Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Moderator: Redaktion
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Tesla är ju också ensamma om att tillverka sin egen laddinfra.
Man kommer kunna leverera enorma mängder laddare till helt andra priser, vilket gör att man kan skala upp stationerna betydligt snabbare och billigare än konkurrenterna.
När man får igång 4680 och ”terafactory” så kommer man också kunna installera sina egna megapacks vid SUC. Vilket gör att man kan spara ännu mer pengar på nätsidan.
Tesla är ju redan störst när det gäller laddinfra, men de har alla möjligheter att bli helt dominerande framöver.
Man kommer kunna leverera enorma mängder laddare till helt andra priser, vilket gör att man kan skala upp stationerna betydligt snabbare och billigare än konkurrenterna.
När man får igång 4680 och ”terafactory” så kommer man också kunna installera sina egna megapacks vid SUC. Vilket gör att man kan spara ännu mer pengar på nätsidan.
Tesla är ju redan störst när det gäller laddinfra, men de har alla möjligheter att bli helt dominerande framöver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
För mig var också SuC avgörande att kunna gå från fossilbil till elbil. Har kikat på andra alternativ, som tex. Taycan och andra, men de har alla samma laddproblematik när man skall resa. För pendling och vardag så kan man använda nästan vilken elbil som helst (då laddar man ändå bara hemma). Men jag vill inte ha en (el)bil som begränsar mig att inte kunna göra några som helst resor.Denke skrev:För mig var det direkt avgörande av val av bil att Tesla har sitt unika laddnätverk som bara Tesla ägare kan nyttja.
Jag kör massor av bil i jobbet och vill ha ett smidigt liv.
Om Tesla öppnar sitt laddnätverk så har ju företaget ingen fördel alls gentemot de bilar som nu börjar komma ut på marknaden.
Bara kika på Ioniq, Kia Ev6 som ligger i framkant med allt, dom kommer bli storsäljare framöver ihop med Europeiska biltillverkare som kommer vässa sig ordentligt från år till år.
Finns bara kortsiktiga vinster för Tesla med detta för deras bilförsäljning kommer att minska drastiskt om
deras enda övertag försvinner.
Självklart kan man resa med endast en elmoped, eller en Zoe på endast AC-laddning, men för mig så är Tesla SuC enda alternativet för att ta vår diesel på semester. Har en viss typ av tålamod för problem och laddtider, köer, etc. När jag reser i jobbet så har jag inte tid/råd med sådan väntan/strul, och på semester vill jag ha en lugn och bekymmersfri semester där vi kan vara spontana och inte behöva planera så mycket (viss planering behöver man även med Tesla, tex. hotell/destinationsladdning).
Så jag är positiv till att SuC (även om en högre kostnad) kan bli tillgänglig för andra elbilar som kan vara av intresse. Det sagt så är jag inte helt 100:a på alla andra elbilar heller (är inte 100:a med Tesla heller för den delen, skall sägas).
Även om vi räknar bort SuC, så är jag inte säker på att jag skulle byta (även om jag gillar valfriheten att kunna göra så). Pruttkuddar skiter jag i. De har aldrig varit en faktor i att välja bil (använder aldrig, mer än som enstaka kul engångsskämt/demo för de som inte åkt i bilen innan).
Även om andra bilar som Taycan och KIA EV6 är bra bilar på många sätt, så är de inte några direkta ersättare för min M3.
Taycan har absolut prestandan och körglädjen, och dessutom mycket finare interiör och byggkvalitet, men brister i räckvidd och extremt litet bagage (även jämfört med M3 och dess trånga sedanlucka). En annan nackdel är att även om den startar på 800 papp (som inte är så farligt långt ifrån bättre M3), så när man lagt till alla grundfunktioner (ingen lyx med finläder, etc) man förväntar sig i en modern bil, så hamnar man snabbt på 1,5 mille. Dessutom väldigt högt förmånsvärde (över 11 papp i månaden).
Polestar 2, även om jättefin Volvo-kvalitet (och som jag gillar), så är den inte i min smak interiörmässigt (även om snygg på utsidan). Är allt för trångt och klaustrofobiskt i kupén (även jämfört med andra Volvo som jag haft och gillar, som V70/90). Tycker att mittkonsolen är allt för bred och hög. Tar i med högerknä obekvämt, och tycker jag sitter allt får långt ner i bilen (någon på forumet beskrev bra att det känns som man sitter i en "grop"). Prestanda är inget fel på, och fin körglädje precis som M3 och Tyacan. Dock (precis som Taycan) allt för kort räckvidd för att kunna göra helt bekväma resor. Plus för halvkombiluckan där bak (bättre för last/bagage än både M3 och Taycan) och lika bra modern och lättanvänd infotainment som Tesla.
Gällande KIA EV6 eller Hyundai Iq5, så även om jag tycker de verkar grymt lyckade laddtekniskt med den nya E-GMP-plattformen (grymt imponerad av de framsteg Hyundai tagit, även gått förbi Tesla), så har jag inte provkört dessa. Brukar skita i exteriör (man sitter ju ändå mest inne i bilen), men personligen så ser Hyundai Iq5 allt för illa ut för att vara acceptabel. Tycker (och det är högst personligt, inget illa menat mot andra som tycker annorlunda) att den ser ut som plastig transformerleksaksbil. EV6 ser däremot helt OK ut (varken direkt snygg, men inte heller direkt ful). Har inte testkört någon an de, men som jag hört så verkar de inte alls lika roliga eller körglada som Tesla M3, Taycan eller Polestar 2. För mig är körglädjen en stor viktig aspekt för mig med elbil (och inte främst miljön, även om jag gillar den aspekten också).
Så i dagsläget, även om SuC var fritt för alla, så har jag inget bra alternativ till M3 LR/P i dagsläget. Men vad jag gillar är att det kan i framtiden (om 2-4 år när jag byter bil nästa gång) ge mig mer frihet att välja andra bilar än Tesla. Så på det sättet är jag extremt positiv till om Tesla öppnar upp SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ska man dominera marknaden så kan man inte ta överpris.
Sen ska man även komma ihåg att vi är väldigt tidigt i omställningen och att marknaden är väldigt omogen samtidigt som att det är svårt att få lönsamhet i laddinfra.
Kommer hända mycket de kommande åren.
Sen ska man även komma ihåg att vi är väldigt tidigt i omställningen och att marknaden är väldigt omogen samtidigt som att det är svårt att få lönsamhet i laddinfra.
Kommer hända mycket de kommande åren.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Att öppna upp för andra tillverkare att nyttja SuC kan ju betyda vad som helst. Alla laddare eller bara ett fåtal uttag/stationer? Samma eller differentierad prissättning?
Men jag har också funderat på om det öppnar för alla bilar med CCS eller kanske bara de som har en lösning för Plug and Charge el motsvarande. Har väldigt svårt att se att Tesla skulle tillåta en lösning som är inte är lika friktionsfri som dagens. Att mecka med adaptrar, kort-/rfidläsare eller appar blir bara kletigt och i mina ögon ett klart steg bakåt. Även om Teslorna även fortsättningsvis kommer kunna ladda lika smidigt som vanligt tror jag inte att Tesla vill befatta sig med sådant trams. SuC skall förknippas med en sömlös, smidig användarupplevelse, även för förare av andra märken.
Idag är det väl bara Mustang Mach-e (och Taycan?) som använder Plug and Charge skarpt, men vet att några andra är förberedda för det. Kanske kan ett sådant här initiativ få andra tillverkare att få tummen ur och jobba för en smidigare lösning.
Men jag har också funderat på om det öppnar för alla bilar med CCS eller kanske bara de som har en lösning för Plug and Charge el motsvarande. Har väldigt svårt att se att Tesla skulle tillåta en lösning som är inte är lika friktionsfri som dagens. Att mecka med adaptrar, kort-/rfidläsare eller appar blir bara kletigt och i mina ögon ett klart steg bakåt. Även om Teslorna även fortsättningsvis kommer kunna ladda lika smidigt som vanligt tror jag inte att Tesla vill befatta sig med sådant trams. SuC skall förknippas med en sömlös, smidig användarupplevelse, även för förare av andra märken.
Idag är det väl bara Mustang Mach-e (och Taycan?) som använder Plug and Charge skarpt, men vet att några andra är förberedda för det. Kanske kan ett sådant här initiativ få andra tillverkare att få tummen ur och jobba för en smidigare lösning.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Tycker det låter vettigt att de gör det per bilmärke och exklusiva avtal (från Teslas/ägarsynpunkt).MartinGBG skrev:Kanske redan sagts i tråden tidigare, men Polestar blir ett av märkena som skall kunna ladda på SuC enligt en vän som jobbar på Polestar
Polestar/Volvo vore ju en given kandidat. De är varken med i några andra laddnät som Ionity eller SuC, och inte heller byggt upp ett eget (förutom i Italien) En helt perfekt match på det sättet. Att de dessutom satt laddintaget på samma plats som Tesla känns ju nästan som en tanke från start. Ser isf. fantastiskt mycket fram emot kommande bilar från Polestar som tex. den väldigt vackra Precept. Hoppas på att det kan bli verklighet!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Har hört på youtube att laddnätverket Fastned nere på kontinenten har ett system på plats som kommer ihåg dina kortdetaljer när du laddat en gång, och därefter använder det kortet på efterföljande sessioner. Nämndes inte att det var endast vissa bilar, utan de kunde identifiera kunder ändå. En gång är ingen gång, så tillräckligt smidigt ändå, typ.Wilson skrev:Att öppna upp för andra tillverkare att nyttja SuC kan ju betyda vad som helst. Alla laddare eller bara ett fåtal uttag/stationer? Samma eller differentierad prissättning?
Men jag har också funderat på om det öppnar för alla bilar med CCS eller kanske bara de som har en lösning för Plug and Charge el motsvarande. Har väldigt svårt att se att Tesla skulle tillåta en lösning som är inte är lika friktionsfri som dagens. Att mecka med adaptrar, kort-/rfidläsare eller appar blir bara kletigt och i mina ögon ett klart steg bakåt. Även om Teslorna även fortsättningsvis kommer kunna ladda lika smidigt som vanligt tror jag inte att Tesla vill befatta sig med sådant trams. SuC skall förknippas med en sömlös, smidig användarupplevelse, även för förare av andra märken.
Idag är det väl bara Mustang Mach-e (och Taycan?) som använder Plug and Charge skarpt, men vet att några andra är förberedda för det. Kanske kan ett sådant här initiativ få andra tillverkare att få tummen ur och jobba för en smidigare lösning.
För visst är plug-n-charge ett system som gör att man matar in sitt kort i bilen och bilen sen kommunicerar kortet till ett laddnätverk helt utan app?
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
martinot skrev:För mig var också SuC avgörande att kunna gå från fossilbil till elbil. Har kikat på andra alternativ, som tex. Taycan och andra, men de har alla samma laddproblematik när man skall resa. För pendling och vardag så kan man använda nästan vilken elbil som helst (då laddar man ändå bara hemma). Men jag vill inte ha en (el)bil som begränsar mig att inte kunna göra några som helst resor.Denke skrev:För mig var det direkt avgörande av val av bil att Tesla har sitt unika laddnätverk som bara Tesla ägare kan nyttja.
Jag kör massor av bil i jobbet och vill ha ett smidigt liv.
Om Tesla öppnar sitt laddnätverk så har ju företaget ingen fördel alls gentemot de bilar som nu börjar komma ut på marknaden.
Bara kika på Ioniq, Kia Ev6 som ligger i framkant med allt, dom kommer bli storsäljare framöver ihop med Europeiska biltillverkare som kommer vässa sig ordentligt från år till år.
Finns bara kortsiktiga vinster för Tesla med detta för deras bilförsäljning kommer att minska drastiskt om
deras enda övertag försvinner.
Självklart kan man resa med endast en elmoped, eller en Zoe på endast AC-laddning, men för mig så är Tesla SuC enda alternativet för att ta vår diesel på semester. Har en viss typ av tålamod för problem och laddtider, köer, etc. När jag reser i jobbet så har jag inte tid/råd med sådan väntan/strul, och på semester vill jag ha en lugn och bekymmersfri semester där vi kan vara spontana och inte behöva planera så mycket (viss planering behöver man även med Tesla, tex. hotell/destinationsladdning).
Så jag är positiv till att SuC (även om en högre kostnad) kan bli tillgänglig för andra elbilar som kan vara av intresse. Det sagt så är jag inte helt 100:a på alla andra elbilar heller (är inte 100:a med Tesla heller för den delen, skall sägas).
Även om vi räknar bort SuC, så är jag inte säker på att jag skulle byta (även om jag gillar valfriheten att kunna göra så). Pruttkuddar skiter jag i. De har aldrig varit en faktor i att välja bil (använder aldrig, mer än som enstaka kul engångsskämt/demo för de som inte åkt i bilen innan).
Även om andra bilar som Taycan och KIA EV6 är bra bilar på många sätt, så är de inte några direkta ersättare för min M3.
Taycan har absolut prestandan och körglädjen, och dessutom mycket finare interiör och byggkvalitet, men brister i räckvidd och extremt litet bagage (även jämfört med M3 och dess trånga sedanlucka). En annan nackdel är att även om den startar på 800 papp (som inte är så farligt långt ifrån bättre M3), så när man lagt till alla grundfunktioner (ingen lyx med finläder, etc) man förväntar sig i en modern bil, så hamnar man snabbt på 1,5 mille. Dessutom väldigt högt förmånsvärde (över 11 papp i månaden).
Polestar 2, även om jättefin Volvo-kvalitet (och som jag gillar), så är den inte i min smak interiörmässigt (även om snygg på utsidan). Är allt för trångt och klaustrofobiskt i kupén (även jämfört med andra Volvo som jag haft och gillar, som V70/90). Tycker att mittkonsolen är allt för bred och hög. Tar i med högerknä obekvämt, och tycker jag sitter allt får långt ner i bilen (någon på forumet beskrev bra att det känns som man sitter i en "grop"). Prestanda är inget fel på, och fin körglädje precis som M3 och Tyacan. Dock (precis som Taycan) allt för kort räckvidd för att kunna göra helt bekväma resor. Plus för halvkombiluckan där bak (bättre för last/bagage än både M3 och Taycan) och lika bra modern och lättanvänd infotainment som Tesla.
Gällande KIA EV6 eller Hyundai Iq5, så även om jag tycker de verkar grymt lyckade laddtekniskt med den nya E-GMP-plattformen (grymt imponerad av de framsteg Hyundai tagit, även gått förbi Tesla), så har jag inte provkört dessa. Brukar skita i exteriör (man sitter ju ändå mest inne i bilen), men personligen så ser Hyundai Iq5 allt för illa ut för att vara acceptabel. Tycker (och det är högst personligt, inget illa menat mot andra som tycker annorlunda) att den ser ut som plastig transformerleksaksbil. EV6 ser däremot helt OK ut (varken direkt snygg, men inte heller direkt ful). Har inte testkört någon an de, men som jag hört så verkar de inte alls lika roliga eller körglada som Tesla M3, Taycan eller Polestar 2. För mig är körglädjen en stor viktig aspekt för mig med elbil (och inte främst miljön, även om jag gillar den aspekten också).
Så i dagsläget, även om SuC var fritt för alla, så har jag inget bra alternativ till M3 LR/P i dagsläget. Men vad jag gillar är att det kan i framtiden (om 2-4 år när jag byter bil nästa gång) ge mig mer frihet att välja andra bilar än Tesla. Så på det sättet är jag extremt positiv till om Tesla öppnar upp SuC.
Vaaaaa!? Jag trodde att du var såld på Ioniq 5 och tom beställt en…
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja sådant där kan jag tänka mig att Tesla gör, skriver avtal direkt med specifika mindre tillverkare där de kan implementera allt direkt mellan laddarna och bilsystemet. Det kan ju då också göras så att endast bilar med laddkontakten på ett ställe som fungerar med laddarna får tillgång osv. Gissningsvis får Tesla något i utbyte mot att man gör det och det är inget som kommer påverka befintliga kunder speciellt mycket då det är en mindre mängd bilar.MartinGBG skrev:Kanske redan sagts i tråden tidigare, men Polestar blir ett av märkena som skall kunna ladda på SuC enligt en vän som jobbar på Polestar
Om det händer och Polestar får upp räckvidden och laddhastigheten så kan en Polestar 2 helt klart vara ett vettigt alternativ för mig när det är dags för nästa års bilbyte.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ska nog inte hoppas för mycket på detta. Det kan handla om att uppfylla minimikrav för att få bidrag till laddarbygge. Det fanns väl något myndighetsdokument från Norge(?) som visade på ett sådant upplägg?
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Nej, designen är verkligen inte min stil! Allt för mycket billig silvrig och svart plast, och för mycket "Transformer" för min smak. Gillar mer vardagliga bilar som inte drar till sig uppmärksamheten på samma sätt. På det sättet så är både Tesla och Porsche bättre, de sticker faktiskt inte ut något speciellt (även om de är en prisklass upp).Aida skrev:
Vaaaaa!? Jag trodde att du var såld på Ioniq 5 och tom beställt en…
Sedan skulle jag (tvärt emot många här) aldrig köpa en bil som jag inte provkört personligen ordentligt först. Rykten och andra testare är bra att läsa, men inget slår egna test. Tyvärr så är andra testare inte så begeistrade just i körkänslan. Den är #1 för mig i en elbil, och viktigare för mig än allt annat (förutom laddnät).
Därpå så bytte jag till en ny elbil redan för så sent som endast en månad sedan, så riktigt så aktuellt är det inte för mig just nu. Är, trots alla lackproblem och kvalitetsproblem, otroligt nöjd både med min gamla och även nya M3 AWD LR. Att den nya dessutom fick elbagagelucka, värmepump (värmeratt - som jag inte bryr mig mycket om), ny mittkonsol och annan uppdaterad interiör, bättre ljuddämning, bättre isolerade framglas (dubbelglas), och allmänt tightare och mindre plåtig (de första M3 var lite plåtiga i dörrar och luckor) gör inte saken sämre. Att den ovanpå dessa förbättringar även fått nytt batteri med 85kW och WLTP på 640 km gör ju en av de absolut bästa elbilarna på marknaden (för mitt behov, men även allmänt ansett av många) ännu bättre.
Kul att se tekniken gå framåt hos konkurrenter, men personligen för mig så ser jag inget bättre alternativ på dagens marknad är M3 LR/P. Trots alla brister är det en enormt både körglad, kul och praktisk bil till både vardags och åka resor med (vi har redan en stor kombi som förstabil för att lasta i).
Vad jag gillar om SuC öppnar upp för fler/alla är inte för att byta bil i dagsläget (finns ingen bättre andrabil för våra krav än som jag ser det), men för möjligheten och friheten att välja bland andra nya elbilar som finns på marknaden om 2-4 år när det är dags att byta igen. Då behöver man inte vara begränsad till endast Teslas urval, vilket jag ser som mycket positivt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ska man bli helt dominerande måste man ju släppa in andra märken. Det är ju redan idag fler elbilar av andra märken på vägarna än det är teslor. Marknaden för att ladda alla elbilar växer ju fort.taliz skrev:Tesla är ju redan störst när det gäller laddinfra, men de har alla möjligheter att bli helt dominerande framöver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Om de öppnar SUC för alla eller ett flertal andra bilmärken rakt av så kommer min nästa bil antagligen inte bli en Y.
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Man ska inte glömma att när Elon gör olika uttalanden glömmer han lätt bort ibland att Tesla även är aktiva utanför USA. Det skulle alltså inte förvåna mig om det här bara gäller USA, i alla fall till att börja med.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det är i vart fall inte lika självklart....jonasl skrev:Om de öppnar SUC för alla eller ett flertal andra bilmärken rakt av så kommer min nästa bil antagligen inte bli en Y.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Anderzzon skrev:Man ska inte glömma att när Elon gör olika uttalanden glömmer han lätt bort ibland att Tesla även är aktiva utanför USA. Det skulle alltså inte förvåna mig om det här bara gäller USA, i alla fall till att börja med.
Det är nog ett felaktigt påstående mht att i USA så har SuC laddarna Teslaspecifika uttag. Dessutom så är det Tyskland, Norge och Sverige som nämnts i Twitterflödet. Det är ju den tyska ministern som dundrat på och Elon vill ha sin fabrik klar…
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jo, känns dom både Kina och Tyskland kör med en hel del utpressning mot tillverkare som Elon.Aida skrev:Anderzzon skrev:Man ska inte glömma att när Elon gör olika uttalanden glömmer han lätt bort ibland att Tesla även är aktiva utanför USA. Det skulle alltså inte förvåna mig om det här bara gäller USA, i alla fall till att börja med.
Det är nog ett felaktigt påstående mht att i USA så har SuC laddarna Teslaspecifika uttag. Dessutom så är det Tyskland, Norge och Sverige som nämnts i Twitterflödet. Det är ju den tyska ministern som dundrat på och Elon vill ha sin fabrik klar…
Statsmakterna/regionerna och deras politiker är säkert hur trevliga och tillmötesgående till att börja med innan etableringar bestämts. När de väl lockat dit de för investeringar och tillverkarna väl commitat sig och inte kan backa ur planerna, så har de dem lite i en rävsax. Då kan de börja trycka på pungkulorna på tillverkarna för att få igenom sådant som de inte talat om innan.
Gällande USA så kan de skapa adaptrar har det talats om (finns redan åt andra hållet så att amerikanska Teslor kan ladda på Typ1-CCS).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
I det ursprungliga tweetet tolkar jag det som att han pratar om den amerikanska kontakten. När han sedan får frågan om det kommer gälla alla bilar och i alla länder svarar han: ”Over time, all countries”Aida skrev:Anderzzon skrev:Man ska inte glömma att när Elon gör olika uttalanden glömmer han lätt bort ibland att Tesla även är aktiva utanför USA. Det skulle alltså inte förvåna mig om det här bara gäller USA, i alla fall till att börja med.
Det är nog ett felaktigt påstående mht att i USA så har SuC laddarna Teslaspecifika uttag. Dessutom så är det Tyskland, Norge och Sverige som nämnts i Twitterflödet. Det är ju den tyska ministern som dundrat på och Elon vill ha sin fabrik klar…
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag hoppas för omställningens skull att Tesla öppnar upp sina SuC, gärna mot en "relevant" prissättning som minskar köer på samtliga (även Teslas egna) laddare i EU och resten av världen. Ok med bidrag för Tesla om de genomför detta då det medför nytta för samtliga elbilsförare. Se några år framåt, ni som äger Teslabilar idag. Nästa gång kan ni kanske välja fritt efter tycke och smak? Ser absolut bara fördelar med ett sådant upplägg.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Man kan ju fundera på hur det skulle se ut om alla bilmärken skulle skapa proprietära laddnätverk.. det vore en ganska olycklig utveckling, vara slöseri med resurser och skulle försena elektrifieringen.
Bra och stort av Tesla om de öppnar upp, förhoppningsvis kan det även få Porsche och Rivian att skrota sina planer på proprietära nätverk som enbart deras bilar ska ha tillgång till.
Ett litet steg framåt för mänskligheten
Bra och stort av Tesla om de öppnar upp, förhoppningsvis kan det även få Porsche och Rivian att skrota sina planer på proprietära nätverk som enbart deras bilar ska ha tillgång till.
Ett litet steg framåt för mänskligheten
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Kan bli tvärt om som du påstår ovan. Idag så är det så långsamt och seg utbyggnad av laddnätverken då det är en förlustaffär i sig.Maw skrev:Man kan ju fundera på hur det skulle se ut om alla bilmärken skulle skapa proprietära laddnätverk.. det vore en ganska olycklig utveckling, vara slöseri med resurser och skulle försena elektrifieringen.
Kan biltillverkarna sponsra med egna nätverk för deras kunder så påskyndas istället utvecklingen.
När allt är utbyggt, och det längre inte behövs som en konkurrensfördel, så är det ju lätt att låsa upp laddpunkterna via mjukvaruppdateringar. Inget som helst resursslöseri.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det beror helt på vad som är alternativen. Det behöver inte vara antingen proprietära nätverk eller dålig utbyggnad. Det kan istället vara väl utbyggda öppna nätverk. Men det handlar kanske om ifall man tenderar att i förta hand se möjligheter eller hinder i utbyggnaden av elektrifiering av transporter.martinot skrev:Kan bli tvärt om som du påstår ovan. Idag så är det så långsamt och seg utbyggnad av laddnätverken då det är en förlustaffär i sig.Maw skrev:Man kan ju fundera på hur det skulle se ut om alla bilmärken skulle skapa proprietära laddnätverk.. det vore en ganska olycklig utveckling, vara slöseri med resurser och skulle försena elektrifieringen.
Kan biltillverkarna sponsra med egna nätverk för deras kunder så påskyndas istället utvecklingen.
När allt är utbyggt, och det längre inte behövs som en konkurrensfördel, så är det ju lätt att låsa upp laddpunkterna via mjukvaruppdateringar. Inget som helst resursslöseri.
Jag ser gärna att biltillverkarna skyndar på utvecklingen av infrastruktur genom att bygga laddnätverk, men inte att de är inlåsta till att bara kunna ladda just deras märke.
Vill man se möjligheter i ett öppnande skulle ett väl fungerande laddnätverk kunna vara bra marknadsföring gentemot potentiella kunder som idag har andra elbilsmärken när de kommer och laddar på Teslas laddnät. Lite som Polestar gör i Mjölby just nu.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Hur då? Om jag kör en Skoda och kan ladda på Superchargers så lockar det ju inte mig till att köparen Tesla, jag har ju redan fördelen med nätverket.Maw skrev:Vill man se möjligheter i ett öppnande skulle ett väl fungerande laddnätverk kunna vara bra marknadsföring gentemot potentiella kunder som idag har andra elbilsmärken när de kommer och laddar på Teslas laddnät. Lite som Polestar gör i Mjölby just nu.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag tror det här är rätt väg att gå. Man bygger ett nätverk som ska finnansieras av och marknadsföra de egna bilarna. Eftersom hand som andra bygger sina nätverk så kan man bygga upp partnerskap så bilarna kan ladda på andras nätverk. Tillslut så har de med ett bra nätverk överlevt och allt funkar strålande.martinot skrev:Kan bli tvärt om som du påstår ovan. Idag så är det så långsamt och seg utbyggnad av laddnätverken då det är en förlustaffär i sig.
Kan biltillverkarna sponsra med egna nätverk för deras kunder så påskyndas istället utvecklingen.
När allt är utbyggt, och det längre inte behövs som en konkurrensfördel, så är det ju lätt att låsa upp laddpunkterna via mjukvaruppdateringar. Inget som helst resursslöseri.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag har aldrig trott det blir en total öppning för alla i närtid utan det handlar nog mer om specifika tillverkare i så fall, typ Polestar eller liknande som inte säljer så många elbilar att det kan skapa större problem och som har laddkontakter på “rätt” ställe. Sen vet man ju inte vad som händer om 5+ år såklart.MrRun skrev:Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.