Hävdar fortfarande att det är den relativa ojämnlikhetsuppfattningen än den absoluta som är den drivande faktorn. (fattiga här har det betydligt bättre än fattiga i andra länder, men det är sak samma om de känner sig förfördelade).
Det ser man att det är inte första generationen som är i brottstatstiken. Kriminaliteten har jag svår att se att den är importerad. (dock har vi garanterat fått in ett fåtal yrkeskriminella som begår eller startar en stor del av kriminaliteten). Det finns ingen kriminell kultur i andra länder, dock olika tillhörighetsuppfattningar (familj, klaner men det betyder inte att de är onda).Betyder det att allt är bra om man socialiserar och ger alla samma löner så skulle brottsligheten försvinna. knappast, det är halmgubbeargument.
Majoriteten begår inte brott. det finns en psykologisk och social gräns som de flesta inte går över. Det är ett fåtal som är kriminella.(det gäller svenskar och invandrare).
Sedan kanske det är dags att gå tillbaka till ämnet.
Om man har sin största lojalitet mot släkten/klanen och har med sig en djup (och ofta välgrundad) misstro mot staten från hemlandet så bidrar det antagligen till ökad gängbildning och ovilja att inordna sig i samhället. Är ju bara att se på Ali Khan och hans klan som finns i Göteborg och en massa andra svenska städer. De styr hela stadsdelar...
Det betyder inte att deras kultur är kriminell, bara att den är annorlunda på ett sätt som vårt naiva samhällsbygge inte är så bra på att hantera. De ser vår godtrogenhet och förmodade "snällhet" som svaghet och skapar mer förakt än lojalitet. Vi som land och samhälle måste våga säga ifrån och ställa krav på ALLA. Folk vill ju känna ansvar och stolthet över vad de själva har åstadkommit. Ingen vill bli klappad på huvudet och leva på allmosor från det allmänna. Är säkert ingen slump att det t ex går väldigt mycket bättre för ex-somalier i USA än det gör i Sverige.
Tycker vi borde lägga ner hela denna debatt i denna tråd då den är OT men då MWall skriver skall jag svara.
Har själv besök Auschwitz och tänkte när jag var där att vi är påväg mot ett liknande Scenario igen i Europa.
Det är pga det ditt tänk MWall som fascism uppkommer.
Att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större!
MVH
Så nu kommer de obligatoriska nazist-anklagelserna? Om det där inte är ett personangrepp så vet jag inte vad som är det.
Inte mot dig utan mot ett tankemönster som leder fram till tråkigheter som avdemokratisering.
MVH
Vem bestämmer vad som ”rätt”?
I Tyskland 1933 var det nazisterna, så din uppfattning om att enbart ”rätt” tänk kan bekämpa tyranni är bevisligen fel.
En stor del av de som dog i Auschwitz var fritänkare och oppositionella, jag är rädd för att vi är på väg dit igen, och likt 1933s Tyskland, så är det inte högerkrafter som står bakom rodret i dagens Europa.
Vad är bäst på sikt för elbilismen? En faktor är ju att det finns laddinfrastruktur. Om Tesla kan få in pengar och sälja laddare till världen, så har jag inga problem med att andra märken får ladda där.
Teslas laddare är ju extremt tillförlitliga, högpresterande och massproduceras redan.
Har lite svårt att förstå att man inte redan levererar stora mängder laddare till tredje part, kanske rebranded.
Visst kör jag Tesla idag och kan se fördel med att andra inte kan ladda där, men i morgon kör jag kanske nåt annat märke.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Vad är bäst på sikt för elbilismen? En faktor är ju att det finns laddinfrastruktur. Om Tesla kan få in pengar och sälja laddare till världen, så har jag inga problem med att andra märken får ladda där.
Teslas laddare är ju extremt tillförlitliga, högpresterande och massproduceras redan.
Har lite svårt att förstå att man inte redan levererar stora mängder laddare till tredje part, kanske rebranded.
Visst kör jag Tesla idag och kan se fördel med att andra inte kan ladda där, men i morgon kör jag kanske nåt annat märke.
Helt enig.
Hur funkar det med att efterskänka EU- laddstöd om Tesla öppnar upp sina SuC?
Om jag väljer köpa annat märke än Tesla någongång, så känns det tryggt att ha SuC som backup, även om de tar 10 kr kWh.
Så är frågan om Tesla vill, kan eller måste spela ut ett av sina högsta trumfkort så tidigt i spelet.
Vad är bäst på sikt för elbilismen? En faktor är ju att det finns laddinfrastruktur. Om Tesla kan få in pengar och sälja laddare till världen, så har jag inga problem med att andra märken får ladda där.
Teslas laddare är ju extremt tillförlitliga, högpresterande och massproduceras redan.
Har lite svårt att förstå att man inte redan levererar stora mängder laddare till tredje part, kanske rebranded.
Visst kör jag Tesla idag och kan se fördel med att andra inte kan ladda där, men i morgon kör jag kanske nåt annat märke.
En lösning vore ju att Tesla knoppade av ett bolag som bygger en SuC-kedja som är tillgänglig för alla märken.
På detta sätt bevaras den moat/USP som SuC innebär, samtidigt som omställningen gynnas genom tillgång till bra och tillförlitlig snabbladdning, det nya bolaget skulle ju också kunna utgöra leverantör av utrustning till det "vanliga" SuC-nätverket.
Frågan är dock om det går att få ekonomi i detta.
Dagens SuC skall ju enligt tidigare löften inte vara en inkomstkälla för Tesla, vilket borde innebära att priserna på denna nya kedja av nödvändighet måste bli högre än för SuC.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är väl lite åt det hållet i de gör i Sverige. De får bra betalt för att bygga några stationer som de öppnar upp för andra bilmärken. Eftersom Tesla är effektiva på att bygga Superchargers kan de konkurrera med de andra aktörerna och vi alla får fler laddare. Det hade varit ett smartare drag från politikerna i Tyskland istället för att försöka stjäla egendom.
När amerikanska bolag blir för stora kommer det bli incitament att försöka förhindra att de konkurrerar ut andra, dvs som microsoft och Facebook.
Blir något bolag för stort eller dominerade blir det ibland att de styckas upp. inte för att de själva vill utan för att lagstiftare tvingar de till det.