Sida 1 av 3

Re: Nytt pris?

Postat: 08 apr 2021 19:40
av LasseTM
Trevlig skrev:
LasseTM skrev:
LarsA skrev:
Bör nog vara en skillnad mellan Ödeshög och Linköping då de kan leverera 150kW respektive 250kW.
"Långsam" laddning bör vara billigare.
Samtidigt känner jag att man bör ta betalt beroende på beläggning.
Var på båda laddar a idag, i stort sett fullt i Ödeshög så jag laddade precis så jag kom till Linköping där det var tomt.
Det är ju dyrare att ha 14st V2 laddare kontra 8st V3
Trevligt med V3 :D
Screenshot_20210408-120656_Tesla.jpg
Varför laddar du inte mer när du är ute och åker?
Jag laddar ofta till runt 70% eller så jag kommer till nästa laddare som ligger 20-30mil bort.
Men när jag drar från mitt hem har jag ofta 90-95% vid resor.
Men i Ödeshög idag fick jag dela laddare med en MS så jag fick 63kW vid tomt batteri när jag bör få 150kW så jag drog så fort jag kom till nästa laddare.
Är ju dessutom V3 i Linköping vilket är trevligt

Re: Nytt pris?

Postat: 08 apr 2021 20:00
av iAkita
LasseTM skrev:
LarsA skrev:
Bör nog vara en skillnad mellan Ödeshög och Linköping då de kan leverera 150kW respektive 250kW.
"Långsam" laddning bör vara billigare.
Samtidigt känner jag att man bör ta betalt beroende på beläggning.
Var på båda laddar a idag, i stort sett fullt i Ödeshög så jag laddade precis så jag kom till Linköping där det var tomt.
Det är ju dyrare att ha 14st V2 laddare kontra 8st V3
Trevligt med V3 :D
Screenshot_20210408-120656_Tesla.jpg
Tar det 25 minuter att ladda 18-80% på v3, eller tolkar jag informationen på bilden fel?

Re: Nytt pris?

Postat: 08 apr 2021 20:54
av LasseTM
iAkita skrev:
LasseTM skrev:
LarsA skrev:
Bör nog vara en skillnad mellan Ödeshög och Linköping då de kan leverera 150kW respektive 250kW.
"Långsam" laddning bör vara billigare.
Samtidigt känner jag att man bör ta betalt beroende på beläggning.
Var på båda laddar a idag, i stort sett fullt i Ödeshög så jag laddade precis så jag kom till Linköping där det var tomt.
Det är ju dyrare att ha 14st V2 laddare kontra 8st V3
Trevligt med V3 :D
Screenshot_20210408-120656_Tesla.jpg
Tar det 25 minuter att ladda 18-80% på v3, eller tolkar jag informationen på bilden fel?
Vet inte riktigt vart du får 80% ifrån, men ja det kan nog stämma.
Jag tror att jag drog när jag hade 82% eller något sådant.
Skulle säga ca 27min 10-80% med en V3 ungefär då de första 10% bara flyger iväg med 230-240kW.
Men batteriet var nog inte riktigt varmt när jag körde går säkert tjäna någon minut till.

EDIT: dubbelkollade, bilen ville ladda till 88% men jag drog vid 92%

Re: Nytt pris?

Postat: 10 apr 2021 21:48
av bolleboll
shit om priserna som anges i bilen inte stämmer.

skrev detta i en annan tråd.

"Tittar man på olika priser så skiljer det väldigt mycket.

Linköping V3 250kW 4.20kr/kWh, 50kW => 210kr
Sollentuna V3 250kW 3.80kr/kWh, 50kW => 190kr

Norrköping V2 150kW 3.65kr/kWh, 50kW => 182.50kr
Arboga V2 150kW 3.55kr/kWh, 50kW => 177.50kr
Edsbruk V2 150kW 3.50kr/kWh, 50kW => 175kr
Ödeshög V2 150kW 3.15kr/kWh, 50kW => 157.50kr
...
Man får "fyra" laddningar i Ödeshög för samma peng som "tre" laddningar i Linköping.

Summeringen är att man nog kommer att försöka välja Ödeshög ändå(som ofta är full på helger) vid E4 transport, om man nu inte har mera bråttom."

Re: Nytt pris?

Postat: 10 apr 2021 22:38
av pawweshark
bolleboll skrev:
shit om priserna som anges i bilen inte stämmer.

skrev detta i en annan tråd.

"Tittar man på olika priser så skiljer det väldigt mycket.

Ödeshög V2 150kW 3.15kr/kWh, 50kW => 157.50kr
...
Man får "fyra" laddningar i Ödeshög för samma peng som "tre" laddningar i Linköping.

Summeringen är att man nog kommer att försöka välja Ödeshög ändå(som ofta är full på helger) vid E4 transport, om man nu inte har mera bråttom."
Problemet är ju att det inte kostar 3.15kr/kWh i Ödeshög, jag betalade 4.20kr/kWh tidigare i veckan...

Re: Nytt pris?

Postat: 11 apr 2021 03:23
av LasseTM
pawweshark skrev:
bolleboll skrev:
shit om priserna som anges i bilen inte stämmer.

skrev detta i en annan tråd.

"Tittar man på olika priser så skiljer det väldigt mycket.

Ödeshög V2 150kW 3.15kr/kWh, 50kW => 157.50kr
...
Man får "fyra" laddningar i Ödeshög för samma peng som "tre" laddningar i Linköping.

Summeringen är att man nog kommer att försöka välja Ödeshög ändå(som ofta är full på helger) vid E4 transport, om man nu inte har mera bråttom."
Problemet är ju att det inte kostar 3.15kr/kWh i Ödeshög, jag betalade 4.20kr/kWh tidigare i veckan...
Det verkar variera kraftigt.
Man får hoppas att bilen snart börjar anpassa rutten efter pris eller att man ska få det valet.
Kan ju skilja rätt mycket om man ska åka långt.

Re: Nytt pris?

Postat: 11 apr 2021 08:53
av Black
Teslas SC börjar bli sämre och sämre...
Det varierar kraftigt i pris dag för dag medans de andra har fortfarande högre pris men varierar inte alls.
Om de andra får till bra täckning samt bra priser kommer de dominera marknaden och Teslas största fördel försvinna.
Jag fattar inte varför de gör det? Varför?

Re: Nytt pris?

Postat: 11 apr 2021 10:15
av martinot
Black skrev:
Teslas SC börjar bli sämre och sämre...
Det varierar kraftigt i pris dag för dag medans de andra har fortfarande högre pris men varierar inte alls.
Om de andra får till bra täckning samt bra priser kommer de dominera marknaden och Teslas största fördel försvinna.
Jag fattar inte varför de gör det? Varför?
Jag tycker iofs. att det är dåligt att Tesla försämrar SuC på detta sättet, men ser positivt på att deras dominans och konkurrensfördel med SuC slutar (även om det tyvärr är extremt långt kvar dit med tanke på tillgänglighet, geografisk täckning och enkelhet att ladda).

Så mindre dominans av SuC är bara till godo för hela marknaden.

Men jag hade ju iofs. föredragit om de andra konkurrenterna blivit bättre, istället för att som nu att de närmar sig genom att Tesla SuC blir allt sämre. Det är ju lite olyckligt.

Nu varierar ju även fossilpriser på olika mackar (så inget konstigt att det införs på SuC), men man tappar ju klart en fördel för elbilen när laddnät som SuC höjer priserna allt närmare fossildrivmedel, och även tar bort fördelen med ett fast och förutsägbart pris. Man har ju redan flera nackdelar i att man behöver ladda oftare, att det tar längre tid, och färre platser att välja på. I det perspektivet är det också synd om man tar bort de få fördelar man faktiskt har med elbilsladdning på SuC.

Totalt sätt så blir effekten av detta lite bättre konkurrens mellan SuC och andra laddnät, men allra främst en fördel för fossilbilar och nackdel för elbilar (på långresa).

Re: Nytt pris?

Postat: 11 apr 2021 10:28
av Zalman3
Vilken tur att man har gratis laddning hos Tesla.
När jag beställde min Tesla den 15 september 2016 kunde jag i min vildaste fantasi inte tro att jag skulle behålla Teslan så länge.

Re: Nytt pris?

Postat: 11 apr 2021 10:30
av MWall
Black skrev:
Teslas SC börjar bli sämre och sämre...
Det varierar kraftigt i pris dag för dag medans de andra har fortfarande högre pris men varierar inte alls.
Om de andra får till bra täckning samt bra priser kommer de dominera marknaden och Teslas största fördel försvinna.
Jag fattar inte varför de gör det? Varför?

För att inte blöda pengar?

Re: Nytt pris?

Postat: 11 apr 2021 10:33
av martinot
Zalman3 skrev:
Vilken tur att man har gratis laddning hos Tesla.
När jag beställde min Tesla den 15 september 2016 kunde jag i min vildaste fantasi inte tro att jag skulle behålla Teslan så länge.
Tror du gjorde en mycket god affär där. Inte bara för miljön, men även för dig själv också.

Re: Nytt pris?

Postat: 11 apr 2021 10:44
av Gustafsson
Många smålänningar i denna tråden tror jag. Vad spelar det för roll för bilens TOC om laddningen i Linköping kostar 4:20/kWh? Det måste ligga på tredje decimalen typ...Jag laddar relativt mycket på SuC, iaf ca 3000 mil (ca 6000 kWh) hittills med denna bilen, visst det blir 1000 kr/år i skillnad mellan en dyr och en billig SuC, men då värdeminskningen varit 220000:-/år, däcken kostat ca 10000:-/år, försäkring ca 10000:-år och reparationer, 15000:- hittills, så ser jag inte riktigt att skillnaden i laddkostnad motiverar någon optimering när det gäller att hitta billigaste SuC. Mycket viktigare att SuC byggs ut och finns "överallt" där de behövs. Att som på V3 få full effekt trots att flera laddar samtidigt är värt en hel del dessutom...

PS Nu har ju jag gratis SuC tills jag byter bil, kanske kommer smålänningen i mig fram när nästa bil inköpts..DS

Re: Nytt pris?

Postat: 11 apr 2021 10:47
av Zalman3
Eftersom jag inte kan ladda hemma har jag tjänat ca 100.000kr på att ladda på gratis SuC.

Re: Nytt pris?

Postat: 11 apr 2021 10:50
av martinot
Håller med att det i det stora sammanhanget så ser jag personligen inget stort värde i "fri" (för du som kund betalar alltid för det på något sätt) SuC.

Andra vill kunna köpa till fri SuC, tex. för 20 papp, och det är helt OK. Men för mig personligen är det helt ointressant då jag aldrig kommer ladda för i närheten så mycket.

Men vet att Zalman reser enormt mycket med sin elbil, och laddar i princip endast på SuC, och väldigt lite hemma (för mig är det tvärt om; laddar säkert 95% hemma). Så för just Zalman specifikt så kan det säkert ha varit en stor vinstlott med fri SuC.

Det är dock inte normalfallet för de flesta vanliga personers användningsfall skulle jag misstänka.

Re: Nytt pris?

Postat: 11 apr 2021 10:54
av MWall
Gustafsson skrev:
Många smålänningar i denna tråden tror jag. Vad spelar det för roll för bilens TOC om laddningen i Linköping kostar 4:20/kWh? Det måste ligga på tredje decimalen typ...Jag laddar relativt mycket på SuC, iaf ca 3000 mil (ca 6000 kWh) hittills med denna bilen, visst det blir 1000 kr/år i skillnad mellan en dyr och en billig SuC, men då värdeminskningen varit 220000:-/år, däcken kostat ca 10000:-/år, försäkring ca 10000:-år och reparationer, 15000:- hittills, så ser jag inte riktigt att skillnaden i laddkostnad motiverar någon optimering när det gäller att hitta billigaste SuC. Mycket viktigare att SuC byggs ut och finns "överallt" där de behövs. Att som på V3 få full effekt trots att flera laddar samtidigt är värt en hel del dessutom...

PS Nu har ju jag gratis SuC tills jag byter bil, kanske kommer smålänningen i mig fram när nästa bil inköpts..DS

Håller med. 3,60 eller 4,20 spelar ju ingen som helst roll. Däremot att ha fri SuC och sen behöva betala för det... Det är lite skillnad, men inte ens det är egentligen en deal breaker. Eller ja, det beror på hur man räknar. Om jag laddar 10-80% på 50 minuter och en refresh Model S laddar på 30 minuter istället så är det ~70kWh ggr 4:-/kWh = 280 spänn för 20 minuters besparing. Det är en timpenning på 840:-/h i skattade pengar. Tänker jag på det sättet så blir det lättare att stå ut med en lite sämre laddkurva. :lol:

Re: Nytt pris?

Postat: 11 apr 2021 11:17
av Gustafsson
Zalman3 skrev:
Eftersom jag inte kan ladda hemma har jag tjänat ca 100.000kr på att ladda på gratis SuC.
Jämfört med bensin?

Re: Nytt pris?

Postat: 11 apr 2021 11:47
av AAKEE
MWall skrev:
Däremot att ha fri SuC och sen behöva betala för det... Det är lite skillnad, men inte ens det är egentligen en deal breaker.
Totalekonomiskt är nog priset av väldigt liten betydelse för de flesta(undantag flr de som kör massor och bara SuC:ar.

Annars är det ju mer av arten ’en good feeling’ att Superchargra gratis :D
Värt mer än pengar !

Re: Nytt pris?

Postat: 11 apr 2021 12:44
av LasseTM
Visst är det inga jättepengar men när jag köpte min första 3:a i december 2019 så gick SuC på under 2:-/kWh.
Det är en rätt kraftig ökning på 1,5år och det som oroar mig är snarare vart Tesla tänker stanna i sin prissättning, är det 10:-/kWh inom 2år?

Sedan kollar jag även på köpt energi, och tankar jag Diesel är den energin sjukt mycket billigare än vad jag betalar för en kWh hos SuC vilket är helt ofattbart.
Kolla bara på hela kedjan när diesel ska pumpas upp,förädlas, transporteras, förädlas igen, transporteras igen och allt detta kräver massor av energi och infrastruktur.
Nu pratar vi att för förflytta elektroner i koppar några mil och ändå är det dyrare per energienhet.
Ofattbart i min värld men det har ju mycket med politik att göra också.

Re: Nytt pris?

Postat: 11 apr 2021 14:26
av MWall
LasseTM skrev:
Visst är det inga jättepengar men när jag köpte min första 3:a i december 2019 så gick SuC på under 2:-/kWh.
Det är en rätt kraftig ökning på 1,5år och det som oroar mig är snarare vart Tesla tänker stanna i sin prissättning, är det 10:-/kWh inom 2år?

Sedan kollar jag även på köpt energi, och tankar jag Diesel är den energin sjukt mycket billigare än vad jag betalar för en kWh hos SuC vilket är helt ofattbart.
Kolla bara på hela kedjan när diesel ska pumpas upp,förädlas, transporteras, förädlas igen, transporteras igen och allt detta kräver massor av energi och infrastruktur.
Nu pratar vi att för förflytta elektroner i koppar några mil och ändå är det dyrare per energienhet.
Ofattbart i min värld men det har ju mycket med politik att göra också.
Vi har billig energi i form av olja och kol att tacka för vårt välstånd. Lätt att glömma det i dessa tider.

Re: Nytt pris?

Postat: 29 maj 2021 15:08
av Remuz
Betalade 163kr i Linköping (4kr/kWh)
53kr i Ulricehman (4kr/kWh)

Är 4kr nya standarden?

Re: Nytt pris?

Postat: 29 maj 2021 18:43
av Jwe
Fler som börjar fundera?

Varför välja Tesla?

Tidigare:
+ Längre räckvidd än konkurrenterna
+ Bättre laddhastighet
+ Bästa laddinfrastrukturen
+ Gratis laddning
- Dyrare i inköp
- Spendera tid vid laddstolpen

Nu:
- konkurrenter med liknande räckvidd och laddhastighet (Tesla stryper dessutom laddhastigheten på de bilar som laddat mycket på SuC)
- andra bygger ut laddinfra "sakta men säkert"
- gratis laddning borta, för den som kör litet långkörning spelar det inte så stor ekonomisk roll men är av största reklamvärde, förstår inte att Tesla inte värdesätter det mer.
- fortfarande dyrare inköp
- spendera tid vid laddstolpen

För den som kör långt är det återigen aktuellt att överväga diesel ur ekonomisk synvinkel:
Samma pris per mil i driftkostnad, ingen spilld tid vid laddstolpen, billigare i inköp.
För den som inte kör så långt; bensin.

Fel utveckling enligt mig (som har kört över 25000 mil i Tesla) men är tyvärr så man måste resonera.

Re: Nytt pris?

Postat: 29 maj 2021 19:24
av Remuz
Jag har inga problem med 4kr, det kostade mig 200kr Stockholm- Alingsås och Ulricehamn hade inte behövts utan det var mer kisspaus med sladd i. Jag klurar bara på vad priset landar. Tycker runt 5kr blir det ganska dyrt. Blir spännande imorn att se vad det kostar i Norrköping

Re: Nytt pris?

Postat: 29 maj 2021 20:00
av Holve
Byter från en diesel till en M3SR+ tror jag.
Har jag valt fel väg?

Re: Nytt pris?

Postat: 29 maj 2021 20:12
av LarsL
Holve skrev:
Byter från en diesel till en M3SR+ tror jag.
Har jag valt fel väg?
Nä, du kommer inte längta tillbaka till dieseln.

Re: Nytt pris?

Postat: 29 maj 2021 20:31
av M3apan
Holve skrev:
Byter från en diesel till en M3SR+ tror jag.
Har jag valt fel väg?
Har problem att ens tänka mig att åka i en dieselbil idag. Ännu mindre äga/köra en! Du har valt helt rätt väg!