Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Moderator: Redaktion
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Minns när M3 kom då trodde man dom skulle va i vägen på SUC men det vart ju inget problem snarare vart allt bättre, är samma nu kommer inte bli nåt problem är ju faktist gamla S med fri laddning som hänger mest på SUC
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Måste bara få ställa frågan, hur ofta laddar du på SuC?martinot skrev:För oss kan detta slå tvärt om. Skulle det bli köer och kaos på SuC så kommer jag byta vår Tesla mot en fossilbil. Älskar känslan att köra elbil, men är inte värt köer och stress.icreate skrev:Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
Förhoppningsvis blir det inte så, men risken finns (och då kommer jag vara snabb att ditcha vår elbil).
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Som resande i Norrland och kan inte ladda hemma.Erxon skrev:Måste bara få ställa frågan, hur ofta laddar du på SuC?martinot skrev:För oss kan detta slå tvärt om. Skulle det bli köer och kaos på SuC så kommer jag byta vår Tesla mot en fossilbil. Älskar känslan att köra elbil, men är inte värt köer och stress.icreate skrev:Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
Förhoppningsvis blir det inte så, men risken finns (och då kommer jag vara snabb att ditcha vår elbil).
Så laddar jag +95% på SuC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det varierar. Svaret är när jag kör längre med Teslan än att laddningen hemifrån inte räcker. Annars mer specifikt senast nu i torsdags.Erxon skrev:
Måste bara få ställa frågan, hur ofta laddar du på SuC?
Hur och när snabbladdar du själv (om du någonsin gör det)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
OK, bara nyfiken eftersom att kö på SuC skulle göra att bilen säljs pronto. Fått känslan att du var där ofta.martinot skrev:Det varierar. Svaret är när jag kör längre med Teslan än att laddningen hemifrån inte räcker. Annars mer specifikt senast nu i torsdags.Erxon skrev:
Måste bara få ställa frågan, hur ofta laddar du på SuC?
Hur och när snabbladdar du själv (om du någonsin gör det)?
Själv har jag aldrig vart på SuC, men någon gång varannan månad i snitt på en 50 kWh Chademo är jag… Nästa bil ska ha CCS och 3-fas är grundkravet och funderar nu på vad jag ska ha när nuvarande Leafen lämnas i december.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det räcker ju med att du ska någonstans längre bort och har en tid att passa. Är det köer ryker all form av planering och du introducerar stress. Stress != frihet.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
När jag behövt snabbladda på Ionity m fl i sommar tycker jag inte att det varit något kaos på laddstationerna. Jag förstår inte riktigt var alla dessa elbilar som ska skapa kaos på SuC när det öppnar laddar nu?
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag har inte hört att så skulle vara fallet. Det stämmer att e-GMP använder motorn för att transformera 400V till 800V, och det görs tydligen på ett mycket effektivt sätt. Men att detta skulle vara begränsat till 50kW har jag inte hört tidigare.frippe skrev:Om det stämmer vad som skrivits innan i tråden ska ioniq vara begränsad till 50kw vid SuC. Trist då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Maw skrev:När jag behövt snabbladda på Ionity m fl i sommar tycker jag inte att det varit något kaos på laddstationerna. Jag förstår inte riktigt var alla dessa elbilar som ska skapa kaos på SuC när det öppnar laddar nu?
Fast det har det ju bevisligen varit med nästan 10 bilar i kö ibland osv.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det är ju fler icke Teslor än Teslor och det säljs fler icke Teslor än Teslor. Och som vi ser i SECC 2021 så behöver nyare icke Teslor spendera bra mycket längre tid vid laddstationen än Teslorna gör på samma sträcka, de nyare icke Teslorna ligger ju på typ samma nivå som en 7 år gammal Model S. Skulle vi lägga in äldre icke Teslor också så behöver de spendera ytterligare tid på laddstationerna.Maw skrev:När jag behövt snabbladda på Ionity m fl i sommar tycker jag inte att det varit något kaos på laddstationerna. Jag förstår inte riktigt var alla dessa elbilar som ska skapa kaos på SuC när det öppnar laddar nu?
Det blir ju helt enkelt ett vanligt kösystem som man kan räkna på, om man inför längre tid vid laddning plus fler bilar i systemet innebär det att det inte bara behövs fler laddare per bil i systemet utan fler bilar gör ju att det krävs fler laddare av den anledningen också. Redan idag med bara Teslor kan det ju bli trångt på laddarna ibland så tillför man fler bilar än vad som redan idag finns i systemet som dessutom behöver stanna längre, ja då blir det kaos.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Alltså, seriöst, hur resonerar ni alla olyckskorpar och domedagsprofeter?
Tesla har ju under många år varit den enda elbilen som det har gått att problemfritt köra långt, vilket har varit en stor faktor i att göra elbilar mer accepterade.
Supercharger-nätverket är ju förstås den avgörande skillnaden mot alla andra märken här, och Tesla har i mina ögon hanterat drift, underhåll, utbyggnad, CCS-konvertering, etc i det närmaste felfritt, iaf under dom snart fem år jag har kört Tesla, och i väldigt hög grad utnyttjat nätverket.
Tror ni på fullt allvar att Elon Musk och Tesla skulle låta denna avgörande faktor för omställningen till eldrift förfalla i ”kaos”?
Chansen till det är enligt mig exakt 0%.
Orsakerna till att öppna vet vi ju inte i detalj, det kan vara risken för reglering som vissa politiker har skramlat med, det kan vara rent ekonomiska skäl, en ambition att faktiskt göra långresor med andra märken mer smärtfritt, eller en kombination av dessa eller andra skäl, men jag är helt säker på att det kommer att ske under ordnade former.
/fth
Tesla har ju under många år varit den enda elbilen som det har gått att problemfritt köra långt, vilket har varit en stor faktor i att göra elbilar mer accepterade.
Supercharger-nätverket är ju förstås den avgörande skillnaden mot alla andra märken här, och Tesla har i mina ögon hanterat drift, underhåll, utbyggnad, CCS-konvertering, etc i det närmaste felfritt, iaf under dom snart fem år jag har kört Tesla, och i väldigt hög grad utnyttjat nätverket.
Tror ni på fullt allvar att Elon Musk och Tesla skulle låta denna avgörande faktor för omställningen till eldrift förfalla i ”kaos”?
Chansen till det är enligt mig exakt 0%.
Orsakerna till att öppna vet vi ju inte i detalj, det kan vara risken för reglering som vissa politiker har skramlat med, det kan vara rent ekonomiska skäl, en ambition att faktiskt göra långresor med andra märken mer smärtfritt, eller en kombination av dessa eller andra skäl, men jag är helt säker på att det kommer att ske under ordnade former.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Men alla de 10 kommer inte ladda på SuC?OfarligTesla skrev:Det är ju fler icke Teslor än Teslor och det säljs fler icke Teslor än Teslor. Och som vi ser i SECC 2021 så behöver nyare icke Teslor spendera bra mycket längre tid vid laddstationen än Teslorna gör på samma sträcka, de nyare icke Teslorna ligger ju på typ samma nivå som en 7 år gammal Model S. Skulle vi lägga in äldre icke Teslor också så behöver de spendera ytterligare tid på laddstationerna.Maw skrev:När jag behövt snabbladda på Ionity m fl i sommar tycker jag inte att det varit något kaos på laddstationerna. Jag förstår inte riktigt var alla dessa elbilar som ska skapa kaos på SuC när det öppnar laddar nu?
Det blir ju helt enkelt ett vanligt kösystem som man kan räkna på, om man inför längre tid vid laddning plus fler bilar i systemet innebär det att det inte bara behövs fler laddare per bil i systemet utan fler bilar gör ju att det krävs fler laddare av den anledningen också. Redan idag med bara Teslor kan det ju bli trångt på laddarna ibland så tillför man fler bilar än vad som redan idag finns i systemet som dessutom behöver stanna längre, ja då blir det kaos.
OKQ8, CK, Ionity, Mer etc. Kommer finnas kvar, och om SuC blir dyrare för icke-Tesla än tex Ionity pga minuttaxa, så laddar man på Ionity etc primärt och SuC som backup.
Tesla kommer också bygga ut, något som går snabbt.
Det blev inte det ”utlovade” kaoset när M3 kom, det kommer inte bli kaos nu.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Frågan är ju om det kan bli kaos om det inte görs rätt, där är svaret helt klart ja. Sen är det ju en helt annan fråga om det kommer bli så. Tesla har ju hittills gjort ett rätt bra jobb med laddnätverket så man kan ju hoppas att de fortsätter med det. Med Tesla vet man ju dock aldrig.fth skrev:Alltså, seriöst, hur resonerar ni alla olyckskorpar och domedagsprofeter?
Tesla har ju under många år varit den enda elbilen som det har gått att problemfritt köra långt, vilket har varit en stor faktor i att göra elbilar mer accepterade.
Supercharger-nätverket är ju förstås den avgörande skillnaden mot alla andra märken här, och Tesla har i mina ögon hanterat drift, underhåll, utbyggnad, CCS-konvertering, etc i det närmaste felfritt, iaf under dom snart fem år jag har kört Tesla, och i väldigt hög grad utnyttjat nätverket.
Tror ni på fullt allvar att Elon Musk och Tesla skulle låta denna avgörande faktor för omställningen till eldrift förfalla i ”kaos”?
Chansen till det är enligt mig exakt 0%.
Orsakerna till att öppna vet vi ju inte i detalj, det kan vara risken för reglering som vissa politiker har skramlat med, det kan vara rent ekonomiska skäl, en ambition att faktiskt göra långresor med andra märken mer smärtfritt, eller en kombination av dessa eller andra skäl, men jag är helt säker på att det kommer att ske under ordnade former.
/fth
Frågan var ju huruvida det skulle kunna bli kaos, det kan garanterat bli kaos, sen hoppas jag som sagt att Tesla löser det så att det inte blir det genom prissättning osv. Det blev ju dock sämre initialt när Model 3 kom, helt plötsligt delade man stolpe på v2 mycket oftare och det blev kö ibland. Det tar ju tid att bygga stolpar.heldiggrisen skrev:Men alla de 10 kommer inte ladda på SuC?
OKQ8, CK, Ionity, Mer etc. Kommer finnas kvar, och om SuC blir dyrare för icke-Tesla än tex Ionity pga minuttaxa, så laddar man på Ionity etc primärt och SuC som backup.
Tesla kommer också bygga ut, något som går snabbt.
Det blev inte det ”utlovade” kaoset när M3 kom, det kommer inte bli kaos nu.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Exakt, M3-utrullningen hanterades ju helt smärtfritt, det här kommer inte ens att märkas.heldiggrisen skrev:Men alla de 10 kommer inte ladda på SuC?
OKQ8, CK, Ionity, Mer etc. Kommer finnas kvar, och om SuC blir dyrare för icke-Tesla än tex Ionity pga minuttaxa, så laddar man på Ionity etc primärt och SuC som backup.
Tesla kommer också bygga ut, något som går snabbt.
Det blev inte det ”utlovade” kaoset när M3 kom, det kommer inte bli kaos nu.
Av kända orsaker så hade jag inte kört långt i Europa på ett par år när vi gav oss iväg söderut i år, så jag var lite spänd/nyfiken på att se om det skulle bli trångt på SuC eftersom antalet Teslor mångdubblats sedan sist.
Resultat: 0 kö, 2 tillfällen med delad stolpe (Danmark) på knappt 600 mil.
Det här kommer att gå bra om/när det sker.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Fortsatt konvertering av v2 till v3 är nog en viktig del för att detta skall gå bra, det är ju fortfarande bara en minoritet av Tesla-ägarna (vi nördar) som öht har fattat konceptet med delad effekt på v2.
Delad effekt kommer ju garanterat leda till förvirring och irritation om/när nätverket öppnad för andra märken, det gör det till viss mån redan idag, den största fördelen med v3 för/enligt mig är just den förutsägbara effekten.
Jag blev faktiskt lite förvånad över det förhållandevis låga antalet v3-stationer det fortfarande finns, här måste Tesla nog öka takten lite.
/fth
Delad effekt kommer ju garanterat leda till förvirring och irritation om/när nätverket öppnad för andra märken, det gör det till viss mån redan idag, den största fördelen med v3 för/enligt mig är just den förutsägbara effekten.
Jag blev faktiskt lite förvånad över det förhållandevis låga antalet v3-stationer det fortfarande finns, här måste Tesla nog öka takten lite.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja, i min värld betyder delad v2 stolpe att stationen är överbelastad, jag tappar helt enkelt tid på min resa, på samma sätt som om det hade varit kö (även om långsammare laddning är bättre än kö). När Model 3 kom så märkte jag att v2 var mer än halvfulla oftare än innan så i min värld hade inte Tesla helt tagit höjd för den lanseringen, det är ju bättre idag än innan men det tog ett tag för Tesla att bygga ut.fth skrev:Fortsatt konvertering av v2 till v3 är nog en viktig del för att detta skall gå bra, det är ju fortfarande bara en minoritet av Tesla-ägarna (vi nördar) som öht har fattat konceptet med delad effekt på v2.
Delad effekt kommer ju garanterat leda till förvirring och irritation om/när nätverket öppnad för andra märken, det gör det till viss mån redan idag, den största fördelen med v3 för/enligt mig är just den förutsägbara effekten.
Jag blev faktiskt lite förvånad över det förhållandevis låga antalet v3-stationer det fortfarande finns, här måste Tesla nog öka takten lite.
/fth
Som du säger finns det fortfarande väldigt många v2 så det kan nog garanterat bli så att man får dela stolpe oftare igen om de öppnar upp.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag håller med. Tesla och Elon är ju inte självmordsbenägen eller nåt. För det första är de naturligtvis medvetna om att SuC är deras största USP. De kommer nog se till att detta inte slutar i kaos.fth skrev:Tror ni på fullt allvar att Elon Musk och Tesla skulle låta denna avgörande faktor för omställningen till eldrift förfalla i ”kaos”?
Chansen till det är enligt mig exakt 0%.
Jag är ingen större fan av Tesla som företag eller Elon i vanliga fall, men just SuC har de alltid hanterat fantastiskt bra. Smidigt och snabbt. Ingen av alla förutspådda katastrofer har inträffat hittills. Det blev inget kaos när Model 3 lanserades, det blev CCS på alla bilar, till och med på Model S och X, trots att det ansågs vara helt omöjligt att lösa, befintliga stationer byggs ut löpande, samtidigt byggs nya hela tiden. Det finns inte på tapeten att Tesla helt okontrollerat släpper fram alla andra elbilar, med ladduttag på fel ställe, med långsam laddning, med risk för långa köer, osv osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Håller med om detta med delad effekt. Vi som är lite nördiga håller reda på vilka stolpar som bildar par, men det lär inte icke-Tesla ägare att göra om de får tillträde till SuC. Helt lyckat är det inte idag heller, men det fungerar skapligt och det är bättre än att ha halva antalet stolpar, men garanterad effekt på dem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Inga problem!Erxon skrev:
OK, bara nyfiken eftersom att kö på SuC skulle göra att bilen säljs pronto. Fått känslan att du var där ofta.
Själv har jag aldrig vart på SuC, men någon gång varannan månad i snitt på en 50 kWh Chademo är jag… Nästa bil ska ha CCS och 3-fas är grundkravet och funderar nu på vad jag ska ha när nuvarande Leafen lämnas i december.
95-99% av tiden laddar jag hemma, men det är när man väl är ute och reser som man både behöver tillgång på effektiv snabbladdning, och då man inte vill att det skall strula med köer, trasiga laddare eller andra typer av problem.
Sedan menar jag inte minsta strul, eller enstaka glitch. Det kan även Tesla SuC, och även bensinmackar/pumpar råka ut för idag.
Jag kommer naturligtvis följa situationen under de närmaste två åren och se om SuC blir sämre eller bättre tillgänglighet i stort. Har precis plockat ut en ny förmånsbil, och kommer inte byta förens tidigast om 2-3 år. Så finns gott om tid att rationellt utvärdera situationen för mig.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Att undvika delade stolpar är ju lätt fixat genom att appen säger till när man försöker välja en delad stolpe. Fördelen med att starta i en app är ju att det går att ha en viss kommunikation med användaren innan start.
Det är klart att det kan vara så att några uttag är blockerade av tex en E-tron som står på tvären. Hur löser man det? Ska de ha parkeringsvakter? Går det att vara utnyttja Teslaägare som parkeringsvakter, alltså ser du en bil som står snett anmäl i appen och gå igenom ett antal foto steg där tex laddporten syns. Den som står snett får då ett meddelande i appen att om hen inte flyttar sig kommer det debiteras 800kr i straffavgift. Kanske öppnar upp för öppet krig så… kanske inte bra.
Det är klart att det kan vara så att några uttag är blockerade av tex en E-tron som står på tvären. Hur löser man det? Ska de ha parkeringsvakter? Går det att vara utnyttja Teslaägare som parkeringsvakter, alltså ser du en bil som står snett anmäl i appen och gå igenom ett antal foto steg där tex laddporten syns. Den som står snett får då ett meddelande i appen att om hen inte flyttar sig kommer det debiteras 800kr i straffavgift. Kanske öppnar upp för öppet krig så… kanske inte bra.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag tror inte heller att Musk kommer att försätta sina trogna bilköpare i ett laddkaos. Han har från början deklarerat att han vill elektrifiera världen, med eller utan andra biltillverkares medverkan. Han har länge erbjudit andra tillverkare att få ladda i SuC-nätverket, men då mot att de är med och finansierar det. Ingen har hakat på. Han släppte alla Teslas patent fria, men väldigt få har använt sig av dem.
Nu ser vi att det som kommer att vara ett stort hinder för folk att vilja köra elbil, annan än Tesla, är att det saknas ett tillräckligt bra laddnätverk. Kanske suckar han inombords och tänker "Allt ska man behöva göra själv!" och har nu börjat utforma en strategi för att förse även andra biltillverkares bilar med ett anständigt laddnätverk.
Så, om det är med samma filantropiska inställning som de nu öppnar SuC för andra elbilar så kommer de inte att skapa ett laddkaos. De kommer antagligen att reglera det med prissättning och en kraftig utbyggnad. De kommer väl antagligen också att anpassa laddstolparna (längre kablage) så att alla bilar kan ladda utan att blockera platser för andra osv.
Nu ser vi att det som kommer att vara ett stort hinder för folk att vilja köra elbil, annan än Tesla, är att det saknas ett tillräckligt bra laddnätverk. Kanske suckar han inombords och tänker "Allt ska man behöva göra själv!" och har nu börjat utforma en strategi för att förse även andra biltillverkares bilar med ett anständigt laddnätverk.
Så, om det är med samma filantropiska inställning som de nu öppnar SuC för andra elbilar så kommer de inte att skapa ett laddkaos. De kommer antagligen att reglera det med prissättning och en kraftig utbyggnad. De kommer väl antagligen också att anpassa laddstolparna (längre kablage) så att alla bilar kan ladda utan att blockera platser för andra osv.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Exakt. Normalt laddar jag hemma i lugn och ro över natten, men skall man någon gång resa längre så blir det ju stressigt om stoppen inte fungerar som tänkt.Curik skrev:Det räcker ju med att du ska någonstans längre bort och har en tid att passa. Är det köer ryker all form av planering och du introducerar stress. Stress != frihet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Japp. Har själv fått gått runt och pratat även med Tesla-ägare idag när jag laddat på V2, och förklarat att de riskerar att få långsammare laddning när de ställer sig på en delad laddare, och när det finns andra platser lediga. Väldigt många som faktiskt inte känner till detta, men ofta blir glada och tacksamma när man upplyser om hur det fungerar.Niklas Z skrev:Håller med om detta med delad effekt. Vi som är lite nördiga håller reda på vilka stolpar som bildar par, men det lär inte icke-Tesla ägare att göra om de får tillträde till SuC. Helt lyckat är det inte idag heller, men det fungerar skapligt och det är bättre än att ha halva antalet stolpar, men garanterad effekt på dem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag tror det kommer förlängningssladd (som en typ adapter). Vissa bilar kan inte parkera på vettigt sätt oavsett vilken laddnätverk som används.(se Björn nyland).