Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu hänger jag inte med. Ingen av de laddarna som ska få Trafikverkets investeringsstöd kommer ju byggas av Tesla.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Klintan »

TiborBlomhall skrev:
Nu hänger jag inte med. Ingen av de laddarna som ska få Trafikverkets investeringsstöd kommer ju byggas av Tesla.
TM Sweden AB står ju med på listan över beviljade investeringsstöd maj 2021? https://www.trafikverket.se/tjanster/an ... -elfordon/
Screenshot_20210511-214103~2.png
Elbilist sedan 2014
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Det här är ju rätt stort faktiskt. Tesla har lovat Sverige att bygga laddare som andra får använda. Även om orterna det handlar om är så pass små att det nog inte behöver oroas alltför mycket för en extrem trängsel när alla märken kan ladda vid två av laddarna… :) Blir spännande att se hur de löser det rent praktiskt. Är man riktigt nyfiken är ansökan offentlig handling och kanske ger nån ledtråd.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av TomParkering »

Hmpftfhdns skrev:
Det här är ju rätt stort faktiskt. Tesla har lovat Sverige att bygga laddare som andra får använda. Även om orterna det handlar om är så pass små att det nog inte behöver oroas alltför mycket för en extrem trängsel när alla märken kan ladda vid två av laddarna… :) Blir spännande att se hur de löser det rent praktiskt. Är man riktigt nyfiken är ansökan offentlig handling och kanske ger nån ledtråd.
Det troligaste är väl i så fall att det inte är "samma" laddare utan att Tesla på sin "station" även bygger X procent "vanliga" laddare. Är rätt säker på att jag läst om dylika varianter från andra länder där det krävts för att få investeringsbidrag.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

TomParkering skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Det här är ju rätt stort faktiskt. Tesla har lovat Sverige att bygga laddare som andra får använda. Även om orterna det handlar om är så pass små att det nog inte behöver oroas alltför mycket för en extrem trängsel när alla märken kan ladda vid två av laddarna… :) Blir spännande att se hur de löser det rent praktiskt. Är man riktigt nyfiken är ansökan offentlig handling och kanske ger nån ledtråd.
Det troligaste är väl i så fall att det inte är "samma" laddare utan att Tesla på sin "station" även bygger X procent "vanliga" laddare. Är rätt säker på att jag läst om dylika varianter från andra länder där det krävts för att få investeringsbidrag.

Ja, exakt. De kommer antagligen inte låta några andra ladda på SuC-laddarna.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Mickep »

Ja det vore tråkigt om de tillåter andra som de sagt att de skall göra.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
Ja det vore tråkigt om de tillåter andra som de sagt att de skall göra.
Det har de väl inte sagt? Blev ett jävla tjat om Elons tweet. Men det var "low key" också. Att fullskaligt öppna upp alla SuC för alla elbilar vore allt annat än low key.
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MrRun »

Tesla svarar AlltOmElbil:
”Trafikverkets initiativ uppmuntrar utbyggnaden av publika snabbladdningsstationer, vilket gör det möjligt för fler att köra på el. Idag har Tesla 46 Supercharger-stationer i Sverige och ambitionen är att öppna ytterligare omkring 20 nya Supercharger-stationer under 2021. Vi undersöker möjligheter att utvidga vårt nätverk. Detta inkluderar samarbete där vi kombinerar vårt nätverk med offentliga laddare som drivs av andra företag, vilket vi har gjort i andra europeiska länder. För närvarande kommenterar vi inte ytterligare om vår strategi och affärsavtal inklusive potentiellt samarbete med andra företag ”.
https://alltomelbil.se/39-nya-platser-i ... kets-stod/
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
Tesla svarar AlltOmElbil:
”Trafikverkets initiativ uppmuntrar utbyggnaden av publika snabbladdningsstationer, vilket gör det möjligt för fler att köra på el. Idag har Tesla 46 Supercharger-stationer i Sverige och ambitionen är att öppna ytterligare omkring 20 nya Supercharger-stationer under 2021. Vi undersöker möjligheter att utvidga vårt nätverk. Detta inkluderar samarbete där vi kombinerar vårt nätverk med offentliga laddare som drivs av andra företag, vilket vi har gjort i andra europeiska länder. För närvarande kommenterar vi inte ytterligare om vår strategi och affärsavtal inklusive potentiellt samarbete med andra företag ”.
https://alltomelbil.se/39-nya-platser-i ... kets-stod/
Bra info.
Detta inkluderar samarbete där vi kombinerar vårt nätverk med offentliga laddare som drivs av andra företag, vilket vi har gjort i andra europeiska länder.
Låter som det inte är något nytt eller stort nyhetsvärde gällande detta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Låter som det inte är något nytt eller stort nyhetsvärde gällande detta.
Det vore intressant att veta mer om dessa samarbeten.

