El som används i bilen borde ju inte påverka displayen - antog att laddningsdisplayen visar hur mycket energi som kommit IN i bilen via laddningen, inte hur mycket som faktiskt är kvar efter att laddningen är slutförd.
Om bilens AC står på max tillsammans med sätesvärmare borde ju bara innebär att bilen kan ladda mer energi i och med att bilen förbrukar energi, men laddningsdisplayen borde trots allt visa hur mycket energi som faktiskt går in i bilen vilket borde vara samma mängd energi som Supercharger har lämnat ifrån sig.
De 10% i förluster som någon skrev om - förstår inte var dessa förluster hamnar egentligen, om det inte är värme som bildas vid anslutningen?
Gäller i så fall 10% förlust oavsett var man laddar och hur stor effekt man laddar med?
Nej, ladddisplayen borde såklart som den gör visa vad som “laddats in i batteriet”, annars vore den ju totalt meningslös. Hur mycket som har förbrukats utöver det ser du ju på kvittot om den informationen är intressant.
Förlusterna kan bland annat hamna i resistans i batteriet som skapar värme, sen krävs det ju energi för att kyla det. Om batteriet inte är vid optimal temperatur när du påbörjar laddningen så kommer bilen först värma upp batteriet och då kommer energin via kabeln.
Bilen driver inte AC, stereo osv med el direkt från laddkabeln utan allt kommer från batteriet. Väl? Har svårt att tänka mig nåt annat.
Det enkla svaret är att de där 2-3 kWh blir värme. I laddaren, i kabeln, i batteriet...
Det finns bara en kabel till varje battericell, så man kan inte både ta ut och sätta in ström samtidigt. Är man ansluten till en laddare då tas strömmen därifrån i första hand, till allt som behöver ström. Klimatanläggning, stereo - allt. Det som "blir över", vilket oftast är största delen, går in i batteriet.
Batteriet värms upp vid laddning, om BMS inte tycker uppvärmningen till följd av intern resistans är tillräckligt, då kopplas batterivärmaren in. När laddningen avslutas kan batteriet vara 30-50 grader varmt, och då kopplas kylningen in, om inte förr, och kyler ner till 20 grader, vilket gör att man förlorar ytterligare energi. Det är priset man betalar för snabb laddning, och är inte valbart av användaren. Om man vill spara energi maximalt måste man använda något annat sätt att ladda.
Ok, tack för förklaringen. Jag trodde allt gick "genom" batteriet liksom.
Ja just det, batteriet ska ju kylas också såklart.
Bilen driver inte AC, stereo osv med el direkt från laddkabeln utan allt kommer från batteriet. Väl? Har svårt att tänka mig nåt annat.
Det enkla svaret är att de där 2-3 kWh blir värme. I laddaren, i kabeln, i batteriet...
Det finns bara en kabel till varje battericell, så man kan inte både ta ut och sätta in ström samtidigt. Är man ansluten till en laddare då tas strömmen därifrån i första hand, till allt som behöver ström. Klimatanläggning, stereo - allt. Det som "blir över", vilket oftast är största delen, går in i batteriet.
Batteriet värms upp vid laddning, om BMS inte tycker uppvärmningen till följd av intern resistans är tillräckligt, då kopplas batterivärmaren in. När laddningen avslutas kan batteriet vara 30-50 grader varmt, och då kopplas kylningen in, om inte förr, och kyler ner till 20 grader, vilket gör att man förlorar ytterligare energi. Det är priset man betalar för snabb laddning, och är inte valbart av användaren. Om man vill spara energi maximalt måste man använda något annat sätt att ladda.
OK, det kan förklara saken - it makes sense!
Och som någon annan skrev:
Det som visas på displayen - är det ström som gått till batteriet eller är det ström som kommit in genom laddporten?
Jag antog att angivet kwh tal är ström som kommit in genom laddporten medan % tal anger hur mycket ström som kommit till batteriet, men jag har ju ingen aning...