På helger borde du ju absolut se fulla SuC emellanåt. Men kanske inte sent på kvällen..Gustafsson skrev:De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det är iofs sant att Ödeshög har varit full någon gång, men på kort tid har Norrköping,Linköping, Markaryd o snart Jönköping + Malmö tillkommit. Dessutom alternativ för dessa för resande på tvärs som Vetlanda.Curik skrev:På helger borde du ju absolut se fulla SuC emellanåt. Men kanske inte sent på kvällen..Gustafsson skrev:De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
Det är ju över 100 laddpunkter. Finns inget som säger att Tesla nöjer sig med dessa heller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.Gustafsson skrev:Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Samma sak gäller de flesta bensin- och dieselpumpar på mackar också.OfarligTesla skrev:Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.Gustafsson skrev:Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det har nog mest med priset att göra... Varför betala 8,70 kr/kWh när man kan komma undan med 4,99 kr/kWh på en annan närbelägen lika snabb laddare? (Och i vissa fall ännu lägre)OfarligTesla skrev:Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.Gustafsson skrev:Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
-
- elbilist
- Inlägg: 924
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Vilka andra laddare kan leverera laddhastighet likt Ionity, CK och SuC idag?krille skrev:Det har nog mest med priset att göra... Varför betala 8,70 kr/kWh när man kan komma undan med 4,99 kr/kWh på en annan närbelägen lika snabb laddare? (Och i vissa fall ännu lägre)OfarligTesla skrev:Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.Gustafsson skrev:Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
De andra marknadsför ultrasnabb laddning men jag har då inte sett någon leverera det!!
Inte ens så pass att deras 200kW historier kan maxa laddningen på en MEB bil.
Så 4.99 är inte så billigt när den bara knuffar ut 60-70kW.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Istället för Ionity kan du sätta in vilken operatör som helst, nyttjandegraden mätt i tid per dygn kommer alltid vara låg. Detsamma kan som sagt sägas om bensinpumpar och det mesta som handlar om kösystem, man dimensionerar helt enkelt mer för ”worst case”.krille skrev:Det har nog mest med priset att göra... Varför betala 8,70 kr/kWh när man kan komma undan med 4,99 kr/kWh på en annan närbelägen lika snabb laddare? (Och i vissa fall ännu lägre)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag har själv laddat max (100 kW peak) med min ID3 hos Recharge, Gbg Energi, EON, Circle K, Polestar Powerstop samt Ionity då...R_Edvinsson skrev:Vilka andra laddare kan leverera laddhastighet likt Ionity, CK och SuC idag?krille skrev:Det har nog mest med priset att göra... Varför betala 8,70 kr/kWh när man kan komma undan med 4,99 kr/kWh på en annan närbelägen lika snabb laddare? (Och i vissa fall ännu lägre)OfarligTesla skrev:Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.Gustafsson skrev:Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
De andra marknadsför ultrasnabb laddning men jag har då inte sett någon leverera det!!
Inte ens så pass att deras 200kW historier kan maxa laddningen på en MEB bil.
Så 4.99 är inte så billigt när den bara knuffar ut 60-70kW.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag har bara provat en gång att ladda med hög effekt utanför Superchargernätverket. Det var i Värnamo, där EON har fyra stolpar som anges ge 175 kW. Jag fick 135 kW, men då hade jag inte förvärmt batteriet. Dock hade jag kört 20 mil non-stop i sommarväder, mestadels i 100-120 km/h. Det tycker jag är helt OK. Skillnaden mot Supercharger V2 är försumbar.R_Edvinsson skrev:Vilka andra laddare kan leverera laddhastighet likt Ionity, CK och SuC idag?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- elbilist
- Inlägg: 924
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Skall nog testa ReCharge på vägen hem idag från fjällen.krille skrev:Jag har själv laddat max (100 kW peak) med min ID3 hos Recharge, Gbg Energi, EON, Circle K, Polestar Powerstop samt Ionity då...R_Edvinsson skrev:Vilka andra laddare kan leverera laddhastighet likt Ionity, CK och SuC idag?krille skrev:Det har nog mest med priset att göra... Varför betala 8,70 kr/kWh när man kan komma undan med 4,99 kr/kWh på en annan närbelägen lika snabb laddare? (Och i vissa fall ännu lägre)OfarligTesla skrev:Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.Gustafsson skrev:Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
De andra marknadsför ultrasnabb laddning men jag har då inte sett någon leverera det!!
Inte ens så pass att deras 200kW historier kan maxa laddningen på en MEB bil.
Så 4.99 är inte så billigt när den bara knuffar ut 60-70kW.
Bilmetro / Virta med Deltaladdare har jag gett upp och lärt mig att de aldrig levererar någon utlovad effekt, oavsett finväder.
Skulle inte haft något emot ett abonnemang nu hos SuC som komplement till Ionity.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Exakt vad jag menar. Med den accelererande utbyggnadstakt Tesla har på SUC nätverket och den storlek de bygger på varje ställe med planer på att öppna upp det så kommer det ju bli färre och färre argument för att köpa en fossilbil tills de blir osäljbara. Skulle gissa att Tesla så småningom kommer att sätta batterilager vid varje SUC också för att minska effekttoppar och öka lönsamhet. Är ju för oss som är lite insatta helt obegripligt hur Ionity nu på några få platser bygger laddställen med fyra laddpunkter när Tesla bygger överallt med 8-90 st (gissar att 12-16 är vanligast) om man inte lägger in förklaringen att företaget Ionity vill att laddningen ska fungera halvdåligt för att det är uppdraget. Att Tesla inte låter dem komma undan med det är ju fantastiskt!RagWal skrev:Bra spaning. Elbilsboomen bromsas av dålig laddinfra och bilindustrin och stater skyndar lagom långsamt och tycker det känns lagom fort. Tesla låter dem inte komma undan, kavlar upp ärmarna och drar hela lasset själv. Man måste viaa inte bara hur man bygger sånahäringa elbilar utan även att de behöver laddas och tydligen tiill och med hur.MarkusL skrev:Nu har jag inte läst hela tråden men är det inte uppenbart att Tesla trollar hela bilindustrin?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Detta kan man ha som lösning på "fel laddare kopplas in"
https://electrek.co/2021/12/09/tesla-sy ... rates-app/
https://electrek.co/2021/12/09/tesla-sy ... rates-app/
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Snyggt!Remuz skrev:Detta kan man ha som lösning på "fel laddare kopplas in"
https://electrek.co/2021/12/09/tesla-sy ... rates-app/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Hoppas dom görs lägre. :/martinot skrev:Snyggt!Remuz skrev:Detta kan man ha som lösning på "fel laddare kopplas in"
https://electrek.co/2021/12/09/tesla-sy ... rates-app/
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag antar att de räknat med minst 3P iaf. och med lite marginal på det.dstr skrev:Hoppas dom görs lägre. :/martinot skrev:Snyggt!Remuz skrev:Detta kan man ha som lösning på "fel laddare kopplas in"
https://electrek.co/2021/12/09/tesla-sy ... rates-app/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag valde Tesla pga deras laddnätverk, tror inte jag är ensam.Off Grid Byggaren skrev:MWall skrev:Maw skrev:Ja, Tesla är helt klart långt före konkurrenterna på snabnladdning med sina Superchargestationer. Ungefär på samma sätt som de var långt före på elbilar för några år sedan. Återstår att se om konkurrenterna kan komma ifatt på snabbladdningsområdet lika snabbt som de gjort på elbilarna.Off Grid Byggaren skrev:Det har ju varit mångas uppfattning att Tesla SuC endast är avsedda för Tesla bilar.
Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?
Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.
Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.
De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Jag misstänker att försprånget är betydligt svårare att hämta in när det gäller snabbladdningsinfrastruktur än när det gäller elbilar.
Vem köper en bil från Tesla om superchargers inte är exklusiva för märket?
Är detta verkligen avgörande för många Tesla köpare framöver?
Hade de inte haft laddnätverket hade det nog blivit en polestar 2!
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag har precis skickat iväg min beställning på en Model Y, som jag haft vilande sedan i augusti. Det hade varit bra att få besked om hur det är tänkt med SuC, men nu vågar jag inte vänta längre.Dante skrev:Jag valde Tesla pga deras laddnätverk, tror inte jag är ensam.Off Grid Byggaren skrev:MWall skrev:Maw skrev:Ja, Tesla är helt klart långt före konkurrenterna på snabnladdning med sina Superchargestationer. Ungefär på samma sätt som de var långt före på elbilar för några år sedan. Återstår att se om konkurrenterna kan komma ifatt på snabbladdningsområdet lika snabbt som de gjort på elbilarna.Off Grid Byggaren skrev:Det har ju varit mångas uppfattning att Tesla SuC endast är avsedda för Tesla bilar.
Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?
Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.
Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.
De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Jag misstänker att försprånget är betydligt svårare att hämta in när det gäller snabbladdningsinfrastruktur än när det gäller elbilar.
Vem köper en bil från Tesla om superchargers inte är exklusiva för märket?
Är detta verkligen avgörande för många Tesla köpare framöver?
Hade de inte haft laddnätverket hade det nog blivit en polestar 2!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.