Walker skrev:Robertrimmevik skrev:fth skrev:Robertrimmevik skrev:Du börjar med att repetera det jag nyss konstaterade. Varför?
Nja, det gjorde jag inte, det var du som retoriskt frågade om Tesla skulle vara "speciella" och "märkvärdiga" på något sätt, det var det jag argumenterade mot.
Robertrimmevik skrev:Tycker du att det låter som en bra idé om t ex Toyota nu skulle börja med ytterligare en standard för sina bilar?
Nej, inte alls, men dom verkar tycka det, om dom får som dom vill så blir dom ju tvungna att bygga upp ett vätgasnätverk över hela världen (good luck with that
), ingen annan kommer ju vilja göra det.
Robertrimmevik skrev:Jag tycker Ditt resonemang blir mer att Tesla ska ha eget laddnätverk för att de var först och de andra ska uteslutas för all framtid för att de gjorde en annan standard.
Nej, då har du helt missförstått mig, och sannolikt inte heller läst mina andra inlägg i frågan, jag är tvärtemot
för att SuC skall öppnas, jag är inte heller särskilt orolig för att det kommer att orsaka kaos och köer som många andra verkar tro.
Jag är dock helt säker på att ingen annan har någon juridisk, moralisk, ekonomisk eller annan
rätt att använda nätverket.
/fth
Jag tycker det var moraliskt fel att stänga ute andra biltillverkare från början. Varför distansera sig så tydligt från andra biltillverkare. Tesla har ju inte uppfunnit bilen eller elbilen heller för den delen. Sen måste de ju givetvis ta betalt för sina tjänster.
Om nu vätgas skulle slå igenom(vilket jag definitivt inte tror) och Toyota måste bygga vätgasmackar så tror inte jag att de kommer stänga ute andra märken från dom. Men de skulle nog ta ett skäligt pris. Att stänga ute andra tror jag inte på något sätt hjälper en omställning.
Än en gång hela idén kring egna nätverk tycker jag är helt befängd. Jag är övertygad om att Tesla hade lyckats än bättre om de inte hade distanserat sig med eget laddnätverk. De har gjort häpnadsväckande bilar redan från dag ett och behövde definitivt inte ett eget laddnätverk som usp.
Och till MWall. Jag är absolut inte bitter men det stör mig varje gång jag åker förbi de 8 tomma laddarna på SuC i Storuman.
Hade lätt betalt 15kr/kWh för att toppa upp om det var kö/eller ur funktion på Storumans enda 50kW-laddare.
Jag var väldigt nära att köpa en MS men avsaknaden av dragkrok blev avgörande.
MS tycker jag är så pass grym så det hade varit värt besväret med 70 mil till SC och ideologiskt också skita i att gynna min lokala marknad. Det oavsett ett stängt SuC eller inte. Att ha ett eget laddnätverk som usp vittnar mer om att de i så fall bygger för dåliga bilar. Tar de inte tag i det istället så torde dom ju vara rökta om laddproblematiken för övriga märken blir lösta.
Liten fundering… stör det dig också att du inte får bada i grannarnas pool på sommaren? Eller att du inte får bo i den fina fjällstugan som ändå står tom när du åker förbi? Konstigt resonemang tycker jag. Om jag tillverkar och placerar ut serviceanläggningar till mina kunder förstår jag inte varför jag skulle ha ett moraliskt ansvar att låta ALLA utnyttja dem.
Däremot om jag skulle placera ut liknande anläggningar som får utnyttjas mot betalning men skulle förvägra en specifik grupp utan giltig anledning.
…men det är en HELT annan sak än SuC
Nej mitt resonemang är mer så här.
Man bygger ett stort superfint badhus i en glesbygdsort där det förövrigt inte finns något annat alternativ till badhus då kommunen helt enkelt inte har råd. Man bygger det som en service för de som bor 50 mil därifrån. De som bor i området har ett stort behov av en liten del av badhuset/konceptet.(ladda)Men än ett lika stort behov av något som badhuset inte tillhandahåller för att ibland fungerar det inte att bada.(serviceverkstad). Behovet uppkommer plötsligt och då måste du lösa den situationen 70mil bort(ja jag vet att de ibland kan åka till plats för att lösa situationen men det har ju funkat sisådär).
Du måste köpa hela konceptet annars är du inte välkommen. Också till ett relativt högt pris.
Jag menar att badhuset hade kunnat öppnat upp den lilla delen av konceptet där det stora behovet finns om så till ockerpris.
Jag förstår att det inte är Teslas ansvar att lösa glesbygdsproblematik men det skadar absolut inte att hjälpa till. Tesla är innovativa och hade säkert kunnat lösa detta med att badhuset är abbonerat för medlemmarna under storhelger så att badhuset inte är fullt när de kommer.
Det här är något av ett sidospår men det är ett svar på varför jag stör mig på de tomma laddarna i Storuman. Jag är inte avundsjuk på grannens pool för den suger lika mycket som min pool och kostar lika mycket.
(Ni behöver inte svara flytta därifrån, hela Sverige ska leva)