Nytt pris?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt pris?

Inlägg av martinot »

jpetters skrev:
Laddning på SuC knallar på upp i rask takt. Det är väl redan dyrare än Ionity om man har Audis/Porsches/VWs laddningsabonnemang?
Sverige är t.o.m dyrare eller ungefär samma som i Tyskland. Med tanke på att elpriset är mycket lägre i Sverige är det lite konstigt.
Den stora kostnaden är inte elen, men kostnaden för utbyggnaden av SuC-stationerna.

Glöm inte att vi har sett stort avlångt och glesbefolkat land jämfört med både Tyskland och de flesta andra europeiska länderna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nytt pris?

Inlägg av LarsL »

Ja, men då borde det vara mycket dyrare vid Superchargers med låg beläggning och inte tvärtom.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt pris?

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Ja, men då borde det vara mycket dyrare vid Superchargers med låg beläggning och inte tvärtom.
Jobbar inte på Tesla, och därav ingen som helst insyn i det, men misstänker att de har en budget per land, och slår ut kostnaden över hela landet.

Lite som när du har abonnemang hos Telia eller Telenor för din telefon.

Du har samma pris i hela landet, även om kostnaden för de är troligen mycket högre i det glesbefolkade Norrland än i och runt våra storstäder i södra Sverige.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nytt pris?

Inlägg av jpetters »

martinot skrev:
jpetters skrev:
Laddning på SuC knallar på upp i rask takt. Det är väl redan dyrare än Ionity om man har Audis/Porsches/VWs laddningsabonnemang?
Sverige är t.o.m dyrare eller ungefär samma som i Tyskland. Med tanke på att elpriset är mycket lägre i Sverige är det lite konstigt.
Den stora kostnaden är inte elen, men kostnaden för utbyggnaden av SuC-stationerna.

Glöm inte att vi har sett stort avlångt och glesbefolkat land jämfört med både Tyskland och de flesta andra europeiska länderna.
Absolut, men antalet SuC i Tyskland är inte direkt litet. Borde går att räkna på utifrån info på Supercharge.info.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt pris?

Inlägg av martinot »

jpetters skrev:
martinot skrev:
jpetters skrev:
Laddning på SuC knallar på upp i rask takt. Det är väl redan dyrare än Ionity om man har Audis/Porsches/VWs laddningsabonnemang?
Sverige är t.o.m dyrare eller ungefär samma som i Tyskland. Med tanke på att elpriset är mycket lägre i Sverige är det lite konstigt.
Den stora kostnaden är inte elen, men kostnaden för utbyggnaden av SuC-stationerna.

Glöm inte att vi har sett stort avlångt och glesbefolkat land jämfört med både Tyskland och de flesta andra europeiska länderna.
Absolut, men antalet SuC i Tyskland är inte direkt litet. Borde går att räkna på utifrån info på Supercharge.info.
Du får sätta detta i jämförelse till antalet Tesla som sålts i Tyskland. Har inte själv de siffrorna, men misstänker starkt att det troligen sålts fler där än i Sverige.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nytt pris?

Inlägg av Remuz »

3.80kr i Norrköping. 140kr eller 38kWh landade jag på
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nytt pris?

Inlägg av mikebike »

Remuz skrev:
3.80kr i Norrköping. 140kr eller 38kWh landade jag på
När jag beställde min bil kostade det 2,50 per kWh.
Skaplig prisökning på ett halvår...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Nytt pris?

Inlägg av Black »

För mig är det en principsak att det inte ska kosta mer är en ICE-bil. Om tex dieseln kostar 16kr/l och de tar ca en halvliter milen så får det inte kosta mer än 4kr/kWh då jag räknar elförbrukningen till 2kwh/mil i snitt. Nybörjare det verkligen bli på gränsen och då har jag inte räknat med den högre försäkringen och värdeminskningen och högre inköpskostnad.
Jag är grymt besviken på SuC kraftiga prisökning då den var en orsak till att jag en gång valde Tesla.
Senast redigerad av Black, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt pris?

Inlägg av martinot »

Black skrev:
För mig är det en principsak att det inte ska kosta mer är en ICE-bil. Om tex dieseln kostar 16kr/l och de tar ca en halvliter milen så får det inte kosta mer än 4kr/kWh då jag räknar elförbrukningen till 2kwh/mil i snitt.
Håller med helt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Nytt pris?

Inlägg av Elix747 »

Från teslas hemsida. Det är ”lägre än kostnaden för bensin”. Det närmar sig bensin kostnaden. Just nu är det ganska lika min gamla diesel i energikostnader per mil. Lite synda att det är dubbelt pris mot inte så länge sedan. Senaste resan till Tyskland då kostade det 2,30 (Swe) mot 3:30 (Ger).
Vad kostar det i Tyskland idag?
A212E3A8-0C0A-4690-82D6-4E7248284E49.jpeg
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nytt pris?

Inlägg av Monark1954 »

martinot skrev:
jpetters skrev:
martinot skrev:
jpetters skrev:
Laddning på SuC knallar på upp i rask takt. Det är väl redan dyrare än Ionity om man har Audis/Porsches/VWs laddningsabonnemang?
Sverige är t.o.m dyrare eller ungefär samma som i Tyskland. Med tanke på att elpriset är mycket lägre i Sverige är det lite konstigt.
Den stora kostnaden är inte elen, men kostnaden för utbyggnaden av SuC-stationerna.

Glöm inte att vi har sett stort avlångt och glesbefolkat land jämfört med både Tyskland och de flesta andra europeiska länderna.
Absolut, men antalet SuC i Tyskland är inte direkt litet. Borde går att räkna på utifrån info på Supercharge.info.
Du får sätta detta i jämförelse till antalet Tesla som sålts i Tyskland. Har inte själv de siffrorna, men misstänker starkt att det troligen sålts fler där än i Sverige.
Det har givetvis varit trevligt med låga milkostnader på långresa men förutsatt att Tesla bygger ut nätet med låg vinst för SuS stationerna så föredrar jag hög utbyggnad.
Många kan i huvudsak ladda hemma till 20-50% av snabbladdningskostnaden.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nytt pris?

Inlägg av jpetters »

Elix747 skrev:
Från teslas hemsida. Det är ”lägre än kostnaden för bensin”. Det närmar sig bensin kostnaden. Just nu är det ganska lika min gamla diesel i energikostnader per mil. Lite synda att det är dubbelt pris mot inte så länge sedan. Senaste resan till Tyskland då kostade det 2,30 (Swe) mot 3:30 (Ger).
Vad kostar det i Tyskland idag?
A212E3A8-0C0A-4690-82D6-4E7248284E49.jpeg
Ca 3.55 SEK idag.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nytt pris?

Inlägg av MWall »

jpetters skrev:
Elix747 skrev:
Från teslas hemsida. Det är ”lägre än kostnaden för bensin”. Det närmar sig bensin kostnaden. Just nu är det ganska lika min gamla diesel i energikostnader per mil. Lite synda att det är dubbelt pris mot inte så länge sedan. Senaste resan till Tyskland då kostade det 2,30 (Swe) mot 3:30 (Ger).
Vad kostar det i Tyskland idag?
A212E3A8-0C0A-4690-82D6-4E7248284E49.jpeg
Ca 3.55 SEK idag.
Ja kan man inte ladda hemma till vardags så finns det inte så mycket att spara vad gäller bränslekostnader. Dock är väl inte det så vanligt att man laddar på SuC till nästan 100%?

Däremot blir det ju faktiskt inte så dumt att hyra en dieselbil på semestern om man ska ner till Medelhavet t ex. Brukar vara fina erbjudanden till semestern och om bränslet är samma så kan man ju fundera vad 7-800 mil gör för restvärdet på sin elbil och om man kan "kvitta" det mot de 7-8 tusen det kostar att hyra...

500 extramil på t ex en operationell leasing av en E-Tron ligger ju på 625:-/mån eller vad det är. 7500:-/år. Motsvarar ju nästan exakt vad hyrbilen kan kosta...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nytt pris?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
jpetters skrev:
Elix747 skrev:
Från teslas hemsida. Det är ”lägre än kostnaden för bensin”. Det närmar sig bensin kostnaden. Just nu är det ganska lika min gamla diesel i energikostnader per mil. Lite synda att det är dubbelt pris mot inte så länge sedan. Senaste resan till Tyskland då kostade det 2,30 (Swe) mot 3:30 (Ger).
Vad kostar det i Tyskland idag?
A212E3A8-0C0A-4690-82D6-4E7248284E49.jpeg
Ca 3.55 SEK idag.
Ja kan man inte ladda hemma till vardags så finns det inte så mycket att spara vad gäller bränslekostnader. Dock är väl inte det så vanligt att man laddar på SuC till nästan 100%?

Däremot blir det ju faktiskt inte så dumt att hyra en dieselbil på semestern om man ska ner till Medelhavet t ex. Brukar vara fina erbjudanden till semestern och om bränslet är samma så kan man ju fundera vad 7-800 mil gör för restvärdet på sin elbil och om man kan "kvitta" det mot de 7-8 tusen det kostar att hyra...

500 extramil på t ex en operationell leasing av en E-Tron ligger ju på 625:-/mån eller vad det är. 7500:-/år. Motsvarar ju nästan exakt vad hyrbilen kan kosta...
Laddar 85% hemma, och mindre än 5% på SuC (resten på gratisladdare).

Gällande medelhavet så är ju även flyget ett trevligt alternativ, så kan man istället hyra bil på semestermålet och fokusera på resorna/bilkörningen där (det vi normalt föredrar).

Men en bra snål diesel är ju aldrig fel om man måste ha bil på långresa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nytt pris?

Inlägg av mikebike »

Vilken "tur" att de två senaste bilarna dragit över 1 l/mil bensin och den innan drog 0,8 l/mil diesel. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Nytt pris?

Inlägg av M3apan »

mikebike skrev:
Vilken "tur" att de två senaste bilarna dragit över 1 l/mil bensin och den innan drog 0,8 l/mil diesel. :lol:
tänkte också på detta... mina tidigare bilar har dragit 1,5/2 liter bensin eller över litern dieseln milen på semesterresorna (med mycket autobahn, mm). Vill man ha motsvarande prestanda som min 3P så kostar det fort. mer med ICE.
Skriv svar