Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Vad jag menar är att inget hindrar att Tesla kan använda andra spänningar efter behov. Självklart är det en fördel/krav om bilarna kan utnyttja andra laddare optimalt. Men t.ex. många elektronikprylar kan anslutas till uttag med olika spänning, 120/220/240/380/400 V osv. Och just 800V kan ju vara en standard som bilen bör kunna hantera, men gör den det kan den säkert byggas för andra lösningar i tillägg utan att någon funktionalitet går förlorad. Hur lastbilsladdarna kommer att konstrueras är väl inte helt klart än, men 350 w är nog för lite för dom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Det är standard nu med 150kW och 400V laddning nu på en Taycan.Svenssons skrev:Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Porsche insåg väl själva hur löjligt det var att bara kunna ladda I 50kW.
Dock tror jag att eftersom Taycan primärt är en 800V bil så är verkningsgraden sämre på 400V laddning än 800V laddning.
Kia/Hyundai skryter om att de fått till en bra lösning, med hög verkningsgrad för deras 400/800V laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Innebär fortfarande att det krävs extra utrustning för att möjliggöra laddning från 400 voltsladdare på en bil med 800 Volt batteripack. Krävs DC-DC omvandlare som höjer spänningen och dessa är inte gratis när det gäller effekter på 150 kW. Kund lär fortfarande få betala för detta. Verkningsgraden är garanterat sämre än för bil som har 400 Volt batteripack och inte behöver gå genom en DC-DC omvandlare.Zalman3 skrev:Det är standard nu med 150kW och 400V laddning nu på en Taycan.Svenssons skrev:Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Porsche insåg väl själva hur löjligt det var att bara kunna ladda I 50kW.
Dock tror jag att eftersom Taycan primärt är en 800V bil så är verkningsgraden sämre på 400V laddning än 800V laddning.
Kia/Hyundai skryter om att de fått till en bra lösning, med hög verkningsgrad för deras 400/800V laddning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Det är just detta som Kia/Hyundai säger att de löst på ett bra sätt, skulle vilja veta i detalj hur de har gjort.Svenssons skrev:Innebär fortfarande att det krävs extra utrustning för att möjliggöra laddning från 400 voltsladdare på en bil med 800 Volt batteripack. Krävs DC-DC omvandlare som höjer spänningen och dessa är inte gratis när det gäller effekter på 150 kW. Kund lär fortfarande få betala för detta. Verkningsgraden är garanterat sämre än för bil som har 400 Volt batteripack och inte behöver gå genom en DC-DC omvandlare.Zalman3 skrev:Det är standard nu med 150kW och 400V laddning nu på en Taycan.Svenssons skrev:Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Porsche insåg väl själva hur löjligt det var att bara kunna ladda I 50kW.
Dock tror jag att eftersom Taycan primärt är en 800V bil så är verkningsgraden sämre på 400V laddning än 800V laddning.
Kia/Hyundai skryter om att de fått till en bra lösning, med hög verkningsgrad för deras 400/800V laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Tack Zalman! Fantastisk nyhet, och verkligen på tiden att Tesla tar nästa steg för att komma ikapp Ionity och andra. Här tycker jag att Tesla halkat efter de sista åren.Zalman3 skrev:https://www.electrive.com/2020/10/26/te ... to-350-kw/Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Ser verkligen fram emot steget mot V4!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Givetvis skulle man kunna ladda en äldre tesla på en V4 laddare även om dessa är på 800volt.
Laddarna reglerar spänningen hela tiden för att matcha strömmen bilen vill ha.
Laddarna reglerar spänningen hela tiden för att matcha strömmen bilen vill ha.
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Borde gå att lösa 400 och 800 volt laddning med att dela batteri paketet i två delar.. Laddar man 800volt såladdas de som ett paket (serielt) och laddar men som 400volt så två paket (parallellt).Zalman3 skrev:Det är just detta som Kia/Hyundai säger att de löst på ett bra sätt, skulle vilja veta i detalj hur de har gjort.Svenssons skrev:Innebär fortfarande att det krävs extra utrustning för att möjliggöra laddning från 400 voltsladdare på en bil med 800 Volt batteripack. Krävs DC-DC omvandlare som höjer spänningen och dessa är inte gratis när det gäller effekter på 150 kW. Kund lär fortfarande få betala för detta. Verkningsgraden är garanterat sämre än för bil som har 400 Volt batteripack och inte behöver gå genom en DC-DC omvandlare.Zalman3 skrev:Det är standard nu med 150kW och 400V laddning nu på en Taycan.Svenssons skrev:Det beror på. Utan extra utrustning kan inte en 800V-bil ladda på 400V-laddare hur som helst. Porsche vill ha en slant för denna utrustning till Taycan tex för annars går det bara ladda med 50kW istället för 150kW på 400V-laddare.Mickep skrev:800V bilar kan ladda på 400V ställen. Laddarna borde känna igen vilken ty bil de är. De kommunicerar. Ionity har inga problem med 400V bilar som laddar där.
Det är inget nytt tesla måste uppfinna. Det finns frodiga standards.
Porsche insåg väl själva hur löjligt det var att bara kunna ladda I 50kW.
Dock tror jag att eftersom Taycan primärt är en 800V bil så är verkningsgraden sämre på 400V laddning än 800V laddning.
Kia/Hyundai skryter om att de fått till en bra lösning, med hög verkningsgrad för deras 400/800V laddning.
Detta är såklart väldigt förenklat och kräver säkert en del teknik med borde varabilligare och bättre en en dc-dc omvandlare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Vad klarar egentligen en V3 laddare?
500 volt och 700 ampere?
Blir 350kW?
En M3 kan ju bevisligen ladda i 250kW.
400 volt och 625 ampere blir 250kW.
Men M3 ligger ju på 250kW vid SoC på ca 10%
och då är väl spänningen bara 350 volt?
350 volt och 714 ampere blir 250kW.
Nya MS Plaid klarar upp mot 450 volt.
Finns alltså utrymme att kunna ladda i ännu snabbare hastighet än 250kW i framtiden.
Var finns en M3 laddkurva där volt och ampere hela tiden framgår?
Edit:
Jämför man laddhastighet så ligger M3 nära Ioniq 5, trots att Ioniq 5 laddar med 800 volt.
Exempel.
Räckvidd efter 25 minuters laddning:
Ioniq 5
447 km efter 25 minuters laddning
460 WLTP
Tesla M3
422 km efter 25 minuters laddning
614 WLTP
https://motor.no/a/202424
Dock laddade man vid testet vid Ionity.
Hade man laddat Teslan vid en 250kW V3 SuC hade man kunnat ladda snabbare.
Dessutom har Teslan längre räckvidd, vilket också kortar ner restiden i praktiken. Och tillgång till snabba laddare.
Göteborg - Umeå 986 km.
Tesla M3 LR 82kWh
11 timmar 24 minuter
3 laddstopp
32 min laddning
Ioniq 5 LR awd
11 timmar 55 minuter
3 laddstopp
1 timme och 3 minuter laddning
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 2686122259
500 volt och 700 ampere?
Blir 350kW?
En M3 kan ju bevisligen ladda i 250kW.
400 volt och 625 ampere blir 250kW.
Men M3 ligger ju på 250kW vid SoC på ca 10%
och då är väl spänningen bara 350 volt?
350 volt och 714 ampere blir 250kW.
Nya MS Plaid klarar upp mot 450 volt.
Finns alltså utrymme att kunna ladda i ännu snabbare hastighet än 250kW i framtiden.
Var finns en M3 laddkurva där volt och ampere hela tiden framgår?
Edit:
Jämför man laddhastighet så ligger M3 nära Ioniq 5, trots att Ioniq 5 laddar med 800 volt.
Exempel.
Räckvidd efter 25 minuters laddning:
Ioniq 5
447 km efter 25 minuters laddning
460 WLTP
Tesla M3
422 km efter 25 minuters laddning
614 WLTP
https://motor.no/a/202424
Dock laddade man vid testet vid Ionity.
Hade man laddat Teslan vid en 250kW V3 SuC hade man kunnat ladda snabbare.
Dessutom har Teslan längre räckvidd, vilket också kortar ner restiden i praktiken. Och tillgång till snabba laddare.
Göteborg - Umeå 986 km.
Tesla M3 LR 82kWh
11 timmar 24 minuter
3 laddstopp
32 min laddning
Ioniq 5 LR awd
11 timmar 55 minuter
3 laddstopp
1 timme och 3 minuter laddning
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 2686122259
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
”trots… 800Volt” … näe det finns fortfarande ingen automatisk koppling mellan 800 Volt och
högre laddhastighet………. En cell ligger på typ 4 Volt och laddas med en viss ström på en viss tid vilket
alltså i sig inte har med 800 Volt öht.
högre laddhastighet………. En cell ligger på typ 4 Volt och laddas med en viss ström på en viss tid vilket
alltså i sig inte har med 800 Volt öht.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Nej, men strömmen blir halverad vid dubbla spänningen och samma effekt. Vanligen är det enklare att öka spänningen än strömmen (med tanke på kabelarea mm).Bjelke skrev:”trots… 800Volt” … näe det finns fortfarande ingen automatisk koppling mellan 800 Volt och
högre laddhastighet………. En cell ligger på typ 4 Volt och laddas med en viss ström på en viss tid vilket
alltså i sig inte har med 800 Volt öht.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Strömmen genom den enskilda cellen ändras inte något alls om bilen kan hantera 400 eller 800 V. På cellnivå är spänningen oförändrat ca 4 v och den maximala strömmen beroende av celltyp. Det är bara strömmen från laddkontakten och i de kretsar som ligger på 800 V som strömmen kan halveras. Men det har som påpekats inte något direkt samband ned laddhastigheten att göra.
Motordrivningen från batteriet är ju en annan sak, där kan en hög spänning vara ett bättre sätt att överföra hög effekt än en hög ström tänker jag då hög ström ger mer förluster och strömmarna är mycket högre än under laddning.
Motordrivningen från batteriet är ju en annan sak, där kan en hög spänning vara ett bättre sätt att överföra hög effekt än en hög ström tänker jag då hög ström ger mer förluster och strömmarna är mycket högre än under laddning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla plans V4-Supercharger with up to 350 kW
Absolut men faktum kvarstår att 800 volt i sig inte leder till snabbare laddning…mikebike skrev:Nej, men strömmen blir halverad vid dubbla spänningen och samma effekt. Vanligen är det enklare att öka spänningen än strömmen (med tanke på kabelarea mm).Bjelke skrev:”trots… 800Volt” … näe det finns fortfarande ingen automatisk koppling mellan 800 Volt och
högre laddhastighet………. En cell ligger på typ 4 Volt och laddas med en viss ström på en viss tid vilket
alltså i sig inte har med 800 Volt öht.
Däremot är ju helt klart högre spänning trevligt av andra anledningar, som tex högre kapacitet med samma
dimensioner
Tillverkarna vill ju gärna få oss att tro att 800 volt är likställt med snabbare laddning men det gäller ju ”bara”
när vi tex kommer till kontaktens rent fysiska begränsning (och grova kablar kan vara jobbiga
att hantera såklart) och det vill tydligen även Zalman också tro.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19