Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Moderator: Redaktion
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Vad tror ni om business caset om att i princip få monopol på laddningen i hela världen? Kan det ske att dom andra bolagen inte vågar utmana Tesla? Jag tror nämligen inte för att Tesla gör detta för att de "vill elektrifiera världen" utan av någon annan anledning.
Så dyrt skulle det inte vara att göra ett stort nätverk i Sverige (okq8s satsning var 800 miljoner). Gissar man på ca 10 miljarder för hela Sverige är det inga jättesummor som lätt skulle betalas tillbaka om man visste att inga andra vågade satsa (5000kr för 2 miljoner personer).
Jag gissar brutalt men försöker bara förstå! Själv säljer jag min Tesla den dagen de öppnar o misstänker att jag inte är ensam
Så dyrt skulle det inte vara att göra ett stort nätverk i Sverige (okq8s satsning var 800 miljoner). Gissar man på ca 10 miljarder för hela Sverige är det inga jättesummor som lätt skulle betalas tillbaka om man visste att inga andra vågade satsa (5000kr för 2 miljoner personer).
Jag gissar brutalt men försöker bara förstå! Själv säljer jag min Tesla den dagen de öppnar o misstänker att jag inte är ensam
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det tror jag också. Därför krävs det att Tesla är proaktiva.OfarligTesla skrev:Tror också knappast de stationer Tesla enligt kartan planerar att byggas tar sådan tid de gör för att Tesla saknar pengar att bygga dem utan för att det tar tid att hitta mark, få alla bygglov och klara sig igenom överklaganden osv.
På ett sätt kanske det är enklare för Tesla nu, i och med att nätverket redan har god täckning. Att öka kapaciteten genom att t ex bygga stationer mellan nuvarande, för att öka kapaciteten, borde vara enklare, eftersom det kanske inte är lika kinkigt var stationerna placeras.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Vissa stationer vissa dagar.
Brukar redan vara kö i Ödeshög på söndagar/resdagar och just där är det helt hopplöst att få till nån "köordning".
Med tanke på hur vissa beter sig (måste ha 100%) vid t.ex McD 50 kW-stolpar så blir det nog inte kul.
Körde Leaf i två år och köpte Teslan bl.a för SuC.
För mig går det an men frun/medpassagerare så är det öken.
"Va f-n, hur lååååång tid tar det"????
Inte lätt att sälja in elbilsomställningen då.
Brukar redan vara kö i Ödeshög på söndagar/resdagar och just där är det helt hopplöst att få till nån "köordning".
Med tanke på hur vissa beter sig (måste ha 100%) vid t.ex McD 50 kW-stolpar så blir det nog inte kul.
Körde Leaf i två år och köpte Teslan bl.a för SuC.
För mig går det an men frun/medpassagerare så är det öken.
"Va f-n, hur lååååång tid tar det"????
Inte lätt att sälja in elbilsomställningen då.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Wow, nu minns jag varför jag slutade följa denna kanalen. De är sjukt tesla bias och gör antaganden som är så fel. Tex säger de att de tar tre gånger längre att ladda en Audi etron jämfört med en tesla.. Ja kanske sant om man laddar 10-20 % men säg 10-80 så undrar jag hur stor skillnad de är i medel, finns ju ganska många olika teslor.Zalman3 skrev:
Sen tar de absolut upp några problem som finns men de fokuserar bara på vad om är problem, inte ett ord vad som är möjligt.
Dessutom såklart väldigt USA centrerat.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Frågan är om det är värt något?Matte skrev:Vad tror ni om business caset om att i princip få monopol på laddningen i hela världen? Kan det ske att dom andra bolagen inte vågar utmana Tesla? Jag tror nämligen inte för att Tesla gör detta för att de "vill elektrifiera världen" utan av någon annan anledning.
Så dyrt skulle det inte vara att göra ett stort nätverk i Sverige (okq8s satsning var 800 miljoner). Gissar man på ca 10 miljarder för hela Sverige är det inga jättesummor som lätt skulle betalas tillbaka om man visste att inga andra vågade satsa (5000kr för 2 miljoner personer).
Jag gissar brutalt men försöker bara förstå! Själv säljer jag min Tesla den dagen de öppnar o misstänker att jag inte är ensam
Om någon snabbmatskedja vill ha laddare vid sina resturang så är det ju bara att slänga upp ett par. Det är ju varken avancerat eller svårt.
Men det är intressant att försöka förstå fördelarna med agerandet. Jag gissar på att Tesla vill ha tillbaka pengar genom att kunna få bidrag för laddarna.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja, får ju inte bli som det var att åka Leaf. Det gick ju precis men det var ganska ofta som man fick chansa på att laddare var lediga och fungerande.bonath skrev:Vissa stationer vissa dagar.
Brukar redan vara kö i Ödeshög på söndagar/resdagar och just där är det helt hopplöst att få till nån "köordning".
Med tanke på hur vissa beter sig (måste ha 100%) vid t.ex McD 50 kW-stolpar så blir det nog inte kul.
Körde Leaf i två år och köpte Teslan bl.a för SuC.
För mig går det an men frun/medpassagerare så är det öken.
"Va f-n, hur lååååång tid tar det"????
Inte lätt att sälja in elbilsomställningen då.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
I teorin är det enkelt, i praktiken är det uppenbarligen extremt svårt att få till en bekymmersfri lösning.LarsL skrev:Om någon snabbmatskedja vill ha laddare vid sina resturang så är det ju bara att slänga upp ett par. Det är ju varken avancerat eller svårt.
Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Då måste jag ha haft en helt otrolig tur för det har funkat varje gång hittillsfth skrev:I teorin är det enkelt, i praktiken är det uppenbarligen extremt svårt att få till en bekymmersfri lösning.LarsL skrev:Om någon snabbmatskedja vill ha laddare vid sina resturang så är det ju bara att slänga upp ett par. Det är ju varken avancerat eller svårt.
Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Disclaimer: har bara snabbladdat 10-12 gånger ännu...
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Är enig med dig. Tror inte det är värt så mycket på lång sikt. Är inte så stora marginaler på att sälja el. Detta är bara värt något under uppbyggnadsfasen och övergångsfasen. Sedan kommer det vara lätt att kunna ladd över allt. Till slut blir det mycket lättare att äga och ladda elbilar än vad det någonsin varit att tanka sin fossilbil.LarsL skrev:Frågan är om det är värt något?Matte skrev:Vad tror ni om business caset om att i princip få monopol på laddningen i hela världen? Kan det ske att dom andra bolagen inte vågar utmana Tesla? Jag tror nämligen inte för att Tesla gör detta för att de "vill elektrifiera världen" utan av någon annan anledning.
Så dyrt skulle det inte vara att göra ett stort nätverk i Sverige (okq8s satsning var 800 miljoner). Gissar man på ca 10 miljarder för hela Sverige är det inga jättesummor som lätt skulle betalas tillbaka om man visste att inga andra vågade satsa (5000kr för 2 miljoner personer).
Jag gissar brutalt men försöker bara förstå! Själv säljer jag min Tesla den dagen de öppnar o misstänker att jag inte är ensam
Om någon snabbmatskedja vill ha laddare vid sina resturang så är det ju bara att slänga upp ett par. Det är ju varken avancerat eller svårt.
Men det är intressant att försöka förstå fördelarna med agerandet. Jag gissar på att Tesla vill ha tillbaka pengar genom att kunna få bidrag för laddarna.
Skulle misstänka att det är en kombination av bidrag, och politiska risker och hot om konfiskering/reglering, eller stopp av fabrikstillstånd i Berlin.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Frågan är om man behöver så stora marginaler om man har monopol och extremt stora volymer? (Tänk 80% av all snabbladdning). Inte för att jag tror att Tesla skulle tillåtas få monopol, men ren tankeövningmartinot skrev:Är enig med dig. Tror inte det är värt så mycket på lång sikt. Är inte så stora marginaler på att sälja el. Detta är bara värt något under uppbyggnadsfasen och övergångsfasen. Sedan kommer det vara lätt att kunna ladd över allt. Till slut blir det mycket lättare att äga och ladda elbilar än vad det någonsin varit att tanka sin fossilbil.LarsL skrev:Frågan är om det är värt något?Matte skrev:Vad tror ni om business caset om att i princip få monopol på laddningen i hela världen? Kan det ske att dom andra bolagen inte vågar utmana Tesla? Jag tror nämligen inte för att Tesla gör detta för att de "vill elektrifiera världen" utan av någon annan anledning.
Så dyrt skulle det inte vara att göra ett stort nätverk i Sverige (okq8s satsning var 800 miljoner). Gissar man på ca 10 miljarder för hela Sverige är det inga jättesummor som lätt skulle betalas tillbaka om man visste att inga andra vågade satsa (5000kr för 2 miljoner personer).
Jag gissar brutalt men försöker bara förstå! Själv säljer jag min Tesla den dagen de öppnar o misstänker att jag inte är ensam
Om någon snabbmatskedja vill ha laddare vid sina resturang så är det ju bara att slänga upp ett par. Det är ju varken avancerat eller svårt.
Men det är intressant att försöka förstå fördelarna med agerandet. Jag gissar på att Tesla vill ha tillbaka pengar genom att kunna få bidrag för laddarna.
Skulle misstänka att det är en kombination av bidrag, och politiska risker och hot om konfiskering/reglering, eller stopp av fabrikstillstånd i Berlin.
Ikea är ju ett företag som applicerar detta med bravur.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.fth skrev:Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Kanske detta som strulat för mig när jag några gånger försökt ladda på E-on utan framgång. Skall prova ditt tips att göra tvärt om i ordningsföljd nästa gång.Niklas Z skrev:Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.fth skrev:Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Vilka operatörer har det strulat hos?martinot skrev:Kanske detta som strulat för mig när jag några gånger försökt ladda på E-on utan framgång. Skall prova ditt tips att göra tvärt om i ordningsföljd nästa gång.Niklas Z skrev:Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.fth skrev:Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Senast hos E-on i mitt fall.Niklas Z skrev:Vilka operatörer har det strulat hos?martinot skrev:Kanske detta som strulat för mig när jag några gånger försökt ladda på E-on utan framgång. Skall prova ditt tips att göra tvärt om i ordningsföljd nästa gång.Niklas Z skrev:Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.fth skrev:Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Misstänker att jag haft problem tidigare med E-on, men jag är osäker på mitt minne. Det fungerade i alla fall klanderfritt på E-on i Värnamo när jag var på väg hem från Tyskland och laddade på deras 175 kW station. Då aktiverade jag laddningen först på appen och därefter pluggade jag in kabeln.martinot skrev:Senast hos E-on i mitt fall.Niklas Z skrev:Vilka operatörer har det strulat hos?martinot skrev:Kanske detta som strulat för mig när jag några gånger försökt ladda på E-on utan framgång. Skall prova ditt tips att göra tvärt om i ordningsföljd nästa gång.Niklas Z skrev:Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.fth skrev:Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Värt ett försök men det hjälpte inte för mig. Jag ringde upp Bee och fick av två olika personer två olika påståenden som motsa varandra (stoppa i kabeln först vs starta laddningen i appen först) och provade båda utan någon lycka. Påtalade att jag fått motsägande instruktioner men fick svaret att det var omöjligt eftersom alla deras medarbetare är utbildade i detta eller något liknande. Den sista påstod att det var något fel på bilen, så jag stack till någon laddare som hette InCharge (tror jag?) och där funkade det fint.martinot skrev:Kanske detta som strulat för mig när jag några gånger försökt ladda på E-on utan framgång. Skall prova ditt tips att göra tvärt om i ordningsföljd nästa gång.Niklas Z skrev:Jag hade problem förut med felaktiga instruktioner, där det sades att man först skulle plugga in kabeln i bilen och sedan aktivera laddning i appen. I själva verket skulle man göra tvärtom. Sedan dess har det alltid fungerat för mig.fth skrev:Oddsen att laddningen funkar på första försöket på en slumpvis vald laddare hos någon av de stora kedjorna är väl mindre än 50%?
/fth
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Orsakerna till att man öppnar kan vara flera. Jag tror Tesla kan detta med att bygga laddare och laddplatser bäst och har stor del av utrustningen inhouse.
Sen är det säkert abonnemang och kanske adapter/ förlängningskablar som man kan koppla till köparna för att minska problem med debitering etc prissättning gör ju också .att man kan släppa på nya kunder i lagom takt.
Tror tvärtom att kraftig utbyggnad gynnar Teslaägare. Kan kanske finnas begeänsningar för andra om en Tesla har navigationen ställd på en SuC för att på så vis få prio.
Blåögt övertygad om att detta blir bra men säkert kommer det bli lite hicka på vägen.
Sen är det säkert abonnemang och kanske adapter/ förlängningskablar som man kan koppla till köparna för att minska problem med debitering etc prissättning gör ju också .att man kan släppa på nya kunder i lagom takt.
Tror tvärtom att kraftig utbyggnad gynnar Teslaägare. Kan kanske finnas begeänsningar för andra om en Tesla har navigationen ställd på en SuC för att på så vis få prio.
Blåögt övertygad om att detta blir bra men säkert kommer det bli lite hicka på vägen.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag har främst gjort mina försök på diverse AC-laddare i Europa, snabbladdar gör jag på SuC, helt problemfrittMaw skrev:Då måste jag ha haft en helt otrolig tur för det har funkat varje gång hittills
Disclaimer: har bara snabbladdat 10-12 gånger ännu...
Trots att jag har skaffat i princip alla taggar, brickor, kort abonnemang och appar som finns så har det strulat väldigt ofta, många gånger till den grad att det inte har gått att ladda öht.
Senast för någon vecka sedan i Prag, där jag parkerade i garaget till varuhuset Palladium just för att det skulle finnas laddare. Laddningen startade, ett stort belopp reserverades på mitt kreditkort, sen stannade allt, och telefonnumret till operatören visade sig vara urkopplat, vi får se om pengarna försvunnit också
Även i Sverige har det ofta strulat, jag har iofs bara laddat i testsyfte, men många gånger har en eller flera stolpar varit trasiga, och när jag ringt supporten så svarar dom typ ”ja, vi vet, dom har varit trasiga i flera veckor”
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag är ju inne på att en av orsakerna är att Tesla ser att de kan göra stora vinster genom att ta bidrag för sina laddare eftersom de är har mycket inhouse och är effektiva.RagWal skrev:Orsakerna till att man öppnar kan vara flera. Jag tror Tesla kan detta med att bygga laddare och laddplatser bäst och har stor del av utrustningen inhouse.
Sen är det säkert abonnemang och kanske adapter/ förlängningskablar som man kan koppla till köparna för att minska problem med debitering etc prissättning gör ju också .att man kan släppa på nya kunder i lagom takt.
Tror tvärtom att kraftig utbyggnad gynnar Teslaägare. Kan kanske finnas begeänsningar för andra om en Tesla har navigationen ställd på en SuC för att på så vis få prio.
Blåögt övertygad om att detta blir bra men säkert kommer det bli lite hicka på vägen.
En annan orsak kan vara påtryckningar från Tyska politiker. Men det skulle kännas väldigt obehagligt.
Fördelen för teslaägare blir så klart den förtätning som detta kommer innebära. Nackdelen är trängseln som kommer bli innan utbyggnaden kommit ikapp.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Hur är det egentligen, tror ni som idag kör Tesla att de kommer lyckas göra det här helt smooth? Dvs att vi som ägare idag inte kommer märka någonting alls, inte dela v2 oftare, inga köer osv? Eller tror ni det blir viss påverkan ungefär som när Model 3 lanserades och det tog ett tag att bygga bort, oftare delad v2 stolpe, kunde bli kort kö på resehelger till fjällen osv? Eller tror ni faktiskt det blir långa köer? Kan vara intressant att se hur dystert vi i genomsnitt tror på framtiden.
Personligen tror jag att Tesla siktar på mittenfältet, dvs fortfarande en försämring för oss ägare idag men begränsad sådan, för att sedan försöka bygga bort det över tid. Kan dock tänka mig att det lätt kan bli kaos på ställen som Bredden, mest för att det är väldigt trångt redan idag och frågan är om det finns plats att bygga ut ordentligt. Tesla har ju också sagt att de skall bygga superchargers centralt för oss som inte har laddstolpe på vår parkering och de kan jag tänka mig kommer bli mer eller mindre värdelösa för Teslaägare eftersom de kommer vara så fulla om alla skall ladda där.
Personligen tror jag att Tesla siktar på mittenfältet, dvs fortfarande en försämring för oss ägare idag men begränsad sådan, för att sedan försöka bygga bort det över tid. Kan dock tänka mig att det lätt kan bli kaos på ställen som Bredden, mest för att det är väldigt trångt redan idag och frågan är om det finns plats att bygga ut ordentligt. Tesla har ju också sagt att de skall bygga superchargers centralt för oss som inte har laddstolpe på vår parkering och de kan jag tänka mig kommer bli mer eller mindre värdelösa för Teslaägare eftersom de kommer vara så fulla om alla skall ladda där.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Om Tesla öppnar i september så blir ju sommaren 2022 inte påverkad. Det kan till och med bli så att sommaren 2022 blir extra bra för oss, om Tesla redan till dess påbörjat utbyggnad av kapaciteten i SuC-nätverket för att möta kommande behov. Sedan kan Tesla under vinterhalvåret 22/23 expandera, då risken för köer är lägre (kanske undantaget sportlov, påsklov, o d, men det kanske främst är vi i norden som reser då). Om Tesla sköter sina kort rätt så borde det gå bra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jg tror också detta kommer att kortvariga eller inga bekymmer för oss Tesla-ägare om/när det sker. Vi vet ju fortfarande egentligen ingenting om i vilken omfattning detta kommer att ske, varken tidsmässigt, geografiskt, vilka märken/modeller, om det gäller alla stolpar eller endast nya separata, etc.
Jag är som jag skrivit tidigare helt säker på att detta kommer att ske under ordnade former, SuC-nätverket är inte något som Tesla och Elon Musk tar lättvindigt på.
/fth
Jag är som jag skrivit tidigare helt säker på att detta kommer att ske under ordnade former, SuC-nätverket är inte något som Tesla och Elon Musk tar lättvindigt på.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja jag är ganska intresserad av hur Tesla kommer öppna upp, det kommer ju avgöra hur enkelt de kan styra det och bygga ut i tid.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det vore ju bra att få veta hur det skall bli, innan man lägger 752000 på en ny Tesla...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Förstår det.mikebike skrev:Det vore ju bra att få veta hur det skall bli, innan man lägger 752000 på en ny Tesla...
Är en väldigt stor osäkerhet om vad som konkret kommer hända. Vill inte Tesla skapa oro på marknaden så behöver de och Elon ta bladet från munnen och bli mer konkreta och specifika.
Idag är laddnäten helt avgörande för valet mellan olika elbilar, men även mellan elbilar och andra alternativa drivlinor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik