Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »


The condition for benefits is that infrastructure must be developed with a publicly available offer. Tesla applied for benefits to expand 5 fast-charging stations. Tesla’s charging stations today are just available for Tesla cars. That type of infrastructure is then only open for use by one group and not for the general public otherwise. In the application, Tesla describes the relevant charging stations will nevertheless be publicly available from the third quarter of 2022. The administration considers that the charging stations for which benefits have been applied for will then be eligible for the scheme, provided that the benefits paid out after Tesla opens the charging offer for all car brands no later than the end of September 2022. The administration recommends that Vestland County Municipality take note that the benefit can be removed if the conditions are not met.”
https://electrek.co/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av TeslaRoq »

Läskigt att förlora en stor del av varför (typ alltid lediga platser och okej priser) man köpt just en Tesla men typ lika positivt att man vid nästa byte får chans att välja även från ett annat märke och känna sig säker haha. :lol:
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Enligt det du själv länkar till handlar det om 5 stationer. Lite som de där stationerna de fick bidrag för i Sverige.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av B99 »

Jag blev bannad av Tibor när jag upplyste om att Tesla hade sökt bidrag på drygt 20 publika laddstationer. Nu fick de bidrag på 6 st.

Att Tesla kommer att öppna sitt laddnätverk är helt säkert.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MrRun »

B99 skrev:
Jag blev bannad av Tibor när jag upplyste om att Tesla hade sökt bidrag på drygt 20 publika laddstationer. Nu fick de bidrag på 6 st.

Att Tesla kommer att öppna sitt laddnätverk är helt säkert.
Tycker det är lite fel att kalla det för att öppna sitt nätverk. Verkar mer som att det handlar om att bygga ut sitt nätverk med några publika laddare.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

B99 skrev:

Att Tesla kommer att öppna sitt laddnätverk är helt säkert.
Jag är inte lika övertygad. Känns inte som du och Zalman har riktigt torrt på fötterna här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av thnis »

Så tråkigt med fake News :roll: Det handlar om 2 stationer i Norge och 6 stationer i Sverige som fått offentligt bidrag.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Homer »

Jag tolkar texten som att det endast gäller specifika SuC som erhållit offentliga bidrag, dvs. stationer i ”obygd” som annars varit olönsamma och inte byggts. Det är alltså fråga om ett komplement till ”vanliga” SuC och enbart positivt för oss Tesla-ägare, som jag kan se det.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av TomParkering »

Är det ens klarlagt att det inte bara handlar om att man på dessa specifika stationer inte bara har ett antal Tesla laddare utan även ett antal som klarar alla bilarmärken? Typ 12 Tesla och 6 allmäna.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av ChristerSjo »

Zalman är inte rubriken helt fel? Läs de två första meningarna i ditt citat.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Swede1 »

Verkar gälla fem nya laddststioner i Norge, Tesla får bidrag endast om alla kan ladda där. Men de kan strunta i bidraget. Negativt tolkat.

Positivt så kanske de öppnar alla stationer i Europa som får bidrag.

Dröm att de öppnar hela ladd nätet för att öka intäkter och snabba på övergången. Kanske bara för vissa bilmärken med avtal, tex VW, porsche audi. Både ministrar och bilmärken för uppenbarligen samtal med Tesla om det.

De kan ju börja med Porsche och ta 9 kr/kwh.

På sikt när Ionity mfl blir större är det rimligt att man kan ladda på alla stationer med ett enkelt betalsystem. Det bör våra folkvalda se till.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Svenssons »

Mest sannolikt verkar vara att det kommer upp en Supercharger där plus ett antal stolpar som troligen driftas av någon annan. Detta är egentligen inget nytt, Kalmar Supercharger funkade på liknande sätt. Tesla står för kostnaderna för infrastruktur och får del av bidraget. Bidraget är väl det nya här.

Inget talar för att alla Superchargers ska bli publika eller ens att några ska bli det. Finns ingen källa på att det är Supercharger-stolpar som skall bli publika, endast att ett fåtal laddstolpar skall bli publika där Tesla får bidrag för att se till att det sker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av A76 »

Svenssons skrev:
Mest sannolikt verkar vara att det kommer upp en Supercharger där plus ett antal stolpar som troligen driftas av någon annan. Detta är egentligen inget nytt, Kalmar Supercharger funkade på liknande sätt. Tesla står för kostnaderna för infrastruktur och får del av bidraget. Bidraget är väl det nya här.

Inget talar för att alla Superchargers ska bli publika eller ens att några ska bli det. Finns ingen källa på att det är Supercharger-stolpar som skall bli publika, endast att ett fåtal laddstolpar skall bli publika där Tesla får bidrag för att se till att det sker.
Detta är min tolkning också. Placeringen på dessa nya SuC är också avsides dit Tesla, eller annan operatör, sannolikt annars inte skulle byggt.
Win win för alla ändå tycker jag. De tiktiga SuC-stolparna förblir exklusiva och det kommer ett gäng allmänna laddstolpar på samma placering. Tesla får bidrag som täcker en stor del av infrastrukturen, vi får ytterligare SuC.
Detta vore något för övriga Europa att ta efter utan att ställa idiotiska krav på att hela SuC skall öppnas upp för alla. Men det kommer sannolikt inte våra kära folkvalda i EU att förstå..
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Mickep »

Inte för att jag inte tycker det är rätt att tesla låser upp sitt nätverk (kommer inte bli billigt) och jag tror inte villkoren är så fördelaktigt.
Men jag tror det när jag ser det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Det handlar ju som sagt om glesbygds laddare där ingen kommersiell aktör skulle etablera laddare emot kWh-försäljning. Tesla däremot kan bygga för de har ett ett system-tänk där bil och laddare ingår. Får de ett ”litet” bidrag för att göra det de ändå skulle gjort så är det ju bara tacka och ta emot. Tesla har ju industrialiserat laddstationer så de är så klart billigast för det allmänna och vinner upphandlingen. Jag antar att kunder som vill ladda på de här stationerna ska ladda hem Tesla appen och aktivera laddningen därifrån. Förhoppningvis genom att registrera sitt fordon (VIN?).

Någon allmän öppning av nätet är ju varken det allmänna ellerTesla intresserade av. Det skulle helt enkelt bli för dyrt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Bjelke »

Så Zalman slänger ut lite fake news och skiter i att svara här när det visar
sig behövas, eller ändra lite i rubriken åtminstone....
Jag läste också originalet och kom fram till exakt samma sak som övriga här,
verkar inte stämma med rubriken öht, inte ens lite grand...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Remuz »

Fick nog många inkl mig att läsa originalet iaf :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Walker »

Bjelke skrev:
Så Zalman slänger ut lite fake news och skiter i att svara här när det visar
sig behövas, eller ändra lite i rubriken åtminstone....
Jag läste också originalet och kom fram till exakt samma sak som övriga här,
verkar inte stämma med rubriken öht, inte ens lite grand...
Inget nytt under solen…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av tobiaslej »

Något vinklad rubrik. Dock hade det inte varit för Zalmans nyhetsinlägg hade jag inte besökt forumet längre. Det finns ju en gräns för hur många trådar om räckviddsångest och teslas service man klarar av att läsa.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

tobiaslej skrev:
Något vinklad rubrik.
Något. Eller helt felaktig skulle nog många säga.

Känns snarare som det är en journalist på Aftonbladet som rubriksatt, eller någon form av säljare (de brukar inte alla alltid vara spiknoga med att vara korrekta med sanningen). :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av 12man »

Notera
Screenshot_20210626-100551_Twitter.jpg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av samuelsu »

12man skrev:
Notera
Screenshot_20210626-100551_Twitter.jpg
Men i den artikeln är ju enda fakta precis som tidigare att tesla måste erbjuda publik tillgång till snabbladdare på de 5 platser där de beviljats bidrag, dvs det skulle kunna vara en helt separat 50kW-laddare i närheten av en vanlig Supercharger-site som de installerar för att få bidraget. Och i så fall _verkligen inte_ att öppna hela nätverket för alla tyska ministrar och deras billobbys. Vänta och se. Elon gillar att folk är så lurade.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

Elektrec har även det här som huvudnyhet i deras veckopodd. https://open.spotify.com/episode/0hTQCI ... l_branch=1
De lägger ganska mycket tid på att prata om detta och verkar tro att nätverket verkligen ska öppnas upp i hela världen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Elektrec har även det här som huvudnyhet i deras veckopodd. https://open.spotify.com/episode/0hTQCI ... l_branch=1
De lägger ganska mycket tid på att prata om detta och verkar tro att nätverket verkligen ska öppnas upp i hela världen.
De är beroende av trafik till sin sajt. Är bara irriterande sensationsjournalistik.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Mickep »

Självklart kommer tesla gå ut med ett pressmedelande om nyheten exploderar och om den är felaktiga.
Men framtill dess så håller jag med att nyhetssidan har rubriksatt den som en klick-bait.
Skriv svar