Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Låter ju som det mest rimliga ändå, det blir en laddare på platsen som gör att bidraget bekostar eldragning mm till platsen då jag gissar på att det inte finns förberett för de mängderna. I samma veva kan Tesla slänga upp en superchargerplats och betala mindre än de hade gjort annars då en del redan är förberett, blir ju lite win-win.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

Jag körde Stockholm-Berlin igår, och får nog hålla med dom som anser att nätverket är mer belastat nu, det märks helt klart att det är fler Teslor som rullar i Europa nu än för något/några pår sedan.

Jag behövde varken köa eller dela v2-stolpe med någon den här gången heller, men det var ett par stationer (Lödde, Slagelse, Busdorf) där det var nära 50% beläggning, hade en eller par bilar till rullat in så hade det blivit någon som fått dela effekt. Som vanligt var det också flera stationer (Markaryd, Wittenburg, Herzsprung) där jag var helt ensam hela eller stora delar av tiden, övriga stationer var det kanske 30% beläggning när jag laddade.

Den beläggningen kan nog betraktas som rätt optimal, så nu behöver nog nätverket byggas ut inför alla MiC Model Y som kommer rulla ut dom närmaste månaderna/åren, och eventuella andra märken som släpps in.

Som tur är verkar ju Tesla ha tagit höjd för detta med många nya stationer på G, vi får hoppas att dom lyckas hålla jämna steg med utrullning och insläpp.

Hemresan på söndag kanske blir mer spännande, det har ju förekommit rapporter om köer på iaf danska SuC under helgtrafiken nyligen, jag får rapportera på måndag hur det såg ut.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Klintan »

Enligt inlägg på Facebook kommer Tindered byggas ut med fyra laddare till och samtidigt öppnas för andra märken. Detta ska ske under våren 2022.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av NiklasTesla »

fth skrev:
Jag körde Stockholm-Berlin igår, och får nog hålla med dom som anser att nätverket är mer belastat nu, det märks helt klart att det är fler Teslor som rullar i Europa nu än för något/några pår sedan.

Jag behövde varken köa eller dela v2-stolpe med någon den här gången heller, men det var ett par stationer (Lödde, Slagelse, Busdorf) där det var nära 50% beläggning, hade en eller par bilar till rullat in så hade det blivit någon som fått dela effekt. Som vanligt var det också flera stationer (Markaryd, Wittenburg, Herzsprung) där jag var helt ensam hela eller stora delar av tiden, övriga stationer var det kanske 30% beläggning när jag laddade.

Den beläggningen kan nog betraktas som rätt optimal, så nu behöver nog nätverket byggas ut inför alla MiC Model Y som kommer rulla ut dom närmaste månaderna/åren, och eventuella andra märken som släpps in.

Som tur är verkar ju Tesla ha tagit höjd för detta med många nya stationer på G, vi får hoppas att dom lyckas hålla jämna steg med utrullning och insläpp.

Hemresan på söndag kanske blir mer spännande, det har ju förekommit rapporter om köer på iaf danska SuC under helgtrafiken nyligen, jag får rapportera på måndag hur det såg ut.

/fth
Inte så stor tidsskillnad på totalen om du behöver dela stolpe ca 10 min under totala laddtiden. Sedan har det byggts ut enormt på bara 2år och det verkar inte stanna av.

När det nu byggs ut så är det ofta med dedikerade V3 SuC (250kw peak per stolpe) så det finns utrymme i SuC-Nätverk är min bild.

MVH
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

fth skrev:
Jag körde Stockholm-Berlin igår, och får nog hålla med dom som anser att nätverket är mer belastat nu, det märks helt klart att det är fler Teslor som rullar i Europa nu än för något/några pår sedan.

Jag behövde varken köa eller dela v2-stolpe med någon den här gången heller, men det var ett par stationer (Lödde, Slagelse, Busdorf) där det var nära 50% beläggning, hade en eller par bilar till rullat in så hade det blivit någon som fått dela effekt. Som vanligt var det också flera stationer (Markaryd, Wittenburg, Herzsprung) där jag var helt ensam hela eller stora delar av tiden, övriga stationer var det kanske 30% beläggning när jag laddade.

Den beläggningen kan nog betraktas som rätt optimal, så nu behöver nog nätverket byggas ut inför alla MiC Model Y som kommer rulla ut dom närmaste månaderna/åren, och eventuella andra märken som släpps in.

Som tur är verkar ju Tesla ha tagit höjd för detta med många nya stationer på G, vi får hoppas att dom lyckas hålla jämna steg med utrullning och insläpp.

Hemresan på söndag kanske blir mer spännande, det har ju förekommit rapporter om köer på iaf danska SuC under helgtrafiken nyligen, jag får rapportera på måndag hur det såg ut.

/fth

Om det är så mycket trafik en vanlig torsdag i oktober så ser det nog helt annorlunda ut under stor trafikhelger när mycket folk är ute på vägarna.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

NiklasTesla skrev:
Inte så stor tidsskillnad på totalen om du behöver dela stolpe ca 10 min under totala laddtiden. Sedan har det byggts ut enormt på bara 2år och det verkar inte stanna av.

När det nu byggs ut så är det ofta med dedikerade V3 SuC (250kw peak per stolpe) så det finns utrymme i SuC-Nätverk är min bild.

MVH
Ja, det finns utrymme, men inte så mycket som för något/några år sedan, söndagens resa får också visa hur det ser ut i helgtrafik.

Tidsskillnaden för delad stolpe är kanske inte så stor per tillfälle, men på en resa som min så skulle delad stolpe på alla ställen innebära någon timme extra restid, det slipper jag gärna.

Delad stolpe är dessutom jobbigt rent psykologiskt, man vill gärna ha tvåsiffrig effekt iaf ett tag :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Om det är så mycket trafik en vanlig torsdag i oktober så ser det nog helt annorlunda ut under stor trafikhelger när mycket folk är ute på vägarna.
”Mycket” kanske jag inte håller riktigt med om, jag gissar att snittbeläggningen kanske låg på runt 20%.

Hemresan imorgon blir dock intressantare, då kanske helgtrafiken ställer till det på några ställen.

Danmark ligger väl sämst till, och med Europas sämsta motorvägsförare dessutom så räknar jag kallt med någon extra timme genom det landet. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av NiklasTesla »

fth skrev:
MWall skrev:
Om det är så mycket trafik en vanlig torsdag i oktober så ser det nog helt annorlunda ut under stor trafikhelger när mycket folk är ute på vägarna.
”Mycket” kanske jag inte håller riktigt med om, jag gissar att snittbeläggningen kanske låg på runt 20%.

Hemresan imorgon blir dock intressantare, då kanske helgtrafiken ställer till det på några ställen.

Danmark ligger väl sämst till, och med Europas sämsta motorvägsförare dessutom så räknar jag kallt med någon extra timme genom det landet. :roll:

/fth
Hehe ja att Danskarna generellt ej har lärt sig att gå tillbaka till höger körfält efter omkörning äter nog mer tid när man kör roadtrip till kontinenten är min bild också :lol: :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

NiklasTesla skrev:
Hehe ja att Danskarna generellt ej har lärt sig att gå tillbaka till höger körfält efter omkörning äter nog mer tid när man kör roadtrip till kontinenten är min bild också :lol: :lol:
Danska principen är att så länge det finns något annat fordon hitom horisonten så ligger man i vänsterfil, och eftersom Danmark är så platt så blir det alltså hela tiden. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

Hemresan Berlin-Stockholm igår gick som väntat mycket bra, ett par iakttagelser:

Danmark verkar helt klart behöva utbyggnad, jag behövde bara ladda en gång i landet (Köge), men höll koll på beläggningen i navigatorn, Middlefart och Slagelse växlade mellan 1-2 platser lediga och kö hela tiden. Köge var mindre än halvfullt, men fortfarande fler bilar än jag har sett tidigare, men eftersom den stationen är så stor är risken att behöva dela stolpe fortfarande liten.

Löddeköpinge behöver också helt klart byggas ut (och möjligen repareras), där var i princip fullt hela tiden jag var där i går em, den skulle nog behöva minst dubbla kapaciteten. När jag fick dela stolpe (första och enda gången på resan) så droppade effekten ned till ca 55 kW. Jag har inte behövt dela så ofta, men jag är rätt säker på att effekten då "bara" gick ned till 70-75 kW, så jag antar att det bör vara fel på en eller flera moduler i kabinettet jag hamnade på? Dom korta stunder jag inte delade stolpe så var effekten normal.

Övriga stationer på vägen hade mycket låg beläggning, från ingen till några få bilar.

Nätverket verkar alltså matcha behoven väldigt bra fortfarande, med undantag för några "hotspots" som borde vara rätt enkelt att bygga bort. Danmark har ju mycket "transittrafik", så det borde ligga i Teslas intresse att öka kapaciteten rejält längs de stora vägarna där.

Covid har också ställt till det en del med öppettider, så på vissa ställen i Tyskland fanns det minimalt eller inga faciliteter, det är ju inte så kul, nu reste jag ju ensam, men med familjen hade det inte varit populärt. Vi får hoppas att det ordnar sig i takt med att länderna öppnar upp igen. Vissa stationer är ju också rätt märkligt placerade, vid inomhus-skidbackar och liknande, då föredrar jag helt klart "vanliga" tankställen där det iaf finns toaletter och kaffe.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Niklas Z »

Det där är precis den bild jag har från min Tysklandsresa i somras. Enda stället som hade hög beläggning var Köge. På alla andra SuC jag laddade vid var majoriteten av stolparna lediga. När jag närmade mig Köge söderifrån (hade kommit till Danmark med Rostock-Gedser färjan) höll jag koll på beläggningen. Som mest var 20 av 26 stolpar upptagna, men när jag kom fram var 14 av 26 lediga. Annars var beläggningen 35 % eller lägre på de SuC jag kollade på, eller laddade vid.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av RagWal »

Enligt Teslas karta är 5 SuC-stationer planerade kommande halvår bara på Själland. Därtill Helsingborg och Malmö på Svenska sidan. Byggs hårt nu.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev:
Det där är precis den bild jag har från min Tysklandsresa i somras. Enda stället som hade hög beläggning var Köge. På alla andra SuC jag laddade vid var majoriteten av stolparna lediga. När jag närmade mig Köge söderifrån (hade kommit till Danmark med Rostock-Gedser färjan) höll jag koll på beläggningen. Som mest var 20 av 26 stolpar upptagna, men när jag kom fram var 14 av 26 lediga. Annars var beläggningen 35 % eller lägre på de SuC jag kollade på, eller laddade vid.
Jag kör alltid landvägen över Danmark, och alla dom "mindre" stationerna Slagelse, Middlefart, Rødekro har varit rätt hårt belastade dom fyra gånger jag passerat landet i år.

Jag satte citationstecken runt "mindre" eftersom dessa "små" stationer ju faktiskt har 10-16 stolpar, i alla nätverk utanför SuC skulle dom förstås anses som gigantiska :D
RagWal skrev:
Enligt Teslas karta är 5 SuC-stationer planerade kommande halvår bara på Själland. Därtill Helsingborg och Malmö på Svenska sidan. Byggs hårt nu.
Mycket bra, det behövs faktiskt.

Som kanske har framgått i tråden så är jag helt övertygad om att Tesla har väldigt höga ambitioner att matcha tillgång och efterfrågan i nätverket, men det kan förstås komma att förekomma perioder och platser med överbelastning, men dom kommer nog byggas bort snabbt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Mickep »

Om man ser företagsekonomiskt. Är det bra med en låg beläggning, eller finns det fog att få upp den? Dvs kan öppnade vara en bra sak omsättningsmässigt?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av BrooklynS »

Mickep skrev:
Om man ser företagsekonomiskt. Är det bra med en låg beläggning, eller finns det fog att få upp den? Dvs kan öppnade vara en bra sak omsättningsmässigt?

Låg beläggning är en affärsidé för Tesla. De tjänar bra med pengar så länge som folk köper bilarna.

Och med tanke på att bara Y avser att säljas i 600.000 exemplar i Europa varje år så är god tillgänglighet fortsatt Teslas starkaste marknadsfördel.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Jag kör alltid landvägen över Danmark, och alla dom "mindre" stationerna Slagelse, Middlefart, Rødekro har varit rätt hårt belastade dom fyra gånger jag passerat landet i år.

Jag satte citationstecken runt "mindre" eftersom dessa "små" stationer ju faktiskt har 10-16 stolpar, i alla nätverk utanför SuC skulle dom förstås anses som gigantiska :D
På vägen söderut laddade jag i Nørre Alslev och där var bara två av åtta upptagna när jag kom dit, men den stationen är ju väldigt tråkig så helst undviker kanske folk att stanna där.

fth skrev:
Som kanske har framgått i tråden så är jag helt övertygad om att Tesla har väldigt höga ambitioner att matcha tillgång och efterfrågan i nätverket, men det kan förstås komma att förekomma perioder och platser med överbelastning, men dom kommer nog byggas bort snabbt.
/fth
Jag lutar också åt det hållet. Någon större oro känner jag inte.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3295
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

BrooklynS skrev:
Mickep skrev:
Om man ser företagsekonomiskt. Är det bra med en låg beläggning, eller finns det fog att få upp den? Dvs kan öppnade vara en bra sak omsättningsmässigt?

Låg beläggning är en affärsidé för Tesla. De tjänar bra med pengar så länge som folk köper bilarna.

Och med tanke på att bara Y avser att säljas i 600.000 exemplar i Europa varje år så är god tillgänglighet fortsatt Teslas starkaste marknadsfördel.
Fast det verkar väk ha ändrat sig eftersom de nu säger sig kunna tjäna mer pengar genom att öka antalet bilar på SuC, därav det annonserade öppna det för andra märken?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Om man ser företagsekonomiskt. Är det bra med en låg beläggning, eller finns det fog att få upp den? Dvs kan öppnade vara en bra sak omsättningsmässigt?
Jag, som elbilskund, vill ha en beläggning som alltid är garanterat mindre än 100% (full). För mig spelar det dock ingen roll om det sedan är 50% eller 80%.

Dvs. det jag bryr mig om är att det alltid finns minst en plats ledig för mig (helst någon extra för lite marginal) när jag kommer in och skall ladda.

Resten är ett bekymmer för Tesla att ordna. Trots att de enligt överslag jag läst här på forumet lägger $400 i globalt snitt på SuC för varje såld bil, så verkar ju Tesla uppenbarligen klara av att hantera det ekonomiskt då de ändå tjänar bra med pengar på varje såld bil.

Det är ju negativt för Teslas ekonomi kortsiktigt att pumpa in så mycket pengar att bygga upp SuC, men det är säkert smarta. Troligen har deras strateger räknat ut att om de löser problemet med laddning av elbilar, så kan de också sälja fler elbilar till fler kunder som vill enkelt kunna resa med de.

För mig har det iaf. fungerat. Hade aldrig skaffat elbil idag om det inte var för just SuC. Inte en chans. Så två bilar har de lyckats sälja till mig tack vare den investeringen ivf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Mickep skrev:
Om man ser företagsekonomiskt. Är det bra med en låg beläggning, eller finns det fog att få upp den? Dvs kan öppnade vara en bra sak omsättningsmässigt?
Jag, som elbilskund, vill ha en beläggning som alltid är garanterat mindre än 100% (full). För mig spelar det dock ingen roll om det sedan är 50% eller 80%.

Dvs. det jag bryr mig om är att det alltid finns minst en plats ledig för mig (helst någon extra för lite marginal) när jag kommer in och skall ladda.
Ja, på de nyare V3 Superchargerstationerna håller jag med. På de äldre V2 är skillnaden mellan 50 och 80 % mer betydelsefull. Men i och med att den utbyggnad som planeras lär vara uteslutande V3 så är det ett mindre problem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Mickep »

Konstigt. från början tyckte alla att delade stolpar var GENIALISKT. Då kunde folk dela och man fick upp antalet laddstolpar. Andra borde ta efter!
Nu är det mera. Nej! det får inte stå någon bredvid!
de får inte öppna för andra märken, då måste jag dela eller stå bredvid en billigare bil. (även om de betalar lika mycket eller mer eller inte ta laddeffekten). Vallgrav vallgrav vallgrav. (apartheid)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

Mickep skrev:
Konstigt. från början tyckte alla att delade stolpar var GENIALISKT. Då kunde folk dela och man fick upp antalet laddstolpar. Andra borde ta efter!
Nu är det mera. Nej! det får inte stå någon bredvid!
de får inte öppna för andra märken, då måste jag dela eller stå bredvid en billigare bil. (även om de betalar lika mycket eller mer eller inte ta laddeffekten). Vallgrav vallgrav vallgrav. (apartheid)
Jag har faktiskt aldrig hört någon säga att delade stolpar är genialiskt, eller ens särskilt bra. :?

Däremot har det varit massor av trådar om laddetikett, inte ställa sig bredvid någon annan om det inte är helt nödvändigt, kommentarer om ”noobs” i Model 3 som inte känner till fenomenet etc.

Snack om ”apartheid” och liknande tycker jag bara är fånigt i dessa sammanhang, det representerar inte alls stämningen i någon tråd där jag har diskuterat detta (och det är många).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av BrooklynS »

Apartheid är ord som inte hör hemma här.

Frustrationen över bristen på laddnätverk kan enkelt undanröjas genom att välja Tesla.

Att kräva att alla andra som investerat i laddnätverket (dvs köpt Tesla) skall ge bort sitt mervärde är magstarkt.

Det är ju därför man väljer Tesla.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
Konstigt. från början tyckte alla att delade stolpar var GENIALISKT. Då kunde folk dela och man fick upp antalet laddstolpar. Andra borde ta efter!
Nu är det mera. Nej! det får inte stå någon bredvid!
de får inte öppna för andra märken, då måste jag dela eller stå bredvid en billigare bil. (även om de betalar lika mycket eller mer eller inte ta laddeffekten). Vallgrav vallgrav vallgrav. (apartheid)
Nu kopplar du ihop två saker som inte har med varandra att göra, man kan tycka att det är bra att man får dela istället för att köa i nödfall men också tycka att det vore onödigt att få dela oftare bara för att andra skall få ladda på SuC. På V3 delar man ju också, bara det att det är utspritt över alla laddare istället för i par, vilket ju såklart är bättre.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Mickep »

BrooklynS skrev:
Apartheid är ord som inte hör hemma här.

Frustrationen över bristen på laddnätverk kan enkelt undanröjas genom att välja Tesla.

Att kräva att alla andra som investerat i laddnätverket (dvs köpt Tesla) skall ge bort sitt mervärde är magstarkt.

Det är ju därför man väljer Tesla.
Apartheid är ett passande ord. Nedsättande ordval och beskrivnig av andra märken påminner om rasism och elitism. Man vill helt enkelt inte beblanda sig med untermenshenbilar.
Om tesla gör det som de sagt att det skall göra är det inte magstarkt. bara en naturlig utveckling, även om inte alla inte tycker om det.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

Mickep skrev:
Apartheid är ett passande ord. Nedsättande ordval och beskrivnig av andra märken påminner om rasism och elitism. Man vill helt enkelt inte beblanda sig med untermenshenbilar.
Om tesla gör det som de sagt att det skall göra är det inte magstarkt. bara en naturlig utveckling, även om inte alla inte tycker om det.
Igen, fullständigt oacceptabla ordval i min mening, som inte alls speglar stämningen i någon tråd här på TCS iaf.

Ta gärna fram citat som du tycker visar på dessa extremt obehagliga åsikter, jag hittar inget som jag tycker motiverar din beskrivning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar