Fast jag skrev inte ordagrant att han sagt det, och lyssnar du vidare på klippet du länkade så nämnde han lite av det som han tycker, och som jag formulerade med egna ord... ”bankar du på dörren så rasslar det som en gammal Lotus, men fan vad den går” med syfte på Teslas kvalitet och att det inte spelar någon roll för det är inte grejen med Tesla.martinot skrev:Det har inte sagt.Nect skrev:Men skulle du överge Tesla enbart för SuC?Bjelke skrev:Hur ser det ut med yrkestrafiken under peak-tillfällen? Visst är det lite mindre lastbilar och
liknande då (oftast)?
Kan det vara så att Tesla tänker ett steg till här och ser att man kan kombinera stationer
för bilar och tyngre fordon för att på så vis komma undan en del av dom stora
effekt-tarifferna osv som lär bli feta när man börjar bygga laddare för stora fordon?
För isåfall kan dom sätta upp ett gäng (vanliga) stolpar extra till en mycket lägre kostnad än nuvarande på
dessa ”kombi”-sajter typ
För precis som flera skrivit redan så kan man nog inte enkelt titta på hur tomma stolparna är ”oftast”
och bara tänka sig att det vore bättre att öppna upp för andra för att utnyttja stolparna bättre eftersom
man i princip måste dimensionera efter just peak (om man vill ha nöjda kunder iaf, oavsett bilmärke).
Ett annat sätt att lösa ungefär samma problem för höga effekt-kostnader är som tidigare nämnts att
smälla upp enorma batteri-lager på sajterna men även om det kommer så lär det dröja ett tag tror jag.
(Jag hör annars till gänget som knappast lär köpa en Tesla till om det här blir verklighet, varför liksom? Jag
har ju redan sneglat på Taycan/Etron GT/Jaguaren mfl så….. steg ett blir väl att byta ut ena Teslan till nåt annat.)
Enligt Christian von Koenigsegg så är det häftigaste med Tesla prestandan i en bil som knakar och rasslar
Däremot har han sagt att gällande vardagsbilar så tycker han personligen att körglädjen i hans Teslor (han kör M3 P till vardags, och har även en MS) är roligare än tysk tråkig perfektionism. Han menar mer att tyskarna tappat stinget och fokuserat för mycket på kvalitet, men tappat resten av utvecklingen och upplevelsen.
Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Moderator: Redaktion
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Har lyssnat på klippet innan. Därav att jag länkade in det.Nect skrev:Fast jag skrev inte ordagrant att han sagt det, och lyssnar du vidare på klippet du länkade så nämnde han lite av det som han tycker, och som jag formulerade med egna ord... ”bankar du på dörren så rasslar det som en gammal Lotus, men fan vad den går” med syfte på Teslas kvalitet och att det inte spelar någon roll för det är inte grejen med Tesla.martinot skrev:Det har inte sagt.Nect skrev:Men skulle du överge Tesla enbart för SuC?Bjelke skrev:Hur ser det ut med yrkestrafiken under peak-tillfällen? Visst är det lite mindre lastbilar och
liknande då (oftast)?
Kan det vara så att Tesla tänker ett steg till här och ser att man kan kombinera stationer
för bilar och tyngre fordon för att på så vis komma undan en del av dom stora
effekt-tarifferna osv som lär bli feta när man börjar bygga laddare för stora fordon?
För isåfall kan dom sätta upp ett gäng (vanliga) stolpar extra till en mycket lägre kostnad än nuvarande på
dessa ”kombi”-sajter typ
För precis som flera skrivit redan så kan man nog inte enkelt titta på hur tomma stolparna är ”oftast”
och bara tänka sig att det vore bättre att öppna upp för andra för att utnyttja stolparna bättre eftersom
man i princip måste dimensionera efter just peak (om man vill ha nöjda kunder iaf, oavsett bilmärke).
Ett annat sätt att lösa ungefär samma problem för höga effekt-kostnader är som tidigare nämnts att
smälla upp enorma batteri-lager på sajterna men även om det kommer så lär det dröja ett tag tror jag.
(Jag hör annars till gänget som knappast lär köpa en Tesla till om det här blir verklighet, varför liksom? Jag
har ju redan sneglat på Taycan/Etron GT/Jaguaren mfl så….. steg ett blir väl att byta ut ena Teslan till nåt annat.)
Enligt Christian von Koenigsegg så är det häftigaste med Tesla prestandan i en bil som knakar och rasslar
Däremot har han sagt att gällande vardagsbilar så tycker han personligen att körglädjen i hans Teslor (han kör M3 P till vardags, och har även en MS) är roligare än tysk tråkig perfektionism. Han menar mer att tyskarna tappat stinget och fokuserat för mycket på kvalitet, men tappat resten av utvecklingen och upplevelsen.
Men du måste förstå nyanserna av vad som sägs. Han säger att hans M3:a har en lite ranglig dörr som in en gammal Lotus, men fan vad den går.
Han säger inte att det knakar och rasslar.
Vidare sägare han inte att det är bra att det är lite ranglig dörr.
Han säger att det är viktigare att den är rolig att köra (typ om man måste välja jämfört med tyskarna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Tur att man kan ha olika uppfattningarmartinot skrev:Har lyssnat på klippet innan. Därav att jag länkade in det.Nect skrev:Fast jag skrev inte ordagrant att han sagt det, och lyssnar du vidare på klippet du länkade så nämnde han lite av det som han tycker, och som jag formulerade med egna ord... ”bankar du på dörren så rasslar det som en gammal Lotus, men fan vad den går” med syfte på Teslas kvalitet och att det inte spelar någon roll för det är inte grejen med Tesla.martinot skrev:Det har inte sagt.Nect skrev:Men skulle du överge Tesla enbart för SuC?Bjelke skrev:Hur ser det ut med yrkestrafiken under peak-tillfällen? Visst är det lite mindre lastbilar och
liknande då (oftast)?
Kan det vara så att Tesla tänker ett steg till här och ser att man kan kombinera stationer
för bilar och tyngre fordon för att på så vis komma undan en del av dom stora
effekt-tarifferna osv som lär bli feta när man börjar bygga laddare för stora fordon?
För isåfall kan dom sätta upp ett gäng (vanliga) stolpar extra till en mycket lägre kostnad än nuvarande på
dessa ”kombi”-sajter typ
För precis som flera skrivit redan så kan man nog inte enkelt titta på hur tomma stolparna är ”oftast”
och bara tänka sig att det vore bättre att öppna upp för andra för att utnyttja stolparna bättre eftersom
man i princip måste dimensionera efter just peak (om man vill ha nöjda kunder iaf, oavsett bilmärke).
Ett annat sätt att lösa ungefär samma problem för höga effekt-kostnader är som tidigare nämnts att
smälla upp enorma batteri-lager på sajterna men även om det kommer så lär det dröja ett tag tror jag.
(Jag hör annars till gänget som knappast lär köpa en Tesla till om det här blir verklighet, varför liksom? Jag
har ju redan sneglat på Taycan/Etron GT/Jaguaren mfl så….. steg ett blir väl att byta ut ena Teslan till nåt annat.)
Enligt Christian von Koenigsegg så är det häftigaste med Tesla prestandan i en bil som knakar och rasslar
Däremot har han sagt att gällande vardagsbilar så tycker han personligen att körglädjen i hans Teslor (han kör M3 P till vardags, och har även en MS) är roligare än tysk tråkig perfektionism. Han menar mer att tyskarna tappat stinget och fokuserat för mycket på kvalitet, men tappat resten av utvecklingen och upplevelsen.
Men du måste förstå nyanserna av vad som sägs. Han säger att hans M3:a har en lite ranglig dörr som in en gammal Lotus, men fan vad den går.
Han säger inte att det knakar och rasslar.
Vidare sägare han inte att det är bra att det är lite ranglig dörr.
Han säger att det är viktigare att den är rolig att köra (typ om man måste välja jämfört med tyskarna).
Jag upplever det som han inte just pratar om sin bil utan generellt om Teslas kvalitet och det är just det tyskarna har missat. Det viktigaste för kunderna av den här typen är inte supertajt passform, kvalitet etc. Folk köper Tesla trots alla brister. Han nämner jämför även mot en gammal Lotus i sin jämförelse så det handlar mer om en dörr...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Är inte uppfattningar. Vad han säger är precis som jag citerar ovan. Finns för alla att lyssna och "se svart på vitt" på länken jag gav.
Men nu känns det rätt mycket rundgång... och lite att göra med SuC.
Men nu känns det rätt mycket rundgång... och lite att göra med SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det är precis vad det handlar om, olika uppfattningar. Vad han sagt har vi både skrivit, bara att vi har olika uppfattningar om vad han menar med vad som sägs.martinot skrev:Är inte uppfattningar. Vad han säger är precis som jag citerar ovan. Finns för alla att lyssna och "se svart på vitt" på länken jag gav.
Men nu känns det rätt mycket rundgång... och lite att göra med SuC.
Vi får agree to disagree och återgå till trådens ämne
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Japp. Det hade ju helt klart varit ett alternativ som upplevts som en fördel att köpa Tesla i kombination med SuC.HX100 skrev:Jag tycker Tesla borde återimplementera fri supercharging för alla teslas som återgäld. Det borde hålla kvar oss : D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Vore säkert trevligt men undrar om inte nästan hade ökat lasten på SuC mer än att låta andra märken ladda.martinot skrev:Japp. Det hade ju helt klart varit ett alternativ som upplevts som en fördel att köpa Tesla i kombination med SuC.HX100 skrev:Jag tycker Tesla borde återimplementera fri supercharging för alla teslas som återgäld. Det borde hålla kvar oss : D
Jag är väldigt negativ till gratis laddning oavett om de är tesla eller andra, de driver fel beteende hon väldigt många.
Vet alla inte håller med men oavsett så hade tycket på SuC helt klart ökat väldigt mycket tror jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Även om jag tycker att det är vettigare att Tesla ger gratis laddning till sina kunder än löser laddning åt andras kunder håller jag med, det skall kosta att ladda. Tycker också minuttaxa är bäst för att det gör att folk inte laddar mer än de behöver.chaffis75 skrev:Vore säkert trevligt men undrar om inte nästan hade ökat lasten på SuC mer än att låta andra märken ladda.
Jag är väldigt negativ till gratis laddning oavett om de är tesla eller andra, de driver fel beteende hon väldigt många.
Vet alla inte håller med men oavsett så hade tycket på SuC helt klart ökat väldigt mycket tror jag.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja, gratis är dumt för det lockar alltid snåljåpar till att stå och ladda på Supercharger när de inte behöver.
Tidsdebitering tycker jag är helt fel för Tesla bilar. Då drabbas de med långsam laddning dubbelt. Alltså både att de ska vänta längre och att det kostar mer. Däremot borde det finnas ett sätt att tala om för systemet att nu tänker jag ta lunch prioritera andra anslutna bilar… eller något sånt.
Tidsdebitering tycker jag är helt fel för Tesla bilar. Då drabbas de med långsam laddning dubbelt. Alltså både att de ska vänta längre och att det kostar mer. Däremot borde det finnas ett sätt att tala om för systemet att nu tänker jag ta lunch prioritera andra anslutna bilar… eller något sånt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja jag tycker att Teslabilar bör ha vanlig kWh taxa för där har ju Tesla bestämt hur snabbt bilarna skall ladda. Någon fördel skall väl Tesla ge de som köper deras bilar. Andra bör dock ha minuttaxa så en bil som bara klarar 50 kW blir markant dyrare än Teslorna som klarar mer.LarsL skrev:Ja, gratis är dumt för det lockar alltid snåljåpar till att stå och ladda på Supercharger när de inte behöver.
Tidsdebitering tycker jag är helt fel för Tesla bilar. Då drabbas de med långsam laddning dubbelt. Alltså både att de ska vänta längre och att det kostar mer. Däremot borde det finnas ett sätt att tala om för systemet att nu tänker jag ta lunch prioritera andra anslutna bilar… eller något sånt.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Tesla kommer nog ta hand om alla sina kunder, de som köpt ny Tesla, de som köpt begagnad bil av Tesla, de som köpt begagnad Tesla av någon annan och om/när SuC öppnas de kunder med andra märken som köper laddning av Tesla..OfarligTesla skrev:Ja jag tycker att Teslabilar bör ha vanlig kWh taxa för där har ju Tesla bestämt hur snabbt bilarna skall ladda. Någon fördel skall väl Tesla ge de som köper deras bilar. Andra bör dock ha minuttaxa så en bil som bara klarar 50 kW blir markant dyrare än Teslorna som klarar mer.LarsL skrev:Ja, gratis är dumt för det lockar alltid snåljåpar till att stå och ladda på Supercharger när de inte behöver.
Tidsdebitering tycker jag är helt fel för Tesla bilar. Då drabbas de med långsam laddning dubbelt. Alltså både att de ska vänta längre och att det kostar mer. Däremot borde det finnas ett sätt att tala om för systemet att nu tänker jag ta lunch prioritera andra anslutna bilar… eller något sånt.
Att behandla laddkunder som har andra bilmärken illa skulle Tesla bara förlora på. Tvärtom har Tesla allt att vinna på att behandla dessa väl. Får man ett bra intryck av Tesla är chansen större att man köper mer av Teslas produkter. Att straffa kunder som har andra bilmärken skulle vara kontraproduktivt tror jag.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja, så länge de inser att de tjänar mer på kunden som betalar en mille för en bil och laddar än på kunden som bara laddar för en hundring så kan det bli bra. Något extra får de allt göra för bilkunderna, det kan ju även bli en morot för andra att byta till Tesla. Det kan ju vara bättre stabila priser (kWh istället för minut), de kanske bara har 4 stolpar för allmänheten men 20 för Tesla osv.Maw skrev:Tesla kommer nog ta hand om alla sina kunder, de som köpt ny Tesla, de som köpt begagnad bil av Tesla, de som köpt begagnad Tesla av någon annan och om/när SuC öppnas de kunder med andra märken som köper laddning av Tesla..
Att behandla laddkunder som har andra bilmärken illa skulle Tesla bara förlora på. Tvärtom har Tesla allt att vinna på att behandla dessa väl. Får man ett bra intryck av Tesla är chansen större att man köper mer av Teslas produkter. Att straffa kunder som har andra bilmärken skulle vara kontraproduktivt tror jag.
Minuttaxa är inget straff, det är ett sätt för att alla skall betala för sig. Har man sparat pengar på att köpa en bil med kass laddhastighet så skall ju inte laddoperatören svälja kostnaden av att man tar upp platsen längre helt enkelt.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja, det bör vara dyrare att ladda en långsamladdande bil än en snabbladdande rent generellt när det är ont om plats.OfarligTesla skrev:Ja, så länge de inser att de tjänar mer på kunden som betalar en mille för en bil och laddar än på kunden som bara laddar för en hundring så kan det bli bra. Något extra får de allt göra för bilkunderna, det kan ju även bli en morot för andra att byta till Tesla. Det kan ju vara bättre stabila priser (kWh istället för minut), de kanske bara har 4 stolpar för allmänheten men 20 för Tesla osv.Maw skrev:Tesla kommer nog ta hand om alla sina kunder, de som köpt ny Tesla, de som köpt begagnad bil av Tesla, de som köpt begagnad Tesla av någon annan och om/när SuC öppnas de kunder med andra märken som köper laddning av Tesla..
Att behandla laddkunder som har andra bilmärken illa skulle Tesla bara förlora på. Tvärtom har Tesla allt att vinna på att behandla dessa väl. Får man ett bra intryck av Tesla är chansen större att man köper mer av Teslas produkter. Att straffa kunder som har andra bilmärken skulle vara kontraproduktivt tror jag.
Minuttaxa är inget straff, det är ett sätt för att alla skall betala för sig. Har man sparat pengar på att köpa en bil med kass laddhastighet så skall ju inte laddoperatören svälja kostnaden av att man tar upp platsen längre helt enkelt.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Gäller det gamla S och X ocksåMaw skrev:Ja, det bör vara dyrare att ladda en långsamladdande bil än en snabbladdande rent generellt när det är ont om plats.OfarligTesla skrev:Ja, så länge de inser att de tjänar mer på kunden som betalar en mille för en bil och laddar än på kunden som bara laddar för en hundring så kan det bli bra. Något extra får de allt göra för bilkunderna, det kan ju även bli en morot för andra att byta till Tesla. Det kan ju vara bättre stabila priser (kWh istället för minut), de kanske bara har 4 stolpar för allmänheten men 20 för Tesla osv.Maw skrev:Tesla kommer nog ta hand om alla sina kunder, de som köpt ny Tesla, de som köpt begagnad bil av Tesla, de som köpt begagnad Tesla av någon annan och om/när SuC öppnas de kunder med andra märken som köper laddning av Tesla..
Att behandla laddkunder som har andra bilmärken illa skulle Tesla bara förlora på. Tvärtom har Tesla allt att vinna på att behandla dessa väl. Får man ett bra intryck av Tesla är chansen större att man köper mer av Teslas produkter. Att straffa kunder som har andra bilmärken skulle vara kontraproduktivt tror jag.
Minuttaxa är inget straff, det är ett sätt för att alla skall betala för sig. Har man sparat pengar på att köpa en bil med kass laddhastighet så skall ju inte laddoperatören svälja kostnaden av att man tar upp platsen längre helt enkelt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Tycker inte jag i var fall, där är det ju Tesla själva som bestämt laddhastigheten (och i vissa fall att sänka den) så det borde inte kunderna behöva betala extra för.wheels skrev:Gäller det gamla S och X också
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ingen som tror att Tesla kommer bibehålla nuvarande debitering till Tesla ägare? Och att den nya typen av debitering enbart gäller för icke teslor?. Med debitering avser jag minut/laddhastighet etc.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jo det är vad jag tror, man kan ju nästan hoppas på att de siktar på att det skall bli billigare än idag för Teslaägare om de faktiskt lyckas tjäna pengar på icke ägarna.Nect skrev:Ingen som tror att Tesla kommer bibehålla nuvarande debitering till Tesla ägare? Och att den nya typen av debitering enbart gäller för icke teslor?. Med debitering avser jag minut/laddhastighet etc.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Tesla/Elon sa väl på "Q2 earnings call" att priset på laddningen kommer kunna sänkas om kundbasen ökar. Han sa också att differentierad prissättning med högre pris vid "rush hour" är aktuellt.OfarligTesla skrev:Jo det är vad jag tror, man kan ju nästan hoppas på att de siktar på att det skall bli billigare än idag för Teslaägare om de faktiskt lyckas tjäna pengar på icke ägarna.Nect skrev:Ingen som tror att Tesla kommer bibehålla nuvarande debitering till Tesla ägare? Och att den nya typen av debitering enbart gäller för icke teslor?. Med debitering avser jag minut/laddhastighet etc.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Elon säger mycket som man inte vet när om någonsin det inträffar så kan inte vara säker på att det blir någon sänkning. Differentierad prissättning kör de ju redan nu, tveksamt om det gör så mycket när det faktiskt är mycket trafik för folk åker nog när de vill åka ändå. Deras balansering av prissättningen för andra bilar kommer vara rätt viktig, de vill ju att så många skall ladda som möjligt samtidigt som de inte vill att Teslaägarna helt plötsligt skall börja komma fram till kö vid resetiderna på året. Tror det är illa nog med de andra nackdelarna som kommer av att allmänheten kommer ladda där, behöver inte lägga på kö på det.Maw skrev:Tesla/Elon sa väl på "Q2 earnings call" att priset på laddningen kommer kunna sänkas om kundbasen ökar. Han sa också att differentierad prissättning med högre pris vid "rush hour" är aktuellt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Finns fler bilar med grym prestanda nu och fler är på G, så jag ser ingen direkt anledning att köpa en Tesla igen omNect skrev:Men skulle du överge Tesla enbart för SuC?Bjelke skrev:Hur ser det ut med yrkestrafiken under peak-tillfällen? Visst är det lite mindre lastbilar och
liknande då (oftast)?
Kan det vara så att Tesla tänker ett steg till här och ser att man kan kombinera stationer
för bilar och tyngre fordon för att på så vis komma undan en del av dom stora
effekt-tarifferna osv som lär bli feta när man börjar bygga laddare för stora fordon?
För isåfall kan dom sätta upp ett gäng (vanliga) stolpar extra till en mycket lägre kostnad än nuvarande på
dessa ”kombi”-sajter typ
För precis som flera skrivit redan så kan man nog inte enkelt titta på hur tomma stolparna är ”oftast”
och bara tänka sig att det vore bättre att öppna upp för andra för att utnyttja stolparna bättre eftersom
man i princip måste dimensionera efter just peak (om man vill ha nöjda kunder iaf, oavsett bilmärke).
Ett annat sätt att lösa ungefär samma problem för höga effekt-kostnader är som tidigare nämnts att
smälla upp enorma batteri-lager på sajterna men även om det kommer så lär det dröja ett tag tror jag.
(Jag hör annars till gänget som knappast lär köpa en Tesla till om det här blir verklighet, varför liksom? Jag
har ju redan sneglat på Taycan/Etron GT/Jaguaren mfl så….. steg ett blir väl att byta ut ena Teslan till nåt annat.)
Enligt Christian von Koenigsegg så är det häftigaste med Tesla prestandan i en bil som knakar och rasslar
man ändå kan nyttja deras Superchargers med en annan bil.
Så ja, jag skulle lätt kunna överge Tesla enbart för SuC.
Tesla har också en talang att behandla sina kunder som skit och det verkar oftast vara helt slumpmässigt vem
som drabbas och vem som blir VIP-behandlad men allra viktigast är att bo nära ett SC om man vill sova
någorlunda lugnt (eller som jag gör numera, ”lever med felen” så länge dom inte är för allvarliga).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja jag undrar om de verkligen kollat läget innan de gör sådana här saker, eller har de estimerat att efterfrågan kommer vara högre än tillgången ändå? Jag tycker ju Tesla egentligen passar mig bäst oavsett SuC eller inte men det är klart att andra tillverkares bilar får mindre nackdel om även de kan ladda på SuC.Bjelke skrev:Finns fler bilar med grym prestanda nu och fler är på G, så jag ser ingen direkt anledning att köpa en Tesla igen om
man ändå kan nyttja deras Superchargers med en annan bil.
Så ja, jag skulle lätt kunna överge Tesla enbart för SuC.
Tesla har också en talang att behandla sina kunder som skit och det verkar oftast vara helt slumpmässigt vem
som drabbas och vem som blir VIP-behandlad men allra viktigast är att bo nära ett SC om man vill sova
någorlunda lugnt (eller som jag gör numera, ”lever med felen” så länge dom inte är för allvarliga).
Så då är det ju inte omöjligt att jag testar något annat för skojs skull, det är ju också så att Tesla kan göra färre fel innan folk byter om de öppnat upp nätverket. Speciellt om upplevelsen på SuC blir sämre iom öppningen.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Gäller att bilen som väljs istället för tesla fungerar fullt ut på SuC.Bjelke skrev:Finns fler bilar med grym prestanda nu och fler är på G, så jag ser ingen direkt anledning att köpa en Tesla igen om
man ändå kan nyttja deras Superchargers med en annan bil.
Så ja, jag skulle lätt kunna överge Tesla enbart för SuC.
Om det stämmer vad som skrivits innan i tråden ska ioniq vara begränsad till 50kw vid SuC. Trist då.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Var lite med glimten i ögatBjelke skrev:Finns fler bilar med grym prestanda nu och fler är på G, så jag ser ingen direkt anledning att köpa en Tesla igen omNect skrev:Men skulle du överge Tesla enbart för SuC?Bjelke skrev:Hur ser det ut med yrkestrafiken under peak-tillfällen? Visst är det lite mindre lastbilar och
liknande då (oftast)?
Kan det vara så att Tesla tänker ett steg till här och ser att man kan kombinera stationer
för bilar och tyngre fordon för att på så vis komma undan en del av dom stora
effekt-tarifferna osv som lär bli feta när man börjar bygga laddare för stora fordon?
För isåfall kan dom sätta upp ett gäng (vanliga) stolpar extra till en mycket lägre kostnad än nuvarande på
dessa ”kombi”-sajter typ
För precis som flera skrivit redan så kan man nog inte enkelt titta på hur tomma stolparna är ”oftast”
och bara tänka sig att det vore bättre att öppna upp för andra för att utnyttja stolparna bättre eftersom
man i princip måste dimensionera efter just peak (om man vill ha nöjda kunder iaf, oavsett bilmärke).
Ett annat sätt att lösa ungefär samma problem för höga effekt-kostnader är som tidigare nämnts att
smälla upp enorma batteri-lager på sajterna men även om det kommer så lär det dröja ett tag tror jag.
(Jag hör annars till gänget som knappast lär köpa en Tesla till om det här blir verklighet, varför liksom? Jag
har ju redan sneglat på Taycan/Etron GT/Jaguaren mfl så….. steg ett blir väl att byta ut ena Teslan till nåt annat.)
Enligt Christian von Koenigsegg så är det häftigaste med Tesla prestandan i en bil som knakar och rasslar
man ändå kan nyttja deras Superchargers med en annan bil.
Så ja, jag skulle lätt kunna överge Tesla enbart för SuC.
Tesla har också en talang att behandla sina kunder som skit och det verkar oftast vara helt slumpmässigt vem
som drabbas och vem som blir VIP-behandlad men allra viktigast är att bo nära ett SC om man vill sova
någorlunda lugnt (eller som jag gör numera, ”lever med felen” så länge dom inte är för allvarliga).
Men lite fascinerande att ett bilköp helt och hållet kan hänga på enbart en faktor. Och visar det sig att flera tänker lika så kan det sluta illa för Teslas nybilsförsäljning. Om inte Teslaägarna får något unikt/bra erbjudande som enbart en Tesla ägare kan ta del av!
Var mitt val av bil helt fritt skulle jag faktiskt valt en Model S Performance/plaid. Och valet har inte så mycket med SuC att göra för min del, utan känslan. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men när jag provade Model S så fick jag en wowkänsla trots att allt inte var perfekt. Medan när jag satt i E-tronen så kändes det som vilken bil som helst.
Svårt det där med känsla. Men jag kan helt förstå att känslan snabbt kan övergå till ilska om man ofta får problem och där man får dåligt bemötande/hjälp.
Edit;
Något helt annat.
Jag har åkt förbi Eon’s fyra laddare i Tönnebro ett tag nu och jäklar vilket tryck det är på dem (många som laddar). Spelar ingen roll vilken dag/tid jag har varit där så har det ofta varit kö.
Senast idag vid ca 14.30. Tyvärr parkerar de som laddar ofta kasst så den sista laddaren inte kan nyttjas... så kikar man i appen redovisas en av laddarna som ledig, men ingen får plats.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Självklart själv kikar jag som sagt mer på Porschen och liknande men egentligen så gäller det här ju ifrippe skrev:Gäller att bilen som väljs istället för tesla fungerar fullt ut på SuC.Bjelke skrev:Finns fler bilar med grym prestanda nu och fler är på G, så jag ser ingen direkt anledning att köpa en Tesla igen om
man ändå kan nyttja deras Superchargers med en annan bil.
Så ja, jag skulle lätt kunna överge Tesla enbart för SuC.
Om det stämmer vad som skrivits innan i tråden ska ioniq vara begränsad till 50kw vid SuC. Trist då.
princip hela spektrat såklart, även Ionicen, även om 800V-begränsningen gör det surt på dom bilarna som
har det, men många kommer iaf att se SuC som bra ändå kanske.
Nu är ju just Porschen också en 800V-bil och blir extra dyr om man vill kunna ladda på SuC med bra fart, men
det finns ju iaf mer att välja på framöver och inte helt omöjligt att även Tesla går upp till 800V (eller mer) på SuC
Knepigt läge ju mer man tänker på det faktiskt, Tesla kan ju tex fortsätta med 400V (och hög ström) för att
bibehålla en fördel på bilsidan…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Förstod detNect skrev:Var lite med glimten i ögatBjelke skrev:Finns fler bilar med grym prestanda nu och fler är på G, så jag ser ingen direkt anledning att köpa en Tesla igen omNect skrev:Men skulle du överge Tesla enbart för SuC?Bjelke skrev:Hur ser det ut med yrkestrafiken under peak-tillfällen? Visst är det lite mindre lastbilar och
liknande då (oftast)?
Kan det vara så att Tesla tänker ett steg till här och ser att man kan kombinera stationer
för bilar och tyngre fordon för att på så vis komma undan en del av dom stora
effekt-tarifferna osv som lär bli feta när man börjar bygga laddare för stora fordon?
För isåfall kan dom sätta upp ett gäng (vanliga) stolpar extra till en mycket lägre kostnad än nuvarande på
dessa ”kombi”-sajter typ
För precis som flera skrivit redan så kan man nog inte enkelt titta på hur tomma stolparna är ”oftast”
och bara tänka sig att det vore bättre att öppna upp för andra för att utnyttja stolparna bättre eftersom
man i princip måste dimensionera efter just peak (om man vill ha nöjda kunder iaf, oavsett bilmärke).
Ett annat sätt att lösa ungefär samma problem för höga effekt-kostnader är som tidigare nämnts att
smälla upp enorma batteri-lager på sajterna men även om det kommer så lär det dröja ett tag tror jag.
(Jag hör annars till gänget som knappast lär köpa en Tesla till om det här blir verklighet, varför liksom? Jag
har ju redan sneglat på Taycan/Etron GT/Jaguaren mfl så….. steg ett blir väl att byta ut ena Teslan till nåt annat.)
Enligt Christian von Koenigsegg så är det häftigaste med Tesla prestandan i en bil som knakar och rasslar
man ändå kan nyttja deras Superchargers med en annan bil.
Så ja, jag skulle lätt kunna överge Tesla enbart för SuC.
Tesla har också en talang att behandla sina kunder som skit och det verkar oftast vara helt slumpmässigt vem
som drabbas och vem som blir VIP-behandlad men allra viktigast är att bo nära ett SC om man vill sova
någorlunda lugnt (eller som jag gör numera, ”lever med felen” så länge dom inte är för allvarliga).
Men lite fascinerande att ett bilköp helt och hållet kan hänga på enbart en faktor. Och visar det sig att flera tänker lika så kan det sluta illa för Teslas nybilsförsäljning. Om inte Teslaägarna får något unikt/bra erbjudande som enbart en Tesla ägare kan ta del av!
Var mitt val av bil helt fritt skulle jag faktiskt valt en Model S Performance/plaid. Och valet har inte så mycket med SuC att göra för min del, utan känslan. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men när jag provade Model S så fick jag en wowkänsla trots att allt inte var perfekt. Medan när jag satt i E-tronen så kändes det som vilken bil som helst.
Svårt det där med känsla. Men jag kan helt förstå att känslan snabbt kan övergå till ilska om man ofta får problem och där man får dåligt bemötande/hjälp.
Ja många kan ju vittna om Teslas lotteri tyvärr, och visst känner man också väldigt olika för olika bilar (såklart) och
om jag fick välja fritt precis idag (om SuC vore öppet för ”alla”) så blev det nog en Etron GT RS
Jag skulle också väldigt gärna vilja ha en liten bil ibland, som typ Hondan eller lilla Cooper
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19