Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MrRun »

Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Ioniq 5 FE AWD
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av dstr »

Maw skrev:
MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?
Jo, så du kan regga en bil på det kontot.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?
Det har alltid gått.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MrRun »

MWall skrev:
Maw skrev:
MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?
Det har alltid gått.
Ok, tänkte väl det. :?
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av samuelsu »

MWall skrev:
Maw skrev:
MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?
Det har alltid gått.
Däremot brukar det inte gå logga in i appen om man inte har en Tesla kopplad till kontot. Går det nu?
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Ja, det kanske det gör, fast inte riktigt väl?

Tesla har sålt ca 2 000 000 bilar hittils varav de flesta finns kvar. Om två år har de nog lyckats sälja ytterligare drygt 2 500 000 bilar samtidigt som några av de äldsta försvinner. Låt oss säga att det kommer finnas ca 4 500 000 Teslor i drift om 2 år. Med 3 ggr så många stall som det finns nu skulle det vara en rejäl ökning stall per Tesla jämfört med nu. Det skulle finnas plats för ytterligare 1 500 000 bilar från andra märken utan att det skulle finnas färre stall per bil om två år jämfört med nu....

För att det ska vara meningsfullt att utöka SuC till trippla kapaciteten på bara 2 år krävs det såvitt jag kan förstå att Tesla släpper in andra märken också.
Fast dagens nivå är ju inte en okej nivå överallt, det finns platser i USA där det är kraftigt underdimensionerat så där behöver de nog dubbla bara för att möta dagens efterfråga.

Så jag håller med dig om man pratar om att trippla antalet stolpar överallt och inte fyrdubbla där det behövs och bara dubbla där det räcker, men det tror jag inte är vad som kommer hända. Och att de flesta andra bilar laddar långsammare per km än ”medianTeslan” gör att antalet extra som skulle finnas går ner.

Är det 3x de pratar om under 2 år finns det inte plats för några andra stora tillverkare direkt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Ja, det kanske det gör, fast inte riktigt väl?

Tesla har sålt ca 2 000 000 bilar hittils varav de flesta finns kvar. Om två år har de nog lyckats sälja ytterligare drygt 2 500 000 bilar samtidigt som några av de äldsta försvinner. Låt oss säga att det kommer finnas ca 4 500 000 Teslor i drift om 2 år. Med 3 ggr så många stall som det finns nu skulle det vara en rejäl ökning stall per Tesla jämfört med nu. Det skulle finnas plats för ytterligare 1 500 000 bilar från andra märken utan att det skulle finnas färre stall per bil om två år jämfört med nu....

För att det ska vara meningsfullt att utöka SuC till trippla kapaciteten på bara 2 år krävs det såvitt jag kan förstå att Tesla släpper in andra märken också.
Fast dagens nivå är ju inte en okej nivå överallt, det finns platser i USA där det är kraftigt underdimensionerat så där behöver de nog dubbla bara för att möta dagens efterfråga.

Så jag håller med dig om man pratar om att trippla antalet stolpar överallt och inte fyrdubbla där det behövs och bara dubbla där det räcker, men det tror jag inte är vad som kommer hända. Och att de flesta andra bilar laddar långsammare per km än ”medianTeslan” gör att antalet extra som skulle finnas går ner.

Är det 3x de pratar om under 2 år finns det inte plats för några andra stora tillverkare direkt.
Redan när man åker från Sverige till Norge eller Danmark så märker man att Tesla SuC på vissa ställen är klart underdimensionerat med dagens storlek på flottan av Teslabilar. Även om Tesla inte någonsin säljer mer bilar, så måste de fixa detta.

Sverige är dock fortfarande helt OK för det mesta. Med dagens volym av Teslabilar. Men det gäller som sagt inte alla länder och marknader.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av mikebike »

Det räcker med att åka 15 km norrut från Stockholm för att uppleva en fullbelagd SuC, Bredden.
Det är ju märkligt att det finns fler laddare utanför Varberg än utanför Stockholm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)

Ja, det är klart. Jönköping kommer nog t ex avlasta en hel del. Framförallt Ödeshög men även Toftaholm i viss mån.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)
Ja, och då behöver inte 3 gånger så många stolpar om 2 år innebära något större överskott utöver Teslas egna bilar om försäljningen hålls uppe.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)
Ja, och då behöver inte 3 gånger så många stolpar om 2 år innebära något större överskott utöver Teslas egna bilar om försäljningen hålls uppe.
Hur tänker du då?

Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.

Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Hur tänker du då?

Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.

Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.
Finns det många ställen med någon större befintlig överkapacitet idag då? Dvs att på v2 är det aldrig ens nära 50% beläggning eller på v3 är det alltid många lediga stolpar? Finns säkert några sådana stationer men tycker inte det är standard att man kan räkna med att en slumpvis vald stationer kommer gapa tom oavsett när man åker även om det sällan är någon kö. Skulle säga att en genomsnittlig station nog är i närheten av vad den behöver i vara i dagens läge för att man ska kunna räkna med att slippa köa den mest intensiva timmen på året för den stationen, sen är det några få som förmodligen aldrig ser mycket användning och lite fler som återkommande blir fulla.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Hur tänker du då?

Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.

Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.
Finns det många ställen med någon större befintlig överkapacitet idag då? Dvs att på v2 är det aldrig ens nära 50% beläggning eller på v3 är det alltid många lediga stolpar? Finns säkert några sådana stationer men tycker inte det är standard att man kan räkna med att en slumpvis vald stationer kommer gapa tom oavsett när man åker även om det sällan är någon kö. Skulle säga att en genomsnittlig station nog är i närheten av vad den behöver i vara i dagens läge för att man ska kunna räkna med att slippa köa den mest intensiva timmen på året för den stationen, sen är det några få som förmodligen aldrig ser mycket användning och lite fler som återkommande blir fulla.
Ok, det vet du bättre än jag. Än så länge har jag ingen anledning att ta mig till en SuC :)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Klintan »

Jung, V2, Mariestad, V3 har alltid gott om lediga platser. Kristinehamn, V3, har varit i princip tom när jag passerat. Hogstorp, V3 norr Uddevalla var mycket ledigt i somras, kan ha ändrats med restriktionslättnader.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av taliz »

Nu när allt fler satsar på 800V kan man ju undra hur det kommer påverka den här strategin.
Även om Tesla öppnar upp så känns det ju inte som förstahandsvalet om man har en 800V-bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av BrooklynS »

Nå, jag tror fortfarande att det handlar om de öppna laddare man redan lämnat anbud på att bygga.

Logiskt, affärsmässigt och självklart.

Övrigt är enbart spekulationer utan grund.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av RagWal »

taliz skrev:
Nu när allt fler satsar på 800V kan man ju undra hur det kommer påverka den här strategin.
Även om Tesla öppnar upp så känns det ju inte som förstahandsvalet om man har en 800V-bil.
Jag tror V3 fixar 800V
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av loftux »

Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av BrooklynS »

Där framgår också att det handlar om specifika Superchargers, rimligen de man lämnat anbud på och fått statsstöd för att bygga.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av fth »

loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av MWall »

fth skrev:
loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth

Beror väl på vad man har för bil men 5 laddningar räcker till 100+ mil för de allra flesta.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av RagWal »

Förr spådde man framtiden i kaffesump, nu är det i textsträngar i appar.

Förr hade man en Press-avdelning, nu kommunicerar man via utveklarna och med interna emails.

Snart ser man informationen i dagspress och biltidningar följt av fyllda kommentarsfält och Facebookdiskussioner.

:lol:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3256
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth
Man ska nog köra enormt långt för att inte 5 laddningar ska räcka på en dag. Min längsta dagsetapp hittills är Potsdam - Uppsala, vilket är 110 mil. Då startade jag inte ens med full laddning (hade någonstans mellan 80 och 90 % vid avfärd), men laddade bara två gånger på SuC och en gång på Eon. Om man kör med husvagn i dåligt väder kanske det är möjligt att komma i en situation då fler än 5 SuC-besök på en dag kan bli aktuella
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar