Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Tesla låter andra ladda på SuC?
Nu spekuleras det igen att Tesla öppnar upp sitt laddnätverk.
Opening Supercharging
Intressant är hur VW jobbar, med Plug and Charge och 3 års gratis laddning, se:
viewtopic.php?f=29&t=24632&p=513624#p513624
Skulle Tesla öppna upp sitt SuC så skulle man slå undan benen för andra aktörer.
Dessutom så kan Tesla enkelt inför V2G lösningar och VPP, se:
viewtopic.php?f=46&t=22971&hilit=tesla+vpp
Opening Supercharging
Intressant är hur VW jobbar, med Plug and Charge och 3 års gratis laddning, se:
viewtopic.php?f=29&t=24632&p=513624#p513624
Skulle Tesla öppna upp sitt SuC så skulle man slå undan benen för andra aktörer.
Dessutom så kan Tesla enkelt inför V2G lösningar och VPP, se:
viewtopic.php?f=46&t=22971&hilit=tesla+vpp
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Håller med. Tror det skulle bidra till ökat intresse för elbilar generellt.Zalman3 skrev:Skulle Tesla öppna upp sitt SuC så skulle man slå undan benen för andra aktörer.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Fredrik j skrev:Håller med. Tror det skulle bidra till ökat intresse för elbilar generellt.Zalman3 skrev:Skulle Tesla öppna upp sitt SuC så skulle man slå undan benen för andra aktörer.
Det skulle slå undan benen för Tesla också.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Inte säkert!MWall skrev:Fredrik j skrev:Håller med. Tror det skulle bidra till ökat intresse för elbilar generellt.Zalman3 skrev:Skulle Tesla öppna upp sitt SuC så skulle man slå undan benen för andra aktörer.
Det skulle slå undan benen för Tesla också.
Tesla har ju visat att de har hängt med hyfsat bra i utbyggnaden av laddare.
Mycket sällan är det köer.
Och de kan ju dela upp laddarna i Tesla och "övriga", exempelvis 50-50%.
Eller kanske 75% Tesla och 25% "övriga". Blir ju psykologist jobbigt för en icke Tesla ägare att stå och vänta på sin laddare,
medan man ser en massa lediga Tesla laddare. Och dessutom veta att man betalar 7,70 kr per kWh!
Så att i praktiken det inte blir så stor skillnad för Tesla ägare, medan man kommer tjäna mycket mera på laddning.
Om Tesla tar 7,70kr per kWh så är man ändå 1kr per kWh billigare än Ionity!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag tror inte det. Jag tror även Tesla skulle tjäna på ett ökat intresse för elbilar.MWall skrev:Fredrik j skrev:Håller med. Tror det skulle bidra till ökat intresse för elbilar generellt.Zalman3 skrev:Skulle Tesla öppna upp sitt SuC så skulle man slå undan benen för andra aktörer.
Det skulle slå undan benen för Tesla också.
Om man tror på Tesla som dominerande biltillverkare som snabbt ska bli störst och slå ut andra kan man kanske se annorlunda på det.
Dessutom är det ju inte realistiskt att ha olika laddnät för olika bilar. Funkar ju nu med relativt låga volymer men ska elbilarna ersätta ICE i antal blir det ju ohållbart även om jag tror hemmaladdning kommer bli det vanligaste även i framtiden. Parkeringsplats utan laddning kommer bli lika märkligt som 2m breda parkeringsrutor.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Frågan är väl ändå hyfsat akademisk, många elbilar från andra märken kan ju inte ens ladda på SuC pga placering av laddkontakten.
Finns det någon genomgång av vilka bilar som faktiskt skulle kunna ladda på SuC?
Det skulle ju kunna ge en indikation om vilka märken det realistiskt skulle kunna röra sig om.
/fth
Finns det någon genomgång av vilka bilar som faktiskt skulle kunna ladda på SuC?
Det skulle ju kunna ge en indikation om vilka märken det realistiskt skulle kunna röra sig om.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Fredrik j skrev:Jag tror inte det. Jag tror även Tesla skulle tjäna på ett ökat intresse för elbilar.MWall skrev:Fredrik j skrev:Håller med. Tror det skulle bidra till ökat intresse för elbilar generellt.Zalman3 skrev:Skulle Tesla öppna upp sitt SuC så skulle man slå undan benen för andra aktörer.
Det skulle slå undan benen för Tesla också.
Om man tror på Tesla som dominerande biltillverkare som snabbt ska bli störst och slå ut andra kan man kanske se annorlunda på det.
Dessutom är det ju inte realistiskt att ha olika laddnät för olika bilar. Funkar ju nu med relativt låga volymer men ska elbilarna ersätta ICE i antal blir det ju ohållbart även om jag tror hemmaladdning kommer bli det vanligaste även i framtiden. Parkeringsplats utan laddning kommer bli lika märkligt som 2m breda parkeringsrutor.
Jag ser två problem.
1. Många köper idag Tesla nästan enbart på grund av laddnätverket. Ärligt talat så har själva bilen en mängd svagheter.
2. Det skulle bli trångt om saligheten. Skulle behövas en enorm boom i utbyggnaden om det skulle börja ramla in ID.3, ID.4, E-Tron, EQC, Taycan, i3, E-Niro, Kona...
Klart det inte går att ha ett laddnätverk per märke men det betyder inte att ETT märke kan ha det som försäljningsargument. Läste att Porsche ska bygga ett eget också för den delen.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
fth skrev:Frågan är väl ändå hyfsat akademisk, många elbilar från andra märken kan ju inte ens ladda på SuC pga placering av laddkontakten.
Finns det någon genomgång av vilka bilar som faktiskt skulle kunna ladda på SuC?
Det skulle ju kunna ge en indikation om vilka märken det realistiskt skulle kunna röra sig om.
/fth
Men nu har väl dom flesta SuC V3 250 kW med CCS?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Så kan det ju inte fortsätta om man ska bli en dominerande biltillverkare. Att tillverka bilar för alla, i alla segment är ju orsaken till varför t.ex. VW, GM och Toyota är så stora.MWall skrev:Jag ser två problem.
1. Många köper idag Tesla nästan enbart på grund av laddnätverket. Ärligt talat så har själva bilen en mängd svagheter.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Skulle säga att hemmaladdning redan är vanligaste sättet att ladda elbilar redan idag (om det inte redan varit så från starten tom.).Fredrik j skrev:Jag tror inte det. Jag tror även Tesla skulle tjäna på ett ökat intresse för elbilar.MWall skrev:Fredrik j skrev:Håller med. Tror det skulle bidra till ökat intresse för elbilar generellt.Zalman3 skrev:Skulle Tesla öppna upp sitt SuC så skulle man slå undan benen för andra aktörer.
Det skulle slå undan benen för Tesla också.
Om man tror på Tesla som dominerande biltillverkare som snabbt ska bli störst och slå ut andra kan man kanske se annorlunda på det.
Dessutom är det ju inte realistiskt att ha olika laddnät för olika bilar. Funkar ju nu med relativt låga volymer men ska elbilarna ersätta ICE i antal blir det ju ohållbart även om jag tror hemmaladdning kommer bli det vanligaste även i framtiden. Parkeringsplats utan laddning kommer bli lika märkligt som 2m breda parkeringsrutor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Bygger VAG/Porsche upp ett eget bra laddnät så kommer jag seriöst överväga en Taycan (det största som håller mig från det bytet idag är just tillgången till Teslas SuC).MWall skrev:Fredrik j skrev:Jag tror inte det. Jag tror även Tesla skulle tjäna på ett ökat intresse för elbilar.MWall skrev:Fredrik j skrev:Håller med. Tror det skulle bidra till ökat intresse för elbilar generellt.Zalman3 skrev:Skulle Tesla öppna upp sitt SuC så skulle man slå undan benen för andra aktörer.
Det skulle slå undan benen för Tesla också.
Om man tror på Tesla som dominerande biltillverkare som snabbt ska bli störst och slå ut andra kan man kanske se annorlunda på det.
Dessutom är det ju inte realistiskt att ha olika laddnät för olika bilar. Funkar ju nu med relativt låga volymer men ska elbilarna ersätta ICE i antal blir det ju ohållbart även om jag tror hemmaladdning kommer bli det vanligaste även i framtiden. Parkeringsplats utan laddning kommer bli lika märkligt som 2m breda parkeringsrutor.
Jag ser två problem.
1. Många köper idag Tesla nästan enbart på grund av laddnätverket. Ärligt talat så har själva bilen en mängd svagheter.
2. Det skulle bli trångt om saligheten. Skulle behövas en enorm boom i utbyggnaden om det skulle börja ramla in ID.3, ID.4, E-Tron, EQC, Taycan, i3, E-Niro, Kona...
Klart det inte går att ha ett laddnätverk per märke men det betyder inte att ETT märke kan ha det som försäljningsargument. Läste att Porsche ska bygga ett eget också för den delen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Riktigt.Zalman3 skrev:fth skrev:Frågan är väl ändå hyfsat akademisk, många elbilar från andra märken kan ju inte ens ladda på SuC pga placering av laddkontakten.
Finns det någon genomgång av vilka bilar som faktiskt skulle kunna ladda på SuC?
Det skulle ju kunna ge en indikation om vilka märken det realistiskt skulle kunna röra sig om.
/fth
Men nu har väl dom flesta SuC V3 250 kW med CCS?
Alla V3 har endast CCS.
De flesta V2 har både Tesla och CCS.
Tror dock det var längden på laddkablarna som främst avsågs. Fungerar fint på "nosladdare" (Honda, etc) och "akterladdare" (ID, Polestar), men inte på "mittladdare" (e-tron, Taycan, etc.).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Precis. Det är därför jag skrev även i framtiden...martinot skrev:Skulle säga att hemmaladdning redan är vanligaste sättet att ladda elbilar redan idag (om det inte redan varit så från starten tom.).Fredrik j skrev:Jag tror inte det. Jag tror även Tesla skulle tjäna på ett ökat intresse för elbilar.
Om man tror på Tesla som dominerande biltillverkare som snabbt ska bli störst och slå ut andra kan man kanske se annorlunda på det.
Dessutom är det ju inte realistiskt att ha olika laddnät för olika bilar. Funkar ju nu med relativt låga volymer men ska elbilarna ersätta ICE i antal blir det ju ohållbart även om jag tror hemmaladdning kommer bli det vanligaste även i framtiden. Parkeringsplats utan laddning kommer bli lika märkligt som 2m breda parkeringsrutor.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Fredrik j skrev:Så kan det ju inte fortsätta om man ska bli en dominerande biltillverkare. Att tillverka bilar för alla, i alla segment är ju orsaken till varför t.ex. VW, GM och Toyota är så stora.MWall skrev:Jag ser två problem.
1. Många köper idag Tesla nästan enbart på grund av laddnätverket. Ärligt talat så har själva bilen en mängd svagheter.
Ja precis, om de släpper SuC-lockelsen som köpargument så måste de börja bygga bättre bilar.
Som det är nu så är det nästan ovidkommande vad konkurrenterna släpper för bilar. Det funkar liksom ändå inte om det blir svårt/krångligt att ladda. Jag vet att jag har skrivit att en E-Tron 55 slår min Model S 100D ner till Genoa men då är det en mängd laddnätverk man ska ha koll på längs vägen. Fast bilen kanske löser det? Och Audi har väl nån roamingtjänst? Fast då blir det kanske dyrt istället?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det verkar inte stämma enligt ABRP, inte ens om man begränsar Teslan till att endast ladda på SuperChargers. Låter man Teslan ladda på alla laddare så är Teslan ca halvtimmen snabbare så ingen större skillnad men E-Tron 55 slår inte Model S 100D, de är snarare ungefär lika snabba.MWall skrev:Jag vet att jag har skrivit att en E-Tron 55 slår min Model S 100D ner till Genoa men då är det en mängd laddnätverk man ska ha koll på längs vägen. Fast bilen kanske löser det? Och Audi har väl nån roamingtjänst? Fast då blir det kanske dyrt istället?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag tror inte heller på att Tesla släpper in någon annan i deras laddare.
Det skulle kunna vara någon lyxbil kanske, men inte några större mängder.
På sikt när dom andra laddningsnätverken är större och batterierna är större, då finns den en fördel för tesla att dela, för att komma åt ett större nätverk.
Själv skulle jag inte välja någon annan bil en Tesla pga avsaknad av laddningsnätverk.
Om det skulle börja komma massa andra bilar på teslas laddare så skulle jag tänka mig för om att överhuvudtaget ha en elbil.
Jag vill inte komma fram till en laddplats där det är kö.
Det har hänt mig, men då var det bara några minuter.
Jag kan inte tänka mig att vänta en 30 min för att sedan ladda i 40 min.
Det är jag för lat för. Detta är en verklighet som alla andra kan råka utför, genom dom bara har ett par laddare på samma ställe.
Det skulle kunna vara någon lyxbil kanske, men inte några större mängder.
På sikt när dom andra laddningsnätverken är större och batterierna är större, då finns den en fördel för tesla att dela, för att komma åt ett större nätverk.
Själv skulle jag inte välja någon annan bil en Tesla pga avsaknad av laddningsnätverk.
Om det skulle börja komma massa andra bilar på teslas laddare så skulle jag tänka mig för om att överhuvudtaget ha en elbil.
Jag vill inte komma fram till en laddplats där det är kö.
Det har hänt mig, men då var det bara några minuter.
Jag kan inte tänka mig att vänta en 30 min för att sedan ladda i 40 min.
Det är jag för lat för. Detta är en verklighet som alla andra kan råka utför, genom dom bara har ett par laddare på samma ställe.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag förutsätter detta endast handlar om v3, för v2 skulle det ju krävas en adapter som jag inte tror någon är intresserad av att varken utveckla eller använda.Zalman3 skrev:Men nu har väl dom flesta SuC V3 250 kW med CCS?
Jag pratar alltså om den fysiska placeringen av laddporten, för många bilar är det svårt eller omöjligt att koppla in sig på SuC utan att blockera en eller flera ytterligare platser.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
tomla skrev:Jag tror inte heller på att Tesla släpper in någon annan i deras laddare.
Det skulle kunna vara någon lyxbil kanske, men inte några större mängder.
På sikt när dom andra laddningsnätverken är större och batterierna är större, då finns den en fördel för tesla att dela, för att komma åt ett större nätverk.
Själv skulle jag inte välja någon annan bil en Tesla pga avsaknad av laddningsnätverk.
Om det skulle börja komma massa andra bilar på teslas laddare så skulle jag tänka mig för om att överhuvudtaget ha en elbil.
Jag vill inte komma fram till en laddplats där det är kö.
Det har hänt mig, men då var det bara några minuter.
Jag kan inte tänka mig att vänta en 30 min för att sedan ladda i 40 min.
Det är jag för lat för. Detta är en verklighet som alla andra kan råka utför, genom dom bara har ett par laddare på samma ställe.
Ja precis. Jag skulle nog skaffa en rolig mindre elbil som fixar vardagsbestyren och jobbpendlingen och ha en billigare stor dieselkombi för långfärdsbruk.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Är det aktuellt skulle jag gissa att detta endast gäller nya bilmärken, inte någon av de större. Det skulle inte hjälpa omställningen ifall de större biltillverkarna skulle slippa att hjälpa till med utbyggnaden även ifall man visserligen kan se pengar till Tesla för att komma in på SuC-nätverket som ett sätt att bygga ut antalet stationer med SuperChargers. Ifall ny tillverkare kan hoppa in på SuC-nätverket så tror jag att detta kommer att få större genomslag på både antal tillverkare, modeller och nätverk som finns för kunderna som vill köpa och köra elbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Elon har ju sagt att andra kommer till slut ikapp Tesla vad gäller spec.om de släpper SuC-lockelsen som köpargument så måste de börja bygga bättre bilar.
Men att på sikt så är Teslas fördel en effektiv tillverkning.
10 timmars tillverkningstid per bil pratar man om.
Redan har ju Megacasting tekniken minskat fabrikslinan med 30%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7559
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det är väl ingen fördel för kunden om bilarna inte är billigare?Zalman3 skrev:Elon har ju sagt att andra kommer till slut ikapp Tesla vad gäller spec.om de släpper SuC-lockelsen som köpargument så måste de börja bygga bättre bilar.
Men att på sikt så är Teslas fördel en effektiv tillverkning.
10 timmars tillverkningstid per bil pratar man om.
Redan har ju Megacasting tekniken minskat fabrikslinan med 30%.
Som jag ser det är tillgång till SuC en dealbreaker, räckvidd kommer tvåa.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det pratas ju om att Tesla 2 som kanske lanseras i november, blir mycket billig.mikebike skrev:Det är väl ingen fördel för kunden om bilarna inte är billigare?Zalman3 skrev:Elon har ju sagt att andra kommer till slut ikapp Tesla vad gäller spec.om de släpper SuC-lockelsen som köpargument så måste de börja bygga bättre bilar.
Men att på sikt så är Teslas fördel en effektiv tillverkning.
10 timmars tillverkningstid per bil pratar man om.
Redan har ju Megacasting tekniken minskat fabrikslinan med 30%.
Som jag ser det är tillgång till SuC en dealbreaker, räckvidd kommer tvåa.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Min prio är laddmöjlighet > smidighet > räckvidd > laddhastighet.mikebike skrev:Det är väl ingen fördel för kunden om bilarna inte är billigare?Zalman3 skrev:Elon har ju sagt att andra kommer till slut ikapp Tesla vad gäller spec.om de släpper SuC-lockelsen som köpargument så måste de börja bygga bättre bilar.
Men att på sikt så är Teslas fördel en effektiv tillverkning.
10 timmars tillverkningstid per bil pratar man om.
Redan har ju Megacasting tekniken minskat fabrikslinan med 30%.
Som jag ser det är tillgång till SuC en dealbreaker, räckvidd kommer tvåa.
Dvs geografisk täckning på laddarna är viktigast följt av att det är enkelt att planera och betala laddningen. Sen räcker det egentligen om bilen klarar 25-30 motorvägsmil och kan ladda med åtminstone 100kW. Är så väldigt sällan jag kör långt så tidsförlusten spelar mindre roll. Laddtid på 40 minuter ist för 25 minuter spelar mig ingen som helst roll t ex. Däremot får det absolut inte vara kö eller krångligt. Man ska kunna koppla in bilen och gå därifrån och göra nåt annat. Att sitta och svära i en kö i 20 minuter är värre än laddtid på 60 minuter för då tar det verkligen TID.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Redan nu är det ju kö (eller över 50% fullt på v2) på sina platser och tider, när Y kommer lär det vara samma sak trots den utbyggnad de verkar göra under året. Skulle man släppa in alla andra tillverkare skulle det haverera totalt när långsamladdande bilar skulle stå där 2-4 gånger så länge som Teslorna. Nätverket är verkligen inte dimensionerat för det, däremot kan jag tro att Tesla gör en deal med företag som Lucid eller liknande som inte kommer öka trycket lika mycket.
Om alla får ladda på SuC är frågan om nästa bil ens blir en elbil faktiskt, Tesla lär det dock inte bli då SuC är det som är smidigt att ladda via med Teslorna (det är ju det navigationen planerar via) och skall man stå och vänta vareviga gång så lär det bli gammalt rätt fort.
Om alla får ladda på SuC är frågan om nästa bil ens blir en elbil faktiskt, Tesla lär det dock inte bli då SuC är det som är smidigt att ladda via med Teslorna (det är ju det navigationen planerar via) och skall man stå och vänta vareviga gång så lär det bli gammalt rätt fort.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Håller med många här. Släpper Tesla in andra märken på SUC så lär min nästa bil troligen inte bli en Tesla.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous