Ja, om SuC i Lindvallen öppnar för alla märken löser det nog mycket.martinot skrev:Har vi inte snurrat ut från SuC och snabbladdning rätt mycket nu?
Kräv att Skistar installerar Tesla SuC på skidorterna istället!
Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Elbilist sedan 2014
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Kanske lika bra att slopa en MY?
Kanske köa på SuC i framtiden.
Sen 30 min laddtid ovan på detta.
Max 40-45mils räckvidd.
Ej kvalificerad för miljöbonus.
Börjar bli smidigare med hybridbil.
Behöver inte köa.
Behöver inte ladda för att komma fram och ingen spilltid.
Betydligt längre räckvidd när man kör fossilt.
Räcker med att köra på el i stan och korta turer.
Kvalificerad för miljöbonus.
Kanske köa på SuC i framtiden.
Sen 30 min laddtid ovan på detta.
Max 40-45mils räckvidd.
Ej kvalificerad för miljöbonus.
Börjar bli smidigare med hybridbil.
Behöver inte köa.
Behöver inte ladda för att komma fram och ingen spilltid.
Betydligt längre räckvidd när man kör fossilt.
Räcker med att köra på el i stan och korta turer.
Kvalificerad för miljöbonus.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Se om du kan få tag i någon på Ecoshine centralt. Tror att det kan vara en väg att gå.
Alternativt få tag i ägaren till garaget och se om de kan sätta press.
Alternativt få tag i ägaren till garaget och se om de kan sätta press.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Fan rädd att jag också börjar luta dit :/Dexter skrev:Kanske lika bra att slopa en MY?
Kanske köa på SuC i framtiden.
Sen 30 min laddtid ovan på detta.
Max 40-45mils räckvidd.
Ej kvalificerad för miljöbonus.
Börjar bli smidigare med hybridbil.
Behöver inte köa.
Behöver inte ladda för att komma fram och ingen spilltid.
Betydligt längre räckvidd när man kör fossilt.
Räcker med att köra på el i stan och korta turer.
Kvalificerad för miljöbonus.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
????MangeT skrev:Se om du kan få tag i någon på Ecoshine centralt. Tror att det kan vara en väg att gå.
Alternativt få tag i ägaren till garaget och se om de kan sätta press.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Sidoknäcker med indrivning och råkade skriva på TCS isf Encrochat?DanneLKPG skrev:????MangeT skrev:Se om du kan få tag i någon på Ecoshine centralt. Tror att det kan vara en väg att gå.
Alternativt få tag i ägaren till garaget och se om de kan sätta press.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Misstänker att det var avsett för tråden om "Tvättfirman råkade krocka min Model 3".RagWal skrev:Sidoknäcker med indrivning och råkade skriva på TCS isf Encrochat?DanneLKPG skrev:????MangeT skrev:Se om du kan få tag i någon på Ecoshine centralt. Tror att det kan vara en väg att gå.
Alternativt få tag i ägaren till garaget och se om de kan sätta press.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ahh! Makes more sense now!renes skrev:Misstänker att det var avsett för tråden om "Tvättfirman råkade krocka min Model 3".RagWal skrev:Sidoknäcker med indrivning och råkade skriva på TCS isf Encrochat?DanneLKPG skrev:????MangeT skrev:Se om du kan få tag i någon på Ecoshine centralt. Tror att det kan vara en väg att gå.
Alternativt få tag i ägaren till garaget och se om de kan sätta press.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Supercharger lokalt borde vara en rätt dålig lösning. Vad får jag för fart om bilen är djupfryst och jag kört till Lindvallen, 7 km från stugbyn?
Hemmaladdning är som vanligt lösningen på (nästan) allt!
Hemmaladdning är som vanligt lösningen på (nästan) allt!
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Man måste ju nästan åka och ladda vid ankomst. Men hur sugen är man på det då...jonasl skrev:Supercharger lokalt borde vara en rätt dålig lösning. Vad får jag för fart om bilen är djupfryst och jag kört till Lindvallen, 7 km från stugbyn?
Hemmaladdning är som vanligt lösningen på (nästan) allt!
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Helt värdelöst för mig som inte kan ladda hemma. De flesta hybrider laddar bara 2 mil under veckohandlingen i köpcentret.Dexter skrev:Kanske lika bra att slopa en MY?
Kanske köa på SuC i framtiden.
Sen 30 min laddtid ovan på detta.
Max 40-45mils räckvidd.
Ej kvalificerad för miljöbonus.
Börjar bli smidigare med hybridbil.
Behöver inte köa.
Behöver inte ladda för att komma fram och ingen spilltid.
Betydligt längre räckvidd när man kör fossilt.
Räcker med att köra på el i stan och korta turer.
Kvalificerad för miljöbonus.
Dessutom måste man tanka och närmaste macken är riven.
Ibland måste man....MWall skrev:Man måste ju nästan åka och ladda vid ankomst. Men hur sugen är man på det då...jonasl skrev:Supercharger lokalt borde vara en rätt dålig lösning. Vad får jag för fart om bilen är djupfryst och jag kört till Lindvallen, 7 km från stugbyn?
Hemmaladdning är som vanligt lösningen på (nästan) allt!
Bredden är 16 km hemifrån.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ett par länkar av intresse, ionity bygger ut ordentligt, Tesla har gratis SuC vissa tider för att undvika laddkaos…
https://electrek.co/2021/11/24/ionity-i ... ss-europe/
https://electrek.co/2021/11/24/tesla-of ... y-traffic/
https://electrek.co/2021/11/24/ionity-i ... ss-europe/
https://electrek.co/2021/11/24/tesla-of ... y-traffic/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Tror jag börjar gilla Tesla så smått, företaget iallafall.Gustafsson skrev:Ett par länkar av intresse, ionity bygger ut ordentligt, Tesla har gratis SuC vissa tider för att undvika laddkaos…
https://electrek.co/2021/11/24/ionity-i ... ss-europe/
https://electrek.co/2021/11/24/tesla-of ... y-traffic/
27,8 kWp solceller
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Hade funderingar på att börja en ny tråd men tänker att jag skriver här då det har viss koppling. Det jag vill ta upp hur väl Tesla informerar nya tesla ägare om skillnaden på v2 och V3 då dett kommer bli viktigt att göra för ännu fler elbilsägare om/ när Tesla öppnar upp SuC. Jag kör inte Tesla men är tillräckligt elbilsnördig för att veta att man delar på ladeeffekt på v2 men ej V3. Anledning till att jag tar upp detta är för att jag parkerade vid SuC i Linköping för ett besök på glasbanken. När jag kommer ut till min bil så kommer en m3 och ska ladda och tar stolpen bredvid en annan 3 som laddar och då går denna förare ur sin bil och ber den andra bilen backa till stolpen längre bort för att dom inte ska dela på laddeffekten, och könde sig väl även snäll för att han lärde upp en förare och den föraren verkade tycka det var bra, fast det behövs ju inte på en V3.
Så till min fråga fundering till er som kör Tesla, hur får ni informationen om detta, står det på någon skylt eller kommer det upp på skärmen i bilen när man börjar ladda eller ska man bara känna till det. Tänker att nu när är det fler svenssons sommköper tesla så behöver informationen bli ännu tydligare.
Och skulle dom öppna upp för kreti och pleti (sådana som mig om 3v) så blir det ju ännu viktigare för att vi ska slippa pepparspray och baseballträ.
Så till min fråga fundering till er som kör Tesla, hur får ni informationen om detta, står det på någon skylt eller kommer det upp på skärmen i bilen när man börjar ladda eller ska man bara känna till det. Tänker att nu när är det fler svenssons sommköper tesla så behöver informationen bli ännu tydligare.
Och skulle dom öppna upp för kreti och pleti (sådana som mig om 3v) så blir det ju ännu viktigare för att vi ska slippa pepparspray och baseballträ.
27,8 kWp solceller
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Hur är de, kommer de några rapporter från Holland hur försöket går nu när de pågått några veckor?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
No news=good news?chaffis75 skrev:Hur är de, kommer de några rapporter från Holland hur försöket går nu när de pågått några veckor?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Tror inte de vill säga något under testperioden för att få vettigare data. De har kameror vid stationerna så de håller kanske koll på hur ofta laddare blockeras osv så de kan grunda beslut framöver på den datan.chaffis75 skrev:Hur är de, kommer de några rapporter från Holland hur försöket går nu när de pågått några veckor?
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Idag fick jag ett fönster i displayen om tips vid laddning, där det bl a stod om delning av effekten på v2.Dafro skrev:Hade funderingar på att börja en ny tråd men tänker att jag skriver här då det har viss koppling. Det jag vill ta upp hur väl Tesla informerar nya tesla ägare om skillnaden på v2 och V3 då dett kommer bli viktigt att göra för ännu fler elbilsägare om/ när Tesla öppnar upp SuC. Jag kör inte Tesla men är tillräckligt elbilsnördig för att veta att man delar på ladeeffekt på v2 men ej V3. Anledning till att jag tar upp detta är för att jag parkerade vid SuC i Linköping för ett besök på glasbanken. När jag kommer ut till min bil så kommer en m3 och ska ladda och tar stolpen bredvid en annan 3 som laddar och då går denna förare ur sin bil och ber den andra bilen backa till stolpen längre bort för att dom inte ska dela på laddeffekten, och könde sig väl även snäll för att han lärde upp en förare och den föraren verkade tycka det var bra, fast det behövs ju inte på en V3.
Så till min fråga fundering till er som kör Tesla, hur får ni informationen om detta, står det på någon skylt eller kommer det upp på skärmen i bilen när man börjar ladda eller ska man bara känna till det. Tänker att nu när är det fler svenssons sommköper tesla så behöver informationen bli ännu tydligare.
Och skulle dom öppna upp för kreti och pleti (sådana som mig om 3v) så blir det ju ännu viktigare för att vi ska slippa pepparspray och baseballträ.
Man kan öppne det igen längst ner på Laddfönstret, tips för att ladda.
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
chaffis75 skrev:Hur är de, kommer de några rapporter från Holland hur försöket går nu när de pågått några veckor?
Det vanligaste användarfallet i Holland skiljer sig nog väldigt mycket från i Sverige så frågan är hur mycket vi kan lära oss av dem. Holland är så litet och tättbefolkat jämfört med oss. Skulle tro att de har mycket mer vardagsladdning och mindre långfärdsladdning. Där kan man åka hem till släkten över jul utan att behöva ladda osv. Inte har de några fjäll heller...
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det testet skulle dom egentligen gjort här i Sverige där det ändå finns någorlunda många bilar men där infrastrukturen för övriga kanske inte är helt på topp
Sen tror jag majoriteten av folk som äger inte vet vad V2 o 3 osv är, bland övriga ägare tänker jag , vilket kommer leda till att en ID3 tex troligtvis kan stå på en V3 fast han inte har någon nytta av den
Säg att IDFurkan eller vad han heter stod vid en V3 och laddade sin ID4, visst funkar ju när d inte är en kotte där, men segt om dom ska blockas av bilar som ej får ut effekten ändå. Och det är ju egentligen samma på Ionity.
Sen tror jag majoriteten av folk som äger inte vet vad V2 o 3 osv är, bland övriga ägare tänker jag , vilket kommer leda till att en ID3 tex troligtvis kan stå på en V3 fast han inte har någon nytta av den
Säg att IDFurkan eller vad han heter stod vid en V3 och laddade sin ID4, visst funkar ju när d inte är en kotte där, men segt om dom ska blockas av bilar som ej får ut effekten ändå. Och det är ju egentligen samma på Ionity.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det skulle ju vara intressant att höra om det kommer några spontana reaktioner från Teslaägare, men det finns väl få kontaktytor mellan svenska och holländska forum.OfarligTesla skrev:Tror inte de vill säga något under testperioden för att få vettigare data. De har kameror vid stationerna så de håller kanske koll på hur ofta laddare blockeras osv så de kan grunda beslut framöver på den datan.chaffis75 skrev:Hur är de, kommer de några rapporter från Holland hur försöket går nu när de pågått några veckor?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Vad är max på V2? Är det 150 kW?Dexter86 skrev:Det testet skulle dom egentligen gjort här i Sverige där det ändå finns någorlunda många bilar men där infrastrukturen för övriga kanske inte är helt på topp
Sen tror jag majoriteten av folk som äger inte vet vad V2 o 3 osv är, bland övriga ägare tänker jag , vilket kommer leda till att en ID3 tex troligtvis kan stå på en V3 fast han inte har någon nytta av den
Säg att IDFurkan eller vad han heter stod vid en V3 och laddade sin ID4, visst funkar ju när d inte är en kotte där, men segt om dom ska blockas av bilar som ej får ut effekten ändå. Och det är ju egentligen samma på Ionity.
Hur är det med MX och MS, de kan väl inte heller utnyttja kapaciteten på V3? Brukar ägare till M3 och MY titta snett på dem om de laddar på V3 och det är ont om plats?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Vet inte vad max år faktisktMaw skrev:Vad är max på V2? Är det 150 kW?Dexter86 skrev:Det testet skulle dom egentligen gjort här i Sverige där det ändå finns någorlunda många bilar men där infrastrukturen för övriga kanske inte är helt på topp
Sen tror jag majoriteten av folk som äger inte vet vad V2 o 3 osv är, bland övriga ägare tänker jag , vilket kommer leda till att en ID3 tex troligtvis kan stå på en V3 fast han inte har någon nytta av den
Säg att IDFurkan eller vad han heter stod vid en V3 och laddade sin ID4, visst funkar ju när d inte är en kotte där, men segt om dom ska blockas av bilar som ej får ut effekten ändå. Och det är ju egentligen samma på Ionity.
Hur är det med MX och MS, de kan väl inte heller utnyttja kapaciteten på V3? Brukar ägare till M3 och MY titta snett på dem om de laddar på V3 och det är ont om plats?
Och kan ej svara på din andra fråga heller då jag varken äger en Tesla eller har laddat där osv
Men vad gäller S o X så har det ikte varit ett problem med tanke på d bara varit tillgängligt för Tesla iom dom äger skiten liksom
Går ju ikte riktigt att jämföra äpplen o päron
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Fast det är ju inte ägarna till MX och MS som äger SuC-stationerna, precis som att det inte är ID4-ägarna som äger Ionity.Dexter86 skrev:Vet inte vad max år faktiskt
Och kan ej svara på din andra fråga heller då jag varken äger en Tesla eller har laddat där osv
Men vad gäller S o X så har det ikte varit ett problem med tanke på d bara varit tillgängligt för Tesla iom dom äger skiten liksom
Går ju ikte riktigt att jämföra äpplen o päron
Om man äger en Taycan så kan man inte tjura för att jag t ex laddar med min Polestar på Ionity även om det är kö och jag bara kan ladda med 150 kW och även om Polestar inte är delägare till Ionity. På samma sätt kommer jag resonera om Tesla SuC om/när jag kan ladda där.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Maw skrev:Vad är max på V2? Är det 150 kW?Dexter86 skrev:Det testet skulle dom egentligen gjort här i Sverige där det ändå finns någorlunda många bilar men där infrastrukturen för övriga kanske inte är helt på topp
Sen tror jag majoriteten av folk som äger inte vet vad V2 o 3 osv är, bland övriga ägare tänker jag , vilket kommer leda till att en ID3 tex troligtvis kan stå på en V3 fast han inte har någon nytta av den
Säg att IDFurkan eller vad han heter stod vid en V3 och laddade sin ID4, visst funkar ju när d inte är en kotte där, men segt om dom ska blockas av bilar som ej får ut effekten ändå. Och det är ju egentligen samma på Ionity.
Hur är det med MX och MS, de kan väl inte heller utnyttja kapaciteten på V3? Brukar ägare till M3 och MY titta snett på dem om de laddar på V3 och det är ont om plats?
En 3/Y tjänar _maximalt_ ca 3-5 minuter per laddstopp på att välja V3, så länge man inte behöver dela stolpe på V2. Men det lider även S/X av. Så om någon 3-förare står och tittar snett så får hen göra det. Är någon så viktig att 3-5 minuter är avgörande så kör de inte Model 3 ändå.