Jag har laddat på SuC över hela Europa under flera år, och aldrig sett något som tyder på att någon station har byggts i samarbete med någon annan operatör, eller att andra bilar skulle kunna ladda där. :?

Av vad jag har sett så måste detta antingen ha skett efter 2019 (inga Europa-resor för mig pga covid), eller vara helt separata stationer som inte har med SuC-nätverket att göra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev:
martinot skrev:
Låter som det inte är något nytt eller stort nyhetsvärde gällande detta.
Det vore intressant att veta mer om dessa samarbeten.

Jag har laddat på SuC över hela Europa under flera år, och aldrig sett något som tyder på att någon station har byggts i samarbete med någon annan operatör, eller att andra bilar skulle kunna ladda där. :?

Av vad jag har sett så måste detta antingen ha skett efter 2019 (inga Europa-resor för mig pga covid), eller vara helt separata stationer som inte har med SuC-nätverket att göra.

/fth
Kan de vara så att de sätter typ en vanlig delta laddare eller liknande bredvid sin SuC station.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Det var ändå ett ganska tydligt svar från Tesla. Då har det inte med att Tesla låter andra ladda på superchargers att göra. Nyhetsvärdet ligger väl i så fall i att norra Sverige snart lämpar sig utmärkt för elbilsturism oavsett om man har tesla eller annan bil med okej räckvidd ;)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

chaffis75 skrev:
Kan de vara så att de sätter typ en vanlig delta laddare eller liknande bredvid sin SuC station.
Ja, kanske, men vad skulle i så fall vara poängen?

Rimligen så ger väl sig Tesla bara in i detta om det finns uppenbara fördelar, t.ex. om rejäla bidrag gör det möjligt att etablera en ny station på en plats som dom annars inte hade bedömt vara värd investeringen.

Jag har svårt att tro att dessa bidrag skulle beviljas för den närmast symboliska handlingen att sätta upp någon/några allmänna stolpar bredvid den "riktiga" stationen.

Någon station med flera andra stolpar än Tesla jag aldrig sett, och då har jag ändå kört många tusen mil över stora delar av Europa de senaste åren.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
martinot skrev:
Låter som det inte är något nytt eller stort nyhetsvärde gällande detta.
Det vore intressant att veta mer om dessa samarbeten.

Jag har laddat på SuC över hela Europa under flera år, och aldrig sett något som tyder på att någon station har byggts i samarbete med någon annan operatör, eller att andra bilar skulle kunna ladda där. :?

Av vad jag har sett så måste detta antingen ha skett efter 2019 (inga Europa-resor för mig pga covid), eller vara helt separata stationer som inte har med SuC-nätverket att göra.

/fth
Det är ju rätt vanligt att det finns andra laddare än Teslas SuperCharger på olika platser. SuperChargern i Kalmar kan man säga är ett sammarbete mellan Tesla, Clever/Bee/Mer och Kalmar Energi. Hade inte SuperChargen satts upp där hade det inte blivit någon laddare från Clever/Bee/Mer. Bägge dessa laddnätverken sammarbetade tillsammans med Kalmar energi för att möjliggöra en laddstationerna där. Antagligen samma sak i Tindered.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Det är ju rätt vanligt att det finns andra laddare än Teslas SuperCharger på olika platser. SuperChargern i Kalmar kan man säga är ett sammarbete mellan Tesla, Clever/Bee/Mer och Kalmar Energi. Hade inte SuperChargen satts upp där hade det inte blivit någon laddare från Clever/Bee/Mer. Bägge dessa laddnätverken sammarbetade tillsammans med Kalmar energi för att möjliggöra en laddstationerna där. Antagligen samma sak i Tindered.
Ok, ingen av dessa platser har jag laddat på, men vad jag kan se så har Clever/Bee/Mer en stolpe och Tesla sex på båda dessa platser.

Sannolikt har väl Tesla stått för lejonparten av investeringen här, jag har svårt att tro att något av dessa projekt skulle ha varit berättigade till bidrag?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Det är ju rätt vanligt att det finns andra laddare än Teslas SuperCharger på olika platser. SuperChargern i Kalmar kan man säga är ett sammarbete mellan Tesla, Clever/Bee/Mer och Kalmar Energi. Hade inte SuperChargen satts upp där hade det inte blivit någon laddare från Clever/Bee/Mer. Bägge dessa laddnätverken sammarbetade tillsammans med Kalmar energi för att möjliggöra en laddstationerna där. Antagligen samma sak i Tindered.
De stationer i norr som diskuteras måste väl ändå vara något helt annat än detta?

Kalmar/Tindered verkar ju som sagt handla om att Kalmar Energi, Tesla, och Clever/Bee/Mer kom överens om att samlokalisera laddstationerna för att förenkla utbyggnaden av matning etc.

Stationerna i norr måste väl däremot handla om att Tesla på egen hand bygger stationer där några/alla stolpar är tillgängliga för alla bilmärken?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Hmpftfhdns »

fth skrev:
chaffis75 skrev:
Kan de vara så att de sätter typ en vanlig delta laddare eller liknande bredvid sin SuC station.
Ja, kanske, men vad skulle i så fall vara poängen?

Rimligen så ger väl sig Tesla bara in i detta om det finns uppenbara fördelar, t.ex. om rejäla bidrag gör det möjligt att etablera en ny station på en plats som dom annars inte hade bedömt vara värd investeringen.

Jag har svårt att tro att dessa bidrag skulle beviljas för den närmast symboliska handlingen att sätta upp någon/några allmänna stolpar bredvid den "riktiga" stationen.

Någon station med flera andra stolpar än Tesla jag aldrig sett, och då har jag ändå kört många tusen mil över stora delar av Europa de senaste åren.

/fth
Ja, lite knepigt är det här. Kan det vara så att Tesla sökt och fått bidrag för att sätta upp laddare (ej SuC) enligt specen för bidraget. De kontrakterar sedan någon av de andra laddnätverken för att göra det. Hela den kostnaden täcks då av staten enligt sökt bidrag. Tesla lovar att drifta dem i fem år, men även det kontrakterar man ut. Huxflux har Tesla en plats med tillgång till ”mkt el” och kan bygga en egen SuC-station på samma plats till lägre kostnader än det annars skulle varit eftersom staten betalat för att ”få dit tillräckligt med el” till den platsen?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev:
chaffis75 skrev:
Kan de vara så att de sätter typ en vanlig delta laddare eller liknande bredvid sin SuC station.
Ja, kanske, men vad skulle i så fall vara poängen?

Rimligen så ger väl sig Tesla bara in i detta om det finns uppenbara fördelar, t.ex. om rejäla bidrag gör det möjligt att etablera en ny station på en plats som dom annars inte hade bedömt vara värd investeringen.

Jag har svårt att tro att dessa bidrag skulle beviljas för den närmast symboliska handlingen att sätta upp någon/några allmänna stolpar bredvid den "riktiga" stationen.

Någon station med flera andra stolpar än Tesla jag aldrig sett, och då har jag ändå kört många tusen mil över stora delar av Europa de senaste åren.

/fth
Tror fördelen är att får bort grund kostnaden för el abb och grävande av kablar till siten.. Sen täcker ju Inte detta allt såklart men tror de kan vara en bra hjälp speciellt på platser som dessa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Svenssons »

Hmpftfhdns skrev:
fth skrev:
chaffis75 skrev:
Kan de vara så att de sätter typ en vanlig delta laddare eller liknande bredvid sin SuC station.
Ja, kanske, men vad skulle i så fall vara poängen?

Rimligen så ger väl sig Tesla bara in i detta om det finns uppenbara fördelar, t.ex. om rejäla bidrag gör det möjligt att etablera en ny station på en plats som dom annars inte hade bedömt vara värd investeringen.

Jag har svårt att tro att dessa bidrag skulle beviljas för den närmast symboliska handlingen att sätta upp någon/några allmänna stolpar bredvid den "riktiga" stationen.

Någon station med flera andra stolpar än Tesla jag aldrig sett, och då har jag ändå kört många tusen mil över stora delar av Europa de senaste åren.

/fth
Ja, lite knepigt är det här. Kan det vara så att Tesla sökt och fått bidrag för att sätta upp laddare (ej SuC) enligt specen för bidraget. De kontrakterar sedan någon av de andra laddnätverken för att göra det. Hela den kostnaden täcks då av staten enligt sökt bidrag. Tesla lovar att drifta dem i fem år, men även det kontrakterar man ut. Huxflux har Tesla en plats med tillgång till ”mkt el” och kan bygga en egen SuC-station på samma plats till lägre kostnader än det annars skulle varit eftersom staten betalat för att ”få dit tillräckligt med el” till den platsen?
Tror på detta och det är egentligen inte särskilt olikt det som tex hänt i Kalmar. Där krävdes rätt stora investeringar i elnätet och laddstolpen för Clever/Bee/Mer hade aldrig blivit av om inte Tesla hade gått in. Inga statliga bidrag inblandade i Kalmar visserligen men på sätt och vis är kommunen inne och stöttar. Att sätta upp en snabbladdare 2016 kan också jämföras med att sätta upp ett par 150 kW-laddare idag. Finns otal med platser där Tesla SuperCharger ligger i anslutning till andra laddnätverk, Arboga är ett tredje exempel.

Jag tror att Tesla kommer att sätta upp SuperCharger på de platser de är med på och bredvid dessa finns offentliga laddstolpar som driftas av något annat laddnätverk som t.ex. Bee/Mer men där Tesla drivit projektet för att få till elen och marken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av mikebike »

Svar från Tesla:
”Trafikverkets initiativ uppmuntrar utbyggnaden av publika snabbladdningsstationer, vilket gör det möjligt för fler att köra på el. Idag har Tesla 46 Supercharger-stationer i Sverige och ambitionen är att öppna ytterligare omkring 20 nya Supercharger-stationer under 2021. Vi undersöker möjligheter att utvidga vårt nätverk. Detta inkluderar samarbete där vi kombinerar vårt nätverk med offentliga laddare som drivs av andra företag, vilket vi har gjort i andra europeiska länder. För närvarande kommenterar vi inte ytterligare om vår strategi och affärsavtal inklusive potentiellt samarbete med andra företag.”
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Låter ju som det mest rimliga ändå, det blir en laddare på platsen som gör att bidraget bekostar eldragning mm till platsen då jag gissar på att det inte finns förberett för de mängderna. I samma veva kan Tesla slänga upp en superchargerplats och betala mindre än de hade gjort annars då en del redan är förberett, blir ju lite win-win.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

Jag körde Stockholm-Berlin igår, och får nog hålla med dom som anser att nätverket är mer belastat nu, det märks helt klart att det är fler Teslor som rullar i Europa nu än för något/några pår sedan.

Jag behövde varken köa eller dela v2-stolpe med någon den här gången heller, men det var ett par stationer (Lödde, Slagelse, Busdorf) där det var nära 50% beläggning, hade en eller par bilar till rullat in så hade det blivit någon som fått dela effekt. Som vanligt var det också flera stationer (Markaryd, Wittenburg, Herzsprung) där jag var helt ensam hela eller stora delar av tiden, övriga stationer var det kanske 30% beläggning när jag laddade.

Den beläggningen kan nog betraktas som rätt optimal, så nu behöver nog nätverket byggas ut inför alla MiC Model Y som kommer rulla ut dom närmaste månaderna/åren, och eventuella andra märken som släpps in.

Som tur är verkar ju Tesla ha tagit höjd för detta med många nya stationer på G, vi får hoppas att dom lyckas hålla jämna steg med utrullning och insläpp.

Hemresan på söndag kanske blir mer spännande, det har ju förekommit rapporter om köer på iaf danska SuC under helgtrafiken nyligen, jag får rapportera på måndag hur det såg ut.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Klintan »

Enligt inlägg på Facebook kommer Tindered byggas ut med fyra laddare till och samtidigt öppnas för andra märken. Detta ska ske under våren 2022.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av NiklasTesla »

fth skrev:
Jag körde Stockholm-Berlin igår, och får nog hålla med dom som anser att nätverket är mer belastat nu, det märks helt klart att det är fler Teslor som rullar i Europa nu än för något/några pår sedan.

Jag behövde varken köa eller dela v2-stolpe med någon den här gången heller, men det var ett par stationer (Lödde, Slagelse, Busdorf) där det var nära 50% beläggning, hade en eller par bilar till rullat in så hade det blivit någon som fått dela effekt. Som vanligt var det också flera stationer (Markaryd, Wittenburg, Herzsprung) där jag var helt ensam hela eller stora delar av tiden, övriga stationer var det kanske 30% beläggning när jag laddade.

Den beläggningen kan nog betraktas som rätt optimal, så nu behöver nog nätverket byggas ut inför alla MiC Model Y som kommer rulla ut dom närmaste månaderna/åren, och eventuella andra märken som släpps in.

Som tur är verkar ju Tesla ha tagit höjd för detta med många nya stationer på G, vi får hoppas att dom lyckas hålla jämna steg med utrullning och insläpp.

Hemresan på söndag kanske blir mer spännande, det har ju förekommit rapporter om köer på iaf danska SuC under helgtrafiken nyligen, jag får rapportera på måndag hur det såg ut.

/fth
Inte så stor tidsskillnad på totalen om du behöver dela stolpe ca 10 min under totala laddtiden. Sedan har det byggts ut enormt på bara 2år och det verkar inte stanna av.

När det nu byggs ut så är det ofta med dedikerade V3 SuC (250kw peak per stolpe) så det finns utrymme i SuC-Nätverk är min bild.

MVH
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

fth skrev:
Jag körde Stockholm-Berlin igår, och får nog hålla med dom som anser att nätverket är mer belastat nu, det märks helt klart att det är fler Teslor som rullar i Europa nu än för något/några pår sedan.

Jag behövde varken köa eller dela v2-stolpe med någon den här gången heller, men det var ett par stationer (Lödde, Slagelse, Busdorf) där det var nära 50% beläggning, hade en eller par bilar till rullat in så hade det blivit någon som fått dela effekt. Som vanligt var det också flera stationer (Markaryd, Wittenburg, Herzsprung) där jag var helt ensam hela eller stora delar av tiden, övriga stationer var det kanske 30% beläggning när jag laddade.

Den beläggningen kan nog betraktas som rätt optimal, så nu behöver nog nätverket byggas ut inför alla MiC Model Y som kommer rulla ut dom närmaste månaderna/åren, och eventuella andra märken som släpps in.

Som tur är verkar ju Tesla ha tagit höjd för detta med många nya stationer på G, vi får hoppas att dom lyckas hålla jämna steg med utrullning och insläpp.

Hemresan på söndag kanske blir mer spännande, det har ju förekommit rapporter om köer på iaf danska SuC under helgtrafiken nyligen, jag får rapportera på måndag hur det såg ut.

/fth

Om det är så mycket trafik en vanlig torsdag i oktober så ser det nog helt annorlunda ut under stor trafikhelger när mycket folk är ute på vägarna.
Skriv svar