Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Ioniq 5 FE AWD
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.MrRun skrev:Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Vet inte om det alltid har gått?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jo, så du kan regga en bil på det kontot.Maw skrev:Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.MrRun skrev:Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Vet inte om det alltid har gått?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det har alltid gått.Maw skrev:Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.MrRun skrev:Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Vet inte om det alltid har gått?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ok, tänkte väl det.MWall skrev:Det har alltid gått.Maw skrev:Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.MrRun skrev:Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Vet inte om det alltid har gått?
Ioniq 5 FE AWD
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Däremot brukar det inte gå logga in i appen om man inte har en Tesla kopplad till kontot. Går det nu?MWall skrev:Det har alltid gått.Maw skrev:Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.MrRun skrev:Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Vet inte om det alltid har gått?
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Fast dagens nivå är ju inte en okej nivå överallt, det finns platser i USA där det är kraftigt underdimensionerat så där behöver de nog dubbla bara för att möta dagens efterfråga.Maw skrev:
Ja, det kanske det gör, fast inte riktigt väl?
Tesla har sålt ca 2 000 000 bilar hittils varav de flesta finns kvar. Om två år har de nog lyckats sälja ytterligare drygt 2 500 000 bilar samtidigt som några av de äldsta försvinner. Låt oss säga att det kommer finnas ca 4 500 000 Teslor i drift om 2 år. Med 3 ggr så många stall som det finns nu skulle det vara en rejäl ökning stall per Tesla jämfört med nu. Det skulle finnas plats för ytterligare 1 500 000 bilar från andra märken utan att det skulle finnas färre stall per bil om två år jämfört med nu....
För att det ska vara meningsfullt att utöka SuC till trippla kapaciteten på bara 2 år krävs det såvitt jag kan förstå att Tesla släpper in andra märken också.
Så jag håller med dig om man pratar om att trippla antalet stolpar överallt och inte fyrdubbla där det behövs och bara dubbla där det räcker, men det tror jag inte är vad som kommer hända. Och att de flesta andra bilar laddar långsammare per km än ”medianTeslan” gör att antalet extra som skulle finnas går ner.
Är det 3x de pratar om under 2 år finns det inte plats för några andra stora tillverkare direkt.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Redan när man åker från Sverige till Norge eller Danmark så märker man att Tesla SuC på vissa ställen är klart underdimensionerat med dagens storlek på flottan av Teslabilar. Även om Tesla inte någonsin säljer mer bilar, så måste de fixa detta.OfarligTesla skrev:Fast dagens nivå är ju inte en okej nivå överallt, det finns platser i USA där det är kraftigt underdimensionerat så där behöver de nog dubbla bara för att möta dagens efterfråga.Maw skrev:
Ja, det kanske det gör, fast inte riktigt väl?
Tesla har sålt ca 2 000 000 bilar hittils varav de flesta finns kvar. Om två år har de nog lyckats sälja ytterligare drygt 2 500 000 bilar samtidigt som några av de äldsta försvinner. Låt oss säga att det kommer finnas ca 4 500 000 Teslor i drift om 2 år. Med 3 ggr så många stall som det finns nu skulle det vara en rejäl ökning stall per Tesla jämfört med nu. Det skulle finnas plats för ytterligare 1 500 000 bilar från andra märken utan att det skulle finnas färre stall per bil om två år jämfört med nu....
För att det ska vara meningsfullt att utöka SuC till trippla kapaciteten på bara 2 år krävs det såvitt jag kan förstå att Tesla släpper in andra märken också.
Så jag håller med dig om man pratar om att trippla antalet stolpar överallt och inte fyrdubbla där det behövs och bara dubbla där det räcker, men det tror jag inte är vad som kommer hända. Och att de flesta andra bilar laddar långsammare per km än ”medianTeslan” gör att antalet extra som skulle finnas går ner.
Är det 3x de pratar om under 2 år finns det inte plats för några andra stora tillverkare direkt.
Sverige är dock fortfarande helt OK för det mesta. Med dagens volym av Teslabilar. Men det gäller som sagt inte alla länder och marknader.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det räcker med att åka 15 km norrut från Stockholm för att uppleva en fullbelagd SuC, Bredden.
Det är ju märkligt att det finns fler laddare utanför Varberg än utanför Stockholm.
Det är ju märkligt att det finns fler laddare utanför Varberg än utanför Stockholm.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Maw skrev:Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning
Ja, det är klart. Jönköping kommer nog t ex avlasta en hel del. Framförallt Ödeshög men även Toftaholm i viss mån.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ja, och då behöver inte 3 gånger så många stolpar om 2 år innebära något större överskott utöver Teslas egna bilar om försäljningen hålls uppe.Maw skrev:Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Hur tänker du då?OfarligTesla skrev:Ja, och då behöver inte 3 gånger så många stolpar om 2 år innebära något större överskott utöver Teslas egna bilar om försäljningen hålls uppe.Maw skrev:Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning
Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.
Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Finns det många ställen med någon större befintlig överkapacitet idag då? Dvs att på v2 är det aldrig ens nära 50% beläggning eller på v3 är det alltid många lediga stolpar? Finns säkert några sådana stationer men tycker inte det är standard att man kan räkna med att en slumpvis vald stationer kommer gapa tom oavsett när man åker även om det sällan är någon kö. Skulle säga att en genomsnittlig station nog är i närheten av vad den behöver i vara i dagens läge för att man ska kunna räkna med att slippa köa den mest intensiva timmen på året för den stationen, sen är det några få som förmodligen aldrig ser mycket användning och lite fler som återkommande blir fulla.Maw skrev:Hur tänker du då?
Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.
Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ok, det vet du bättre än jag. Än så länge har jag ingen anledning att ta mig till en SuCOfarligTesla skrev:Finns det många ställen med någon större befintlig överkapacitet idag då? Dvs att på v2 är det aldrig ens nära 50% beläggning eller på v3 är det alltid många lediga stolpar? Finns säkert några sådana stationer men tycker inte det är standard att man kan räkna med att en slumpvis vald stationer kommer gapa tom oavsett när man åker även om det sällan är någon kö. Skulle säga att en genomsnittlig station nog är i närheten av vad den behöver i vara i dagens läge för att man ska kunna räkna med att slippa köa den mest intensiva timmen på året för den stationen, sen är det några få som förmodligen aldrig ser mycket användning och lite fler som återkommande blir fulla.Maw skrev:Hur tänker du då?
Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.
Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jung, V2, Mariestad, V3 har alltid gott om lediga platser. Kristinehamn, V3, har varit i princip tom när jag passerat. Hogstorp, V3 norr Uddevalla var mycket ledigt i somras, kan ha ändrats med restriktionslättnader.
Elbilist sedan 2014
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Nu när allt fler satsar på 800V kan man ju undra hur det kommer påverka den här strategin.
Även om Tesla öppnar upp så känns det ju inte som förstahandsvalet om man har en 800V-bil.
Även om Tesla öppnar upp så känns det ju inte som förstahandsvalet om man har en 800V-bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Nå, jag tror fortfarande att det handlar om de öppna laddare man redan lämnat anbud på att bygga.
Logiskt, affärsmässigt och självklart.
Övrigt är enbart spekulationer utan grund.
Logiskt, affärsmässigt och självklart.
Övrigt är enbart spekulationer utan grund.
Tesla Y LR -22 EAP
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag tror V3 fixar 800Vtaliz skrev:Nu när allt fler satsar på 800V kan man ju undra hur det kommer påverka den här strategin.
Även om Tesla öppnar upp så känns det ju inte som förstahandsvalet om man har en 800V-bil.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Där framgår också att det handlar om specifika Superchargers, rimligen de man lämnat anbud på och fått statsstöd för att bygga.
Tesla Y LR -22 EAP
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?loftux skrev:Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.
Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
fth skrev:Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?loftux skrev:Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.
Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.
/fth
Beror väl på vad man har för bil men 5 laddningar räcker till 100+ mil för de allra flesta.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Förr spådde man framtiden i kaffesump, nu är det i textsträngar i appar.
Förr hade man en Press-avdelning, nu kommunicerar man via utveklarna och med interna emails.
Snart ser man informationen i dagspress och biltidningar följt av fyllda kommentarsfält och Facebookdiskussioner.
Förr hade man en Press-avdelning, nu kommunicerar man via utveklarna och med interna emails.
Snart ser man informationen i dagspress och biltidningar följt av fyllda kommentarsfält och Facebookdiskussioner.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Man ska nog köra enormt långt för att inte 5 laddningar ska räcka på en dag. Min längsta dagsetapp hittills är Potsdam - Uppsala, vilket är 110 mil. Då startade jag inte ens med full laddning (hade någonstans mellan 80 och 90 % vid avfärd), men laddade bara två gånger på SuC och en gång på Eon. Om man kör med husvagn i dåligt väder kanske det är möjligt att komma i en situation då fler än 5 SuC-besök på en dag kan bli aktuellafth skrev:Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?loftux skrev:Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.
Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.
/fth
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.