Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Maw skrev:

No offense, men de som tänker som du att minsta strul innebär bye, bye elbil är nog förhållandevis få.
Inga problem! :) Erkänner villigt att jag står mig själv och min familj/vänner närmast. Inget jag skäms för.

Sedan menar jag inte minsta strul, eller enstaka glitch. Det kan även Tesla SuC, och även bensinmackar/pumpar råka ut för idag.

Jag kommer naturligtvis följa situationen under de närmaste två åren och se om SuC blir sämre eller bättre tillgänglighet i stort. Har precis plockat ut en ny förmånsbil, och kommer inte byta förens tidigast om 2-3 år. Så finns gott om tid att rationellt utvärdera situationen för mig.

(Vår andra bil som vi plockar ut ny till hösten blir dock fossilbil.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

No offense, men de som tänker som du att minsta strul innebär bye, bye elbil är nog förhållandevis få. De som kan lockas över från dinosauriejuicebilarna med ett väl utbyggda laddnätverk är många gånger fler och mycket viktigare att locka. :)
Tror det var mer sant för de som köpte elbil för flera år sedan men idag verkar elbil blivit mycket mer mainstream och köps inte bara av entusiaster, och när jag pratar med vänner, kollegor mm är det just laddkö och laddstrul på långresorna de är oroliga för. Elbil hade knappast varit där det är idag utan att Tesla visat vägen med ett laddnätverk utan just kö och strul. Så om det börjar bli mycket kö på reshelgerna så lär ändras igen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Mickep »

De förklarade att anledningen var att göra det billigare och för att kunna bygga mer.(hålla nere kostnaderna)

Att suc skulle vara inhägnad område som ett led att håll a konkurrens borta var aldrig meningen (tibor skrev det i artikeln)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
De förklarade att anledningen var att göra det billigare och för att kunna bygga mer.(hålla nere kostnaderna)
Officiellt ja, men inofficiellt kan det ju även rört sig om politiska hot och påtryckningar (som de valt att anpassa sig efter och ta på allvar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Maw skrev:

No offense, men de som tänker som du att minsta strul innebär bye, bye elbil är nog förhållandevis få.
Inga problem! :) Erkänner villigt att jag står mig själv och min familj/vänner närmast. Inget jag skäms för.

Sedan menar jag inte minsta strul, eller enstaka glitch. Det kan även Tesla SuC, och även bensinmackar/pumpar råka ut för idag.

Jag kommer naturligtvis följa situationen under de närmaste två åren och se om SuC blir sämre eller bättre tillgänglighet i stort. Har precis plockat ut en ny förmånsbil, och kommer inte byta förens tidigast om 2-3 år. Så finns gott om tid att rationellt utvärdera situationen för mig.

(Vår andra bil som vi plockar ut ny till hösten blir dock fossilbil.)
I mitt fall är det mer "akut" eftersom jag skall byta bil i vinter.
Det vore bra att få veta hur det skall fungera i framtiden med SuC innan jag tar beslut.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av frippe »

mikebike skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:

No offense, men de som tänker som du att minsta strul innebär bye, bye elbil är nog förhållandevis få.
Inga problem! :) Erkänner villigt att jag står mig själv och min familj/vänner närmast. Inget jag skäms för.

Sedan menar jag inte minsta strul, eller enstaka glitch. Det kan även Tesla SuC, och även bensinmackar/pumpar råka ut för idag.

Jag kommer naturligtvis följa situationen under de närmaste två åren och se om SuC blir sämre eller bättre tillgänglighet i stort. Har precis plockat ut en ny förmånsbil, och kommer inte byta förens tidigast om 2-3 år. Så finns gott om tid att rationellt utvärdera situationen för mig.

(Vår andra bil som vi plockar ut ny till hösten blir dock fossilbil.)
I mitt fall är det mer "akut" eftersom jag skall byta bil i vinter.
Det vore bra att få veta hur det skall fungera i framtiden med SuC innan jag tar beslut.
Inte för att detta är livsnödvändigt med att SuC är begränsat till tesla. Men tanken var att kanske byta till en Y när de börjar dyka upp från Berlin. Men nu avvaktar vi nog för att se utvecklingen på SuC när den öppnas upp. Så får rulla vidare med vår S med fri SuC ett tag till.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 maj 2019 21:24
Ort: Järfälla

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Hjortis »

SuC var för mig (och som det verkar) flera andra här på forumet en rejäl USP och och för mig en klart avgörande skillnad på att skaffa elbil eller inte, det fanns liksom en ide och ett helhetsåtagande från Teslas sida att transportera sig i en elbil från A till B, där laddningen är en av de viktiga parametrarna på långresor.

Laddade för några dagar sedan i Arboga där det rådde hög belastning och fick endast ladda till 80%, bara detta skäl gav mig en anledning att börja fundera på en återgång till fossil-bil, vilket jag egentligen inte alls vill då X:en är en underbar dragbil till en 1800kg husvagn, men jag vill säkerställa att komma mellan SuC, vilket kan vara spännande med vissa avstånd mellan SuC i nuläget, jag måste ju veta att jag kan ladda det jag behöver för att komma fram.

Elon lovar ju saker ibland som han får svårt att teckna in, ser inte någon nämnvärd skillnad i uttalanden rörande robottaxi, FSD eller att andra elbilar ska kunna ladda på SuC, vi vet att saker ibland kan ta lite tid att implementera för Elon, japp jag har FSD så den väntar jag en stund till på (förslagsvis en torsdag)..

Jag tror att man får ta detta med en nypa salt i vanlig ordning, och visst kommer det säkert att släppas in andra märken i laddnätverket men det kommer att ta lite tid, hur många år vågar jag dock inte gissa på men då finns säkert coola lösningar med batterilagring etc, tänk bara när lastbilarna och bussarna ska in och ladda.

I bland kan jag tycka att andra elbilsägare kan vara modiga, att köra en elbil utan att det finns bra laddmöjligheter på långresor är modigt tycker jag.
Allt beror ju på körmönster så klart och personligen laddar jag i princip aldrig på SuC till vardags, detta trots att jag har gratis laddning, men det är på långresor som detta är viktigt för mig, att hamna som sjunde bil i en laddkö som ionity hade nyss är inte ett alternativ för min del, och kommer aldrig att bli heller.

Vi får se när model Y dyker upp och hur det möjligtvis då påverkar köer och irriterande laddbegränsningar, model 3 säljer ju dessutom som smör också, blir rätt intressant att se hur detta utvecklar sig, jag gissar att Elon tänker bygga ut SuC rejält med stora skattefinansierade stöd och att då ta in tex polestar kommer inte påverka laddnäverket alls tror jag.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mikebike »

Jag laddar 50% av alla kWh på SuC. Imorgon åker vi till Sundsvall, en vecka senare tillbaks till Stockholm, för att dagen efter åka till Varberg. Köfri, krångelfri, hyfsad snabb, laddning till rimlig kostnad är en förutsättning för att jag skall köra elbil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Hjortis skrev:
SuC var för mig (och som det verkar) flera andra här på forumet en rejäl USP och och för mig en klart avgörande skillnad på att skaffa elbil eller inte, det fanns liksom en ide och ett helhetsåtagande från Teslas sida att transportera sig i en elbil från A till B, där laddningen är en av de viktiga parametrarna på långresor.

Laddade för några dagar sedan i Arboga där det rådde hög belastning och fick endast ladda till 80%, bara detta skäl gav mig en anledning att börja fundera på en återgång till fossil-bil, vilket jag egentligen inte alls vill då X:en är en underbar dragbil till en 1800kg husvagn, men jag vill säkerställa att komma mellan SuC, vilket kan vara spännande med vissa avstånd mellan SuC i nuläget, jag måste ju veta att jag kan ladda det jag behöver för att komma fram.

Elon lovar ju saker ibland som han får svårt att teckna in, ser inte någon nämnvärd skillnad i uttalanden rörande robottaxi, FSD eller att andra elbilar ska kunna ladda på SuC, vi vet att saker ibland kan ta lite tid att implementera för Elon, japp jag har FSD så den väntar jag en stund till på (förslagsvis en torsdag)..

Jag tror att man får ta detta med en nypa salt i vanlig ordning, och visst kommer det säkert att släppas in andra märken i laddnätverket men det kommer att ta lite tid, hur många år vågar jag dock inte gissa på men då finns säkert coola lösningar med batterilagring etc, tänk bara när lastbilarna och bussarna ska in och ladda.

I bland kan jag tycka att andra elbilsägare kan vara modiga, att köra en elbil utan att det finns bra laddmöjligheter på långresor är modigt tycker jag.
Allt beror ju på körmönster så klart och personligen laddar jag i princip aldrig på SuC till vardags, detta trots att jag har gratis laddning, men det är på långresor som detta är viktigt för mig, att hamna som sjunde bil i en laddkö som ionity hade nyss är inte ett alternativ för min del, och kommer aldrig att bli heller.

Vi får se när model Y dyker upp och hur det möjligtvis då påverkar köer och irriterande laddbegränsningar, model 3 säljer ju dessutom som smör också, blir rätt intressant att se hur detta utvecklar sig, jag gissar att Elon tänker bygga ut SuC rejält med stora skattefinansierade stöd och att då ta in tex polestar kommer inte påverka laddnäverket alls tror jag.
Ett tips när den begränsar till 80%, man kan gå in och ändra gränsen som vanligt ändå så den laddar högre.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av sven-labil »

OfarligTesla skrev:
Hjortis skrev:
SuC var för mig (och som det verkar) flera andra här på forumet en rejäl USP och och för mig en klart avgörande skillnad på att skaffa elbil eller inte, det fanns liksom en ide och ett helhetsåtagande från Teslas sida att transportera sig i en elbil från A till B, där laddningen är en av de viktiga parametrarna på långresor.

Laddade för några dagar sedan i Arboga där det rådde hög belastning och fick endast ladda till 80%, bara detta skäl gav mig en anledning att börja fundera på en återgång till fossil-bil, vilket jag egentligen inte alls vill då X:en är en underbar dragbil till en 1800kg husvagn, men jag vill säkerställa att komma mellan SuC, vilket kan vara spännande med vissa avstånd mellan SuC i nuläget, jag måste ju veta att jag kan ladda det jag behöver för att komma fram.

Elon lovar ju saker ibland som han får svårt att teckna in, ser inte någon nämnvärd skillnad i uttalanden rörande robottaxi, FSD eller att andra elbilar ska kunna ladda på SuC, vi vet att saker ibland kan ta lite tid att implementera för Elon, japp jag har FSD så den väntar jag en stund till på (förslagsvis en torsdag)..

Jag tror att man får ta detta med en nypa salt i vanlig ordning, och visst kommer det säkert att släppas in andra märken i laddnätverket men det kommer att ta lite tid, hur många år vågar jag dock inte gissa på men då finns säkert coola lösningar med batterilagring etc, tänk bara när lastbilarna och bussarna ska in och ladda.

I bland kan jag tycka att andra elbilsägare kan vara modiga, att köra en elbil utan att det finns bra laddmöjligheter på långresor är modigt tycker jag.
Allt beror ju på körmönster så klart och personligen laddar jag i princip aldrig på SuC till vardags, detta trots att jag har gratis laddning, men det är på långresor som detta är viktigt för mig, att hamna som sjunde bil i en laddkö som ionity hade nyss är inte ett alternativ för min del, och kommer aldrig att bli heller.

Vi får se när model Y dyker upp och hur det möjligtvis då påverkar köer och irriterande laddbegränsningar, model 3 säljer ju dessutom som smör också, blir rätt intressant att se hur detta utvecklar sig, jag gissar att Elon tänker bygga ut SuC rejält med stora skattefinansierade stöd och att då ta in tex polestar kommer inte påverka laddnäverket alls tror jag.
Ett tips när den begränsar till 80%, man kan gå in och ändra gränsen som vanligt ändå så den laddar högre.
Jaha, bra! Normalt vill man (iaf. jag) inte vänta på att ladda mer än så ändå, men en planerad rutt kan ju kräva det och då skulle det bli dålig stämning om det var omöjligt...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Smutt »

Minns när M3 kom då trodde man dom skulle va i vägen på SUC men det vart ju inget problem snarare vart allt bättre, är samma nu kommer inte bli nåt problem är ju faktist gamla S med fri laddning som hänger mest på SUC
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Erxon »

martinot skrev:
icreate skrev:
Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
För oss kan detta slå tvärt om. Skulle det bli köer och kaos på SuC så kommer jag byta vår Tesla mot en fossilbil. Älskar känslan att köra elbil, men är inte värt köer och stress.

Förhoppningsvis blir det inte så, men risken finns (och då kommer jag vara snabb att ditcha vår elbil).
Måste bara få ställa frågan, hur ofta laddar du på SuC?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

Erxon skrev:
martinot skrev:
icreate skrev:
Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
För oss kan detta slå tvärt om. Skulle det bli köer och kaos på SuC så kommer jag byta vår Tesla mot en fossilbil. Älskar känslan att köra elbil, men är inte värt köer och stress.

Förhoppningsvis blir det inte så, men risken finns (och då kommer jag vara snabb att ditcha vår elbil).
Måste bara få ställa frågan, hur ofta laddar du på SuC?
Som resande i Norrland och kan inte ladda hemma.
Så laddar jag +95% på SuC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:

Måste bara få ställa frågan, hur ofta laddar du på SuC?
Det varierar. Svaret är när jag kör längre med Teslan än att laddningen hemifrån inte räcker. Annars mer specifikt senast nu i torsdags.

Hur och när snabbladdar du själv (om du någonsin gör det)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Erxon »

martinot skrev:
Erxon skrev:

Måste bara få ställa frågan, hur ofta laddar du på SuC?
Det varierar. Svaret är när jag kör längre med Teslan än att laddningen hemifrån inte räcker. Annars mer specifikt senast nu i torsdags.

Hur och när snabbladdar du själv (om du någonsin gör det)?
OK, bara nyfiken eftersom att kö på SuC skulle göra att bilen säljs pronto. Fått känslan att du var där ofta.
Själv har jag aldrig vart på SuC, men någon gång varannan månad i snitt på en 50 kWh Chademo är jag… Nästa bil ska ha CCS och 3-fas är grundkravet och funderar nu på vad jag ska ha när nuvarande Leafen lämnas i december.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Curik »

Det räcker ju med att du ska någonstans längre bort och har en tid att passa. Är det köer ryker all form av planering och du introducerar stress. Stress != frihet.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

När jag behövt snabbladda på Ionity m fl i sommar tycker jag inte att det varit något kaos på laddstationerna. Jag förstår inte riktigt var alla dessa elbilar som ska skapa kaos på SuC när det öppnar laddar nu? :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mati »

frippe skrev:
Om det stämmer vad som skrivits innan i tråden ska ioniq vara begränsad till 50kw vid SuC. Trist då.
Jag har inte hört att så skulle vara fallet. Det stämmer att e-GMP använder motorn för att transformera 400V till 800V, och det görs tydligen på ett mycket effektivt sätt. Men att detta skulle vara begränsat till 50kW har jag inte hört tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
När jag behövt snabbladda på Ionity m fl i sommar tycker jag inte att det varit något kaos på laddstationerna. Jag förstår inte riktigt var alla dessa elbilar som ska skapa kaos på SuC när det öppnar laddar nu? :D

Fast det har det ju bevisligen varit med nästan 10 bilar i kö ibland osv.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
När jag behövt snabbladda på Ionity m fl i sommar tycker jag inte att det varit något kaos på laddstationerna. Jag förstår inte riktigt var alla dessa elbilar som ska skapa kaos på SuC när det öppnar laddar nu? :D
Det är ju fler icke Teslor än Teslor och det säljs fler icke Teslor än Teslor. Och som vi ser i SECC 2021 så behöver nyare icke Teslor spendera bra mycket längre tid vid laddstationen än Teslorna gör på samma sträcka, de nyare icke Teslorna ligger ju på typ samma nivå som en 7 år gammal Model S. Skulle vi lägga in äldre icke Teslor också så behöver de spendera ytterligare tid på laddstationerna.

Det blir ju helt enkelt ett vanligt kösystem som man kan räkna på, om man inför längre tid vid laddning plus fler bilar i systemet innebär det att det inte bara behövs fler laddare per bil i systemet utan fler bilar gör ju att det krävs fler laddare av den anledningen också. Redan idag med bara Teslor kan det ju bli trångt på laddarna ibland så tillför man fler bilar än vad som redan idag finns i systemet som dessutom behöver stanna längre, ja då blir det kaos.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av fth »

Alltså, seriöst, hur resonerar ni alla olyckskorpar och domedagsprofeter? :roll:

Tesla har ju under många år varit den enda elbilen som det har gått att problemfritt köra långt, vilket har varit en stor faktor i att göra elbilar mer accepterade.

Supercharger-nätverket är ju förstås den avgörande skillnaden mot alla andra märken här, och Tesla har i mina ögon hanterat drift, underhåll, utbyggnad, CCS-konvertering, etc i det närmaste felfritt, iaf under dom snart fem år jag har kört Tesla, och i väldigt hög grad utnyttjat nätverket.

Tror ni på fullt allvar att Elon Musk och Tesla skulle låta denna avgörande faktor för omställningen till eldrift förfalla i ”kaos”?

Chansen till det är enligt mig exakt 0%.

Orsakerna till att öppna vet vi ju inte i detalj, det kan vara risken för reglering som vissa politiker har skramlat med, det kan vara rent ekonomiska skäl, en ambition att faktiskt göra långresor med andra märken mer smärtfritt, eller en kombination av dessa eller andra skäl, men jag är helt säker på att det kommer att ske under ordnade former.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
När jag behövt snabbladda på Ionity m fl i sommar tycker jag inte att det varit något kaos på laddstationerna. Jag förstår inte riktigt var alla dessa elbilar som ska skapa kaos på SuC när det öppnar laddar nu? :D
Det är ju fler icke Teslor än Teslor och det säljs fler icke Teslor än Teslor. Och som vi ser i SECC 2021 så behöver nyare icke Teslor spendera bra mycket längre tid vid laddstationen än Teslorna gör på samma sträcka, de nyare icke Teslorna ligger ju på typ samma nivå som en 7 år gammal Model S. Skulle vi lägga in äldre icke Teslor också så behöver de spendera ytterligare tid på laddstationerna.

Det blir ju helt enkelt ett vanligt kösystem som man kan räkna på, om man inför längre tid vid laddning plus fler bilar i systemet innebär det att det inte bara behövs fler laddare per bil i systemet utan fler bilar gör ju att det krävs fler laddare av den anledningen också. Redan idag med bara Teslor kan det ju bli trångt på laddarna ibland så tillför man fler bilar än vad som redan idag finns i systemet som dessutom behöver stanna längre, ja då blir det kaos.
Men alla de 10 kommer inte ladda på SuC?
OKQ8, CK, Ionity, Mer etc. Kommer finnas kvar, och om SuC blir dyrare för icke-Tesla än tex Ionity pga minuttaxa, så laddar man på Ionity etc primärt och SuC som backup.
Tesla kommer också bygga ut, något som går snabbt.
Det blev inte det ”utlovade” kaoset när M3 kom, det kommer inte bli kaos nu.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Alltså, seriöst, hur resonerar ni alla olyckskorpar och domedagsprofeter? :roll:

Tesla har ju under många år varit den enda elbilen som det har gått att problemfritt köra långt, vilket har varit en stor faktor i att göra elbilar mer accepterade.

Supercharger-nätverket är ju förstås den avgörande skillnaden mot alla andra märken här, och Tesla har i mina ögon hanterat drift, underhåll, utbyggnad, CCS-konvertering, etc i det närmaste felfritt, iaf under dom snart fem år jag har kört Tesla, och i väldigt hög grad utnyttjat nätverket.

Tror ni på fullt allvar att Elon Musk och Tesla skulle låta denna avgörande faktor för omställningen till eldrift förfalla i ”kaos”?

Chansen till det är enligt mig exakt 0%.

Orsakerna till att öppna vet vi ju inte i detalj, det kan vara risken för reglering som vissa politiker har skramlat med, det kan vara rent ekonomiska skäl, en ambition att faktiskt göra långresor med andra märken mer smärtfritt, eller en kombination av dessa eller andra skäl, men jag är helt säker på att det kommer att ske under ordnade former.

/fth
Frågan är ju om det kan bli kaos om det inte görs rätt, där är svaret helt klart ja. Sen är det ju en helt annan fråga om det kommer bli så. Tesla har ju hittills gjort ett rätt bra jobb med laddnätverket så man kan ju hoppas att de fortsätter med det. Med Tesla vet man ju dock aldrig.
heldiggrisen skrev:
Men alla de 10 kommer inte ladda på SuC?
OKQ8, CK, Ionity, Mer etc. Kommer finnas kvar, och om SuC blir dyrare för icke-Tesla än tex Ionity pga minuttaxa, så laddar man på Ionity etc primärt och SuC som backup.
Tesla kommer också bygga ut, något som går snabbt.
Det blev inte det ”utlovade” kaoset när M3 kom, det kommer inte bli kaos nu.
Frågan var ju huruvida det skulle kunna bli kaos, det kan garanterat bli kaos, sen hoppas jag som sagt att Tesla löser det så att det inte blir det genom prissättning osv. Det blev ju dock sämre initialt när Model 3 kom, helt plötsligt delade man stolpe på v2 mycket oftare och det blev kö ibland. Det tar ju tid att bygga stolpar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av fth »

heldiggrisen skrev:
Men alla de 10 kommer inte ladda på SuC?
OKQ8, CK, Ionity, Mer etc. Kommer finnas kvar, och om SuC blir dyrare för icke-Tesla än tex Ionity pga minuttaxa, så laddar man på Ionity etc primärt och SuC som backup.
Tesla kommer också bygga ut, något som går snabbt.
Det blev inte det ”utlovade” kaoset när M3 kom, det kommer inte bli kaos nu.
Exakt, M3-utrullningen hanterades ju helt smärtfritt, det här kommer inte ens att märkas.

Av kända orsaker så hade jag inte kört långt i Europa på ett par år när vi gav oss iväg söderut i år, så jag var lite spänd/nyfiken på att se om det skulle bli trångt på SuC eftersom antalet Teslor mångdubblats sedan sist.

Resultat: 0 kö, 2 tillfällen med delad stolpe (Danmark) på knappt 600 mil.

Det här kommer att gå bra om/när det sker.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar