

Jung, V2, Mariestad, V3 har alltid gott om lediga platser. Kristinehamn, V3, har varit i princip tom när jag passerat. Hogstorp, V3 norr Uddevalla var mycket ledigt i somras, kan ha ändrats med restriktionslättnader.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av taliz »

Nu när allt fler satsar på 800V kan man ju undra hur det kommer påverka den här strategin.
Även om Tesla öppnar upp så känns det ju inte som förstahandsvalet om man har en 800V-bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av BrooklynS »

Nå, jag tror fortfarande att det handlar om de öppna laddare man redan lämnat anbud på att bygga.

Logiskt, affärsmässigt och självklart.

Övrigt är enbart spekulationer utan grund.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av RagWal »

taliz skrev:
Nu när allt fler satsar på 800V kan man ju undra hur det kommer påverka den här strategin.
Även om Tesla öppnar upp så känns det ju inte som förstahandsvalet om man har en 800V-bil.
Jag tror V3 fixar 800V
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av loftux »

Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av BrooklynS »

Där framgår också att det handlar om specifika Superchargers, rimligen de man lämnat anbud på och fått statsstöd för att bygga.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

fth skrev:
loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth

Beror väl på vad man har för bil men 5 laddningar räcker till 100+ mil för de allra flesta.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av RagWal »

Förr spådde man framtiden i kaffesump, nu är det i textsträngar i appar.

Förr hade man en Press-avdelning, nu kommunicerar man via utveklarna och med interna emails.

Snart ser man informationen i dagspress och biltidningar följt av fyllda kommentarsfält och Facebookdiskussioner.

:lol:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth
Man ska nog köra enormt långt för att inte 5 laddningar ska räcka på en dag. Min längsta dagsetapp hittills är Potsdam - Uppsala, vilket är 110 mil. Då startade jag inte ens med full laddning (hade någonstans mellan 80 och 90 % vid avfärd), men laddade bara två gånger på SuC och en gång på Eon. Om man kör med husvagn i dåligt väder kanske det är möjligt att komma i en situation då fler än 5 SuC-besök på en dag kan bli aktuella
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av RagWal »

fth skrev:
loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth
Kanske en simpel begränsning så folk inte ska dela abonnemang?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
fth skrev:
loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth

Beror väl på vad man har för bil men 5 laddningar räcker till 100+ mil för de allra flesta.
Jag har laddat 5 gånger samma dag vid samma SuC, i Norrköping, p.g.a. tekniska problem. Skall man ha en begränsning så är det rimligare med max kWh per dag.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Beror väl på vad man har för bil men 5 laddningar räcker till 100+ mil för de allra flesta.
Ja, dom flesta Teslor, men öppnar man för alla märken så kommer ju även bilar med betydligt kortare räckvidd kunna använda SuC.

Sen kan jag inte se varför man öht skulle behöva införa en begränsning på i praktiken 100 mil, jag har själv kört betydligt längre än så många gånger med min X90, min Giga Berlin-resa häromveckan hade t.ex. varit omöjlig med den begränsningen.

Niklas Z skrev:
Man ska nog köra enormt långt för att inte 5 laddningar ska räcka på en dag.
[...]
Om man kör med husvagn i dåligt väder kanske det är möjligt att komma i en situation då fler än 5 SuC-besök på en dag kan bli aktuella
Jag har laddat >5ggr på samma resa många gånger med min X90, och det finns ju många bilar med mycket sämre räckvidd som kan tänkas vilja använda SuC om/när dom öppnar upp nätverket. Husvagn eller annat tungt släp kan som sagt också göra att man vill ladda >5ggr.

Känns bara som en helt onödig restriktion, men det kanske bara som sagt gäller >5ggr/dag på samma station.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av loftux »

Är nog taxibilar man vill stoppa från att blocka SuC med begränsningen 5ggr per dag
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av DanneLKPG »

Niklas Z skrev:
Man ska nog köra enormt långt för att inte 5 laddningar ska räcka på en dag. Min längsta dagsetapp hittills är Potsdam - Uppsala, vilket är 110 mil. Då startade jag inte ens med full laddning (hade någonstans mellan 80 och 90 % vid avfärd), men laddade bara två gånger på SuC och en gång på Eon. Om man kör med husvagn i dåligt väder kanske det är möjligt att komma i en situation då fler än 5 SuC-besök på en dag kan bli aktuella
Gör du en längre resa med tyngre släp eller husvagn så kan jag tänka mig att det inte är svårt att komma upp i 5 laddningar på en dag. Och hur blir det om det kanske är en bil som flera delar på?
"Jaha nu får jag bara ladda 2 gånger för att den förra föraren redan gjort 3 idag..." :shock:

Laddningssession kanske bara fyller på 20% eller något också om man vill vara effektiv.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

loftux skrev:
Är nog taxibilar man vill stoppa från att blocka SuC med begränsningen 5ggr per dag
Ah, där trillade poletten ned, så kan det förstås vara, och då bör det gälla samma station som sagt, det är ju bara att titta på hur Tesla-taxi i praktiken saboterade Bredden för ett par år sedan.

Samma effekt borde man väl iofs kunna uppnå med förbud mot kommersiell användning ?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

RagWal skrev:
fth skrev:
loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth
Kanske en simpel begränsning så folk inte ska dela abonnemang?
Ja, det står ju också något om lägre pris vid medlemskap så det kan nog handla om en begränsning av delat abbonemang i t ex en familj
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

Maw skrev:
Ja, det står ju också något om lägre pris vid medlemskap så det kan nog handla om en begränsning av delat abbonemang i t ex en familj
Ja, och även då bör det ju bara gälla samma station, vilket ju inte innebär någon begränsning för hur långt man faktiskt kan köra via SuC.

Nu låter det ju mycket mer rimligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Skönt att få lite mer info som tyder på att det inte är hela nätverket som öppnar upp, verkar helt klart som det kan bli bara de som man får bidrag för att bygga.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Sen kan jag inte se varför man öht skulle behöva införa en begränsning på i praktiken 100 mil, jag har själv kört betydligt längre än så många gånger med min X90, min Giga Berlin-resa häromveckan hade t.ex. varit omöjlig med den begränsningen.
/fth
OK, ja då skiljer det mer än jag trodde i förbrukning. För min del hade jag klarat Potsdam - Uppsala på två laddstopp om Jönköpings SuC hade funnits vid den tiden. Men du kanske åkte landvägen hela sträckan. Jag tog två färjor, så landvägen blev det 110 mil.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar