Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Anderzzon skrev:
Man ska inte glömma att när Elon gör olika uttalanden glömmer han lätt bort ibland att Tesla även är aktiva utanför USA. Det skulle alltså inte förvåna mig om det här bara gäller USA, i alla fall till att börja med.

Det är nog ett felaktigt påstående mht att i USA så har SuC laddarna Teslaspecifika uttag. Dessutom så är det Tyskland, Norge och Sverige som nämnts i Twitterflödet. Det är ju den tyska ministern som dundrat på och Elon vill ha sin fabrik klar…
Jo, känns dom både Kina och Tyskland kör med en hel del utpressning mot tillverkare som Elon.

Statsmakterna/regionerna och deras politiker är säkert hur trevliga och tillmötesgående till att börja med innan etableringar bestämts. När de väl lockat dit de för investeringar och tillverkarna väl commitat sig och inte kan backa ur planerna, så har de dem lite i en rävsax. Då kan de börja trycka på pungkulorna på tillverkarna för att få igenom sådant som de inte talat om innan.

Gällande USA så kan de skapa adaptrar har det talats om (finns redan åt andra hållet så att amerikanska Teslor kan ladda på Typ1-CCS).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Anderzzon »

Aida skrev:
Anderzzon skrev:
Man ska inte glömma att när Elon gör olika uttalanden glömmer han lätt bort ibland att Tesla även är aktiva utanför USA. Det skulle alltså inte förvåna mig om det här bara gäller USA, i alla fall till att börja med.

Det är nog ett felaktigt påstående mht att i USA så har SuC laddarna Teslaspecifika uttag. Dessutom så är det Tyskland, Norge och Sverige som nämnts i Twitterflödet. Det är ju den tyska ministern som dundrat på och Elon vill ha sin fabrik klar…
I det ursprungliga tweetet tolkar jag det som att han pratar om den amerikanska kontakten. När han sedan får frågan om det kommer gälla alla bilar och i alla länder svarar han: ”Over time, all countries”
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Johnalm »

Jag hoppas för omställningens skull att Tesla öppnar upp sina SuC, gärna mot en "relevant" prissättning som minskar köer på samtliga (även Teslas egna) laddare i EU och resten av världen. Ok med bidrag för Tesla om de genomför detta då det medför nytta för samtliga elbilsförare. Se några år framåt, ni som äger Teslabilar idag. Nästa gång kan ni kanske välja fritt efter tycke och smak? Ser absolut bara fördelar med ett sådant upplägg.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

Man kan ju fundera på hur det skulle se ut om alla bilmärken skulle skapa proprietära laddnätverk.. det vore en ganska olycklig utveckling, vara slöseri med resurser och skulle försena elektrifieringen. :|

Bra och stort av Tesla om de öppnar upp, förhoppningsvis kan det även få Porsche och Rivian att skrota sina planer på proprietära nätverk som enbart deras bilar ska ha tillgång till.

Ett litet steg framåt för mänskligheten :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Man kan ju fundera på hur det skulle se ut om alla bilmärken skulle skapa proprietära laddnätverk.. det vore en ganska olycklig utveckling, vara slöseri med resurser och skulle försena elektrifieringen. :|
Kan bli tvärt om som du påstår ovan. Idag så är det så långsamt och seg utbyggnad av laddnätverken då det är en förlustaffär i sig.

Kan biltillverkarna sponsra med egna nätverk för deras kunder så påskyndas istället utvecklingen.

När allt är utbyggt, och det längre inte behövs som en konkurrensfördel, så är det ju lätt att låsa upp laddpunkterna via mjukvaruppdateringar. Inget som helst resursslöseri.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Man kan ju fundera på hur det skulle se ut om alla bilmärken skulle skapa proprietära laddnätverk.. det vore en ganska olycklig utveckling, vara slöseri med resurser och skulle försena elektrifieringen. :|
Kan bli tvärt om som du påstår ovan. Idag så är det så långsamt och seg utbyggnad av laddnätverken då det är en förlustaffär i sig.

Kan biltillverkarna sponsra med egna nätverk för deras kunder så påskyndas istället utvecklingen.

När allt är utbyggt, och det längre inte behövs som en konkurrensfördel, så är det ju lätt att låsa upp laddpunkterna via mjukvaruppdateringar. Inget som helst resursslöseri.
Det beror helt på vad som är alternativen. Det behöver inte vara antingen proprietära nätverk eller dålig utbyggnad. Det kan istället vara väl utbyggda öppna nätverk. Men det handlar kanske om ifall man tenderar att i förta hand se möjligheter eller hinder i utbyggnaden av elektrifiering av transporter. :)

Jag ser gärna att biltillverkarna skyndar på utvecklingen av infrastruktur genom att bygga laddnätverk, men inte att de är inlåsta till att bara kunna ladda just deras märke.

Vill man se möjligheter i ett öppnande skulle ett väl fungerande laddnätverk kunna vara bra marknadsföring gentemot potentiella kunder som idag har andra elbilsmärken när de kommer och laddar på Teslas laddnät. Lite som Polestar gör i Mjölby just nu. :)
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MrRun »

Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Maw skrev:
Vill man se möjligheter i ett öppnande skulle ett väl fungerande laddnätverk kunna vara bra marknadsföring gentemot potentiella kunder som idag har andra elbilsmärken när de kommer och laddar på Teslas laddnät. Lite som Polestar gör i Mjölby just nu. :)
Hur då? Om jag kör en Skoda och kan ladda på Superchargers så lockar det ju inte mig till att köparen Tesla, jag har ju redan fördelen med nätverket.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Kan bli tvärt om som du påstår ovan. Idag så är det så långsamt och seg utbyggnad av laddnätverken då det är en förlustaffär i sig.

Kan biltillverkarna sponsra med egna nätverk för deras kunder så påskyndas istället utvecklingen.

När allt är utbyggt, och det längre inte behövs som en konkurrensfördel, så är det ju lätt att låsa upp laddpunkterna via mjukvaruppdateringar. Inget som helst resursslöseri.
Jag tror det här är rätt väg att gå. Man bygger ett nätverk som ska finnansieras av och marknadsföra de egna bilarna. Eftersom hand som andra bygger sina nätverk så kan man bygga upp partnerskap så bilarna kan ladda på andras nätverk. Tillslut så har de med ett bra nätverk överlevt och allt funkar strålande.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

MrRun skrev:
Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.
Jag har aldrig trott det blir en total öppning för alla i närtid utan det handlar nog mer om specifika tillverkare i så fall, typ Polestar eller liknande som inte säljer så många elbilar att det kan skapa större problem och som har laddkontakter på “rätt” ställe. Sen vet man ju inte vad som händer om 5+ år såklart.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Mickep »

Tycker teslas bilar står sig bra i konkurrens även om man tar bort suc. De ligger 5år före. Det är bara ioniq5 som kommer i närheten av den senaste generationen.(och den produceras i mycket färre antal) (Taycan etc är jättemycket dyrare).
De andra bygger nätverk som är öppna och därmed faller argument att ha nätverket stängt.(om målet är att accelerera omställningen)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Dinsdale »

En stor anledning till att jag köpte en opraktisk sedan från Tesla istället för något med mer kvalitet från en annan tillverkare var just supercharger-laddstationerna. Den största nackdelen övriga tillverkare har är att deras räckvidd är betydligt sämre. De flesta ligger ju kring Model 3 SR+ (trots ett pris i paritet med model 3 LR) men saknar laddnätverket. Den dag Tesla öppnar upp sitt laddnätverk öppnar de också upp möjligheterna för mig och alla andra att välja högre kvalitet (tex fungerande farthållare och led matrix-strålkastare). Jag ser enbart nackdelar för Teslas bilförsäljning genom en öppning, däremot ser jag stora fördelar för mig som konsument eftersom jag då kan välja ett annat märke.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Elix747 »

OfarligTesla skrev:
MrRun skrev:
Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.
Jag har aldrig trott det blir en total öppning för alla i närtid utan det handlar nog mer om specifika tillverkare i så fall, typ Polestar eller liknande som inte säljer så många elbilar att det kan skapa större problem och som har laddkontakter på “rätt” ställe. Sen vet man ju inte vad som händer om 5+ år såklart.
I världen är Polestar litet, men i Göteborg inte ett litet. Ganska många Polestars rullar där. Om de bjuds in så blir det nog stor påverkan och det behövs nog fler SuC i västra Sverige.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av backe »

Jag vill inte att man öppnar upp SUC för andra bilmärken, bättre att det skapas bra alternativ från andra aktörer så slipper man förhoppningsvis möjligheten att det helt plötsligt kostar 20kr/kWh bara för att Elon Musk tycker så för alla som kör x bilmärke. Det kommer troligen gynna Teslaägare också då det blir en större konkurrens även för Tesla SUC

Att det inte ska komma bra alternativ tror jag inte på alls, på samma sätt som det finns små lanthandlare och enskilda bensinpumpar på öde ställen så kommer man för att dra folk till obygden men även köpcentrum att bli tvingade att etablera bra förutsättningar för att ladda bilar.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av FredrikR »

Ifall det nu skulle handla om en storskalig öppning (vilket jag inte tror på innan jag ser det) så kan det verkligen vara starten till ett omfattande nätverk av stora stationer.

Tesla får bidrag för utbyggnaden och plötligt börjar vi få de stora stationerna med Tesla Lounge och Tesla-snabbmat. Vad har det varit på de där bilderna som ibland cirkulerat? 50-100 laddplatser/stopp. Ett antal av stolparna med tak över.
Tesla har mycket av utrustningen i egen regi. Laddare samt batteripack och kan leverera snabbt vid behov.
Skulle vara väldigt intressant att se den här utvecklingen.

Det här vore ju att utnyttja sin fördel till att bli ett världsledande nätverk. Både vi här på sidan och Tesla ser ju att det är elbilar som är framtiden och varför inte då ta chansen att etablera sig som det nya Shell, Statoil, Cirkel-K osv.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Aida »

OfarligTesla skrev:
MrRun skrev:
Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.
Jag har aldrig trott det blir en total öppning för alla i närtid utan det handlar nog mer om specifika tillverkare i så fall, typ Polestar eller liknande som inte säljer så många elbilar att det kan skapa större problem och som har laddkontakter på “rätt” ställe. Sen vet man ju inte vad som händer om 5+ år såklart.

Lite off topic MEN: är det inte helt sjukt att det mest värdefulla bilföretaget kommunicerar helt genom att Musk letar upp ngn random på Twitter och svara på en fråga som passar honom med en kort kryptisk mening och sedan sitter hela (Tesla)världen och försöker gissa sig till vad karln menar. Idiotiskt! Sen nästa månad så harhan ångrat sig… Och alla låter honom hållas.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Aida skrev:
Lite off topic MEN: är det inte helt sjukt att det mest värdefulla bilföretaget kommunicerar helt genom att Musk letar upp ngn random på Twitter och svara på en fråga som passar honom med en kort kryptisk mening och sedan sitter hela (Tesla)världen och försöker gissa sig till vad karln menar. Idiotiskt! Sen nästa månad så harhan ångrat sig… Och alla låter honom hållas.
Är ju lite roligt också, blir mycket spekulation och rykten vilket ju normalt är roligt inom techbranschen. Något att göra på dagarna helt enkelt!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »



Tesla Superchargers estimated to make $25B+ in annual revenue when opened to other EVs.

https://www.teslarati.com/tesla-superch ... other-evs/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:


Tesla Superchargers estimated to make $25B+ in annual revenue when opened to other EVs.

https://www.teslarati.com/tesla-superch ... other-evs/
Under förutsättning att laddnätverket byggs ut 20-falt och det laddas 15 bilar per dygn och laddare. Med dagens laddnätverk blir snarare inkomsten 500 miljoner, under förutsättning att det laddar minst fem bilar per laddare och dag.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:


Tesla Superchargers estimated to make $25B+ in annual revenue when opened to other EVs.

https://www.teslarati.com/tesla-superch ... other-evs/
Va?! Har ingen berättat för dem att det är omöjligt att tjäna stora pengar på laddning?? :lol:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Gustafsson »

Aida skrev:
OfarligTesla skrev:
MrRun skrev:
Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.
Jag har aldrig trott det blir en total öppning för alla i närtid utan det handlar nog mer om specifika tillverkare i så fall, typ Polestar eller liknande som inte säljer så många elbilar att det kan skapa större problem och som har laddkontakter på “rätt” ställe. Sen vet man ju inte vad som händer om 5+ år såklart.

Lite off topic MEN: är det inte helt sjukt att det mest värdefulla bilföretaget kommunicerar helt genom att Musk letar upp ngn random på Twitter och svara på en fråga som passar honom med en kort kryptisk mening och sedan sitter hela (Tesla)världen och försöker gissa sig till vad karln menar. Idiotiskt! Sen nästa månad så harhan ångrat sig… Och alla låter honom hållas.
Hur kommunicerar andra bilföretag? Via pressvisningar?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev:
Aida skrev:
OfarligTesla skrev:
MrRun skrev:
Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.
Jag har aldrig trott det blir en total öppning för alla i närtid utan det handlar nog mer om specifika tillverkare i så fall, typ Polestar eller liknande som inte säljer så många elbilar att det kan skapa större problem och som har laddkontakter på “rätt” ställe. Sen vet man ju inte vad som händer om 5+ år såklart.

Lite off topic MEN: är det inte helt sjukt att det mest värdefulla bilföretaget kommunicerar helt genom att Musk letar upp ngn random på Twitter och svara på en fråga som passar honom med en kort kryptisk mening och sedan sitter hela (Tesla)världen och försöker gissa sig till vad karln menar. Idiotiskt! Sen nästa månad så harhan ångrat sig… Och alla låter honom hållas.
Hur kommunicerar andra bilföretag? Via pressvisningar?
Press release...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev:
Aida skrev:
OfarligTesla skrev:
MrRun skrev:
Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.
Jag har aldrig trott det blir en total öppning för alla i närtid utan det handlar nog mer om specifika tillverkare i så fall, typ Polestar eller liknande som inte säljer så många elbilar att det kan skapa större problem och som har laddkontakter på “rätt” ställe. Sen vet man ju inte vad som händer om 5+ år såklart.

Lite off topic MEN: är det inte helt sjukt att det mest värdefulla bilföretaget kommunicerar helt genom att Musk letar upp ngn random på Twitter och svara på en fråga som passar honom med en kort kryptisk mening och sedan sitter hela (Tesla)världen och försöker gissa sig till vad karln menar. Idiotiskt! Sen nästa månad så harhan ångrat sig… Och alla låter honom hållas.
Hur kommunicerar andra bilföretag? Via pressvisningar?
Vanligt är ju en hemsida.

Ex.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en

Eller
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:


Tesla Superchargers estimated to make $25B+ in annual revenue when opened to other EVs.

https://www.teslarati.com/tesla-superch ... other-evs/
Va?! Har ingen berättat för dem att det är omöjligt att tjäna stora pengar på laddning?? :lol:

I teorin är allt väldigt enkelt... Men finns inte en chans att SuC snittar 15 bilar per dygn året om. En tisdag i november är det tomt nästan överallt. Och så kommer det vara även om antalet elbilar tiofaldigas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

FredrikR skrev:
Det här vore ju att utnyttja sin fördel till att bli ett världsledande nätverk. Både vi här på sidan och Tesla ser ju att det är elbilar som är framtiden och varför inte då ta chansen att etablera sig som det nya Shell, Statoil, Cirkel-K osv.
De stora vinsterna i olje/gas-industrin är upstream, och inte på sidan med downstream och distribution/ÅF.

Olje-Gas-industrin (främst upstream) har en market cap som är större än personbilsindustrin, men skillnaderna är inte enormt stora. Räknar man bort olje/gasjätten Saudi Aramco, så är Teslas market cap större än de andra olje/gas-bolagen redan idag.

https://companiesmarketcap.com/oil-gas/ ... arket-cap/

https://companiesmarketcap.com/automake ... arket-cap/

Men som sagt downstream (raffenaderier) och ÅF (mackar/butiker) är inte i närheten av värdet på upstream eller personbilsindustrin. Tror inte heller den kommer bli så mycket större för att man byter från att sälja bensin/diesel till el.

Snarare tvärt om; då man 95% av tiden laddar hemma så tror jag marknadsvärdet på elladdnätverken, även när de är fullt utbyggda och 100% kör elbilar, ändå kommer bli extremt mycket mindre än dagens värde på att ha bensinmackar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar