Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
fth skrev:
Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.
Kanske detta som strulat för mig när jag några gånger försökt ladda på E-on utan framgång. Skall prova ditt tips att göra tvärt om i ordningsföljd nästa gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
fth skrev:
Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.
Kanske detta som strulat för mig när jag några gånger försökt ladda på E-on utan framgång. Skall prova ditt tips att göra tvärt om i ordningsföljd nästa gång.
Vilka operatörer har det strulat hos?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
fth skrev:
Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.
Kanske detta som strulat för mig när jag några gånger försökt ladda på E-on utan framgång. Skall prova ditt tips att göra tvärt om i ordningsföljd nästa gång.
Vilka operatörer har det strulat hos?
Senast hos E-on i mitt fall.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
fth skrev:
Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.
Kanske detta som strulat för mig när jag några gånger försökt ladda på E-on utan framgång. Skall prova ditt tips att göra tvärt om i ordningsföljd nästa gång.
Vilka operatörer har det strulat hos?
Senast hos E-on i mitt fall.
Misstänker att jag haft problem tidigare med E-on, men jag är osäker på mitt minne. Det fungerade i alla fall klanderfritt på E-on i Värnamo när jag var på väg hem från Tyskland och laddade på deras 175 kW station. Då aktiverade jag laddningen först på appen och därefter pluggade jag in kabeln.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Curik »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
fth skrev:
Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.
Kanske detta som strulat för mig när jag några gånger försökt ladda på E-on utan framgång. Skall prova ditt tips att göra tvärt om i ordningsföljd nästa gång.
Värt ett försök men det hjälpte inte för mig. Jag ringde upp Bee och fick av två olika personer två olika påståenden som motsa varandra (stoppa i kabeln först vs starta laddningen i appen först) och provade båda utan någon lycka. Påtalade att jag fått motsägande instruktioner men fick svaret att det var omöjligt eftersom alla deras medarbetare är utbildade i detta eller något liknande. :cry: Den sista påstod att det var något fel på bilen, så jag stack till någon laddare som hette InCharge (tror jag?) och där funkade det fint.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av RagWal »

Orsakerna till att man öppnar kan vara flera. Jag tror Tesla kan detta med att bygga laddare och laddplatser bäst och har stor del av utrustningen inhouse.

Sen är det säkert abonnemang och kanske adapter/ förlängningskablar som man kan koppla till köparna för att minska problem med debitering etc prissättning gör ju också .att man kan släppa på nya kunder i lagom takt.

Tror tvärtom att kraftig utbyggnad gynnar Teslaägare. Kan kanske finnas begeänsningar för andra om en Tesla har navigationen ställd på en SuC för att på så vis få prio.

Blåögt övertygad om att detta blir bra men säkert kommer det bli lite hicka på vägen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av fth »

Maw skrev:
Då måste jag ha haft en helt otrolig tur för det har funkat varje gång hittills :D

Disclaimer: har bara snabbladdat 10-12 gånger ännu...
Jag har främst gjort mina försök på diverse AC-laddare i Europa, snabbladdar gör jag på SuC, helt problemfritt ;)

Trots att jag har skaffat i princip alla taggar, brickor, kort abonnemang och appar som finns så har det strulat väldigt ofta, många gånger till den grad att det inte har gått att ladda öht.

Senast för någon vecka sedan i Prag, där jag parkerade i garaget till varuhuset Palladium just för att det skulle finnas laddare. Laddningen startade, ett stort belopp reserverades på mitt kreditkort, sen stannade allt, och telefonnumret till operatören visade sig vara urkopplat, vi får se om pengarna försvunnit också :roll:

Även i Sverige har det ofta strulat, jag har iofs bara laddat i testsyfte, men många gånger har en eller flera stolpar varit trasiga, och när jag ringt supporten så svarar dom typ ”ja, vi vet, dom har varit trasiga i flera veckor” :roll: :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

RagWal skrev:
Orsakerna till att man öppnar kan vara flera. Jag tror Tesla kan detta med att bygga laddare och laddplatser bäst och har stor del av utrustningen inhouse.

Sen är det säkert abonnemang och kanske adapter/ förlängningskablar som man kan koppla till köparna för att minska problem med debitering etc prissättning gör ju också .att man kan släppa på nya kunder i lagom takt.

Tror tvärtom att kraftig utbyggnad gynnar Teslaägare. Kan kanske finnas begeänsningar för andra om en Tesla har navigationen ställd på en SuC för att på så vis få prio.

Blåögt övertygad om att detta blir bra men säkert kommer det bli lite hicka på vägen.
Jag är ju inne på att en av orsakerna är att Tesla ser att de kan göra stora vinster genom att ta bidrag för sina laddare eftersom de är har mycket inhouse och är effektiva.
En annan orsak kan vara påtryckningar från Tyska politiker. Men det skulle kännas väldigt obehagligt.

Fördelen för teslaägare blir så klart den förtätning som detta kommer innebära. Nackdelen är trängseln som kommer bli innan utbyggnaden kommit ikapp.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Hur är det egentligen, tror ni som idag kör Tesla att de kommer lyckas göra det här helt smooth? Dvs att vi som ägare idag inte kommer märka någonting alls, inte dela v2 oftare, inga köer osv? Eller tror ni det blir viss påverkan ungefär som när Model 3 lanserades och det tog ett tag att bygga bort, oftare delad v2 stolpe, kunde bli kort kö på resehelger till fjällen osv? Eller tror ni faktiskt det blir långa köer? Kan vara intressant att se hur dystert vi i genomsnitt tror på framtiden.

Personligen tror jag att Tesla siktar på mittenfältet, dvs fortfarande en försämring för oss ägare idag men begränsad sådan, för att sedan försöka bygga bort det över tid. Kan dock tänka mig att det lätt kan bli kaos på ställen som Bredden, mest för att det är väldigt trångt redan idag och frågan är om det finns plats att bygga ut ordentligt. Tesla har ju också sagt att de skall bygga superchargers centralt för oss som inte har laddstolpe på vår parkering och de kan jag tänka mig kommer bli mer eller mindre värdelösa för Teslaägare eftersom de kommer vara så fulla om alla skall ladda där.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Niklas Z »

Om Tesla öppnar i september så blir ju sommaren 2022 inte påverkad. Det kan till och med bli så att sommaren 2022 blir extra bra för oss, om Tesla redan till dess påbörjat utbyggnad av kapaciteten i SuC-nätverket för att möta kommande behov. Sedan kan Tesla under vinterhalvåret 22/23 expandera, då risken för köer är lägre (kanske undantaget sportlov, påsklov, o d, men det kanske främst är vi i norden som reser då). Om Tesla sköter sina kort rätt så borde det gå bra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av fth »

Jg tror också detta kommer att kortvariga eller inga bekymmer för oss Tesla-ägare om/när det sker. Vi vet ju fortfarande egentligen ingenting om i vilken omfattning detta kommer att ske, varken tidsmässigt, geografiskt, vilka märken/modeller, om det gäller alla stolpar eller endast nya separata, etc.

Jag är som jag skrivit tidigare helt säker på att detta kommer att ske under ordnade former, SuC-nätverket är inte något som Tesla och Elon Musk tar lättvindigt på.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Ja jag är ganska intresserad av hur Tesla kommer öppna upp, det kommer ju avgöra hur enkelt de kan styra det och bygga ut i tid.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mikebike »

Det vore ju bra att få veta hur det skall bli, innan man lägger 752000 på en ny Tesla...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Det vore ju bra att få veta hur det skall bli, innan man lägger 752000 på en ny Tesla...
Förstår det. :(

Är en väldigt stor osäkerhet om vad som konkret kommer hända. Vill inte Tesla skapa oro på marknaden så behöver de och Elon ta bladet från munnen och bli mer konkreta och specifika.

Idag är laddnäten helt avgörande för valet mellan olika elbilar, men även mellan elbilar och andra alternativa drivlinor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Det vore ju bra att få veta hur det skall bli, innan man lägger 752000 på en ny Tesla...
Förstår det. :(

Är en väldigt stor osäkerhet om vad som konkret kommer hända. Vill inte Tesla skapa oro på marknaden så behöver de och Elon ta bladet från munnen och bli mer konkreta och specifika.

Idag är laddnäten helt avgörande för valet mellan olika elbilar, men även mellan elbilar och andra alternativa drivlinor.
Ja, särskilt om man inte kan ladda hemma och gör 8 långresor om minst 100 mil per år.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av jpetters »

OfarligTesla skrev:
Hur är det egentligen, tror ni som idag kör Tesla att de kommer lyckas göra det här helt smooth? Dvs att vi som ägare idag inte kommer märka någonting alls, inte dela v2 oftare, inga köer osv? Eller tror ni det blir viss påverkan ungefär som när Model 3 lanserades och det tog ett tag att bygga bort, oftare delad v2 stolpe, kunde bli kort kö på resehelger till fjällen osv? Eller tror ni faktiskt det blir långa köer? Kan vara intressant att se hur dystert vi i genomsnitt tror på framtiden.

Personligen tror jag att Tesla siktar på mittenfältet, dvs fortfarande en försämring för oss ägare idag men begränsad sådan, för att sedan försöka bygga bort det över tid. Kan dock tänka mig att det lätt kan bli kaos på ställen som Bredden, mest för att det är väldigt trångt redan idag och frågan är om det finns plats att bygga ut ordentligt. Tesla har ju också sagt att de skall bygga superchargers centralt för oss som inte har laddstolpe på vår parkering och de kan jag tänka mig kommer bli mer eller mindre värdelösa för Teslaägare eftersom de kommer vara så fulla om alla skall ladda där.
Om utbyggnaden fortsätter i samma takt, eller lite snabbare, så tror jag det kommer märkas en hel del på större helger, stugbytardagar, semester start/slut, etc. Redan idag är det ju ofta kö, eller delad v2 vid dessa tider. Lägg sen till knepig parkering/anslutning, långsammare laddning, avsaknad av kösystem, etc. Så ser det väl sådär ut.
Om de redan nu ökar utbyggnadstakten med 3-4x, löser betalning vid anslutning av kabel, etc. så kan det kanske fungera utan allt för mycket bekymmer, t.o.m. bättre utanför rusningstider.

Med tanke på att tillväxten av elbilar är signifikant högre nu så är jag tveksam till att Tesla hinner ikapp och löser volymbehovet innan det "uppstår".
Det beror ju också på hur gradvis eller "all in" öppnandet blir.

Nu laddar jag >95% av tiden hemma (mindre i kWh) så det är till vardags inget problem.

Kanske blir det bättre med en plug-in hybrid för långresorna?!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Xeik »

jpetters skrev:
Kanske blir det bättre med en plug-in hybrid för långresorna?!
Nej.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Nect »

Jag börjar leka med tanken att Tesla kanske
kommer börja erbjuda fri SuC i t ex tre år vid köp av ny Tesla om/när SuC-nätet öppnas för alla.
Då får Tesla ägaren något unikt som ingen annan får, samtidigt som man gör det attraktivt att byta ut bilen mot en ny efter tre år 8-)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

Nect skrev:
Jag börjar leka med tanken att Tesla kanske
kommer börja erbjuda fri SuC i t ex tre år vid köp av ny Tesla om/när SuC-nätet öppnas för alla.
Då får Tesla ägaren något unikt som ingen annan får, samtidigt som man gör det attraktivt att byta ut bilen mot en ny efter tre år 8-)
Ett sånt upplägg skulle ju slå på andrahandsvärdet på 3år gamla bilar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mikebike »

Nect skrev:
Jag börjar leka med tanken att Tesla kanske
kommer börja erbjuda fri SuC i t ex tre år vid köp av ny Tesla om/när SuC-nätet öppnas för alla.
Då får Tesla ägaren något unikt som ingen annan får, samtidigt som man gör det attraktivt att byta ut bilen mot en ny efter tre år 8-)
Då lär det införas alldeles efter att jag köpt en ny Tesla med min vanliga tur.
Det kanske är bäst att avvakta ytterligare 6 månader med bilbytet?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Credde »

Fredrik j skrev:
Nect skrev:
Jag börjar leka med tanken att Tesla kanske
kommer börja erbjuda fri SuC i t ex tre år vid köp av ny Tesla om/när SuC-nätet öppnas för alla.
Då får Tesla ägaren något unikt som ingen annan får, samtidigt som man gör det attraktivt att byta ut bilen mot en ny efter tre år 8-)
Ett sånt upplägg skulle ju slå på andrahandsvärdet på 3år gamla bilar.
Det verkar Tesla troligen inte bry sig om. Man ska väl inte längre tillbaka än till stora prissänkningar över natten etc.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av jpetters »

Xeik skrev:
jpetters skrev:
Kanske blir det bättre med en plug-in hybrid för långresorna?!
Nej.
Beror väl på. Senaste turen Rostock - Zürich tog ca 2,5h längre, netto, med vår Model X än med en BMW X5, Volvo XC90, eller liknande, givetvis räknar jag in matstopp, m.m. som vi skulle ta med en hybrid. Då behövde vi aldrig köa, men delade effekt på v2 vid två tillfällen. Det närmar sig smärtgränsen, iaf för familjen.

Skulle det varit kö någonstans så hade det nog blivit en del, mer, klagomål.

Men, som sagt, är detta bara vid ett fåtal tillfällen och 95 dagar av 100 är elbil så mycket bättre. Jag hoppas bara inte de 5 blir sämre pga öppnande av SuC.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

Credde skrev:
Fredrik j skrev:
Nect skrev:
Jag börjar leka med tanken att Tesla kanske
kommer börja erbjuda fri SuC i t ex tre år vid köp av ny Tesla om/när SuC-nätet öppnas för alla.
Då får Tesla ägaren något unikt som ingen annan får, samtidigt som man gör det attraktivt att byta ut bilen mot en ny efter tre år 8-)
Ett sånt upplägg skulle ju slå på andrahandsvärdet på 3år gamla bilar.
Det verkar Tesla troligen inte bry sig om. Man ska väl inte längre tillbaka än till stora prissänkningar över natten etc.
Vad bilen kostade som ny minns ingen. Att en tre år gammal bil tappar en förmån kommer alla spekulanter ha koll på.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Nect »

Fredrik j skrev:
Credde skrev:
Fredrik j skrev:
Nect skrev:
Jag börjar leka med tanken att Tesla kanske
kommer börja erbjuda fri SuC i t ex tre år vid köp av ny Tesla om/när SuC-nätet öppnas för alla.
Då får Tesla ägaren något unikt som ingen annan får, samtidigt som man gör det attraktivt att byta ut bilen mot en ny efter tre år 8-)
Ett sånt upplägg skulle ju slå på andrahandsvärdet på 3år gamla bilar.
Det verkar Tesla troligen inte bry sig om. Man ska väl inte längre tillbaka än till stora prissänkningar över natten etc.
Vad bilen kostade som ny minns ingen. Att en tre år gammal bil tappar en förmån kommer alla spekulanter ha koll på.
Det är väl som de senaste bilarna som fick fri SuC, gäller enbart den ägaren och så fort bilen säljs försvinner fri SuC och inte påverkas värdet nämnvärt av det. Finns fortfarande gamla Teslor som har livstids fri SuC, men priset är inte direkt högre på dessa. En ny bil är alltid en ny bil med nyare teknik. Så jag tror inte det skulle påverka värdet mer negativt än att bilen faktiskt är tre år gammal. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar