Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 22 jul 2021 10:30

chaffis75 skrev:En intressant undersökning till alla tesla ägare vore att ställa följande fråga.

Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?

Tror svaret beror helt på hur det blir i en sådan marknad, tror många är oroliga för hur det kan bli. Blir det kö? Är det fler v2 stationer där mer än 50% av platserna är upptagna när man kommer fram? Behöver man börja oroa sig för dörruppslag på SuC som man gör på vanliga laddplatser?

Men sen är det ju såklart så att det finns andra bilar där bilen i sig säkert kan ligga på ungefär samma nivå som man placerar Teslan och då skulle tillgång till SuC göra att man kan välja vilket som, då kommer ju en del välja annat än Tesla.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare holden » 22 jul 2021 10:30

chaffis75 skrev:En intressant undersökning till alla tesla ägare vore att ställa följande fråga.

Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?

Absolut, laddar hemma till 99,9%.
M3 LR -20 svart/svart
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mikebike » 22 jul 2021 10:32

Jag planerar ju att byta bil senare i år och jag bokade en MY för snart ett år sedan. Jag har hela tiden sagt att när MY finns tillgänglig för provkörning skall jag ungefär samtidigt provköra alla andra bilar som kan vara aktuella.
Sedan skall jag göra en jämförelse mellan de olika bilarna ich väga nackdelar mot fördelar.
När det gäller MY är SuC en stor fördel idag, trots att priset nästa fördubblats sedan jag bokade min bil.

Jag laddar 50% av all energi på SuC idag. Inget hemma.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav Teslaägare taliz » 22 jul 2021 10:39

OfarligTesla skrev:

Tror svaret beror helt på hur det blir i en sådan marknad, tror många är oroliga för hur det kan bli. Blir det kö? Är det fler v2 stationer där mer än 50% av platserna är upptagna när man kommer fram? Behöver man börja oroa sig för dörruppslag på SuC som man gör på vanliga laddplatser?

Men sen är det ju såklart så att det finns andra bilar där bilen i sig säkert kan ligga på ungefär samma nivå som man placerar Teslan och då skulle tillgång till SuC göra att man kan välja vilket som, då kommer ju en del välja annat än Tesla.

Det är fascinerande hur många som fortfarande inte förstår vilka mästare Tesla är på att navigera sånt här.
De kommer inte göra något som skadar försäljning eller varumärke.
Som sagt, det kommer troligen bli noterbart dyrare för icke Tesla-ägare på SUC. Antagligen också extremt dyrt specifikt vid peak hours, så att de som kör Tesla alltid får plats.
Men samtidigt billigare än konkurrenterna off peak.
Dvs Tesla kommer både äta kakan och ha den kvar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 22 jul 2021 10:44

taliz skrev:Det är fascinerande hur många som fortfarande inte förstår vilka mästare Tesla är på att navigera sånt här.
Som sagt, det kommer troligen bli noterbart dyrare för icke Tesla-ägare på SUC. Antagligen också extremt dyrt specifikt vid peak hours, så att de som kör Tesla alltid får plats.

Undrar dock hur stor skillnad priset gör för långresorna när SuC idag är det enda valet i många fall, kommer folk sitta i kö för att få ladda på en ensam 50 kW laddare för att det är billigare? Hade jag personligen aldrig gjort även om Tesla tog massvis med betalt och tror nog att många andra tänker likadant.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 22 jul 2021 10:49

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:Det är fascinerande hur många som fortfarande inte förstår vilka mästare Tesla är på att navigera sånt här.

Undrar dock hur stor skillnad priset gör för långresorna när SuC idag är det enda valet i många fall, kommer folk sitta i kö för att få ladda på en ensam 50 kW laddare för att det är billigare? Hade jag personligen aldrig gjort även om Tesla tog massvis med betalt och tror nog att många andra tänker likadant.

Så mycket ensamma 50kw är det inte längre.
Den stora mängden elbilar består ju av billigare bilar, som valts av priskänsliga köpare. Man kommer inte välja SUC om det kostar säg 15kr/kWh vid peak, utan då väljer man IONITY, eon, vattenfall eller circle k etc(som alla har flera 100+kw vid nya stationer).
Off peak väljer man dock SUC för att de finns överallt och priset då är lägre än konkurrenterna.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 22 jul 2021 10:56

taliz skrev:Så mycket ensamma 50kw är det inte längre.
Den stora mängden elbilar består ju av billigare bilar, som valts av priskänsliga köpare. Man kommer inte välja SUC om det kostar säg 15kr/kWh vid peak, utan då väljer man IONITY, eon, vattenfall eller circle k etc(som alla har flera 100+kw vid nya stationer).
Off peak väljer man dock SUC för att de finns överallt och priset då är lägre än konkurrenterna.

Skall man till fjällen är det dock rätt dåligt med några snabbare laddare än 50 kW om man bortser från SuC. Jag hade lätt betalat bra mycket mer än 15 kr/kWh om alternativet var en ensam 50 kW laddare, men jag kanske inte är representativ.

Sen undrar jag om folk i allmänhet har den kollen som krävs för att förstå när det är peak och inte, speciellt som bilarna inte lär vara uppkopplade till SuC-nätverket så de ser aktuella priser i navigationen. Tror det som kommer hända i ett sådant scenario är att folk laddar en gång när det är peak och blir arga och laddar aldrig mer.

Om Tesla gör nätverket helt publikt tror jag snarare de kommer ta bra betalt (Ionity eller högre) hela tiden, inga abonnemang eller liknande om nu tillverkaren inte skjuter till kapital och köper in sig. Fördelen de får då är att de kan få bidrag på samma sätt som Ionity fått.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 22 jul 2021 10:59

Beroende på vilken info som kommer från bilarna över CCS så kan ju Tesla i teorin ge sina kunder en smidigare upplevelse också.
Om tex VIN är inkluderat så kan Tesla använda det för att ”autentisera”. Dvs det blir ”plug and charge” för övriga märken precis som med Tesla.
Inget krångel med taggar, kort eller dåliga appar.
Man reggar ett Tesla-konto och första laddningen så identifierar den bilen och framöver är det bara att koppla in och det börjar ladda direkt.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 22 jul 2021 11:06

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:Så mycket ensamma 50kw är det inte längre.

Skall man till fjällen är det dock rätt dåligt med några snabbare laddare än 50 kW om man bortser från SuC. Jag hade lätt betalat bra mycket mer än 15 kr/kWh om alternativet var en ensam 50 kW laddare, men jag kanske inte är representativ.

Sen undrar jag om folk i allmänhet har den kollen som krävs för att förstå när det är peak och inte, speciellt som bilarna inte lär vara uppkopplade till SuC-nätverket så de ser aktuella priser i navigationen. Tror det som kommer hända i ett sådant scenario är att folk laddar en gång när det är peak och blir arga och laddar aldrig mer.

Om Tesla gör nätverket helt publikt tror jag snarare de kommer ta bra betalt (Ionity eller högre) hela tiden, inga abonnemang eller liknande om nu tillverkaren inte skjuter till kapital och köper in sig. Fördelen de får då är att de kan få bidrag på samma sätt som Ionity fått.

Tesla kommer säkert bygga in funktionalitet i appen som är till specifikt för ladd-kunder.
Där kommer det stå tillgänglighet, priser etc.
Man kommer nog ge en helt annan upplevelse än konkurrenternas yxiga, buggiga, dyra tjänster.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MartinGBG » 22 jul 2021 11:10

Kanske redan sagts i tråden tidigare, men Polestar blir ett av märkena som skall kunna ladda på SuC enligt en vän som jobbar på Polestar :)
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers