Pris/tid

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Pris/tid

Inlägg av Skogslasse »

OK, nu är jag lite utanför spåret.
Jag laddar lite där det funkar d.v.s inte alltid på SuC. Det var på vippen att jag började ladda på ett ställe där priset var satt mot tid och inte som vanligt mot kW.
Förutom att laddningen beror på batteritemp och laddnivå men kanske går det att ha en enkel formel i huvudet för att omvandla priset
Mitt exempel var 50kW för 2,40/ min Incharge på Fjärillsgatan i Norrköping
50kW i en timme är 50kWh och 144:- (2,40*60) men så lätt borde det inte vara?
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Pris/tid

Inlägg av taliz »

Nej, du kommer inte få 50kw till att börja med...
Har du låg SOC så får du det inte pga låg volt i packet. Har du hög SOC så får du det inte pga begränsad hastighet av bilen.
Och sen värmeförluster etc på det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pris/tid

Inlägg av mikebike »

50 kW är max, precis som på SuC får man aldrig max.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Pris/tid

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
50 kW är max, precis som på SuC får man aldrig max.
Det gör man ju visst, bara det att du missar laddförlusterna.
145kw har jag fått många ggr tex. Det är bara några enstaka % från teoretiskt max. Inräknat förluster så är det nog över.

Men grundproblemet med 50kw är att det krävs batteripack med högre volt för att kunna maxa dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Pris/tid

Inlägg av LasseTM »

mikebike skrev:
50 kW är max, precis som på SuC får man aldrig max.
50kW är inte ens max även om de påstår det, 48kW är max teoretiskt men dit når man aldrig.
För att få ut 50kW så räknar dom med 400V och 125A men laddarna kan sällan ge mer än 120A om ens det jag skulle snarare säga att 115A är max dvs runt 46kW.
Falsk marknadsföring dvs och för att få ut Max måste du ha en batterispänning på exakt 400V eller vad din laddare har mellan faserna så fort du går utanför detta är du rökt dvs någon minut har du teoretisk maxhastighet av en laddning på 60min eller så.
Undvik dessa laddare och betala på ställen som tar betalt för kWh det är det enda sättet att bli av med detta jävelskap när dom tar betalt för något som inte går att uppnå.
Ingen skulle gå med på att få 10-15% för lite bensin vid varje tankning varför ska vi som kör elbil acceptera detta?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Pris/tid

Inlägg av Black »

2,40/min gånger 60 är 144kr / tim.
Suc kostar ca 3,50/kw.
Då måste du ladda mer än ca 40kw för att det inte ska bli dyrare än Teslas laddare vilket det absolut inte ska bli när det går långsammare och är mer komplicerat. Ofta brukar semisnabba laddare 50kw ligga på runt 30kw verklig.
Eller har jag fel?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Pris/tid

Inlägg av chaffis75 »

Black skrev:
2,40/min gånger 60 är 144kr / tim.
Suc kostar ca 3,50/kw.
Då måste du ladda mer än ca 40kw för att det inte ska bli dyrare än Teslas laddare vilket det absolut inte ska bli när det går långsammare och är mer komplicerat. Ofta brukar semisnabba laddare 50kw ligga på runt 30kw verklig.
Eller har jag fel?
Nu var de visserligen en leaf jag laddade för ett antal år sedan på 50 kW laddare.. Vi brukade alltid få ut runt 45kw har jag för mig men säg minst 40 för att vara säker.. Jag vet inte var du får 30 från men nej så låg hastighet har jag aldrig sett pågrund av laddaren utan då är de bilen som begränsar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar