People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av VjB »

Så var tråden publik, och därmed rasslat till lite igen.

Nu är vi 24. Jag hoppas vi kommer upp till 30, då kör vi igång ett lämpligt diskussionsforum för att komma fram till hur vi bäst tar nästa Steg.

Väl mött
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av juristen »

Ett gratistips: Om ni anlitar en jurist så kan ni förmodligen aktivera era respektive rättsskydd i hemförsäkringen.

Rättsskydd brukar vara upp till ca 240 000 per person och täcker då ca 80% av kostnaderna upp till rättshjälpstaxan (ca 1425 kr + moms/timme), villkoren varierar något mellan försäkringsbolagen. En duktig advokat debiterar vanligtvis mer än rättshjälpstaxan och det överskjutande täcks alltså inte av rättsskyddet. Är ni 20 personer är det potentiellt 20 rättsskydd, förutsatt att alla har hemförsäkring och uppfyller kraven. Men grundkraven är att det rör en tvist (framställt krav ska ha tillbakavisats) och att man företräds av en advokat eller biträdande jurist från en advokatbyrå.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av Mickep »

Fråga: skulle det vara en fördel eller nackdel att gå via Arn (allmänna reklamationsnämnden) den är rådgivande så ingen är förbinden till något.
Jag vet inte syftet med grupptalan om man kan få mer ersättning i domstolen.
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av VjB »

juristen skrev:
Ett gratistips: Om ni anlitar en jurist så kan ni förmodligen aktivera era respektive rättsskydd i hemförsäkringen.

Rättsskydd brukar vara upp till ca 240 000 per person och täcker då ca 80% av kostnaderna upp till rättshjälpstaxan (ca 1425 kr + moms/timme), villkoren varierar något mellan försäkringsbolagen. En duktig advokat debiterar vanligtvis mer än rättshjälpstaxan och det överskjutande täcks alltså inte av rättsskyddet. Är ni 20 personer är det potentiellt 20 rättsskydd, förutsatt att alla har hemförsäkring och uppfyller kraven. Men grundkraven är att det rör en tvist (framställt krav ska ha tillbakavisats) och att man företräds av en advokat eller biträdande jurist från en advokatbyrå.
Du ät jurist och ägaren till en äldre Tesla! Du ska inte joina oss?
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av VjB »

Då är första mailet skickat till all som anmält sig. Där är flera som skrivit pm, men inte angivit sin mailadress. VG gör det, om ni vill vara med.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av juristen »

VjB skrev:
Du ät jurist och ägaren till en äldre Tesla! Du ska inte joina oss?
Mitt eget teslaägande är för osäkert för att jag ska vilja gå in i en rättsprocess om den.

Jag är även mycket tveksam till att äga någon mer Tesla i fortsättningen, mot bakgrund av att Tesla uppenbarligen inte har några betänkligheter mot att försämra bilens prestanda via mjukvaran om de tjänar på det. Och inte bara utan att informera; de ger dessutom vilseledande bullshit som information till kunderna som frågar. Det här är ett dubbelt svek i mina ögon som har skadat mitt förtroende. Min positiva känsla för Tesla har bytts ut mot en negativ.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av VjB »

juristen skrev:
VjB skrev:
Du ät jurist och ägaren till en äldre Tesla! Du ska inte joina oss?
Mitt eget teslaägande är för osäkert för att jag ska vilja gå in i en rättsprocess om den.

Jag är även mycket tveksam till att äga någon mer Tesla i fortsättningen, mot bakgrund av att Tesla uppenbarligen inte har några betänkligheter mot att försämra bilens prestanda via mjukvaran om de tjänar på det. Och inte bara utan att informera; de ger dessutom vilseledande bullshit som information till kunderna som frågar. Det här är ett dubbelt svek i mina ögon som har skadat mitt förtroende. Min positiva känsla för Tesla har bytts ut mot en negativ.
Förstår din frustration. Du har PM
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av VjB »

För alla som har påverkad bil, men inte hoppat på än:
Vi har flyttat processen till ett annat forum. Skicka PM till Dimitris76
Användarvisningsbild
indochild
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 apr 2020 19:50

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av indochild »

Jag är med, men lyckas inte skicka PM. Dimitris76, se om du kan skicka ett pm till mig?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
Mickep skrev:
Jag vet inte, jag är lite negativt inställd till stämningar. (blir så dålig stämning hehe).
Men jag tycker att sådana här konsumentärenden istället skulle hamna på ARN.
Nu är det förvisso en väldigt dyr produkt (men 100 k säger nog de flesta inte nej till). Så det känns som folk är som gamar just nu när tesla blottat strupen.
Dock De laddhastigheter som tesla ägarna klagar på är vad andra tillverkare (som också har dyra bilar dock kanske hälften så dyra) har som maxhastigheter.

Nja, min Ioniq laddar teorrtiskt max 70 kW, men den kostade och rejält mycket mindre än motsvarande Tesla. Mellan 30-50 kW som många verkar drabbats av är snarare som gamla 24/30 kWh Leaf...

Jag tycker problemet är lika relevant den här gången så som rapidgatande Leaf 40 kWh var "dolt" designfel.
Lyckades ni processa mot Nissan gällande den gången med rapid-gate hos Leaf?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av Jwe »

Vad hände sedan?
Skriv svar