Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av ChristerSjo »

Fredrik j skrev:
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Hur var det med roaming av datatrafik? Var det något mobiloperatörerna fann sig i frivilligt?
Roaming är väll inte riktgt samma sak. Det har ju att göra hur du tar betalt när du åker utanför din landsgräns. Det sker ingen roaming inom landsgränserna väll?
Jag tänkte mer på fenomenet att politiker som bestämmer att företag ska serva konkurrenters kunder…
Om mobiloperatörerna blev tvingade till det kan det ju hända igen.
Menar du att Telia, Tele2 etc har blivit tvingade att dela sin kapacitet inom Sverige?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av MangeT »

Bekvämt att låta privat företag satsa egna pengar och sedan när man själv inte gjort ett skit kräva att alla ska kunna använda det. Typiskt politiker att se andras tillgångar som sina egna.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av Fredrik j »

ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Hur var det med roaming av datatrafik? Var det något mobiloperatörerna fann sig i frivilligt?
Roaming är väll inte riktgt samma sak. Det har ju att göra hur du tar betalt när du åker utanför din landsgräns. Det sker ingen roaming inom landsgränserna väll?
Jag tänkte mer på fenomenet att politiker som bestämmer att företag ska serva konkurrenters kunder…
Om mobiloperatörerna blev tvingade till det kan det ju hända igen.
Menar du att Telia, Tele2 etc har blivit tvingade att dela sin kapacitet inom Sverige?
Nej, jag undrar om politiker tidigare bestämt att företag ska serva konkurrenternas kunder.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Hur var det med roaming av datatrafik? Var det något mobiloperatörerna fann sig i frivilligt?
Kan vi eventuellt starta en annan tråd om roaming?
Roaming är högst aktuellt för sen här tråden.
Om tyska myndigheter kan tvinga Tesla att öppna SuC för andra kunder (roaming) med GF4 som gisslan, så är det högst intressant hur det gick till när mobilnätet fick ”fri roaming’ inom EU.

Nya Teslor kan redan ladda på nästintill alla andra laddare i Europa, så för Teslas del så blir en tvungen öppning av SuC enbart en nackdel. EU får lägga mycket pengar(eller hot) i potten för att Tesla ska öppna SuC för andra.

Sker det med hot/tvång, så ställer jag mig bakom kommunistfasions epiteten.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Roaming är högst aktuellt för sen här tråden.
Om tyska myndigheter kan tvinga Tesla att öppna SuC för andra kunder (roaming) med GF4 som gisslan, så är det högst intressant hur det gick till när mobilnätet fick ”fri roaming’ inom EU.
Håller inte med om att analogin stämmer.

Roaming var inte att man stängde ute konkurrenter eller låste näten för vissa kunder (vilket man dock för inom ena egna land, och fortfarande gör). Det var om hur priskompensering för datatrafik/samtal skulle ske mellan operatörer när man befann sig utomlands, hur dessa skulle gå vidare till slutkunder (eller inte).
heldiggrisen skrev:
Sker det med hot/tvång, så ställer jag mig bakom kommunistfasions epiteten.
Japp.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av Anderzzon »

Nej, roaming är ett dåligt exempel. Det är ingen som tvingar Telia eller någon annan operatör att låta utländska abonnenter nyttja deras nät. Men om de släpper in dem finns det begränsningar för att inte ta ockerpriser av konsumenterna
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av Mickep »

Då kan de också tvinga ionity att ha rimliga priser.
Roamingliknelsen var inte så dum, finns många liknande punkter. Men det kräver standardiserade åtgärder.
Tyskarna har en historia av tvinga folk och företag till saker de inte alltid gillar.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Roaming är högst aktuellt för sen här tråden.
Om tyska myndigheter kan tvinga Tesla att öppna SuC för andra kunder (roaming) med GF4 som gisslan, så är det högst intressant hur det gick till när mobilnätet fick ”fri roaming’ inom EU.
Håller inte med om att analogin stämmer.

Roaming var inte att man stängde ute konkurrenter eller låste näten för vissa kunder (vilket man dock för inom ena egna land, och fortfarande gör). Det var om hur priskompensering för datatrafik/samtal skulle ske mellan operatörer när man befann sig utomlands, hur dessa skulle gå vidare till slutkunder (eller inte).
heldiggrisen skrev:
Sker det med hot/tvång, så ställer jag mig bakom kommunistfasions epiteten.
Japp.
Meningen med min analogi var att visa på att EU historisk har tvunget fram teknisk reform utan nödvändigtvis ha stöd från produktionssidan. För konsumenten blev resultatet mycket bra, men jag har ingen aning vad 3, Telia, BT, DT, Vodaphone et al tycker om saken, därför blev frågan ställt.

Om EU tycker konsumenternas rätt till översiktlig pris och fri tillgång trumfar producenternas rätt att själv sätta pris på egen produkt samt vem som får ta del av priset, så kan det påverka Tesla/SuCs framtid på den Europeiska marknaden.

Sen kan jag ta fel, och det var därför jag ställde frågan om hur det gick till när EU fick ”fri roaming”.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av Fredrik j »

heldiggrisen skrev:
Meningen med min analogi var att visa på att EU historisk har tvunget fram teknisk reform utan nödvändigtvis ha stöd från produktionssidan. För konsumenten blev resultatet mycket bra, men jag har ingen aning vad 3, Telia, BT, DT, Vodaphone et al tycker om saken, därför blev frågan ställt.

Om EU tycker konsumenternas rätt till översiktlig pris och fri tillgång trumfar producenternas rätt att själv sätta pris på egen produkt samt vem som får ta del av priset, så kan det påverka Tesla/SuCs framtid på den Europeiska marknaden.

Sen kan jag ta fel, och det var därför jag ställde frågan om hur det gick till när EU fick ”fri roaming”.
Jag undrar samma sak. Det är därför jag tycker mobilroaming är relevant. Skillnader i sakfrågan är ju mindre relevant.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av frippe »

Roaming är väl en dålig jämförelse. Roaming är frivilliga överenskommelser mellan mobiloperatörer. En mobiloperatör är inte tvingad att ha roamingavtal men det blir kanske en nackdel att inte kunna använda dess telefoner utomlands.

Eu reglerade enbart pris.

Skillnad här är att enligt förslaget ska operatörer av laddnätverk tvingas att öppna för alla.

Om det enbart ställts krav på pris, då hade det var liknande.
Model Y LR.
Model S70D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av Mickep »

Tesla kan öppna men inte alla som kan ladda ändå, så i praktiken har det inget betydelse. Tesla har flera gånger sagt att de vill öppna. Men bilarna måste uppdateras, och det är inte möjligt för alla. Säg att tesla har 6g och övriga bilar har 3G.det är inte kompatibla.
Det är endast för pris, så ionity är så fall en av demon det skulle göra skillnad på.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av martinot »

frippe skrev:
Roaming är väl en dålig jämförelse. Roaming är frivilliga överenskommelser mellan mobiloperatörer. En mobiloperatör är inte tvingad att ha roamingavtal men det blir kanske en nackdel att inte kunna använda dess telefoner utomlands.

Eu reglerade enbart pris.

Skillnad här är att enligt förslaget ska operatörer av laddnätverk tvingas att öppna för alla.

Om det enbart ställts krav på pris, då hade det var liknande.
Exakt.

Då tycker jag att det är bättre att vi diskuterar och jämför regleringen av priser på hyresrättsmarknaden med roaming utomlands. En enligt mig klart rimligare analogi mellan varandra (även om inte heller helt perfekt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
frippe skrev:
Roaming är väl en dålig jämförelse. Roaming är frivilliga överenskommelser mellan mobiloperatörer. En mobiloperatör är inte tvingad att ha roamingavtal men det blir kanske en nackdel att inte kunna använda dess telefoner utomlands.

Eu reglerade enbart pris.

Skillnad här är att enligt förslaget ska operatörer av laddnätverk tvingas att öppna för alla.

Om det enbart ställts krav på pris, då hade det var liknande.
Exakt.

Då tycker jag att det är bättre att vi diskuterar och jämför regleringen av priser på hyresrättsmarknaden med roaming utomlands. En enligt mig klart rimligare analogi mellan varandra (även om inte heller helt perfekt).
Eller kanske regleringen som fanns tidigare som tvingade privata värdar att hyra ut till alla via bostadsförmedlingen istället för till den hyresgäst de själva valt som det är nu? Det påminner juridiskt en hel del om hur ett tvång att låta alla ladda på ett privat nätverk.
En annan analogi är att försäkringsbolagen inte får neka en försäkringstagare utan särskilda skäl (väl?) och en del andra liknande kommunistfasoner som fortfarande existerar.

Edit:
Ytterligare en analogi är att privata markägare tvingas upplåta sin mark till allmänheten i form av naturreservat och även att markägare tvingas ge allmänheten tillgång till sin mark i form av allemansrätt. Det finns mao en hel del kommunistfasoner kvar även i Sverige.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Eller kanske regleringen som fanns tidigare som tvingade privata värdar att hyra ut till alla via bostadsförmedlingen istället för till den hyresgäst de själva valt som det är nu? Det påminner juridiskt en hel del om hur ett tvång att låta alla ladda på ett privat nätverk.
En annan analogi är att försäkringsbolagen inte får neka en försäkringstagare utan särskilda skäl (väl?) och en del andra liknande kommunistfasoner som fortfarande existerar.

Edit:
Ytterligare en analogi är att privata markägare tvingas upplåta sin mark till allmänheten i form av naturreservat och även att markägare tvingas ge allmänheten tillgång till sin mark i form av allemansrätt. Det finns mao en hel del kommunistfasoner kvar även i Sverige.
Håller med. Bra förslag på betydligt mycket bättre analogier än roaming.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Maw skrev:
Eller kanske regleringen som fanns tidigare som tvingade privata värdar att hyra ut till alla via bostadsförmedlingen istället för till den hyresgäst de själva valt som det är nu? Det påminner juridiskt en hel del om hur ett tvång att låta alla ladda på ett privat nätverk.
En annan analogi är att försäkringsbolagen inte får neka en försäkringstagare utan särskilda skäl (väl?) och en del andra liknande kommunistfasoner som fortfarande existerar.

Edit:
Ytterligare en analogi är att privata markägare tvingas upplåta sin mark till allmänheten i form av naturreservat och även att markägare tvingas ge allmänheten tillgång till sin mark i form av allemansrätt. Det finns mao en hel del kommunistfasoner kvar även i Sverige.
Håller med. Bra förslag på betydligt mycket bättre analogier än roaming.
Alla dessa är ju exempel på när politiker inskränker äganderätten vilket det är vad det handlar om. Jag tror vi redan dragit slutsatsen att EU mycket väl skulle kunna göra det även när det gäller laddmöjligheter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Eller kanske regleringen som fanns tidigare som tvingade privata värdar att hyra ut till alla via bostadsförmedlingen istället för till den hyresgäst de själva valt som det är nu? Det påminner juridiskt en hel del om hur ett tvång att låta alla ladda på ett privat nätverk.
En annan analogi är att försäkringsbolagen inte får neka en försäkringstagare utan särskilda skäl (väl?) och en del andra liknande kommunistfasoner som fortfarande existerar.

Edit:
Ytterligare en analogi är att privata markägare tvingas upplåta sin mark till allmänheten i form av naturreservat och även att markägare tvingas ge allmänheten tillgång till sin mark i form av allemansrätt. Det finns mao en hel del kommunistfasoner kvar även i Sverige.
Håller med. Bra förslag på betydligt mycket bättre analogier än roaming.
Alla dessa är ju exempel på när politiker inskränker äganderätten vilket det är vad det handlar om. Jag tror vi redan dragit slutsatsen att EU mycket väl skulle kunna göra det även när det gäller laddmöjligheter.
EU, och politiker generellt, kan absolut göra extremt mycket som inskränker både våra friheter och äganderätter (tyvärr). Absolut. Inget snack om det.

Därför man skall ta den typen av hot på allvar. Även om det innefattar rena kommunistfasoner.

Politiker skapar sällan något själva. Betydligt lättare och enklare att beslagta saker som andra skapat (ofta med blod, svett och tårar som i Teslas fall med SuC).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Eller kanske regleringen som fanns tidigare som tvingade privata värdar att hyra ut till alla via bostadsförmedlingen istället för till den hyresgäst de själva valt som det är nu? Det påminner juridiskt en hel del om hur ett tvång att låta alla ladda på ett privat nätverk.
En annan analogi är att försäkringsbolagen inte får neka en försäkringstagare utan särskilda skäl (väl?) och en del andra liknande kommunistfasoner som fortfarande existerar.

Edit:
Ytterligare en analogi är att privata markägare tvingas upplåta sin mark till allmänheten i form av naturreservat och även att markägare tvingas ge allmänheten tillgång till sin mark i form av allemansrätt. Det finns mao en hel del kommunistfasoner kvar även i Sverige.
Håller med. Bra förslag på betydligt mycket bättre analogier än roaming.
Alla dessa är ju exempel på när politiker inskränker äganderätten vilket det är vad det handlar om. Jag tror vi redan dragit slutsatsen att EU mycket väl skulle kunna göra det även när det gäller laddmöjligheter.
EU, och politiker generellt, kan absolut göra extremt mycket som inskränker både våra friheter och äganderätter (tyvärr). Absolut. Inget snack om det.

Därför man skall ta den typen av hot på allvar. Även om det innefattar rena kommunistfasoner.

Politiker skapar sällan något själva. Betydligt lättare och enklare att beslagta saker som andra skapat (ofta med blod, svett och tårar som i Teslas fall med SuC).
Politiker gör vad dom vet/tror väljarna gillar. En politiker som är impopulär bland väljarna får det ju jobbigt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:

Politiker gör vad dom vet/tror väljarna gillar. En politiker som är impopulär bland väljarna får det ju jobbigt.
Inte alltid. Därav att jag faktiskt tycker att det finns många sympatiska drag med det system med direktdemokrati som de har i Schweiz.

Sedan är även antalet länder som har demokrati i minoritet.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Politiker gör vad dom vet/tror väljarna gillar. En politiker som är impopulär bland väljarna får det ju jobbigt.
Inte alltid. Därav att jag faktiskt tycker att det finns många sympatiska drag med det system med direktdemokrati som de har i Schweiz.
Jag tycker man får rösta på en helhet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Politiker gör vad dom vet/tror väljarna gillar. En politiker som är impopulär bland väljarna får det ju jobbigt.
Inte alltid. Därav att jag faktiskt tycker att det finns många sympatiska drag med det system med direktdemokrati som de har i Schweiz.
Jag tycker man får rösta på en helhet.
Jo, i Sverige tvingas vi ju till det, och inte så mycket val.

Men det är inte bara positivt tycker jag. Finns många dåliga beslut som sker, och sällan våra politiker har en sammanhängande helhet. Är inte ovanligt tar de beslut som motverkar varandra.

Se senaste förändringen av förmånsvärden tex.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Politiker gör vad dom vet/tror väljarna gillar. En politiker som är impopulär bland väljarna får det ju jobbigt.
Inte alltid. Därav att jag faktiskt tycker att det finns många sympatiska drag med det system med direktdemokrati som de har i Schweiz.
Jag tycker man får rösta på en helhet.
Jo, i Sverige tvingas vi ju till det, och inte så mycket val.

Men det är inte bara positivt tycker jag. Finns många dåliga beslut som sker, och sällan våra politiker har en sammanhängande helhet. Är inte ovanligt tar de beslut som motverkar varandra.

Se senaste förändringen av förmånsvärden tex.
Syftet med förändringarna i förmånsvärdet är ju att dämpa försäljningen av nya bilar. Dom som tycker det är bra röstar väl på dom.
Tanken är ju att det ska bli dyrt att köra sin gamla fossilbil och så dyrt att byta till elbil att man väljer att cykla av ekonomiska skäl. Jag tycker synd om dom som blir tvungna till det.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av GreenMachine »

ChristerSjo skrev:
heldiggrisen skrev:
ChristerSjo skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Förtydligande; jag har inget emot att Tesla öppnar upp sitt nätverk. Det ger mig större frihet att välja på fler elbilar nästa gång, vilket jag tycke är positivt för mig.

Har heller inget emot om Tesla gör det det genom en frivillig förhandling med någon part, och att de får den kompensation som de anser sig vilja ha. Oavsett om det är frivilliga förhandlingar med ett privat företag, en organisation eller den tyska staten som köper sig in.

Dock gillar jag inte om de tar över det hela genom att lagstifta fram det med tvång om det. Det är rena kommunistfasonerna som hör hemma i fjärde klassens banrepubliker.
Vi är på samma sida i den här frågan :D
Borde inte gå att lagstifta fram i en demokrati utan ersättning för då är det konfiskation av egendom/rättighet.

Det är politiker som ser en snabb väg att åka snålskjuts på någon som våga att satsa med egna pengar istället för subventioner (egna pengar = du gör det ekonomiskt optimalt. Subventioner = du gör allt för att tjäna så mycket på subventionerna och även tjäna pengar när det väl är upp såsom det inte är finansierat av subvetioner).

Har sagt det förut, släpper Tesla SUC fritt så har de förlorat de kanske halva sitt värde då de har så stort försprång.
Enig, sen blir det kanske en tvåstegsraket, Tesla måste öppna upp SuC mot kompensation, och de som kör annat märke får betala dubbel pris.
Steg två blir lagkrav på lik roamingpris i hela EU lik mobilnätet, och Tesla har förlorat et stort försprång, och EU når sitt mål om laddpunkter, finansierat av privata medel.
Så är frågan vad Tesla får i kompensation? Att byråkratin i Tyskland kan sätta krav bakom förslaget, tvekar jag inte på, det ligger en Gigafactory i potten.

Just my 50 öre.
Jo man kan spekulera mycket och inget är omöjligt när inkompetenta politiker är inblandande. Att Tyskland ger Tesla (under en hel del svåriigheter) att bygga en Gigafactory i Tyskland beror ju på att de ser arbetstillfällen och en framtida tecknoloigi. Det avtalet är redan klart och vattentätt vad som gäller. Det går inte att i efterhand med skohorn komma i efterhand säga men ni måste ju även släppa SuC fritt i Tyskland. Tesla från USA som är den mest fokuserade legala staten tror jag inte har missat detta om det inte var inskrivet redan från början.
Just det är ju den gren som politiker likt har svart bälte i och BTW så finns det inga avtal som är ”vattentäta” på den här nivån. Jobbar med just det så..

Gissar att deras GF4 är beroende av ex en mängd tillstånd som måste förnyas med jämna mellarum (av en politiker) just saying.. Men är nog mer inne på det spåret att det är ngn som mest är ute efter att ta några politiska poänger. Men om bil lobbyn i Tyskland skulle vilja inkassera Teslas nätverk så kommer dom att göra det. När det gäller den typen av frågor så är Ryskland inte så långt ifrån Kina.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av Swede1 »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Politiker gör vad dom vet/tror väljarna gillar. En politiker som är impopulär bland väljarna får det ju jobbigt.
Inte alltid. Därav att jag faktiskt tycker att det finns många sympatiska drag med det system med direktdemokrati som de har i Schweiz.

Sedan är även antalet länder som har demokrati i minoritet.
:D :D :D :D :D :D

Länder har mer eller mindre demokrati, från Nordkorea på ena sidan till Schweiz på andra.

Ja, se på Sveriges demokratiska system nu, funkar inget vidare. Politiker som sitter i fyra år kan säga en sak innan valet och göra tvärtom efter 3 år, sen glömde folk hur de beter sig till nästa val. Politiker kan lobbas och mutas lättare än en hel befolkning som röstar i beslutande folkomröstningar.

Men framförallt, se på resultatet över tid. 1970 var Sverige och Schweiz i topp i BNP/capita. Idag är Schweiz kvar där med 75600 $, medan Sverige inte är topp 15 längre med 51600 $ och då har vi skog och järnmalm, uselt resultat, kanske beroende på halvsocialism med höga skatter som sänker folks initativlust.

https://www.varldenshaftigaste.se/toppl ... te-lander/

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekono ... er-capita/

Köpkraft efter skatt ska vi inte tala om…. suck.

Intressant analys vad det kan bero på, 1970 var samhällsbygget klart och tråkigt…

https://bulletin.nu/en-civilisation-som ... -sig-sjalv

8-)

Och förresten när vi går off topic, vill du ha en lysande analys av Covid 19s ursprung så behöver du bara läsa detta av Benjamin och inget mer, mycket bra och relativt kort.

https://bulletin.nu/vi-kan-inte-censure ... m-covid-19 :?:
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av NiklasTesla »

Swede1 skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Politiker gör vad dom vet/tror väljarna gillar. En politiker som är impopulär bland väljarna får det ju jobbigt.
Inte alltid. Därav att jag faktiskt tycker att det finns många sympatiska drag med det system med direktdemokrati som de har i Schweiz.

Sedan är även antalet länder som har demokrati i minoritet.
:D :D :D :D :D :D

Länder har mer eller mindre demokrati, från Nordkorea på ena sidan till Schweiz på andra.

Ja, se på Sveriges demokratiska system nu, funkar inget vidare. Politiker som sitter i fyra år kan säga en sak innan valet och göra tvärtom efter 3 år, sen glömde folk hur de beter sig till nästa val. Politiker kan lobbas och mutas lättare än en hel befolkning som röstar i beslutande folkomröstningar.

Men framförallt, se på resultatet över tid. 1970 var Sverige och Schweiz i topp i BNP/capita. Idag är Schweiz kvar där med 75600 $, medan Sverige inte är topp 15 längre med 51600 $ och då har vi skog och järnmalm, uselt resultat, kanske beroende på halvsocialism med höga skatter som sänker folks initativlust.

https://www.varldenshaftigaste.se/toppl ... te-lander/

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekono ... er-capita/

Köpkraft efter skatt ska vi inte tala om…. suck.

Intressant analys vad det kan bero på, 1970 var samhällsbygget klart och tråkigt…

https://bulletin.nu/en-civilisation-som ... -sig-sjalv

8-)

Och förresten när vi går off topic, vill du ha en lysande analys av Covid 19s ursprung så behöver du bara läsa detta av Benjamin och inget mer, mycket bra och relativt kort.

https://bulletin.nu/vi-kan-inte-censure ... m-covid-19 :?:
Hehe eller kanske tvärt om! Sedan 1970-talet/sagan om pomriposa har skatterna sänkts i Sverige vilket gjort att klyftorna ökat och dom rika är rikare vilket gjort att många konflikter skapats (kriminalitet mm). ;) ;) ;) Dock har vi mycket osynlig beskattning nu vi inflation (gynnar dom som är närmast sedelskapandet).

Men OT och snart nyval ändå kanske kanske så ;)

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tysk minister vill öppna Supercharger-nätverket för alla

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Hehe eller tvärt om! Sedan 1970-talet har skatterna sänkts i Sverige vilket gjort att klyftorna ökat och dom rika är rikare vilket gjort att många konflikter skapats (kriminalitet mm).
70-talet är ju ganska länge sedan och är ju ett helt annat samhälle.
Men alla löntagare som upplevde skattesänkningarna som Reinfeldt införde kan ju konstatera att även grupper med lägre inkomster fått högre inkomst.
Skriv svar