Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag skulle kunna tänka mig ett system där alla laddare är öppna för alla, men när stationen successivt blir full så frigörs laddare till att vara upplåsta för enbart Teslabilar. På så vis prioriterar man de som köpt in sig i laddnätverket för dyra pengar (Teslaägare) men ger ändå andra möjligheten att ladda när möjligheten så finns. En skalbar lösning helt enkelt som inte påverkar ägare av Teslabilar negativt. Vi behöver alla hjälpas åt i övergången.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Tror det kan bli frustration om "låsningen" inte upptäcks innan sladden är istoppad och laddningen inte startar. Eller om det anländer en Tesla till en laddstation som redan är full.bjornnilsson skrev:Jag skulle kunna tänka mig ett system där alla laddare är öppna för alla, men när stationen successivt blir full så frigörs laddare till att vara upplåsta för enbart Teslabilar. På så vis prioriterar man de som köpt in sig i laddnätverket för dyra pengar (Teslaägare) men ger ändå andra möjligheten att ladda när möjligheten så finns. En skalbar lösning helt enkelt som inte påverkar ägare av Teslabilar negativt. Vi behöver alla hjälpas åt i övergången.
Det finns ju betydligt fler elbilar av andra märken på vägarna än vad det finns Teslor. Det låter ju ofta som att man skulle kunna släppa in någon annan i mån av plats...
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Tror att sådant påhitt skulle vara kontraproduktivt. Man vill att folk skall ladda klar och sticka iväg, inte få laddningen avbryten och försöka förstå vad som är fel dvs ringa kundservice försöka om och om igen.
Deras pengar duger lika mycket som teslaägarnas.
Deras pengar duger lika mycket som teslaägarnas.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Man kan tänka sig att de gör en helt ny version av SuC för andra bilar som är anpassad för EU och reglerna om bidragen. Alltså står där 2 st laddare som ser helt annorlunda ut som tillhandahålles av ett bolag som inte heter Tesla heller (men är helägt av Tesla givetvis) då det förvirrar kunderna som ser i laddappar och annat att Tesla är inblandat. Dessa har även interface.
Annars måste de nog låta alla CCS-laddare vara öppna för alla som har ett Tesla-konto och att bilmärket tillåter att Teslas laddare kan hämta kryptonyckel och sånt för samma funktion som idag utan interface för betalning etc.
Annars måste de nog låta alla CCS-laddare vara öppna för alla som har ett Tesla-konto och att bilmärket tillåter att Teslas laddare kan hämta kryptonyckel och sånt för samma funktion som idag utan interface för betalning etc.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ja, ett helt separat laddnätverk med annat varumärke vore det mest rimliga. Utnyttja bidragen och bygga mindre stationer på glesbygden för att förbättra för alla. Inte öppna upp befintliga SuC, då förstörs Teslas största fördel.zyax skrev:Man kan tänka sig att de gör en helt ny version av SuC för andra bilar som är anpassad för EU och reglerna om bidragen. Alltså står där 2 st laddare som ser helt annorlunda ut som tillhandahålles av ett bolag som inte heter Tesla heller (men är helägt av Tesla givetvis) då det förvirrar kunderna som ser i laddappar och annat att Tesla är inblandat. Dessa har även interface.
Annars måste de nog låta alla CCS-laddare vara öppna för alla som har ett Tesla-konto och att bilmärket tillåter att Teslas laddare kan hämta kryptonyckel och sånt för samma funktion som idag utan interface för betalning etc.
Elbilist sedan 2014
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Tesla har ju mycket ambitiösa planer på expansion. Model Y spår man ju ska bli världens mest sålda bilar alla kategorier vilket ju rimligen även kommer avspeglas i sverige. Det innebär ju att antalet laddstationer måste öka i samma utsträckning och befintliga laddstationer kommer väl utgöra en mycket liten del av det totala antalet laddare.Klintan skrev:Ja, ett helt separat laddnätverk med annat varumärke vore det mest rimliga. Utnyttja bidragen och bygga mindre stationer på glesbygden för att förbättra för alla. Inte öppna upp befintliga SuC, då förstörs Teslas största fördel.zyax skrev:Man kan tänka sig att de gör en helt ny version av SuC för andra bilar som är anpassad för EU och reglerna om bidragen. Alltså står där 2 st laddare som ser helt annorlunda ut som tillhandahålles av ett bolag som inte heter Tesla heller (men är helägt av Tesla givetvis) då det förvirrar kunderna som ser i laddappar och annat att Tesla är inblandat. Dessa har även interface.
Annars måste de nog låta alla CCS-laddare vara öppna för alla som har ett Tesla-konto och att bilmärket tillåter att Teslas laddare kan hämta kryptonyckel och sånt för samma funktion som idag utan interface för betalning etc.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Om de öppna för andra än Tesla-bilar har annan färg och utseende blir det lika lätt för förväxling.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det sistnämnda tänker jag mig skulle minimeras ifall man har en flytande gräns på ett antal laddare där man klipper av för allmänheten när gränsen är uppnådd. Säg att två laddare (eller fler) per station alltid ska vara tillgängliga för Teslor vilket styrs automagiskt. Frustration från ägare av andra bilar som inte är Tesla skulle säkert bubbla upp i de fall när de inte kan ladda men nog är det bättre att ge många möjligheten när detta är möjligt. Teslas laddstationer skulle då kunna anses som en reserv för andra märken när andra laddmöjligheter inte finns.Fredrik j skrev:Tror det kan bli frustration om "låsningen" inte upptäcks innan sladden är istoppad och laddningen inte startar. Eller om det anländer en Tesla till en laddstation som redan är full.
Men visst, jag ser också de negativa scenarior som skulle kunna uppstå med fullproppade SuCs, idag är det ju en relativt trevlig upplevelse att svänga in för att ladda på SuC. Som Tesla-ägare vill man gärna ha kvar den så länge som det går. Jag tror dock det blir fullt allt oftare ändå om man kikar några år framåt i tiden. Lösningen i mitt fall blir att köpa bil med större batteri.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Varför då? Förväxlar folk ofta SuC med Eon och Ionity?Svenssons skrev:Om de öppna för andra än Tesla-bilar har annan färg och utseende blir det lika lätt för förväxling.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Inte direkt så just därför skulle Tesla kunna bygga upp ett parallellt nät som är öppet för alla, där de kan ha sökt bidrag och som skiljer sig från SuperCharger-stationerna på tydligt sätt så att både Tesla-förare och andra elbilsförare inte blir sura eller inte förstår varför det inte går att ladda.zyax skrev:Varför då? Förväxlar folk ofta SuC med Eon och Ionity?Svenssons skrev:Om de öppna för andra än Tesla-bilar har annan färg och utseende blir det lika lätt för förväxling.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Precis. Det kan givetvis stå på laddaren lite smått "Powered by Tesla" eller något i den stilen, så att de gör reklam för sin tillförlitlighet. Men laddarna måste se annorlunda ut och heta något annat i alla appar etc så att inte folk tror att de kan ladda på SuC. De kan fortfarande vara lastbalanserade och matade med Teslas centrala station på plats etc, vilket gör det billigare. Jag antar också att Elon vill slippa ha ett interface då det fördyrar lösningen, men om man ska vara annorlunda mot SuC så är det nog bra.Svenssons skrev:Inte direkt så just därför skulle Tesla kunna bygga upp ett parallellt nät som är öppet för alla, där de kan ha sökt bidrag och som skiljer sig från SuperCharger-stationerna på tydligt sätt så att både Tesla-förare och andra elbilsförare inte blir sura eller inte förstår varför det inte går att ladda.zyax skrev:Varför då? Förväxlar folk ofta SuC med Eon och Ionity?Svenssons skrev:Om de öppna för andra än Tesla-bilar har annan färg och utseende blir det lika lätt för förväxling.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Min kvalitetsbilar från Tyskland en MB C-klass från 2002 var total slut 2016.mati skrev:Min granne köpte 2006 en sprillans ny S40. Den går och ser fortfarande ut som när den var ny. Svärfar sålde förra året sin S60 från 2003. Även den i nästan nyskick. Grannfrun har en V50 2007. Jättefin även den.MWall skrev:Jag vet inte alls. Hur länge kommer en Tesla att hålla? Kan jag ha min Model S i 10 år till?
Dessa bilar är helt klart fulländade när det gäller livslängd och hållbarhet. Motorerna bara går och går. Rost verkar inte vara nåt bekymmer för dessa bilar heller.
Teslorna saknar ju rostskydd. Man ser på Tesla Björns gamla P85 att rost börjar leta sig in i alla möjliga ihåligheter som Model S verkar ha by design. Visserligen har den gått en massa mil. Men jag undrar ändå hur den hade sett ut om den inte hade haft en aluminiumkaross.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Idag blev det klart att Tesla får bidrag till snabbladdare på några platser i norr. Inte de mest attraktiva så vi får se hur det blir med dessa.
Ett villkor för att få bidrag är att de är öppna för publik laddning, intressant att se hur detta löses. Nu när det är officiellt så kanske det kommer en förklaring?
Ett villkor för att få bidrag är att de är öppna för publik laddning, intressant att se hur detta löses. Nu när det är officiellt så kanske det kommer en förklaring?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ja, skulle vara intressant att få veta vad som händer relativt snart. Så jag vet om jag ska ta leverans av nya bilen om en månad eller ej…
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Laddplatser i norr.
https://www.trafikverket.se/contentasse ... j-2021.pdf
https://www.trafikverket.se/globalasset ... g_2021.pdf
https://www.trafikverket.se/contentasse ... j-2021.pdf
https://www.trafikverket.se/globalasset ... g_2021.pdf
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det skulle kunna lösas med att betala via app.
Volvo har det i sin carpay app, man kör fram (gps anger plats) anger nummer och sedan sätter man igång. när sessionen är avslutad debiteras man. (antar att det sker en dold debitering). Det är ingen rocketscience som tesla behöver ta fram. om det blir en standard så skulle man kunna göra likadant med andra snabbladdare.
Volvo har det i sin carpay app, man kör fram (gps anger plats) anger nummer och sedan sätter man igång. när sessionen är avslutad debiteras man. (antar att det sker en dold debitering). Det är ingen rocketscience som tesla behöver ta fram. om det blir en standard så skulle man kunna göra likadant med andra snabbladdare.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
I nästan hela Norrland blir det max 5 mil till en snabbladdare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Man har ju sedan länge kunnat betala för fossila bränslen med en app. Det borde väl fungera med en snabbladdare också. Nyckeln är ju att laddstationen vet hur mycket energi som överförts.Mickep skrev:Det skulle kunna lösas med att betala via app.
Volvo har det i sin carpay app, man kör fram (gps anger plats) anger nummer och sedan sätter man igång. när sessionen är avslutad debiteras man. (antar att det sker en dold debitering). Det är ingen rocketscience som tesla behöver ta fram. om det blir en standard så skulle man kunna göra likadant med andra snabbladdare.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Man skulle ju kunna Swicha 90kr för att få 30kWh till stolpe 3421.Fredrik j skrev:Man har ju sedan länge kunnat betala för fossila bränslen med en app. Det borde väl fungera med en snabbladdare också. Nyckeln är ju att laddstationen vet hur mycket energi som överförts.Mickep skrev:Det skulle kunna lösas med att betala via app.
Volvo har det i sin carpay app, man kör fram (gps anger plats) anger nummer och sedan sätter man igång. när sessionen är avslutad debiteras man. (antar att det sker en dold debitering). Det är ingen rocketscience som tesla behöver ta fram. om det blir en standard så skulle man kunna göra likadant med andra snabbladdare.
Enkelt och smidigt.
Och varför har inte man bättre appar?
Där man ser hur laddningen går?
Vissa har ju det men långtifrån alla.
Bild från laddapp Björn Nyland använder.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
På vilket sätt påverkar detta dig?OfarligTesla skrev:Ja, skulle vara intressant att få veta vad som händer relativt snart. Så jag vet om jag ska ta leverans av nya bilen om en månad eller ej…
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det paradoxala är att sämsta täckningen blir längs E4 (om man inte har Tesla), där finns bara enstaka 50 kW-laddare.Zalman3 skrev:I nästan hela Norrland blir det max 5 mil till en snabbladdare.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Väldigt intressant! Undrar om de har hittat ett kryphål eller verkligen kommer göra laddarna tillgängliga för övriga?B99 skrev:Idag blev det klart att Tesla får bidrag till snabbladdare på några platser i norr. Inte de mest attraktiva så vi får se hur det blir med dessa.
Ett villkor för att få bidrag är att de är öppna för publik laddning, intressant att se hur detta löses. Nu när det är officiellt så kanske det kommer en förklaring?
Men kommer bli väldigt lustigt och knepigt om några stationer är öppna och andra inte? (Om det här inte är något större där Tesla kommer öppna alla sina stationer i samband med att dessa driftsätts)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
En variant är ju att Tesla helt enkelt bygger vanliga SuC på dessa platser men låter dom vara helt gratis för alla användare.
Jag antar att dessa stationer inte kommer vara särskilt välbesökta oavsett pris?
Genom att göra dom publika och gratis så kan dom ju förtäta SuC-nätverket i "obygden" billigare genom att dra nytta av bidragen, utan att behöva investera/utveckla betalningslösningar för andra märken etc.
/fth
Jag antar att dessa stationer inte kommer vara särskilt välbesökta oavsett pris?
Genom att göra dom publika och gratis så kan dom ju förtäta SuC-nätverket i "obygden" billigare genom att dra nytta av bidragen, utan att behöva investera/utveckla betalningslösningar för andra märken etc.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Om det bara är några få stationer i Norrland som öppnas för alla, inte alls. Om det är hela nätverket som öppnas så potentiellt väldigt mycket (ökad risk för kö/långsammare laddning på v2/dörruppslag osv), därav vill jag gärna veta vad de tänkte göra.chaffis75 skrev:På vilket sätt påverkar detta dig?
Själv hoppas jag och tror att detta handlar om att Tesla räknat på att de ändå inte kommer få in i närheten av att täcka investeringen från Teslaägare så de kommer ha dessa laddare gratis för alla att använda men då kan bygga stationerna väldigt billigt efter bidrag.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ett litet lustigt val med Bjurholm om man tittar på lägen längs väg 92. Tycker Fredrika hade känts mer aktuellt men det kanske redan var sökt bidrag där när Tesla lämnade in sin ansökan... Om man tittar till Teslas egna laddar så hade det i mina ögon varit en mer logiskt placering! Oavsett blir det många laddare i inlandet om dessa investeringar genomförs vilket känns väldigt trevligt
Senast redigerad av Fladric, redigerad totalt 1 gånger.
2021 grå Tesla Model Y LR