Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Jag vet inte alls. Hur länge kommer en Tesla att hålla? Kan jag ha min Model S i 10 år till?
Min granne köpte 2006 en sprillans ny S40. Den går och ser fortfarande ut som när den var ny. Svärfar sålde förra året sin S60 från 2003. Även den i nästan nyskick. Grannfrun har en V50 2007. Jättefin även den.
Dessa bilar är helt klart fulländade när det gäller livslängd och hållbarhet. Motorerna bara går och går. Rost verkar inte vara nåt bekymmer för dessa bilar heller.
Teslorna saknar ju rostskydd. Man ser på Tesla Björns gamla P85 att rost börjar leta sig in i alla möjliga ihåligheter som Model S verkar ha by design. Visserligen har den gått en massa mil. Men jag undrar ändå hur den hade sett ut om den inte hade haft en aluminiumkaross.

Funderar varje vår på att köpa en XC70 igen. Den 5-cylindriga motorn ska vara mer eller mindre som en kackerlacka. Oförstörbar. Och resten av bilen verkar också oerhört slitstark. Tänker att det vore en perfekt andrabil/familjebil. Och så har vi en elbil som får ta bulken av milen i vardagen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Funderar varje vår på att köpa en XC70 igen. Den 5-cylindriga motorn ska vara mer eller mindre som en kackerlacka. Oförstörbar. Och resten av bilen verkar också oerhört slitstark. Tänker att det vore en perfekt andrabil/familjebil. Och så har vi en elbil som får ta bulken av milen i vardagen.
En väldigt fin kombo, som kompletterar varandra utmärkt för många familjer.

En V70 D5 är ju inte heller att fel alternativ till syskonet XC70. Mycket bra och trevlig kombi att köra på landsväg, och med grymt sköna stolar (tom. bättre än de i M3 och de i nyare Volvo). Välj en med dragkrok så har du en mycket fin kärra att dra släp, båt eller vagn med dessutom. Fantastiskt trevliga och enkla att lasta i både V70 och XC70.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av jonasl »

XC70 av de sista årsmodellerna har ökat i värde de senaste åren. Brukar väldigt populär!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av kenjon »

Jag har haft Leaf (först 40 kWh, sedan 60 kWh) under ett par år, innan jag för ett år sedan köpte min första Tesla.
Visst visste jag att Tesla hade egna laddare, men visste inte att de var fler, kunde ladda mycket snabbare etc. Körde på alla andras 50 kW-laddare, och trodde att så ser det ut med elbil. Flertal appar där man måste registrera sitt kreditkort, olika taggar etc. Räckviddsångesten minskade något med 60 kWh-modellen, men måste ju ändå kolla var laddplatserna finns. Småland är (var) ett mörker. Den enda som fanns för mej på en resa framochtillbaka till Kalmar var i Vetlanda (tror jag). På tillbakavägen var den trasig! Supporten kunde inte få igång den. Fick krypköra till Jönköping för att ladda, tog en timma extra pga omvägen. Jag fattade inte då vad SuC har för fördelar. Och jag tror inte att jag är helt unik i det avseendet.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av B99 »

Det finns indikationer på att ett företag vid namn TM Sweden AB har ansökt om bidrag för publika laddstationer i den senaste ansökningsomgången. Hur ska vi tolka det egentligen?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av dstr »

B99 skrev:
Det finns indikationer på att ett företag vid namn TM Sweden AB har ansökt om bidrag för publika laddstationer i den senaste ansökningsomgången. Hur ska vi tolka det egentligen?
Vad är kravet? Destination- eller urban chargers?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Zalman3 »

B99 skrev:
Det finns indikationer på att ett företag vid namn TM Sweden AB har ansökt om bidrag för publika laddstationer i den senaste ansökningsomgången. Hur ska vi tolka det egentligen?
Är inte kravet att den ska vara för alla om man får bidrag?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Arctic
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 mar 2018 17:03

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Arctic »

Kravet tror jag är minst 2 publika laddare med 150kw effekt (kan vara gemensamt) och att de ska vara driftsatta minst 5 år. Möjligheten finns att tesla låter några laddare bli publika och några blir exklusiva för teslaägare. Laddnätverket byggs upp fortare men "exklusiviteten" att äga en tesla finns fortfarande kvar
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av dd88 »

Skulle förvåna mig om vissa laddare är publika och andra låsta till Tesla-ägare. Hur ska man kommunicera det till kund och hur ser det ut när någon tar sig till en laddare utan att kunna ladda för att ta sig vidare?

PR och kommunikation är inte Teslas starka sida så förhoppningsvis så håller dom sig borta från situationer där det kan behövas.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av frippe »

Tycker det låter som upplagt för frustration, att ha två laddare öppna för alla och resterande för enbart en biltillverkare. Många lär ställa sig fel, ska sedan parkera i frustration.

Lösningar ska vara enkla för konsumenterna, inte tillkrånglade.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av bjornnilsson »

Jag skulle kunna tänka mig ett system där alla laddare är öppna för alla, men när stationen successivt blir full så frigörs laddare till att vara upplåsta för enbart Teslabilar. På så vis prioriterar man de som köpt in sig i laddnätverket för dyra pengar (Teslaägare) men ger ändå andra möjligheten att ladda när möjligheten så finns. En skalbar lösning helt enkelt som inte påverkar ägare av Teslabilar negativt. Vi behöver alla hjälpas åt i övergången.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Fredrik j »

bjornnilsson skrev:
Jag skulle kunna tänka mig ett system där alla laddare är öppna för alla, men när stationen successivt blir full så frigörs laddare till att vara upplåsta för enbart Teslabilar. På så vis prioriterar man de som köpt in sig i laddnätverket för dyra pengar (Teslaägare) men ger ändå andra möjligheten att ladda när möjligheten så finns. En skalbar lösning helt enkelt som inte påverkar ägare av Teslabilar negativt. Vi behöver alla hjälpas åt i övergången.
Tror det kan bli frustration om "låsningen" inte upptäcks innan sladden är istoppad och laddningen inte startar. Eller om det anländer en Tesla till en laddstation som redan är full.
Det finns ju betydligt fler elbilar av andra märken på vägarna än vad det finns Teslor. Det låter ju ofta som att man skulle kunna släppa in någon annan i mån av plats...
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Mickep »

Tror att sådant påhitt skulle vara kontraproduktivt. Man vill att folk skall ladda klar och sticka iväg, inte få laddningen avbryten och försöka förstå vad som är fel dvs ringa kundservice försöka om och om igen.
Deras pengar duger lika mycket som teslaägarnas.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av zyax »

Man kan tänka sig att de gör en helt ny version av SuC för andra bilar som är anpassad för EU och reglerna om bidragen. Alltså står där 2 st laddare som ser helt annorlunda ut som tillhandahålles av ett bolag som inte heter Tesla heller (men är helägt av Tesla givetvis) då det förvirrar kunderna som ser i laddappar och annat att Tesla är inblandat. Dessa har även interface.

Annars måste de nog låta alla CCS-laddare vara öppna för alla som har ett Tesla-konto och att bilmärket tillåter att Teslas laddare kan hämta kryptonyckel och sånt för samma funktion som idag utan interface för betalning etc.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Klintan »

zyax skrev:
Man kan tänka sig att de gör en helt ny version av SuC för andra bilar som är anpassad för EU och reglerna om bidragen. Alltså står där 2 st laddare som ser helt annorlunda ut som tillhandahålles av ett bolag som inte heter Tesla heller (men är helägt av Tesla givetvis) då det förvirrar kunderna som ser i laddappar och annat att Tesla är inblandat. Dessa har även interface.

Annars måste de nog låta alla CCS-laddare vara öppna för alla som har ett Tesla-konto och att bilmärket tillåter att Teslas laddare kan hämta kryptonyckel och sånt för samma funktion som idag utan interface för betalning etc.
Ja, ett helt separat laddnätverk med annat varumärke vore det mest rimliga. Utnyttja bidragen och bygga mindre stationer på glesbygden för att förbättra för alla. Inte öppna upp befintliga SuC, då förstörs Teslas största fördel.
Elbilist sedan 2014
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Fredrik j »

Klintan skrev:
zyax skrev:
Man kan tänka sig att de gör en helt ny version av SuC för andra bilar som är anpassad för EU och reglerna om bidragen. Alltså står där 2 st laddare som ser helt annorlunda ut som tillhandahålles av ett bolag som inte heter Tesla heller (men är helägt av Tesla givetvis) då det förvirrar kunderna som ser i laddappar och annat att Tesla är inblandat. Dessa har även interface.

Annars måste de nog låta alla CCS-laddare vara öppna för alla som har ett Tesla-konto och att bilmärket tillåter att Teslas laddare kan hämta kryptonyckel och sånt för samma funktion som idag utan interface för betalning etc.
Ja, ett helt separat laddnätverk med annat varumärke vore det mest rimliga. Utnyttja bidragen och bygga mindre stationer på glesbygden för att förbättra för alla. Inte öppna upp befintliga SuC, då förstörs Teslas största fördel.
Tesla har ju mycket ambitiösa planer på expansion. Model Y spår man ju ska bli världens mest sålda bilar alla kategorier vilket ju rimligen även kommer avspeglas i sverige. Det innebär ju att antalet laddstationer måste öka i samma utsträckning och befintliga laddstationer kommer väl utgöra en mycket liten del av det totala antalet laddare.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Svenssons »

Om de öppna för andra än Tesla-bilar har annan färg och utseende blir det lika lätt för förväxling.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av bjornnilsson »

Fredrik j skrev:
Tror det kan bli frustration om "låsningen" inte upptäcks innan sladden är istoppad och laddningen inte startar. Eller om det anländer en Tesla till en laddstation som redan är full.
Det sistnämnda tänker jag mig skulle minimeras ifall man har en flytande gräns på ett antal laddare där man klipper av för allmänheten när gränsen är uppnådd. Säg att två laddare (eller fler) per station alltid ska vara tillgängliga för Teslor vilket styrs automagiskt. Frustration från ägare av andra bilar som inte är Tesla skulle säkert bubbla upp i de fall när de inte kan ladda men nog är det bättre att ge många möjligheten när detta är möjligt. Teslas laddstationer skulle då kunna anses som en reserv för andra märken när andra laddmöjligheter inte finns.

Men visst, jag ser också de negativa scenarior som skulle kunna uppstå med fullproppade SuCs, idag är det ju en relativt trevlig upplevelse att svänga in för att ladda på SuC. Som Tesla-ägare vill man gärna ha kvar den så länge som det går. Jag tror dock det blir fullt allt oftare ändå om man kikar några år framåt i tiden. Lösningen i mitt fall blir att köpa bil med större batteri. ;)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Om de öppna för andra än Tesla-bilar har annan färg och utseende blir det lika lätt för förväxling.
Varför då? Förväxlar folk ofta SuC med Eon och Ionity?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
Svenssons skrev:
Om de öppna för andra än Tesla-bilar har annan färg och utseende blir det lika lätt för förväxling.
Varför då? Förväxlar folk ofta SuC med Eon och Ionity?
Inte direkt så just därför skulle Tesla kunna bygga upp ett parallellt nät som är öppet för alla, där de kan ha sökt bidrag och som skiljer sig från SuperCharger-stationerna på tydligt sätt så att både Tesla-förare och andra elbilsförare inte blir sura eller inte förstår varför det inte går att ladda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
zyax skrev:
Svenssons skrev:
Om de öppna för andra än Tesla-bilar har annan färg och utseende blir det lika lätt för förväxling.
Varför då? Förväxlar folk ofta SuC med Eon och Ionity?
Inte direkt så just därför skulle Tesla kunna bygga upp ett parallellt nät som är öppet för alla, där de kan ha sökt bidrag och som skiljer sig från SuperCharger-stationerna på tydligt sätt så att både Tesla-förare och andra elbilsförare inte blir sura eller inte förstår varför det inte går att ladda.
Precis. Det kan givetvis stå på laddaren lite smått "Powered by Tesla" eller något i den stilen, så att de gör reklam för sin tillförlitlighet. Men laddarna måste se annorlunda ut och heta något annat i alla appar etc så att inte folk tror att de kan ladda på SuC. De kan fortfarande vara lastbalanserade och matade med Teslas centrala station på plats etc, vilket gör det billigare. Jag antar också att Elon vill slippa ha ett interface då det fördyrar lösningen, men om man ska vara annorlunda mot SuC så är det nog bra.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
MWall skrev:
Jag vet inte alls. Hur länge kommer en Tesla att hålla? Kan jag ha min Model S i 10 år till?
Min granne köpte 2006 en sprillans ny S40. Den går och ser fortfarande ut som när den var ny. Svärfar sålde förra året sin S60 från 2003. Även den i nästan nyskick. Grannfrun har en V50 2007. Jättefin även den.
Dessa bilar är helt klart fulländade när det gäller livslängd och hållbarhet. Motorerna bara går och går. Rost verkar inte vara nåt bekymmer för dessa bilar heller.
Teslorna saknar ju rostskydd. Man ser på Tesla Björns gamla P85 att rost börjar leta sig in i alla möjliga ihåligheter som Model S verkar ha by design. Visserligen har den gått en massa mil. Men jag undrar ändå hur den hade sett ut om den inte hade haft en aluminiumkaross.
Min kvalitetsbilar från Tyskland en MB C-klass från 2002 var total slut 2016.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av B99 »

Idag blev det klart att Tesla får bidrag till snabbladdare på några platser i norr. Inte de mest attraktiva så vi får se hur det blir med dessa.

Ett villkor för att få bidrag är att de är öppna för publik laddning, intressant att se hur detta löses. Nu när det är officiellt så kanske det kommer en förklaring?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Ja, skulle vara intressant att få veta vad som händer relativt snart. Så jag vet om jag ska ta leverans av nya bilen om en månad eller ej…
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar