Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Aida skrev:
Snabbladdare kostar ju inte så mkt i investering o underhåll jämfört med detta.
Det beror på hur man definierar "mycket". Skulle gissa på en 0,5-1 miljon per installerad laddpunkt.
Det är nog inte vad Tesla betalar för byggandet av stationen. De siffror jag sett ligger snarare på 200,000 - 250,000 USD per station i genomsnitt. Då rör det sig nog om cirka tio laddpunkter. Vad underhåll kostar är svårt att veta för en utomstående.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av jonasl »

Vad består underhållskostnaderna av på en laddstation? Kablar och kontakter lär ju behöva ses över och bytas med jämna mellanrum. Kanske filter till fläktar som behöver bytas, uppgradera mjukvara?

Sen är det förstås en backend för övervakning, betalning osv som ska skötas. Borde skala rätt bra och bli en marginell del av totalen om man har många laddstationer.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av taliz »

Borde vara lägre underhållskostnader än en bensinpump.
Inga miljöfarliga vätskor i underjorden, med alla dess komplikationer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Teslaspolen »

taliz skrev:
Borde vara lägre underhållskostnader än en bensinpump.
Inga miljöfarliga vätskor i underjorden, med alla dess komplikationer.
Och ändå hittar man trasiga laddare lite då och då, men jag kan själv aldrig säga att jag sett en trasig bensinpump. Som då dessutom troligen är mer använd än en snabbladdare.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Swede1 »

Teslaspolen skrev:
taliz skrev:
Borde vara lägre underhållskostnader än en bensinpump.
Inga miljöfarliga vätskor i underjorden, med alla dess komplikationer.
Och ändå hittar man trasiga laddare lite då och då, men jag kan själv aldrig säga att jag sett en trasig bensinpump. Som då dessutom troligen är mer använd än en snabbladdare.
Finns trasiga pumpar, ganska vanligt tycker jag.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Teslaspolen »

Swede1 skrev:
Teslaspolen skrev:
taliz skrev:
Borde vara lägre underhållskostnader än en bensinpump.
Inga miljöfarliga vätskor i underjorden, med alla dess komplikationer.
Och ändå hittar man trasiga laddare lite då och då, men jag kan själv aldrig säga att jag sett en trasig bensinpump. Som då dessutom troligen är mer använd än en snabbladdare.
Finns trasiga pumpar, ganska vanligt tycker jag.
Det menar jag inte heller.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Vad består underhållskostnaderna av på en laddstation? Kablar och kontakter lär ju behöva ses över och bytas med jämna mellanrum. Kanske filter till fläktar som behöver bytas, uppgradera mjukvara?

Sen är det förstås en backend för övervakning, betalning osv som ska skötas. Borde skala rätt bra och bli en marginell del av totalen om man har många laddstationer.
Tesla har ju team med egna anställda elektriker som åker landet runt och reparerar sina SuC. Skickas även på internkurser och specialistutbildning till Holland med regelbundenhet för att vara uppdaterade på all teknik och kunskap. Vilket är grymt bra.

Men det är nog inte så enkelt och billigt, för då hade jag inte sett så kass upptid och så många trasiga laddare hos Circle K, Ionity, mflr.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

Tesla ökar utbyggnaden av SuC :)

https://electrek.co/2021/10/21/tesla-pl ... r-network/
Tesla has announced plans to triple the size of the Supercharger network within the next two years.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Tesla ökar utbyggnaden av SuC :)

https://electrek.co/2021/10/21/tesla-pl ... r-network/
Tesla has announced plans to triple the size of the Supercharger network within the next two years.
Ja det lär krävas bara för att ha plats för deras egna nyförsäljning, givet att tillväxtplaner de följer nu stämmer.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Tesla ökar utbyggnaden av SuC :)

https://electrek.co/2021/10/21/tesla-pl ... r-network/
Tesla has announced plans to triple the size of the Supercharger network within the next two years.
Ja det lär krävas bara för att ha plats för deras egna nyförsäljning, givet att tillväxtplaner de följer nu stämmer.
Ja, det kanske det gör, fast inte riktigt väl?

Tesla har sålt ca 2 000 000 bilar hittils varav de flesta finns kvar. Om två år har de nog lyckats sälja ytterligare drygt 2 500 000 bilar samtidigt som några av de äldsta försvinner. Låt oss säga att det kommer finnas ca 4 500 000 Teslor i drift om 2 år. Med 3 ggr så många stall som det finns nu skulle det vara en rejäl ökning stall per Tesla jämfört med nu. Det skulle finnas plats för ytterligare 1 500 000 bilar från andra märken utan att det skulle finnas färre stall per bil om två år jämfört med nu....

För att det ska vara meningsfullt att utöka SuC till trippla kapaciteten på bara 2 år krävs det såvitt jag kan förstå att Tesla släpper in andra märken också.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MrRun »

Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Ioniq 5 FE AWD
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av dstr »

Maw skrev:
MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?
Jo, så du kan regga en bil på det kontot.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?
Det har alltid gått.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MrRun »

MWall skrev:
Maw skrev:
MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?
Det har alltid gått.
Ok, tänkte väl det. :?
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av samuelsu »

MWall skrev:
Maw skrev:
MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?
Det har alltid gått.
Däremot brukar det inte gå logga in i appen om man inte har en Tesla kopplad till kontot. Går det nu?
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Ja, det kanske det gör, fast inte riktigt väl?

Tesla har sålt ca 2 000 000 bilar hittils varav de flesta finns kvar. Om två år har de nog lyckats sälja ytterligare drygt 2 500 000 bilar samtidigt som några av de äldsta försvinner. Låt oss säga att det kommer finnas ca 4 500 000 Teslor i drift om 2 år. Med 3 ggr så många stall som det finns nu skulle det vara en rejäl ökning stall per Tesla jämfört med nu. Det skulle finnas plats för ytterligare 1 500 000 bilar från andra märken utan att det skulle finnas färre stall per bil om två år jämfört med nu....

För att det ska vara meningsfullt att utöka SuC till trippla kapaciteten på bara 2 år krävs det såvitt jag kan förstå att Tesla släpper in andra märken också.
Fast dagens nivå är ju inte en okej nivå överallt, det finns platser i USA där det är kraftigt underdimensionerat så där behöver de nog dubbla bara för att möta dagens efterfråga.

Så jag håller med dig om man pratar om att trippla antalet stolpar överallt och inte fyrdubbla där det behövs och bara dubbla där det räcker, men det tror jag inte är vad som kommer hända. Och att de flesta andra bilar laddar långsammare per km än ”medianTeslan” gör att antalet extra som skulle finnas går ner.

Är det 3x de pratar om under 2 år finns det inte plats för några andra stora tillverkare direkt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Ja, det kanske det gör, fast inte riktigt väl?

Tesla har sålt ca 2 000 000 bilar hittils varav de flesta finns kvar. Om två år har de nog lyckats sälja ytterligare drygt 2 500 000 bilar samtidigt som några av de äldsta försvinner. Låt oss säga att det kommer finnas ca 4 500 000 Teslor i drift om 2 år. Med 3 ggr så många stall som det finns nu skulle det vara en rejäl ökning stall per Tesla jämfört med nu. Det skulle finnas plats för ytterligare 1 500 000 bilar från andra märken utan att det skulle finnas färre stall per bil om två år jämfört med nu....

För att det ska vara meningsfullt att utöka SuC till trippla kapaciteten på bara 2 år krävs det såvitt jag kan förstå att Tesla släpper in andra märken också.
Fast dagens nivå är ju inte en okej nivå överallt, det finns platser i USA där det är kraftigt underdimensionerat så där behöver de nog dubbla bara för att möta dagens efterfråga.

Så jag håller med dig om man pratar om att trippla antalet stolpar överallt och inte fyrdubbla där det behövs och bara dubbla där det räcker, men det tror jag inte är vad som kommer hända. Och att de flesta andra bilar laddar långsammare per km än ”medianTeslan” gör att antalet extra som skulle finnas går ner.

Är det 3x de pratar om under 2 år finns det inte plats för några andra stora tillverkare direkt.
Redan när man åker från Sverige till Norge eller Danmark så märker man att Tesla SuC på vissa ställen är klart underdimensionerat med dagens storlek på flottan av Teslabilar. Även om Tesla inte någonsin säljer mer bilar, så måste de fixa detta.

Sverige är dock fortfarande helt OK för det mesta. Med dagens volym av Teslabilar. Men det gäller som sagt inte alla länder och marknader.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av mikebike »

Det räcker med att åka 15 km norrut från Stockholm för att uppleva en fullbelagd SuC, Bredden.
Det är ju märkligt att det finns fler laddare utanför Varberg än utanför Stockholm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)

Ja, det är klart. Jönköping kommer nog t ex avlasta en hel del. Framförallt Ödeshög men även Toftaholm i viss mån.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)
Ja, och då behöver inte 3 gånger så många stolpar om 2 år innebära något större överskott utöver Teslas egna bilar om försäljningen hålls uppe.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)
Ja, och då behöver inte 3 gånger så många stolpar om 2 år innebära något större överskott utöver Teslas egna bilar om försäljningen hålls uppe.
Hur tänker du då?

Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.

Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Hur tänker du då?

Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.

Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.
Finns det många ställen med någon större befintlig överkapacitet idag då? Dvs att på v2 är det aldrig ens nära 50% beläggning eller på v3 är det alltid många lediga stolpar? Finns säkert några sådana stationer men tycker inte det är standard att man kan räkna med att en slumpvis vald stationer kommer gapa tom oavsett när man åker även om det sällan är någon kö. Skulle säga att en genomsnittlig station nog är i närheten av vad den behöver i vara i dagens läge för att man ska kunna räkna med att slippa köa den mest intensiva timmen på året för den stationen, sen är det några få som förmodligen aldrig ser mycket användning och lite fler som återkommande blir fulla.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Hur tänker du då?

Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.

Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.
Finns det många ställen med någon större befintlig överkapacitet idag då? Dvs att på v2 är det aldrig ens nära 50% beläggning eller på v3 är det alltid många lediga stolpar? Finns säkert några sådana stationer men tycker inte det är standard att man kan räkna med att en slumpvis vald stationer kommer gapa tom oavsett när man åker även om det sällan är någon kö. Skulle säga att en genomsnittlig station nog är i närheten av vad den behöver i vara i dagens läge för att man ska kunna räkna med att slippa köa den mest intensiva timmen på året för den stationen, sen är det några få som förmodligen aldrig ser mycket användning och lite fler som återkommande blir fulla.
Ok, det vet du bättre än jag. Än så länge har jag ingen anledning att ta mig till en SuC :)
Skriv svar