People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av VjB »

Det finns ett par trådar i forumet ang att Tesla begränsat både laddhastighet och räckvidd på Model S 85 fram till 2016. Osäker på om fler modeller är påverkade.

Både i Norge och Danmark har man startat rättsprocesser mot Tesla (avgjord i en första instans i Norge till ägarnas fördel), där Tesla dömts till att betala ca 135000 kr.

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... 135-000-kr

Bifogar även bilder på det som pågår i Danmark.

I andra trådar finns det intresse från medlemmar att starta en liknande process i Sverige (varför ska vi vara sämre än våra grannländer? :D ). Därmed denna tråd.

Så jag tänker så här: Alla som är drabbade och intresserade av att gå vidare med detta, skicka ett PM till mig med namn och mailadress. Om vi lyckas samla ihop ett gäng, så tar vi en diskussion i ett annat lämpligt forum ang processen.

väl mött!
image2.jpeg
image1.jpeg
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av VjB »

Status första dagen:
Då var vi 4
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av VjB »

Nu är vi 8 :-)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av Curik »

I det danska dokumentet står det något om 4000 kr rättegångskostnader. Någon som vet om det är totalt eller per skalle?
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av VjB »

9... bra anslutning första dagen hittills.
Teslamsp852014
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 maj 2021 21:15

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av Teslamsp852014 »

Halloj, har en 2014 som kraftigt stryptes ner i laddhastighet o hakar gärna på

Mvh
Användarvisningsbild
Mangodash
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 jun 2019 14:26
Ort: Sjöbo

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av Mangodash »

Sitter på Supercharger just nu med 52 kw kraft vid 35% förkond batteri

Sänt pm
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av Zalman3 »

Märkligt.
Ny kunde min S75D ladda max 92kW.

Nu efter en programvaru uppgradering kan jag max ladda I 110kW.
Tack Tesla!

Och jag laddar till +95% på SuC.
Screenshot_20210526-093539_Gmail.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av rockard »

Bara ett tips till er som vill att tråden ska gå att följa för folk som är drabbade. Om ni inte är försiktiga kommer ni översvämmas av riktade troll-kampanjer från folk på forumet med en tydlig agenda att miskreditera, misstänkliggöra och förminska alla som uttalar sig på något sätt som skulle kunna uppfattas som kritiskt mot Tesla. De kommer skriva provocerande inlägg, och ni kommer bli frestade att gå i polemik, men det kommer bara sluta med sida ut och sida in av meningslösa diskussioner, och det kommer dränka alla inlägg som försöker diskutera något konstruktivt. Så, när ni ser dessa inlägg, ignorera dem. Svara inte, för ni kommer inte kunna övertala dem, för de är bara intresserade av att sabotera diskussionen. Önskar er alla framgång!
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av jeppe_sthlm »

rockard skrev:
Bara ett tips till er som vill att tråden ska gå att följa för folk som är drabbade. Om ni inte är försiktiga kommer ni översvämmas av riktade troll-kampanjer från folk på forumet med en tydlig agenda att miskreditera, misstänkliggöra och förminska alla som uttalar sig på något sätt som skulle kunna uppfattas som kritiskt mot Tesla. De kommer skriva provocerande inlägg, och ni kommer bli frestade att gå i polemik, men det kommer bara sluta med sida ut och sida in av meningslösa diskussioner, och det kommer dränka alla inlägg som försöker diskutera något konstruktivt. Så, när ni ser dessa inlägg, ignorera dem. Svara inte, för ni kommer inte kunna övertala dem, för de är bara intresserade av att sabotera diskussionen. Önskar er alla framgång!
Kanske vore bra att flytta den här tråden till Owners-sektionen i forumet?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Dimitris76
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 maj 2021 11:50

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av Dimitris76 »

85D 2015 modell.
Fjällresan var en ren tortyr. Alla kom och gick på SC och jag var fastbunden i 90min laddades med 30kW...

PM skickat!

Stort Tack för initiativet!
senz
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 maj 2021 19:37
Ort: Linköping

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av senz »

85D -15.
Hakar på, du har PM
fmm1000
Inlägg: 123
Blev medlem: 20 jul 2015 08:36

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av fmm1000 »

I det danska dokumentet står det något om 4000 kr rättegångskostnader. Någon som vet om det är totalt eller per skalle
........
Det er pr. person.

I Danmark har man rets-sikring i forsikring. Det er denne som används.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
VjB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 02 jun 2019 17:34

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av VjB »

jeppe_sthlm skrev:
rockard skrev:
Bara ett tips till er som vill att tråden ska gå att följa för folk som är drabbade. Om ni inte är försiktiga kommer ni översvämmas av riktade troll-kampanjer från folk på forumet med en tydlig agenda att miskreditera, misstänkliggöra och förminska alla som uttalar sig på något sätt som skulle kunna uppfattas som kritiskt mot Tesla. De kommer skriva provocerande inlägg, och ni kommer bli frestade att gå i polemik, men det kommer bara sluta med sida ut och sida in av meningslösa diskussioner, och det kommer dränka alla inlägg som försöker diskutera något konstruktivt. Så, när ni ser dessa inlägg, ignorera dem. Svara inte, för ni kommer inte kunna övertala dem, för de är bara intresserade av att sabotera diskussionen. Önskar er alla framgång!
Kanske vore bra att flytta den här tråden till Owners-sektionen i forumet?
Dagbok dag 2.
Så är vi 17 st. Bra uppslutning.

Bra idé att flytta detta till annat forum.
Tänker att vi samlar lite fler, så kan vi bestämma ett lämpligt forum :-)
fmm1000
Inlägg: 123
Blev medlem: 20 jul 2015 08:36

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av fmm1000 »

Der er nära 100 deltagere nu i den danske rettssag. Den er ikke kommet for retten endnu.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av juristen »

VjB skrev:
Både i Norge och Danmark har man startat rättsprocesser mot Tesla (avgjord i en första instans i Norge till ägarnas fördel), där Tesla dömts till att betala ca 135000 kr.

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla ... 135-000-kr
Det görs inte så tydligt i artikeln, men jag förstår det som att domen i Norge är en så kallad tredskodom, som meddelas när den som stämts (alltså Tesla) aldrig svarat eller medverkat i processen. Då vinner den som väckt talan på "walk over", men utan att rätten prövar eller avgör själva rättsfrågan. Domen ger alltså ingen ledning om hur norsk rätt ser på att Tesla strypt laddhastighet och kapacitet. Domen kan också överklagas (återvinnas är egentligen rätt term när det gäller tredskodom), och det får man utgå ifrån kommer hända.

Jag applåderar initiativet och hoppas att ni får rätt mot Tesla. Jag tycker själv att Tesla har agerat fel i den här frågan. Det rätta hade varit om Tesla hade låtit laddhastigheten kvarstå och sedan bitit i det sura äpplet och tagit garantibytena på de batterier som inte pallade. Det vore en annan sak om batteriet själv tappat kapacitet eller laddhastighet på grund av naturligt åldrande. Men det som hänt nu är att Tesla själva begränsat laddhastighet och kapacitet genom uppdateringar - och då har de i praktiken ändrat bilens specifikation utan ägarens tillåtelse.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av LarsL »

Titeln på tråden borde ändras om du/ni verkligen inte tror att det är hela svenska folket emot Tesla.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3272
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av Maw »

EV News Daily pratar om rättsfallet i Norge här:
PerL
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jul 2018 22:19

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av PerL »

Bra initiativ. Jag har haft samma erfarenhet när jag laddat min 85D-2015 på supercharger. Jag köpte den 2018 och den laddade riktigt snabbt, med typisk laddtid på 30-40 minuter lite beroende på. Nu är det annorlunda. Laddade efter jul med varmt batteri efter ca 25 mils körning. Laddningen startade på lite drygt 50 kW och gick sedan ganska snabbt nedåt mot 30 kW. Tog mer än dubbelt så lång tid att ladda jämfört med innan uppdateringen. Kändes otroligt surt och resan tog 2-3 timmar längre än planerat (12-13 timmar istället för normala ca 10 timmar). Jag bad SC kolla på det så att det inte blivit fel på batteriet eller något. De hittade inga fel. Åkte samma sträcka i April i år och då var det bättre med 90 kW inledningsvis men ganska snabbt sjunkande effekt. Misstänker att det justerats något i en uppdatering som kom mellan de två turerna. Någon annan som märkt en liten förbättring senaste tiden eller var det en tillfällighet? Oavsett så är laddhastigheten väsentligt sämre än den var och vad Tesla säger i sin reklam. Ska köpa ny bil nu i höst/vinter och har bokat en Tesla men är nu väldigt tveksam. Vem vet hur de gör med nya bilar? Kanske stryper de laddhastigheten på dem också efter 3-4 år...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av Zalman3 »

PerL skrev:
Bra initiativ. Jag har haft samma erfarenhet när jag laddat min 85D-2015 på supercharger. Jag köpte den 2018 och den laddade riktigt snabbt, med typisk laddtid på 30-40 minuter lite beroende på. Nu är det annorlunda. Laddade efter jul med varmt batteri efter ca 25 mils körning. Laddningen startade på lite drygt 50 kW och gick sedan ganska snabbt nedåt mot 30 kW. Tog mer än dubbelt så lång tid att ladda jämfört med innan uppdateringen. Kändes otroligt surt och resan tog 2-3 timmar längre än planerat (12-13 timmar istället för normala ca 10 timmar). Jag bad SC kolla på det så att det inte blivit fel på batteriet eller något. De hittade inga fel. Åkte samma sträcka i April i år och då var det bättre med 90 kW inledningsvis men ganska snabbt sjunkande effekt. Misstänker att det justerats något i en uppdatering som kom mellan de två turerna. Någon annan som märkt en liten förbättring senaste tiden eller var det en tillfällighet? Oavsett så är laddhastigheten väsentligt sämre än den var och vad Tesla säger i sin reklam. Ska köpa ny bil nu i höst/vinter och har bokat en Tesla men är nu väldigt tveksam. Vem vet hur de gör med nya bilar? Kanske stryper de laddhastigheten på dem också efter 3-4 år...

Jag kommer att köpa en Tesla igen.

Min Tesla S75D fyllde 4 år igår den 20 mars.
Den är idag en väldigt mycket bättre bil än när den var ny.

1. Har nu längre räckvidd. Köpte den som S60D och hade en räckvidd på ca 330km. Har uppgraderat den till en S75D och har nu ca 365km i räckvidd. Gjorde detta eftersom jag fick ca 75% I rabatt till att uppgradera till ett 75kWh batteri.
Så har nu ca 35km längre räckvidd än när den var ny.
2. Tesla gav mig gratis en massa hk. Ny gjorde den 0-100 km/h på 5,4s nu gör den 0-100km/h på 4,4s.
3. Har AP2. Ny var den inte så bra, nu är den väldigt mycket bättre. Kan uppgradera till AP3 och FSD om jag vill.
4. Ny maxade den på ca 92 kW snabbladdning.
Nu med en ny programvara så maxar jag på 110kW!

Sen har den unika egenskaper som ingen annan elbil har. Kan ladda på ALLA laddplatser:
CCS, Tesla, Chademo och Typ2.

Säger bara, Tack Tesla!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av rockard »

Jag upprepar: svara inte. Att flytta till ägardelen lär förresten hjälpa föga då fanatikerna ju är ägare.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av frippe »

rockard skrev:
Jag upprepar: svara inte. Att flytta till ägardelen lär förresten hjälpa föga då fanatikerna ju är ägare.
Knepigt. För min egen del som har en bil som är drabbad av detta är jag enbart intresserad av att få detta prövat, om det är ett ok förfarande att förändra en bils egenskaper efter den är köpt. För att förlänga bilens livslängd och minska tillverkarens garantiåtaganden. Jag är inte ute efter att misskreditera tesla eller delta i någon polemik eller smutskastning.

Eller hur tänker du dig att detta ska gå till, att pröva denna sak?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av mans71 »

frippe skrev:
rockard skrev:
Jag upprepar: svara inte. Att flytta till ägardelen lär förresten hjälpa föga då fanatikerna ju är ägare.
Knepigt. För min egen del som har en bil som är drabbad av detta är jag enbart intresserad av att få detta prövat, om det är ett ok förfarande att förändra en bils egenskaper efter den är köpt. För att förlänga bilens livslängd och minska tillverkarens garantiåtaganden. Jag är inte ute efter att misskreditera tesla eller delta i någon polemik eller smutskastning.

Eller hur tänker du dig att detta ska gå till, att pröva denna sak?
Håller helt med. Men kanske vi tar den diskussionen på annan plats när det samlats upp ett antal namn eftersom det inte går här... Föreslår vi sätter upp en Slack-kanal.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av P_EL »

Ni som har problem, kör på! Även Apple har ju åkt dit för detta:
https://news.sky.com/story/apple-to-pay ... s-12136088

Sedan kanske rubriken provocerar någon (inte mig) till att vilja förklara att man inte är med på tåget eftersom "people of sweden" inkluderar oss alla. Byter ni till "Nerfed car owners in Sweden VS Tesla" så träffar rubriken rätt personer och gruppen slipper förmodligen diverse inspel framåt...

Lycka till!
Model S90D -16
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: People of Sweden VS Tesla. Nu kör vi!

Inlägg av Mickep »

Jag vet inte, jag är lite negativt inställd till stämningar. (blir så dålig stämning hehe).
Men jag tycker att sådana här konsumentärenden istället skulle hamna på ARN.
Nu är det förvisso en väldigt dyr produkt (men 100 k säger nog de flesta inte nej till). Så det känns som folk är som gamar just nu när tesla blottat strupen.
Dock De laddhastigheter som tesla ägarna klagar på är vad andra tillverkare (som också har dyra bilar dock kanske hälften så dyra) har som maxhastigheter.
Skriv svar