Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jerker skrev:
Äh bara 37 sidors idisslande. Kärnkraftstråden är uppe i 273 sidor eller nåt åt det hållet.
Är så såna här forum funkar. Att bara svara på frågor kort och koncist ger ett sterilt och genomtråkigt forum. Här kan ju en enkel fråga som besvaras i första svaret sväva ut i en många sidor lång diskussion om allt mellan himmel och jord. Och varför inte?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag uppskattar ofta dina inlägg Jerker, stort tack för dom! Men detta är ju verkligen jättebarnsligt, påhejat också av ett antal.Jerker skrev:
Jag skulle vilja ge dig samma råd som du själv brukar ge - läs inte tråden om du inte uppskattar den. Hade jag inte känt till vem du är hade jag antagit att du är ett trollkonto..
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Du menar alltså att Tesla inte hade kunnat göra de om deras nätverk hade varit öppet från början?RagWal skrev:Man får tycka precis som man vill.Robertrimmevik skrev:Hela idén med egna laddnätverk är befängd. Hur kan det hjälpa omställningen.
Tesla gynnar omställningen genom att köra om och förbi konventionella tillverkare och tvinga dem att stöpa om verksamheten om de vill överleva.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Fortsätt du med cherrypicking. Vi får en så bra dialog då.fth skrev:Så även det var egentligen Teslas fel alltså?Robertrimmevik skrev:Sen håller jag med om att det var jävligt onödigt att göra en ny standard som CCS men de var väll insperade av Tesla att stänga ute andra.
/fth
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Nu pratar vi ju förbi varandra. Jag har inte sagt att Tesla gör sig märkvärdig utan det är det Porsche som gör i det här fallet. Jag tycker inte heller att Tesla på något vis skänker bort infrastrukturen för att andra får handla där. Och det är ju där vi går isär.MWall skrev:Robertrimmevik skrev:Nu ser ju du helst att SuC öppnas. Då finns det en viss poäng i det. Men med den synen som de flesta har här och att alla ska bygga sina egna nätverk så blir det ju bara ytterligare en laddare som man inte kan använda.fth skrev:Alla nya laddare är positivt, varje Porsche som laddar vid en "VIP-lounge" är en mindre bil i kö till Ionity eller SuC.Robertrimmevik skrev:Bra exempel. Ser du det som positivt? Eller framförallt skulle det vara avgörande för dig i valet av att köpa en Porsche?
Vad är det som du ser som negativt med detta? Det är ju inte så att någon annan allmän laddare inte blir byggd pga att Porsche bygger sina, det är är ju ytterligare laddare, som alltså inte minskar tillgången på laddare för andra märken, tvärtom.
/fth
Om alla istället lägger pengarna på infrastruktur som alla kan använda så kommer tillgängligheten bli betydligt bättre.
Vill man få en fantastisk fin laddupplevelse på Porsche i deras lounge spelar det väll ingen roll vilken bil man. Men givetvis får man ju betala för sig. Eller är Porsche för fina för att det ska sitta en Skodaägare där? Det kommer ju komma en tid då det kommer in 15 år gamla rostiga Porsches och smutsar ner deras fina image.
Och om det nu är så märkvärdigt med egna laddställen varför har inte inte t ex Bentley egna bensinmackar idag. Ska de verkligen behöva beblanda sig med kreti och pleti. Tror också att Porscheägare nästan uteslutande väljer battery plus och kommer således göra så i framtiden. Med än längre räckvidd och den snabba laddning som Porsche har kommer laddstoppen bli mycket korta.
Den enda väg då för Porsche att gå är då att korta sin räckvidd för att hinna få en trevlig upplevelse i sin lounge eller att man har sin vardagsladdning där.
Nu vet jag ju att din framtidsspaning ser ut ungefär så. Men där går vi brett isär.
Det handlar väl inte om att göra sig märkvärdig? Varifrån kommer den tankefiguren egentligen? Verkar vara samma vanföreställning som mickep visades sig bära på.
Ändå knepigt hur avundsjuka fungerar. Den slår liksom ut all förmåga till logiskt tänkande.
Tesla arbetar för omställningen genom att visa de andra att det går om man vill och sätter på så sätt press på andra aktörer. Det är ett mycket bättre sätt än att "skänka" bort infrastrukturen.
I min hypotetiska liknelse med om Toyota skulle bygga upp ett nätverk med vätgasmackar tycker jag att jag beskrivit det.
Jag tror att de skulle tjäna på investeringen på sikt om nu vätgas slår igenom och jag tror även att omställningen till vätgas skulle gå snabbare. Om de tar då mer betalt för vätgasen för andra märken så tycker inte jag att de skänker bort sitt nätverk.
Nu är det bäst att jag är tydlig med att säga att jag inte ger ett skit för vätgas och personbilar för annars blir jag nog påhoppad som vätgasförespråkare av lynchmobben.
Med det sagt så betyder det inte att jag är på något sätt avundsjuk. Jag tycker bara att de kunde gjort annorlunda. Sen vad det gäller min situation i glesbygden och exemplet med Storuman så är det kanske inte Teslas ansvar att göra det enklare att ställa om genom att det varit öppet för andra(med ett rejält påslag då). Men det hade definitivt inte sett dåligt ut för Tesla att göra omställningen lättare i glesbygden. Och nu är det bäst att förtydliga igen innan det blir cherrypicking igen. Alternativet för mig att välja Tesla då jag köpte elbil var att välja bort dragkrok och ha serviceverkstad 70 mil bort. Hade jag köpt idag skulle jag valt en MY men jag ville inte vänta med elbil.
Att kalla mig avundsjuk och tappat all förmåga till logiskt tänkande för att vi tänker annorlunda eller för att du inte förstår mig tycker jag är under din värdighet. Många andra här förväntar jag mig det av men absolut inte du. Har jag fattat det rätt så var du Verdi förut. Verdi var i alla fall mycket ödmjuk och till stor hjälp för mig vid valet till att skaffa elbil. De flesta här blev man argt påhoppad av om man ifrågasatt Tesla eller gud förbjude nämnde plug-in hybriden som ett alternativ.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Vad är det för skillnad på att öppna upp nu helt på Teslas villkor än att de hade öppnat upp från början helt på Teslas villkor. Min ståndpunkt har hela tiden legat i att öppna upp från början helt på Teslas villkor för elektrifieringens bästa. Att stängda nätverk inte är för elektrifieringens bästa.RagWal skrev:Jag tycker diskussionen har kantrat en smula. Tesla har i princip drivit hela moderna elbilens utveckling till vad den är idag. Man har byggt upp ett enormt laddnätverk som fungerar utomordentligt utan bidrag eller samarbeten. Nu ska helt plötsligt alla använda den infrastrukturen som den vore allmän egendom.
Jag tycker Tesla ska öppna upp. För elektrifieringens bästa. Men det får naturligtvis ske helt på Teslas villkor.
Att man sagt att man ska öppna upp (på något sätt, till några, någon gång) i några Tweets är mest en pr/förhandlingssak och ögonöppnare tror jag. Enormt mycket diskussioner har iaf startats runt detta. Se bara temperaturen här.
Sen är det ju sakfel att säga att Tesla inte fått bidrag. När Tesla lägger pengar till utbyggnad av laddnätverk i bilpriset och multum med pengar ges i elbilsbonus.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Har laddat i Hudik nu en halvtimme och har varit själv hela tiden, snacka om skillnader
i beläggning alltså...
Ganska meningslöst inlägg, jag vet, och jag är också en som bävar
lite inför en eventuell öppning för alla... men just nu vore det trevligt med några fler bilar just här iaf
Eller egentligen bävar jag inte direkt för jag får ju chansen att testa något
annat än tesla om dom öppnar upp... före det, nej tack.
i beläggning alltså...
Ganska meningslöst inlägg, jag vet, och jag är också en som bävar
lite inför en eventuell öppning för alla... men just nu vore det trevligt med några fler bilar just här iaf
Eller egentligen bävar jag inte direkt för jag får ju chansen att testa något
annat än tesla om dom öppnar upp... före det, nej tack.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5181
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Har du helt tappat greppet om verkligheten?Robertrimmevik skrev:Sen är det ju sakfel att säga att Tesla inte fått bidrag. När Tesla lägger pengar till utbyggnad av laddnätverk i bilpriset och multum med pengar ges i elbilsbonus.
Menar du att det betalas ut mer i bonus per bil för att tesla höjer priset på sina bilar för att bekosta utbyggnaden av laddnätverket?
Eller menar du att elbilsbonusen är ett sätt att subventionera tillverkarnas utbyggnad av laddnätverk? I så fall ska det inte betalas ut en krona i elbilsbonus till någon annan än Tesla, eftersom de är ensamma om att bygga laddinfrastruktur.
Model Y P
Model S P
Model S P
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Dels fanns typ inga andra elbilar i början. Vi får också påminna oss om att Tesla till för bara ett par år sedan levde med konkurskniven mot strupen. I det läget är det få som lägger tid på att integrera mot konkurrenters produkter.Robertrimmevik skrev:Du menar alltså att Tesla inte hade kunnat göra de om deras nätverk hade varit öppet från början?RagWal skrev:Man får tycka precis som man vill.Robertrimmevik skrev:Hela idén med egna laddnätverk är befängd. Hur kan det hjälpa omställningen.
Tesla gynnar omställningen genom att köra om och förbi konventionella tillverkare och tvinga dem att stöpa om verksamheten om de vill överleva.
Nu är ju läget ett annat. Nu försöker man som företag givietvis dra nytta av gjorda investeringar. Det finns också fler andra elbilar att sälja laddning till.
Jag vet inte vad som är optimalt och det finns mycket att ta hänsyn till. Fortsatt tror jag man tjänar mer på att folk väljer en Tesla pga SuC än den el man kan tjäna på att släppa in andra bilar.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Att VW mfl skulle designa in samma laddkontakt som Tesla har? Man la ju energi på konkurrerande CCS istället. Tror du missar i kronologin och andra parters agerande och inställning till Tesla. Man har ju sett Tesla som en nischtillverkare till alldeles nyligen.Robertrimmevik skrev:Vad är det för skillnad på att öppna upp nu helt på Teslas villkor än att de hade öppnat upp från början helt på Teslas villkor. Min ståndpunkt har hela tiden legat i att öppna upp från början helt på Teslas villkor för elektrifieringens bästa. Att stängda nätverk inte är för elektrifieringens bästa.RagWal skrev:Jag tycker diskussionen har kantrat en smula. Tesla har i princip drivit hela moderna elbilens utveckling till vad den är idag. Man har byggt upp ett enormt laddnätverk som fungerar utomordentligt utan bidrag eller samarbeten. Nu ska helt plötsligt alla använda den infrastrukturen som den vore allmän egendom.
Jag tycker Tesla ska öppna upp. För elektrifieringens bästa. Men det får naturligtvis ske helt på Teslas villkor.
Att man sagt att man ska öppna upp (på något sätt, till några, någon gång) i några Tweets är mest en pr/förhandlingssak och ögonöppnare tror jag. Enormt mycket diskussioner har iaf startats runt detta. Se bara temperaturen här.
Här tappar du bort mig, för långsökt för att vara rimligt resonemang i min värld.Robertrimmevik skrev:Sen är det ju sakfel att säga att Tesla inte fått bidrag. När Tesla lägger pengar till utbyggnad av laddnätverk i bilpriset och multum med pengar ges i elbilsbonus.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Nej mitt resonemang är mer så här.Walker skrev:Liten fundering… stör det dig också att du inte får bada i grannarnas pool på sommaren? Eller att du inte får bo i den fina fjällstugan som ändå står tom när du åker förbi? Konstigt resonemang tycker jag. Om jag tillverkar och placerar ut serviceanläggningar till mina kunder förstår jag inte varför jag skulle ha ett moraliskt ansvar att låta ALLA utnyttja dem. Däremot om jag skulle placera ut liknande anläggningar som får utnyttjas mot betalning men skulle förvägra en specifik grupp utan giltig anledning.Robertrimmevik skrev:Jag tycker det var moraliskt fel att stänga ute andra biltillverkare från början. Varför distansera sig så tydligt från andra biltillverkare. Tesla har ju inte uppfunnit bilen eller elbilen heller för den delen. Sen måste de ju givetvis ta betalt för sina tjänster.fth skrev:Nja, det gjorde jag inte, det var du som retoriskt frågade om Tesla skulle vara "speciella" och "märkvärdiga" på något sätt, det var det jag argumenterade mot.Robertrimmevik skrev:Du börjar med att repetera det jag nyss konstaterade. Varför?
Nej, inte alls, men dom verkar tycka det, om dom får som dom vill så blir dom ju tvungna att bygga upp ett vätgasnätverk över hela världen (good luck with that ), ingen annan kommer ju vilja göra det.Robertrimmevik skrev:Tycker du att det låter som en bra idé om t ex Toyota nu skulle börja med ytterligare en standard för sina bilar?
Nej, då har du helt missförstått mig, och sannolikt inte heller läst mina andra inlägg i frågan, jag är tvärtemot för att SuC skall öppnas, jag är inte heller särskilt orolig för att det kommer att orsaka kaos och köer som många andra verkar tro.Robertrimmevik skrev:Jag tycker Ditt resonemang blir mer att Tesla ska ha eget laddnätverk för att de var först och de andra ska uteslutas för all framtid för att de gjorde en annan standard.
Jag är dock helt säker på att ingen annan har någon juridisk, moralisk, ekonomisk eller annan rätt att använda nätverket.
/fth
Om nu vätgas skulle slå igenom(vilket jag definitivt inte tror) och Toyota måste bygga vätgasmackar så tror inte jag att de kommer stänga ute andra märken från dom. Men de skulle nog ta ett skäligt pris. Att stänga ute andra tror jag inte på något sätt hjälper en omställning.
Än en gång hela idén kring egna nätverk tycker jag är helt befängd. Jag är övertygad om att Tesla hade lyckats än bättre om de inte hade distanserat sig med eget laddnätverk. De har gjort häpnadsväckande bilar redan från dag ett och behövde definitivt inte ett eget laddnätverk som usp.
Och till MWall. Jag är absolut inte bitter men det stör mig varje gång jag åker förbi de 8 tomma laddarna på SuC i Storuman.
Hade lätt betalt 15kr/kWh för att toppa upp om det var kö/eller ur funktion på Storumans enda 50kW-laddare.
Jag var väldigt nära att köpa en MS men avsaknaden av dragkrok blev avgörande.
MS tycker jag är så pass grym så det hade varit värt besväret med 70 mil till SC och ideologiskt också skita i att gynna min lokala marknad. Det oavsett ett stängt SuC eller inte. Att ha ett eget laddnätverk som usp vittnar mer om att de i så fall bygger för dåliga bilar. Tar de inte tag i det istället så torde dom ju vara rökta om laddproblematiken för övriga märken blir lösta.
…men det är en HELT annan sak än SuC
Man bygger ett stort superfint badhus i en glesbygdsort där det förövrigt inte finns något annat alternativ till badhus då kommunen helt enkelt inte har råd. Man bygger det som en service för de som bor 50 mil därifrån. De som bor i området har ett stort behov av en liten del av badhuset/konceptet.(ladda)Men än ett lika stort behov av något som badhuset inte tillhandahåller för att ibland fungerar det inte att bada.(serviceverkstad). Behovet uppkommer plötsligt och då måste du lösa den situationen 70mil bort(ja jag vet att de ibland kan åka till plats för att lösa situationen men det har ju funkat sisådär).
Du måste köpa hela konceptet annars är du inte välkommen. Också till ett relativt högt pris.
Jag menar att badhuset hade kunnat öppnat upp den lilla delen av konceptet där det stora behovet finns om så till ockerpris.
Jag förstår att det inte är Teslas ansvar att lösa glesbygdsproblematik men det skadar absolut inte att hjälpa till. Tesla är innovativa och hade säkert kunnat lösa detta med att badhuset är abbonerat för medlemmarna under storhelger så att badhuset inte är fullt när de kommer.
Det här är något av ett sidospår men det är ett svar på varför jag stör mig på de tomma laddarna i Storuman. Jag är inte avundsjuk på grannens pool för den suger lika mycket som min pool och kostar lika mycket.
(Ni behöver inte svara flytta därifrån, hela Sverige ska leva)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Sorry…. du tänker inte bara bakvänt, utan helt fel dessutom.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Bara för att Tesla gör mer betyder det inte att får några subventioner.Nicke Nyfiken skrev:Har du helt tappat greppet om verkligheten?Robertrimmevik skrev:Sen är det ju sakfel att säga att Tesla inte fått bidrag. När Tesla lägger pengar till utbyggnad av laddnätverk i bilpriset och multum med pengar ges i elbilsbonus.
Menar du att det betalas ut mer i bonus per bil för att tesla höjer priset på sina bilar för att bekosta utbyggnaden av laddnätverket?
Eller menar du att elbilsbonusen är ett sätt att subventionera tillverkarnas utbyggnad av laddnätverk? I så fall ska det inte betalas ut en krona i elbilsbonus till någon annan än Tesla, eftersom de är ensamma om att bygga laddinfrastruktur.
Sen tycker jag att du har en mycket bra poäng i det du säger. Att Tesla borde få betydligt mer än andra då de definitivt gör mer för omställningen och att bakåtsträvande fossilbilstillverkare borde få betydligt mindre. Men det ändrar inte att Tesla kunnat upp från början(på deras villkor då förstås) Ni ser att Tesla hade skjutit sig själva i foten. Jag ser det som att Tesla hade varit en än bättre förebild och fått igen det som positiv reklam. Och att omställningen gått snabbare och med en snabbare omställning tror jag att Tesla hade sålt än mera och därmed också utökat laddnätverket snabbare. De behöver inte vara ett eget koncept det räcker med att vara grymma och det är Tesla.
Ni får tycka att jag är helt verklighetsfrånvarande men det är så här jag ser det.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Helt och hållet då?Walker skrev:Sorry…. du tänker inte bara bakvänt, utan helt fel dessutom.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det skulle inte funkat. Tesla har alltid sålt allt de kan producera så de skulle inte sålt mer.Robertrimmevik skrev:Sen tycker jag att du har en mycket bra poäng i det du säger. Att Tesla borde få betydligt mer än andra då de definitivt gör mer för omställningen och att bakåtsträvande fossilbilstillverkare borde få betydligt mindre. Men det ändrar inte att Tesla kunnat upp från början(på deras villkor då förstås) Ni ser att Tesla hade skjutit sig själva i foten. Jag ser det som att Tesla hade varit en än bättre förebild och fått igen det som positiv reklam. Och att omställningen gått snabbare och med en snabbare omställning tror jag att Tesla hade sålt än mera och därmed också utökat laddnätverket snabbare.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Japp.Robertrimmevik skrev:Helt och hållet då?Walker skrev:Sorry…. du tänker inte bara bakvänt, utan helt fel dessutom.
…tyvärr.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Om man tror att Tesla kan bekosta utbyggnationen av ett helt öppet nätverk bara genom pengarna de får i bidrag och tar för elen/abonnemang så kan man ju argumentera för att det är bra för Tesla att öppna, om man inte tror på det är det svårt att motivera för då innebär det bara att Tesla subventionerar andra tillverkare. Det kan inte hålla i förlängningen om inte Tesla står för en överväldigande majoritet av all elbilsförsäljning.
Själv tror jag att det är väldigt svårt att få ekonomi i att bygga ett nätverk dimensionerat så att det inte blir kö de gångerna på året det är som mest resande genom att bara kränga el, rätt säker på att det bara går runt om man räknar in intäkter från något annat som bilförsäljning/matförsäljning. Det är helt enkelt för många som reser så pass sällan men samtidigt som alla andra att intäkten på ett år blir för låg. Det är nog också därför övriga nätverk byggs som de gör, färre laddare på varje plats och dåligt med laddare högre upp i landet.
Själv tror jag att det är väldigt svårt att få ekonomi i att bygga ett nätverk dimensionerat så att det inte blir kö de gångerna på året det är som mest resande genom att bara kränga el, rätt säker på att det bara går runt om man räknar in intäkter från något annat som bilförsäljning/matförsäljning. Det är helt enkelt för många som reser så pass sällan men samtidigt som alla andra att intäkten på ett år blir för låg. Det är nog också därför övriga nätverk byggs som de gör, färre laddare på varje plats och dåligt med laddare högre upp i landet.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
OfarligTesla skrev:Om man tror att Tesla kan bekosta utbyggnationen av ett helt öppet nätverk bara genom pengarna de får i bidrag och tar för elen/abonnemang så kan man ju argumentera för att det är bra för Tesla att öppna, om man inte tror på det är det svårt att motivera för då innebär det bara att Tesla subventionerar andra tillverkare. Det kan inte hålla i förlängningen om inte Tesla står för en överväldigande majoritet av all elbilsförsäljning.
Själv tror jag att det är väldigt svårt att få ekonomi i att bygga ett nätverk dimensionerat så att det inte blir kö de gångerna på året det är som mest resande genom att bara kränga el, rätt säker på att det bara går runt om man räknar in intäkter från något annat som bilförsäljning/matförsäljning. Det är helt enkelt för många som reser så pass sällan men samtidigt som alla andra att intäkten på ett år blir för låg. Det är nog också därför övriga nätverk byggs som de gör, färre laddare på varje plats och dåligt med laddare högre upp i landet.
På tre år har jag laddat 2 622,81 kWh på SuC. Vet inte hur representativ jag är, vissa laddar mer och vissa mindre, men det innehåller bland annat en resa till Spanien ToR. Per år blir det 874 kWh. Det finns ca 22 tusen Tesla bilar i Sverige just nu. Skulle alla ladda som jag så skulle årsbehovet i Sverige vara 19,2 miljoner kWh. Just nu verkar priserna ligga kring 4:-/kWh. Det ger intäkter från SuC i Sverige idag på ca 77 miljoner årligen. Eller ca 3 500:-/bil och år.
Vad kan det kosta att bygga, underhålla, supporta och drifta de 582 laddarna fördelade på 50 stationer? Hur många år står laddaren innan den måste bytas ut? 2017 skrev Tibor att en Supercharger-station kostade 2-2,5 miljoner för 12 laddare. Det betyder att alla 50 (som snittar typ 12 st) kostade 100-125 miljoner att bygga.
Vad köper Tesla strömmen för? Vad betalar de för effekten i nätavgiften? Hur många anställda har de för att sköta drift, reparationer och support?
Ja, kanske finns lite ekonomi i det ändå? Men det är ju inga jättepengar åt nåt håll så vitt jag kan bedöma.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ja vi behöver ju mer information för att kunna räkna helt korrekt på det men Tibor skrev 2017 att bara effektavgiften för 160A och 400v var 4500kr/mån, 150-250 kW lär ju kosta mer men med 4500 kr/stolpe och månad är bara det 31 miljoner om året. Idag är säkert effektavgifterna högre i många områden så tillsammans med de snabbare laddarna kan de nog ligga över 40 miljoner för effektavgiften.MWall skrev:På tre år har jag laddat 2 622,81 kWh på SuC. Vet inte hur representativ jag är, vissa laddar mer och vissa mindre, men det innehåller bland annat en resa till Spanien ToR. Per år blir det 874 kWh. Det finns ca 22 tusen Tesla bilar i Sverige just nu. Skulle alla ladda som jag så skulle årsbehovet i Sverige vara 19,2 miljoner kWh. Just nu verkar priserna ligga kring 4:-/kWh. Det ger intäkter från SuC i Sverige idag på ca 77 miljoner årligen. Eller ca 3 500:-/bil och år.
Vad kan det kosta att bygga, underhålla, supporta och drifta de 582 laddarna fördelade på 50 stationer? Hur många år står laddaren innan den måste bytas ut? 2017 skrev Tibor att en Supercharger-station kostade 2-2,5 miljoner för 12 laddare. Det betyder att alla 50 (som snittar typ 12 st) kostade 100-125 miljoner att bygga.
Vad köper Tesla strömmen för? Vad betalar de för effekten i nätavgiften? Hur många anställda har de för att sköta drift, reparationer och support?
Ja, kanske finns lite ekonomi i det ändå? Men det är ju inga jättepengar åt nåt håll så vitt jag kan bedöma.
Tror som sagt inte det går att bygga för peak bara på försäljningen av el. I så fall borde Ionity vara mycket större idag.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Äsch! Lite trams måste man kunna unna sig också!Curik skrev:Jag uppskattar ofta dina inlägg Jerker, stort tack för dom! Men detta är ju verkligen jättebarnsligt, påhejat också av ett antal.Jerker skrev:
Jag skulle vilja ge dig samma råd som du själv brukar ge - läs inte tråden om du inte uppskattar den. Hade jag inte känt till vem du är hade jag antagit att du är ett trollkonto..
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Kanske lyssnat på Elons uttalande att SuC skulle öppnas upp nu i oktober.Dexter86 skrev:Idag såg jag en BMW i3 ”ladda” på SuC i Mellbystrand…………….
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3588
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Såg en ID3 försöka ladda i Hudiksvall i Augusti. Kopplade ur och åkte samtidigt som vi rullade in.Dexter86 skrev:Idag såg jag en BMW i3 ”ladda” på SuC i Mellbystrand…………….
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Är väl inte så konstigt att de provar efter alla rubriker som varit?