Ja det var ju förstås en ganska dålig idé, då långt ifrån alla potentiella intressenter är registrerade som ägare på detta forum, och 100% av fanatikerna som saboterar är det.mans71 skrev:Hur har det gått? Tillströmningen verkar ha minskats sedan tråden flyttades eller?
People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Moderator: Redaktion
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Svart X75D -17
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Exakt. Tibor flyttade den för att flera hade önskat det. Även om jag som trådstartare aldrig önskade det.rockard skrev:Ja det var ju förstås en ganska dålig idé, då långt ifrån alla potentiella intressenter är registrerade som ägare på detta forum, och 100% av fanatikerna som saboterar är det.mans71 skrev:Hur har det gått? Tillströmningen verkar ha minskats sedan tråden flyttades eller?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Flyttat tillbaka tråden nu så får vi se hur det går.
Alla ni som har en Tesla rekommenderas registrera er här så ni kommer åt Tesla Owners Sweden sidorna här på forumet!!!
Alla ni som har en Tesla rekommenderas registrera er här så ni kommer åt Tesla Owners Sweden sidorna här på forumet!!!
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Om man nu planerar att stämma ett stort amerikanskt företag så är det bra att ha koll på sånt här. Gissar att tråden kommer byta namn direkt när de haft möte med en advokat.Bitman skrev:”The people” = hela folket, staten, kronan, e d, inte vilken samling av individer som helst.VjB skrev:...
ang valet av "the people..." det är nått man använder i allmänna fall i USA, exemplevis "The people vs OJ Simpson". Man behöver inte lägga stor vikt på det.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Då var tråden publik igen.rockard skrev:Bara ett tips till er som vill att tråden ska gå att följa för folk som är drabbade. Om ni inte är försiktiga kommer ni översvämmas av riktade troll-kampanjer från folk på forumet med en tydlig agenda att miskreditera, misstänkliggöra och förminska alla som uttalar sig på något sätt som skulle kunna uppfattas som kritiskt mot Tesla. De kommer skriva provocerande inlägg, och ni kommer bli frestade att gå i polemik, men det kommer bara sluta med sida ut och sida in av meningslösa diskussioner, och det kommer dränka alla inlägg som försöker diskutera något konstruktivt. Så, när ni ser dessa inlägg, ignorera dem. Svara inte, för ni kommer inte kunna övertala dem, för de är bara intresserade av att sabotera diskussionen. Önskar er alla framgång!
Citerar ett klokt tidigt inlägg i tråden.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Om man inte tål välmenande kritik från andra forummedlemmar så är frågan hur man klarar sig i en rättegång? Kalla motparten sabotör, troll eller fanatiker lär iallafall inte hjälpa...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Är det någon som har koll på hur det fungerar med de som köpt äldre Teslor begagnade (inte från Tesla) som varit/blivit strypta? Rent juridiskt har ju den personen inget avtal med Tesla där man kan hävda att bilen man köpt inte längre uppfyller det som lovats genom marknadsföring när man ingick avtalet.
Tänker mest så att ni ser till att kolla upp sådant och då eventuellt sortera ut de som anmäler sig som inte köpte bilen från Tesla.
Tänker mest så att ni ser till att kolla upp sådant och då eventuellt sortera ut de som anmäler sig som inte köpte bilen från Tesla.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Kan mycket möjligt vara så att ovanstående inlägg belyser något viktigt.
Samtidigt som batterigarantin är på 8 år med obegränsad körsträcka för de flesta av de drabbade bilarna.
Den garantin följer väl bilen, ej ägaren.
Bedöms laddhastigheten vara en funktion av batteriegenskapen? Sannolikt så.
Samtidigt som batterigarantin är på 8 år med obegränsad körsträcka för de flesta av de drabbade bilarna.
Den garantin följer väl bilen, ej ägaren.
Bedöms laddhastigheten vara en funktion av batteriegenskapen? Sannolikt så.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 853
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Detta!Svenssons skrev:Om man inte tål välmenande kritik från andra forummedlemmar så är frågan hur man klarar sig i en rättegång? Kalla motparten sabotör, troll eller fanatiker lär iallafall inte hjälpa...
Mer förslag i all välmening: Ni måste bli mer konkreta. De flesta ger sig inte in i juridisk process utan att ha lite mer information att ta ställning till än typ "nu kör vi". Vad är nästa steg, kostnader, har ni en jurist redan m.m.
Helt ok om ni inte vill dela detta publikt, men skriv så mycket ni kan för att locka fler. Sedan är ju 20 inte så illa om de fick ihop 30 i Norge där det lär finnas betydligt fler drabbade.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Jag är inte själv drabbad, men ni som är det har i alla fall mitt stöd då jag tycker att det är bedrägligt beteende av Tesla.
Om ni ska komma någonstans så borde ni först formera ett kärnteam som har ork tid och lust att driva frågan.
Köp in fordonsuppgifter från Trafikverket på alla påverkade bilägare. Det kostar inte särkilt mycket och gör därefter en plan för att bearbeta dessa för deras engagemang, resurser och knowhow.
Se till att bygga en bas och därefter opinon.
Om ni ska komma någonstans så borde ni först formera ett kärnteam som har ork tid och lust att driva frågan.
Köp in fordonsuppgifter från Trafikverket på alla påverkade bilägare. Det kostar inte särkilt mycket och gör därefter en plan för att bearbeta dessa för deras engagemang, resurser och knowhow.
Se till att bygga en bas och därefter opinon.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Så var tråden publik, och därmed rasslat till lite igen.
Nu är vi 24. Jag hoppas vi kommer upp till 30, då kör vi igång ett lämpligt diskussionsforum för att komma fram till hur vi bäst tar nästa Steg.
Väl mött
Nu är vi 24. Jag hoppas vi kommer upp till 30, då kör vi igång ett lämpligt diskussionsforum för att komma fram till hur vi bäst tar nästa Steg.
Väl mött
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Ett gratistips: Om ni anlitar en jurist så kan ni förmodligen aktivera era respektive rättsskydd i hemförsäkringen.
Rättsskydd brukar vara upp till ca 240 000 per person och täcker då ca 80% av kostnaderna upp till rättshjälpstaxan (ca 1425 kr + moms/timme), villkoren varierar något mellan försäkringsbolagen. En duktig advokat debiterar vanligtvis mer än rättshjälpstaxan och det överskjutande täcks alltså inte av rättsskyddet. Är ni 20 personer är det potentiellt 20 rättsskydd, förutsatt att alla har hemförsäkring och uppfyller kraven. Men grundkraven är att det rör en tvist (framställt krav ska ha tillbakavisats) och att man företräds av en advokat eller biträdande jurist från en advokatbyrå.
Rättsskydd brukar vara upp till ca 240 000 per person och täcker då ca 80% av kostnaderna upp till rättshjälpstaxan (ca 1425 kr + moms/timme), villkoren varierar något mellan försäkringsbolagen. En duktig advokat debiterar vanligtvis mer än rättshjälpstaxan och det överskjutande täcks alltså inte av rättsskyddet. Är ni 20 personer är det potentiellt 20 rättsskydd, förutsatt att alla har hemförsäkring och uppfyller kraven. Men grundkraven är att det rör en tvist (framställt krav ska ha tillbakavisats) och att man företräds av en advokat eller biträdande jurist från en advokatbyrå.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Fråga: skulle det vara en fördel eller nackdel att gå via Arn (allmänna reklamationsnämnden) den är rådgivande så ingen är förbinden till något.
Jag vet inte syftet med grupptalan om man kan få mer ersättning i domstolen.
Jag vet inte syftet med grupptalan om man kan få mer ersättning i domstolen.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Du ät jurist och ägaren till en äldre Tesla! Du ska inte joina oss?juristen skrev:Ett gratistips: Om ni anlitar en jurist så kan ni förmodligen aktivera era respektive rättsskydd i hemförsäkringen.
Rättsskydd brukar vara upp till ca 240 000 per person och täcker då ca 80% av kostnaderna upp till rättshjälpstaxan (ca 1425 kr + moms/timme), villkoren varierar något mellan försäkringsbolagen. En duktig advokat debiterar vanligtvis mer än rättshjälpstaxan och det överskjutande täcks alltså inte av rättsskyddet. Är ni 20 personer är det potentiellt 20 rättsskydd, förutsatt att alla har hemförsäkring och uppfyller kraven. Men grundkraven är att det rör en tvist (framställt krav ska ha tillbakavisats) och att man företräds av en advokat eller biträdande jurist från en advokatbyrå.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Då är första mailet skickat till all som anmält sig. Där är flera som skrivit pm, men inte angivit sin mailadress. VG gör det, om ni vill vara med.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Mitt eget teslaägande är för osäkert för att jag ska vilja gå in i en rättsprocess om den.VjB skrev:Du ät jurist och ägaren till en äldre Tesla! Du ska inte joina oss?
Jag är även mycket tveksam till att äga någon mer Tesla i fortsättningen, mot bakgrund av att Tesla uppenbarligen inte har några betänkligheter mot att försämra bilens prestanda via mjukvaran om de tjänar på det. Och inte bara utan att informera; de ger dessutom vilseledande bullshit som information till kunderna som frågar. Det här är ett dubbelt svek i mina ögon som har skadat mitt förtroende. Min positiva känsla för Tesla har bytts ut mot en negativ.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Förstår din frustration. Du har PMjuristen skrev:Mitt eget teslaägande är för osäkert för att jag ska vilja gå in i en rättsprocess om den.VjB skrev:Du ät jurist och ägaren till en äldre Tesla! Du ska inte joina oss?
Jag är även mycket tveksam till att äga någon mer Tesla i fortsättningen, mot bakgrund av att Tesla uppenbarligen inte har några betänkligheter mot att försämra bilens prestanda via mjukvaran om de tjänar på det. Och inte bara utan att informera; de ger dessutom vilseledande bullshit som information till kunderna som frågar. Det här är ett dubbelt svek i mina ögon som har skadat mitt förtroende. Min positiva känsla för Tesla har bytts ut mot en negativ.
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
För alla som har påverkad bil, men inte hoppat på än:
Vi har flyttat processen till ett annat forum. Skicka PM till Dimitris76
Vi har flyttat processen till ett annat forum. Skicka PM till Dimitris76
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Jag är med, men lyckas inte skicka PM. Dimitris76, se om du kan skicka ett pm till mig?
Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!
Lyckades ni processa mot Nissan gällande den gången med rapid-gate hos Leaf?Teslaspolen skrev:Mickep skrev:Jag vet inte, jag är lite negativt inställd till stämningar. (blir så dålig stämning hehe).
Men jag tycker att sådana här konsumentärenden istället skulle hamna på ARN.
Nu är det förvisso en väldigt dyr produkt (men 100 k säger nog de flesta inte nej till). Så det känns som folk är som gamar just nu när tesla blottat strupen.
Dock De laddhastigheter som tesla ägarna klagar på är vad andra tillverkare (som också har dyra bilar dock kanske hälften så dyra) har som maxhastigheter.
Nja, min Ioniq laddar teorrtiskt max 70 kW, men den kostade och rejält mycket mindre än motsvarande Tesla. Mellan 30-50 kW som många verkar drabbats av är snarare som gamla 24/30 kWh Leaf...
Jag tycker problemet är lika relevant den här gången så som rapidgatande Leaf 40 kWh var "dolt" designfel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik