Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Att undvika delade stolpar är ju lätt fixat genom att appen säger till när man försöker välja en delad stolpe. Fördelen med att starta i en app är ju att det går att ha en viss kommunikation med användaren innan start.

Det är klart att det kan vara så att några uttag är blockerade av tex en E-tron som står på tvären. Hur löser man det? Ska de ha parkeringsvakter? Går det att vara utnyttja Teslaägare som parkeringsvakter, alltså ser du en bil som står snett anmäl i appen och gå igenom ett antal foto steg där tex laddporten syns. Den som står snett får då ett meddelande i appen att om hen inte flyttar sig kommer det debiteras 800kr i straffavgift. Kanske öppnar upp för öppet krig så… kanske inte bra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Jerker »

Jag tror inte heller att Musk kommer att försätta sina trogna bilköpare i ett laddkaos. Han har från början deklarerat att han vill elektrifiera världen, med eller utan andra biltillverkares medverkan. Han har länge erbjudit andra tillverkare att få ladda i SuC-nätverket, men då mot att de är med och finansierar det. Ingen har hakat på. Han släppte alla Teslas patent fria, men väldigt få har använt sig av dem.

Nu ser vi att det som kommer att vara ett stort hinder för folk att vilja köra elbil, annan än Tesla, är att det saknas ett tillräckligt bra laddnätverk. Kanske suckar han inombords och tänker "Allt ska man behöva göra själv!" och har nu börjat utforma en strategi för att förse även andra biltillverkares bilar med ett anständigt laddnätverk.

Så, om det är med samma filantropiska inställning som de nu öppnar SuC för andra elbilar så kommer de inte att skapa ett laddkaos. De kommer antagligen att reglera det med prissättning och en kraftig utbyggnad. De kommer väl antagligen också att anpassa laddstolparna (längre kablage) så att alla bilar kan ladda utan att blockera platser för andra osv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
Det räcker ju med att du ska någonstans längre bort och har en tid att passa. Är det köer ryker all form av planering och du introducerar stress. Stress != frihet.
Exakt. Normalt laddar jag hemma i lugn och ro över natten, men skall man någon gång resa längre så blir det ju stressigt om stoppen inte fungerar som tänkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
Håller med om detta med delad effekt. Vi som är lite nördiga håller reda på vilka stolpar som bildar par, men det lär inte icke-Tesla ägare att göra om de får tillträde till SuC. Helt lyckat är det inte idag heller, men det fungerar skapligt och det är bättre än att ha halva antalet stolpar, men garanterad effekt på dem.
Japp. Har själv fått gått runt och pratat även med Tesla-ägare idag när jag laddat på V2, och förklarat att de riskerar att få långsammare laddning när de ställer sig på en delad laddare, och när det finns andra platser lediga. Väldigt många som faktiskt inte känner till detta, men ofta blir glada och tacksamma när man upplyser om hur det fungerar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Mickep »

Jag tror det kommer förlängningssladd (som en typ adapter). Vissa bilar kan inte parkera på vettigt sätt oavsett vilken laddnätverk som används.(se Björn nyland).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av taliz »

Teslabjörn hade en bra poäng. Det var faktiskt samma argument från S och X-ägare inför lanseringen av Model 3.
”Det kommer bli kaos på SUC”.

Det blev det inte, istället såg man till att bygga ut snabbare än tidigare.
Öppnar man för fler märken får man ekonomiska muskler att ytterligare accelerera utbyggnadstakten.

Jag tror som sagt att Tesla kommer se till att både äta kakan och ha den kvar.
Man kommer bli det dominerande laddnätverket för alla, samtidigt som Tesla-ägare kommer premieras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
.. De kommer väl antagligen också att anpassa laddstolparna (längre kablage) så att alla bilar kan ladda utan att blockera platser för andra osv.
Precis. Kom ihåg när de klämde dit ytterligare en kabel för Model 3 som inte kunde ladda med gamla laddhandsken. Hur lång tid tog det? Typ en vecka (upplevt), det fixades på rekordtid. Jag ser inte varför det inte skulle gå att skruva dit en längre kabel på en del stolpar, inte på alla kanske, precis så som de gjorde med CCS-kablarna.
Igår har jag för första gången efter 2,5 år varit i närheten av en SuC. Det var i Kristinehamn, alla kablar var CCS. På "min" tid fanns inte en Tesla i världen som kunde ladda med CCS. Nu finns SuC-stationer som inte ens har stöd för den gamla standarden längre. Det går fort i Teslas värld.
Som kontrast ser båda Fortum-laddarna bredvid SuC fortfarande likadana ut som de gjorde förr. Samma effekt, samma antal laddare. Det enda som har förändrats är priset som har gått upp med faktor 5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Jag tror inte heller att Musk kommer att försätta sina trogna bilköpare i ett laddkaos. Han har från början deklarerat att han vill elektrifiera världen, med eller utan andra biltillverkares medverkan. Han har länge erbjudit andra tillverkare att få ladda i SuC-nätverket, men då mot att de är med och finansierar det. Ingen har hakat på. Han släppte alla Teslas patent fria, men väldigt få har använt sig av dem.
Jag är optimist, och Elon har gjort mycket extremt bra och fantastiska saker som jag är väldigt tacksam för. Tycker också han är en grym entreprenör och rebell! Men man skall inte heller glömma att han ofta lovat saker som han inte lyckas infria.

Så även om jag hoppas på det bästa, så har jag en beredskap för det sämsta (har för mig varit en bra strategi tidigare).

Men har som sagt själv gott om tid för att utvärdera läget under de kommande 2-3 åren. Verkligheten blir facit (inte spekulationer från oss, eller löften från Elon). :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
Håller med om detta med delad effekt. Vi som är lite nördiga håller reda på vilka stolpar som bildar par, men det lär inte icke-Tesla ägare att göra om de får tillträde till SuC. Helt lyckat är det inte idag heller, men det fungerar skapligt och det är bättre än att ha halva antalet stolpar, men garanterad effekt på dem.
Japp. Har själv fått gått runt och pratat även med Tesla-ägare idag när jag laddat på V2, och förklarat att de riskerar att få långsammare laddning när de ställer sig på en delad laddare, och när det finns andra platser lediga. Väldigt många som faktiskt inte känner till detta, men ofta blir glada och tacksamma när man upplyser om hur det fungerar.
Ja, det bra att tipsa om detta. Den genomsnittliga bilköparen (inkluderat ICE-köpare) har mycket vaga kunskaper om hur bilar fungerar, och elbilsladdning är en ny värld för dem. Jag har även fått hjälpa Tesla-förare att välja rätt laddkabel på sådana stolpar där det finns en kabel med CCS och en med den äldre kontakten. Det kan tyckas bisarrt för en van Tesla-ägare att behöva säga sådant, men de allra flesta människor håller inte på med teknik och det är därför av vikt att teknik som ska användas av icke-tekniker utformas så den är lätt att använda.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Teslabjörn hade en bra poäng. Det var faktiskt samma argument från S och X-ägare inför lanseringen av Model 3.
”Det kommer bli kaos på SUC”.

Det blev det inte, istället såg man till att bygga ut snabbare än tidigare.
Öppnar man för fler märken får man ekonomiska muskler att ytterligare accelerera utbyggnadstakten.

Jag tror som sagt att Tesla kommer se till att både äta kakan och ha den kvar.
Man kommer bli det dominerande laddnätverket för alla, samtidigt som Tesla-ägare kommer premieras.
Fast som jag skrivit tidigare, det blev oftare mer än halvfullt på v2 än tidigare när Model 3 kom (och blev 1-2 bilar i kö ibland), sen byggdes det ju bort men det var en period där det blev jobbigare innan Tesla hann bygga bort det.

Tror också knappast de stationer Tesla enligt kartan planerar att byggas tar sådan tid de gör för att Tesla saknar pengar att bygga dem utan för att det tar tid att hitta mark, få alla bygglov och klara sig igenom överklaganden osv.

Tror det hänger mycket på hur de släpper in folk till stationerna i början medan de bygger ut, det måste styras rätt för att bli bra.
Matte
Inlägg: 285
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Matte »

Vad tror ni om business caset om att i princip få monopol på laddningen i hela världen? Kan det ske att dom andra bolagen inte vågar utmana Tesla? Jag tror nämligen inte för att Tesla gör detta för att de "vill elektrifiera världen" utan av någon annan anledning.
Så dyrt skulle det inte vara att göra ett stort nätverk i Sverige (okq8s satsning var 800 miljoner). Gissar man på ca 10 miljarder för hela Sverige är det inga jättesummor som lätt skulle betalas tillbaka om man visste att inga andra vågade satsa (5000kr för 2 miljoner personer).

Jag gissar brutalt men försöker bara förstå! Själv säljer jag min Tesla den dagen de öppnar o misstänker att jag inte är ensam :geek:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Niklas Z »

OfarligTesla skrev:
Tror också knappast de stationer Tesla enligt kartan planerar att byggas tar sådan tid de gör för att Tesla saknar pengar att bygga dem utan för att det tar tid att hitta mark, få alla bygglov och klara sig igenom överklaganden osv.
Det tror jag också. Därför krävs det att Tesla är proaktiva.
På ett sätt kanske det är enklare för Tesla nu, i och med att nätverket redan har god täckning. Att öka kapaciteten genom att t ex bygga stationer mellan nuvarande, för att öka kapaciteten, borde vara enklare, eftersom det kanske inte är lika kinkigt var stationerna placeras.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av bonath »

Vissa stationer vissa dagar.
Brukar redan vara kö i Ödeshög på söndagar/resdagar och just där är det helt hopplöst att få till nån "köordning".
Med tanke på hur vissa beter sig (måste ha 100%) vid t.ex McD 50 kW-stolpar så blir det nog inte kul. :roll:
Körde Leaf i två år och köpte Teslan bl.a för SuC.
För mig går det an men frun/medpassagerare så är det öken.
"Va f-n, hur lååååång tid tar det"???? :oops:
Inte lätt att sälja in elbilsomställningen då.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Wow, nu minns jag varför jag slutade följa denna kanalen. De är sjukt tesla bias och gör antaganden som är så fel. Tex säger de att de tar tre gånger längre att ladda en Audi etron jämfört med en tesla.. Ja kanske sant om man laddar 10-20 % men säg 10-80 så undrar jag hur stor skillnad de är i medel, finns ju ganska många olika teslor.

Sen tar de absolut upp några problem som finns men de fokuserar bara på vad om är problem, inte ett ord vad som är möjligt.
Dessutom såklart väldigt USA centrerat.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Matte skrev:
Vad tror ni om business caset om att i princip få monopol på laddningen i hela världen? Kan det ske att dom andra bolagen inte vågar utmana Tesla? Jag tror nämligen inte för att Tesla gör detta för att de "vill elektrifiera världen" utan av någon annan anledning.
Så dyrt skulle det inte vara att göra ett stort nätverk i Sverige (okq8s satsning var 800 miljoner). Gissar man på ca 10 miljarder för hela Sverige är det inga jättesummor som lätt skulle betalas tillbaka om man visste att inga andra vågade satsa (5000kr för 2 miljoner personer).

Jag gissar brutalt men försöker bara förstå! Själv säljer jag min Tesla den dagen de öppnar o misstänker att jag inte är ensam :geek:
Frågan är om det är värt något?
Om någon snabbmatskedja vill ha laddare vid sina resturang så är det ju bara att slänga upp ett par. Det är ju varken avancerat eller svårt.
Men det är intressant att försöka förstå fördelarna med agerandet. Jag gissar på att Tesla vill ha tillbaka pengar genom att kunna få bidrag för laddarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

bonath skrev:
Vissa stationer vissa dagar.
Brukar redan vara kö i Ödeshög på söndagar/resdagar och just där är det helt hopplöst att få till nån "köordning".
Med tanke på hur vissa beter sig (måste ha 100%) vid t.ex McD 50 kW-stolpar så blir det nog inte kul. :roll:
Körde Leaf i två år och köpte Teslan bl.a för SuC.
För mig går det an men frun/medpassagerare så är det öken.
"Va f-n, hur lååååång tid tar det"???? :oops:
Inte lätt att sälja in elbilsomställningen då.
Ja, får ju inte bli som det var att åka Leaf. Det gick ju precis men det var ganska ofta som man fick chansa på att laddare var lediga och fungerande.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7062
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Om någon snabbmatskedja vill ha laddare vid sina resturang så är det ju bara att slänga upp ett par. Det är ju varken avancerat eller svårt.
I teorin är det enkelt, i praktiken är det uppenbarligen extremt svårt att få till en bekymmersfri lösning.

Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

fth skrev:
LarsL skrev:
Om någon snabbmatskedja vill ha laddare vid sina resturang så är det ju bara att slänga upp ett par. Det är ju varken avancerat eller svårt.
I teorin är det enkelt, i praktiken är det uppenbarligen extremt svårt att få till en bekymmersfri lösning.

Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?

/fth
Då måste jag ha haft en helt otrolig tur för det har funkat varje gång hittills :D

Disclaimer: har bara snabbladdat 10-12 gånger ännu...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Matte skrev:
Vad tror ni om business caset om att i princip få monopol på laddningen i hela världen? Kan det ske att dom andra bolagen inte vågar utmana Tesla? Jag tror nämligen inte för att Tesla gör detta för att de "vill elektrifiera världen" utan av någon annan anledning.
Så dyrt skulle det inte vara att göra ett stort nätverk i Sverige (okq8s satsning var 800 miljoner). Gissar man på ca 10 miljarder för hela Sverige är det inga jättesummor som lätt skulle betalas tillbaka om man visste att inga andra vågade satsa (5000kr för 2 miljoner personer).

Jag gissar brutalt men försöker bara förstå! Själv säljer jag min Tesla den dagen de öppnar o misstänker att jag inte är ensam :geek:
Frågan är om det är värt något?
Om någon snabbmatskedja vill ha laddare vid sina resturang så är det ju bara att slänga upp ett par. Det är ju varken avancerat eller svårt.
Men det är intressant att försöka förstå fördelarna med agerandet. Jag gissar på att Tesla vill ha tillbaka pengar genom att kunna få bidrag för laddarna.
Är enig med dig. Tror inte det är värt så mycket på lång sikt. Är inte så stora marginaler på att sälja el. Detta är bara värt något under uppbyggnadsfasen och övergångsfasen. Sedan kommer det vara lätt att kunna ladd över allt. Till slut blir det mycket lättare att äga och ladda elbilar än vad det någonsin varit att tanka sin fossilbil.

Skulle misstänka att det är en kombination av bidrag, och politiska risker och hot om konfiskering/reglering, eller stopp av fabrikstillstånd i Berlin.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Matte skrev:
Vad tror ni om business caset om att i princip få monopol på laddningen i hela världen? Kan det ske att dom andra bolagen inte vågar utmana Tesla? Jag tror nämligen inte för att Tesla gör detta för att de "vill elektrifiera världen" utan av någon annan anledning.
Så dyrt skulle det inte vara att göra ett stort nätverk i Sverige (okq8s satsning var 800 miljoner). Gissar man på ca 10 miljarder för hela Sverige är det inga jättesummor som lätt skulle betalas tillbaka om man visste att inga andra vågade satsa (5000kr för 2 miljoner personer).

Jag gissar brutalt men försöker bara förstå! Själv säljer jag min Tesla den dagen de öppnar o misstänker att jag inte är ensam :geek:
Frågan är om det är värt något?
Om någon snabbmatskedja vill ha laddare vid sina resturang så är det ju bara att slänga upp ett par. Det är ju varken avancerat eller svårt.
Men det är intressant att försöka förstå fördelarna med agerandet. Jag gissar på att Tesla vill ha tillbaka pengar genom att kunna få bidrag för laddarna.
Är enig med dig. Tror inte det är värt så mycket på lång sikt. Är inte så stora marginaler på att sälja el. Detta är bara värt något under uppbyggnadsfasen och övergångsfasen. Sedan kommer det vara lätt att kunna ladd över allt. Till slut blir det mycket lättare att äga och ladda elbilar än vad det någonsin varit att tanka sin fossilbil.

Skulle misstänka att det är en kombination av bidrag, och politiska risker och hot om konfiskering/reglering, eller stopp av fabrikstillstånd i Berlin.
Frågan är om man behöver så stora marginaler om man har monopol och extremt stora volymer? (Tänk 80% av all snabbladdning). Inte för att jag tror att Tesla skulle tillåtas få monopol, men ren tankeövning :D

Ikea är ju ett företag som applicerar detta med bravur.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
fth skrev:
Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.
Kanske detta som strulat för mig när jag några gånger försökt ladda på E-on utan framgång. Skall prova ditt tips att göra tvärt om i ordningsföljd nästa gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
fth skrev:
Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.
Kanske detta som strulat för mig när jag några gånger försökt ladda på E-on utan framgång. Skall prova ditt tips att göra tvärt om i ordningsföljd nästa gång.
Vilka operatörer har det strulat hos?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
fth skrev:
Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.
Kanske detta som strulat för mig när jag några gånger försökt ladda på E-on utan framgång. Skall prova ditt tips att göra tvärt om i ordningsföljd nästa gång.
Vilka operatörer har det strulat hos?
Senast hos E-on i mitt fall.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
fth skrev:
Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.
Kanske detta som strulat för mig när jag några gånger försökt ladda på E-on utan framgång. Skall prova ditt tips att göra tvärt om i ordningsföljd nästa gång.
Vilka operatörer har det strulat hos?
Senast hos E-on i mitt fall.
Misstänker att jag haft problem tidigare med E-on, men jag är osäker på mitt minne. Det fungerade i alla fall klanderfritt på E-on i Värnamo när jag var på väg hem från Tyskland och laddade på deras 175 kW station. Då aktiverade jag laddningen först på appen och därefter pluggade jag in kabeln.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar