Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Moderator: Redaktion
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Mumsigt att betala 4.45 på Ödeshög och 4.30 på Ulricehamn.
Ödeshög 2 trasiga, 7 av 12 upptagna
Ulricehamn 0 trasiga, 3 av 20 upptagna
Ödeshög 2 trasiga, 7 av 12 upptagna
Ulricehamn 0 trasiga, 3 av 20 upptagna
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Var detta under peak hour(s)?Remuz skrev:Mumsigt att betala 4.45 på Ödeshög och 4.30 på Ulricehamn.
Ödeshög 2 trasiga, 7 av 12 upptagna
Ulricehamn 0 trasiga, 3 av 20 upptagna
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
När är peak? Detta var torsdag kl 16 typC981 skrev:Var detta under peak hour(s)?Remuz skrev:Mumsigt att betala 4.45 på Ödeshög och 4.30 på Ulricehamn.
Ödeshög 2 trasiga, 7 av 12 upptagna
Ulricehamn 0 trasiga, 3 av 20 upptagna
Samma på väg hem, söndag vid 13, men då tog vi Polestar
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Låter som det börjar bli rätt dyrt. Finns en del alternativ nu för tiden för 2.50 - 3.50 per kWh DC. Även om de kanske inte har samma täckning som SuC ännu så tycker jag mig se dem mer och mer.Remuz skrev:När är peak? Detta var torsdag kl 16 typC981 skrev:Var detta under peak hour(s)?Remuz skrev:Mumsigt att betala 4.45 på Ödeshög och 4.30 på Ulricehamn.
Ödeshög 2 trasiga, 7 av 12 upptagna
Ulricehamn 0 trasiga, 3 av 20 upptagna
Samma på väg hem, söndag vid 13, men då tog vi Polestar
Gör såklart ingen större skillnaden för den som ändå oftast laddar hemma och "ute" endast vid enstaka längre resor.
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Var hittar du 150kw för 2,5-3,5kr/kWh?C981 skrev:Låter som det börjar bli rätt dyrt. Finns en del alternativ nu för tiden för 2.50 - 3.50 per kWh DC. Även om de kanske inte har samma täckning som SuC ännu så tycker jag mig se dem mer och mer.Remuz skrev:När är peak? Detta var torsdag kl 16 typC981 skrev:Var detta under peak hour(s)?Remuz skrev:Mumsigt att betala 4.45 på Ödeshög och 4.30 på Ulricehamn.
Ödeshög 2 trasiga, 7 av 12 upptagna
Ulricehamn 0 trasiga, 3 av 20 upptagna
Samma på väg hem, söndag vid 13, men då tog vi Polestar
Gör såklart ingen större skillnaden för den som ändå oftast laddar hemma och "ute" endast vid enstaka längre resor.
Eon tar 5,25. Recharge 4,99. De är väl de närmaste, men fortfarande dyrare än SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Vardå?C981 skrev:Låter som det börjar bli rätt dyrt. Finns en del alternativ nu för tiden för 2.50 - 3.50 per kWh DC. Även om de kanske inte har samma täckning som SuC ännu så tycker jag mig se dem mer och mer.Remuz skrev:När är peak? Detta var torsdag kl 16 typC981 skrev:Var detta under peak hour(s)?Remuz skrev:Mumsigt att betala 4.45 på Ödeshög och 4.30 på Ulricehamn.
Ödeshög 2 trasiga, 7 av 12 upptagna
Ulricehamn 0 trasiga, 3 av 20 upptagna
Samma på väg hem, söndag vid 13, men då tog vi Polestar
Gör såklart ingen större skillnaden för den som ändå oftast laddar hemma och "ute" endast vid enstaka längre resor.
Jag laddar mer än hälften av all energi på SuC. Resterande på AC för 3 kr/kWh.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Göteborgs Energi tar 2,50 kr/kWh... just nu gratis pga leverantörsbyte dock...taliz skrev:Var hittar du 150kw för 2,5-3,5kr/kWh?C981 skrev:Låter som det börjar bli rätt dyrt. Finns en del alternativ nu för tiden för 2.50 - 3.50 per kWh DC. Även om de kanske inte har samma täckning som SuC ännu så tycker jag mig se dem mer och mer.Remuz skrev:När är peak? Detta var torsdag kl 16 typC981 skrev:Var detta under peak hour(s)?Remuz skrev:Mumsigt att betala 4.45 på Ödeshög och 4.30 på Ulricehamn.
Ödeshög 2 trasiga, 7 av 12 upptagna
Ulricehamn 0 trasiga, 3 av 20 upptagna
Samma på väg hem, söndag vid 13, men då tog vi Polestar
Gör såklart ingen större skillnaden för den som ändå oftast laddar hemma och "ute" endast vid enstaka längre resor.
Eon tar 5,25. Recharge 4,99. De är väl de närmaste, men fortfarande dyrare än SUC.
https://chargefinder.com/en/ladda-elbil ... get/gzqmn2
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Ganska stora variationer i priserna:
Har någon sett lägre pris än Norrköping?Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 562
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Varberg 2:90R2_m3 skrev:..
Har någon sett lägre pris än Norrköping?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
I sommar var det t.o.m 2:30 i Varberg. Tydligen höjt pris nu.Elmil skrev:Varberg 2:90R2_m3 skrev:..
Har någon sett lägre pris än Norrköping?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3589
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Frågan är om de ens vill använda priserna för att styra om var vi laddar. Om så var fallet så borde det vara lättare att se hur mycket det kostar.
Jag har aldrig ens funderat på det när jag väljer var jag ska ladda.
Jag har aldrig ens funderat på det när jag väljer var jag ska ladda.
Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Ja som det är nu så är det alldeles för krångligt och oplanerbart, man kan ju inte planera en resa
i förväg på det sätt som Tesla vill…
Och ganska många resor har man inte det utrymmet som Tesla tänker sig att planera för, man kanske
kan flytta start/stopp men några enstaka timmar men vad hjälper det om det bara (oftast iaf) kan ske
ungefär när det är dags åka…
Dom har ju nu även annonserat att dom ska utvidga denna princip, men då får dom banne mig göra det
mycket mer förutsägbart så att man också kan planera (och alltså uppfylla deras önskan och inte bara
generera mer pengar åt dom som syftet nu mer verkar vara) efter det.
i förväg på det sätt som Tesla vill…
Och ganska många resor har man inte det utrymmet som Tesla tänker sig att planera för, man kanske
kan flytta start/stopp men några enstaka timmar men vad hjälper det om det bara (oftast iaf) kan ske
ungefär när det är dags åka…
Dom har ju nu även annonserat att dom ska utvidga denna princip, men då får dom banne mig göra det
mycket mer förutsägbart så att man också kan planera (och alltså uppfylla deras önskan och inte bara
generera mer pengar åt dom som syftet nu mer verkar vara) efter det.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Instämmer helt med två föregående talare.
Vill Tesla använda priserna för att styra användningsmönster så måste de exponera priserna på ett tydligt sätt innan man startar resan. Idag är priserna i stort sett osynliga (förutom på skärmen i bilen i realtid),
Vill Tesla använda priserna för att styra användningsmönster så måste de exponera priserna på ett tydligt sätt innan man startar resan. Idag är priserna i stort sett osynliga (förutom på skärmen i bilen i realtid),
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Håller med. Jag har dock försökt använda Varberg istället för Falkenberg. Varberg har varit nästan halva priset och v3 istället för v2. Det intressant är att det ändå vid varje besök var fler som laddade i Falkenberg än Varberg.martinot skrev:Instämmer helt med två föregående talare.
Vill Tesla använda priserna för att styra användningsmönster så måste de exponera priserna på ett tydligt sätt innan man startar resan. Idag är priserna i stort sett osynliga (förutom på skärmen i bilen i realtid),
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Lär vara själva anledningen till prisskillnaden...Elix747 skrev:Varberg har varit nästan halva priset och v3 istället för v2. Det intressant är att det ändå vid varje besök var fler som laddade i Falkenberg än Varberg.
Tesla Y LR -22 EAP
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Det skulle vara intressant att få lite data på hur Superchargers används. Hur stor är andelen som laddar på långfärd, dvs när de kör en sträcka som är i samma storleksordning som bilens räckvidd, eller som överstiger bilens räckvidd?
Om merparten av laddningen på SuC görs av bilister som kör kortare sträckor kan jag förstå tanken att med prisskillnader försöka flytta laddning mellan stationer, både i tid och rum. Det kan ju fungera om priset tydligt och enkelt kommuniceras.
Om däremot merparten av Superchargerladdningen görs av "riktiga" långfärdsbilister lär det nog behövas rejäla prisskillnader. Ett exempel relevant för mig: om jag ska åka till Danmark från bostaden i Uppsala kommer jag att antagligen att starta med 100 % batterinivå. Till Jönköping är det 37 mil, till Ödeshög 31 mil, till Linköping 25 mil och till Norrköping 20 mil. Om det är bra sommarväder är det inga som helst problem att köra direkt till Jönköping, men att fortsätta till Toftaholm skulle kräva lätt gasfot. Antag att Tesla vill få ner belastningen på Jönköping (jag vet att den inte är klar ännu, men den kommer att vara det nästa gång det är aktuellt för mig att åka den vägen) genom högre pris skulle jag kunna stanna vid Ödeshög eller Linköping, men det skulle jag tycka vore för tidigt. Eftersom jag kanske ändå inte skulle behöva ladda mer än 20 kWh för att exempelvis kunna nå Markaryd, så skulle Tesla behöva ha en rejäl skillnad i pris för att jag ens skulle överväga ett tidigare stopp. Om jag stannar tidigare skulle laddningen ta längre tid, eftersom den skulle ske vid högre batterinivå, vilket jag inte gillar och dessutom innebär att jag skulle blockera en plats i SuC-systemet längre tid.
Detta är naturligtvis bara ett exempel, men E4 mellan Norrköping och Jönköping är ett vägavsnitt där SuC ligger så tätt att man faktiskt skulle kunna välja. I många delar av Sverige ligger SuC betydligt glesare.
Om merparten av laddningen på SuC görs av bilister som kör kortare sträckor kan jag förstå tanken att med prisskillnader försöka flytta laddning mellan stationer, både i tid och rum. Det kan ju fungera om priset tydligt och enkelt kommuniceras.
Om däremot merparten av Superchargerladdningen görs av "riktiga" långfärdsbilister lär det nog behövas rejäla prisskillnader. Ett exempel relevant för mig: om jag ska åka till Danmark från bostaden i Uppsala kommer jag att antagligen att starta med 100 % batterinivå. Till Jönköping är det 37 mil, till Ödeshög 31 mil, till Linköping 25 mil och till Norrköping 20 mil. Om det är bra sommarväder är det inga som helst problem att köra direkt till Jönköping, men att fortsätta till Toftaholm skulle kräva lätt gasfot. Antag att Tesla vill få ner belastningen på Jönköping (jag vet att den inte är klar ännu, men den kommer att vara det nästa gång det är aktuellt för mig att åka den vägen) genom högre pris skulle jag kunna stanna vid Ödeshög eller Linköping, men det skulle jag tycka vore för tidigt. Eftersom jag kanske ändå inte skulle behöva ladda mer än 20 kWh för att exempelvis kunna nå Markaryd, så skulle Tesla behöva ha en rejäl skillnad i pris för att jag ens skulle överväga ett tidigare stopp. Om jag stannar tidigare skulle laddningen ta längre tid, eftersom den skulle ske vid högre batterinivå, vilket jag inte gillar och dessutom innebär att jag skulle blockera en plats i SuC-systemet längre tid.
Detta är naturligtvis bara ett exempel, men E4 mellan Norrköping och Jönköping är ett vägavsnitt där SuC ligger så tätt att man faktiskt skulle kunna välja. I många delar av Sverige ligger SuC betydligt glesare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Så är det säkert. Det verkar dock inte fungera särskilt bra trots stor prisskillnad och v3/v2. Det är ju bara 32 km mellan dessa SuC. Jag tror att det beror mest på att förarna inte vet om skillnaden eller orkar bry sig. För många hade ju bara v3 varit en anledning att välja Varberg.BrooklynS skrev:Lär vara själva anledningen till prisskillnaden...Elix747 skrev:Varberg har varit nästan halva priset och v3 istället för v2. Det intressant är att det ändå vid varje besök var fler som laddade i Falkenberg än Varberg.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Var kan man se aktuella priser på SuC ?
Håller med om att de borde göra det enklare att se priserna, en lista hade räckt för min del.
Min första laddning i början av 2020 hamnade på 2.26kr/kWh, men är ju betydligt dyrare nu. Däremot laddar jag sällan på SuC och sedan får man inte glömma att spot-priset på el har varit väldigt dyrt i sommar. Är ju inte helt ovanligt att elpriset har varit 150-250 öre i spot här nere i SE4, därtill kommer moms, energiskatt och överföring m.m. Plus abonnemanget som inte är helt billigt.
Jag har laddat ett par gånger i Varberg i sommar, 2.90kr/kWh kändes som ett fynd, gott om lediga platser då också.
Min första laddning i början av 2020 hamnade på 2.26kr/kWh, men är ju betydligt dyrare nu. Däremot laddar jag sällan på SuC och sedan får man inte glömma att spot-priset på el har varit väldigt dyrt i sommar. Är ju inte helt ovanligt att elpriset har varit 150-250 öre i spot här nere i SE4, därtill kommer moms, energiskatt och överföring m.m. Plus abonnemanget som inte är helt billigt.
Jag har laddat ett par gånger i Varberg i sommar, 2.90kr/kWh kändes som ett fynd, gott om lediga platser då också.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -