Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.
Jag har aldrig trott det blir en total öppning för alla i närtid utan det handlar nog mer om specifika tillverkare i så fall, typ Polestar eller liknande som inte säljer så många elbilar att det kan skapa större problem och som har laddkontakter på “rätt” ställe. Sen vet man ju inte vad som händer om 5+ år såklart.
Lite off topic MEN: är det inte helt sjukt att det mest värdefulla bilföretaget kommunicerar helt genom att Musk letar upp ngn random på Twitter och svara på en fråga som passar honom med en kort kryptisk mening och sedan sitter hela (Tesla)världen och försöker gissa sig till vad karln menar. Idiotiskt! Sen nästa månad så harhan ångrat sig… Och alla låter honom hållas.
Lite off topic MEN: är det inte helt sjukt att det mest värdefulla bilföretaget kommunicerar helt genom att Musk letar upp ngn random på Twitter och svara på en fråga som passar honom med en kort kryptisk mening och sedan sitter hela (Tesla)världen och försöker gissa sig till vad karln menar. Idiotiskt! Sen nästa månad så harhan ångrat sig… Och alla låter honom hållas.
Är ju lite roligt också, blir mycket spekulation och rykten vilket ju normalt är roligt inom techbranschen. Något att göra på dagarna helt enkelt!
Under förutsättning att laddnätverket byggs ut 20-falt och det laddas 15 bilar per dygn och laddare. Med dagens laddnätverk blir snarare inkomsten 500 miljoner, under förutsättning att det laddar minst fem bilar per laddare och dag.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.
Jag har aldrig trott det blir en total öppning för alla i närtid utan det handlar nog mer om specifika tillverkare i så fall, typ Polestar eller liknande som inte säljer så många elbilar att det kan skapa större problem och som har laddkontakter på “rätt” ställe. Sen vet man ju inte vad som händer om 5+ år såklart.
Lite off topic MEN: är det inte helt sjukt att det mest värdefulla bilföretaget kommunicerar helt genom att Musk letar upp ngn random på Twitter och svara på en fråga som passar honom med en kort kryptisk mening och sedan sitter hela (Tesla)världen och försöker gissa sig till vad karln menar. Idiotiskt! Sen nästa månad så harhan ångrat sig… Och alla låter honom hållas.
Hur kommunicerar andra bilföretag? Via pressvisningar?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.
Jag har aldrig trott det blir en total öppning för alla i närtid utan det handlar nog mer om specifika tillverkare i så fall, typ Polestar eller liknande som inte säljer så många elbilar att det kan skapa större problem och som har laddkontakter på “rätt” ställe. Sen vet man ju inte vad som händer om 5+ år såklart.
Lite off topic MEN: är det inte helt sjukt att det mest värdefulla bilföretaget kommunicerar helt genom att Musk letar upp ngn random på Twitter och svara på en fråga som passar honom med en kort kryptisk mening och sedan sitter hela (Tesla)världen och försöker gissa sig till vad karln menar. Idiotiskt! Sen nästa månad så harhan ångrat sig… Och alla låter honom hållas.
Hur kommunicerar andra bilföretag? Via pressvisningar?
Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.
Jag har aldrig trott det blir en total öppning för alla i närtid utan det handlar nog mer om specifika tillverkare i så fall, typ Polestar eller liknande som inte säljer så många elbilar att det kan skapa större problem och som har laddkontakter på “rätt” ställe. Sen vet man ju inte vad som händer om 5+ år såklart.
Lite off topic MEN: är det inte helt sjukt att det mest värdefulla bilföretaget kommunicerar helt genom att Musk letar upp ngn random på Twitter och svara på en fråga som passar honom med en kort kryptisk mening och sedan sitter hela (Tesla)världen och försöker gissa sig till vad karln menar. Idiotiskt! Sen nästa månad så harhan ångrat sig… Och alla låter honom hållas.
Hur kommunicerar andra bilföretag? Via pressvisningar?
Va?! Har ingen berättat för dem att det är omöjligt att tjäna stora pengar på laddning??
I teorin är allt väldigt enkelt... Men finns inte en chans att SuC snittar 15 bilar per dygn året om. En tisdag i november är det tomt nästan överallt. Och så kommer det vara även om antalet elbilar tiofaldigas.
Det här vore ju att utnyttja sin fördel till att bli ett världsledande nätverk. Både vi här på sidan och Tesla ser ju att det är elbilar som är framtiden och varför inte då ta chansen att etablera sig som det nya Shell, Statoil, Cirkel-K osv.
De stora vinsterna i olje/gas-industrin är upstream, och inte på sidan med downstream och distribution/ÅF.
Olje-Gas-industrin (främst upstream) har en market cap som är större än personbilsindustrin, men skillnaderna är inte enormt stora. Räknar man bort olje/gasjätten Saudi Aramco, så är Teslas market cap större än de andra olje/gas-bolagen redan idag.
Men som sagt downstream (raffenaderier) och ÅF (mackar/butiker) är inte i närheten av värdet på upstream eller personbilsindustrin. Tror inte heller den kommer bli så mycket större för att man byter från att sälja bensin/diesel till el.
Snarare tvärt om; då man 95% av tiden laddar hemma så tror jag marknadsvärdet på elladdnätverken, även när de är fullt utbyggda och 100% kör elbilar, ändå kommer bli extremt mycket mindre än dagens värde på att ha bensinmackar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Lite off topic MEN: är det inte helt sjukt att det mest värdefulla bilföretaget kommunicerar helt genom att Musk letar upp ngn random på Twitter och svara på en fråga som passar honom med en kort kryptisk mening och sedan sitter hela (Tesla)världen och försöker gissa sig till vad karln menar. Idiotiskt! Sen nästa månad så harhan ångrat sig… Och alla låter honom hållas.
Nu kanske jag är lite färgad av att gilla Tesla som bolag och Elon som fantastisk entreprenör (PayPal, Space X, Boring Company, Starlink, mflr.), men jag tycker han är en grymt kul rebell som gör saker på sitt egna sätt! Älskar rebeller som Elon som vänder upp och ner på marknader och konservativa sätt som företag arbetar på!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag tycker det skulle vara fantastiskt om dom öppnar upp och jag är en optimist men när t.o.m Elon säger "Over time, all countries" dvs någon gång i framtiden, hur länge kan det inte dröja då? Och han säger bara "Other EVs", inte all EVs.
Jag har aldrig trott det blir en total öppning för alla i närtid utan det handlar nog mer om specifika tillverkare i så fall, typ Polestar eller liknande som inte säljer så många elbilar att det kan skapa större problem och som har laddkontakter på “rätt” ställe. Sen vet man ju inte vad som händer om 5+ år såklart.
Lite off topic MEN: är det inte helt sjukt att det mest värdefulla bilföretaget kommunicerar helt genom att Musk letar upp ngn random på Twitter och svara på en fråga som passar honom med en kort kryptisk mening och sedan sitter hela (Tesla)världen och försöker gissa sig till vad karln menar. Idiotiskt! Sen nästa månad så harhan ångrat sig… Och alla låter honom hållas.
Hur kommunicerar andra bilföretag? Via pressvisningar?
Annonser och mediatid för miljarder på TV, YouTube, Facebook, i tidningar och magasin.
Sälj och reklamstöd till ÅF. Anlitar sociala kommunikatörer som gör inlägg och PR på (a)sociala nätverk.
Elon skippar ovan, och gör allt själv på Twitter. Pengarna han sparar på att skippa alla sådana reklamkostnader har han istället lagt på att investera i och bygga ut SuC.
Mediasäljare och reklamsäljare världen över måste verkligen innerligt hata en rebell som Elon.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En viktig orsak till att Tesla öppnar (om de nu gör det) kan nog vara de massiva offentliga investeringarna som är på gång i USA och antagligen även i EU. Ett krav för att få ta del av investeringsstöden är förtås att laddnätverket ska vara öppet för allmänheten.
De stöd Tesla tar emot i Norge och Sverige för att bygga laddstationer i norr är nog bara en lite försmak på vad som är på gång.
En viktig orsak till att Tesla öppnar (om de nu gör det) kan nog vara de massiva offentliga investeringarna som är på gång i USA och antagligen även i EU. Ett krav för att få ta del av investeringsstöden är förtås att laddnätverket ska vara öppet för allmänheten.
De stöd Tesla tar emot i Norge och Sverige för att bygga laddstationer i norr är nog bara en lite försmak på vad som är på gång.
Men menar du att de ska få stödpengar för stationer de redan byggt? Det är ju ganska självklart att de stationer de får stöd för i Norrland måste vara öppna för alla. Men om de inte får betalt för laddaren i Ödeshög (tex) så finns det ju ingen poäng för Tesla att öppna upp den.
En viktig orsak till att Tesla öppnar (om de nu gör det) kan nog vara de massiva offentliga investeringarna som är på gång i USA och antagligen även i EU. Ett krav för att få ta del av investeringsstöden är förtås att laddnätverket ska vara öppet för allmänheten.
De stöd Tesla tar emot i Norge och Sverige för att bygga laddstationer i norr är nog bara en lite försmak på vad som är på gång.
Men menar du att de ska få stödpengar för stationer de redan byggt? Det är ju ganska självklart att de stationer de får stöd för i Norrland måste vara öppna för alla. Men om de inte får betalt för laddaren i Ödeshög (tex) så finns det ju ingen poäng för Tesla att öppna upp den.
Nej, jag tänker på den massiva utbyggnaden som Bidenadministrarionen planerar och som Telsa antagligen gärna är med på. Om Tesla inte är med pånitbyggnaden kommer de gå från att vara en ledande aktör till en marginell aktör på laddsidan. Tesla hade 1101 stationer i USA i februari i år https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger, Bidenadministrarionen planerar för en utbyggnad till 500 000 stationer https://www.whitehouse.gov/briefing-roo ... structure/ med hjälp av stöd på 15 miljarder dollar. Jag tror att Tesla kommer vara med på detta och att deras befintliga nätverk kommer vara en väldigt liten del av vad de kommer att ha. Kanske kan de också få retroaktivt stöd för att öppna upp befintliga stationer i vissa fall.
En viktig orsak till att Tesla öppnar (om de nu gör det) kan nog vara de massiva offentliga investeringarna som är på gång i USA och antagligen även i EU. Ett krav för att få ta del av investeringsstöden är förtås att laddnätverket ska vara öppet för allmänheten.
De stöd Tesla tar emot i Norge och Sverige för att bygga laddstationer i norr är nog bara en lite försmak på vad som är på gång.
Man får hoppas de kan tajma det bra så de inte måste öppna innan de bygger stationer i så fall. Det tar tid att bygga då det är tillstånd, eldragning osv som skall till, så det kan bli mycket trist en period annars. Vad kan behövas för att släppa in all, 4 ggr så många stolpar på varje plats plus en drös nya platser?
Ja, om det ska öppnas upp så måste de ske kontrollerat. Risken är ju att detta blir en katastrof med klagomål och gnäll från elbilister som inte kan ladda eller där laddningen inte går så fort som de tänk sig.
De som tror att det är bra för Tesla att öppna upp sina laddare hur tänker ni? Tror ni att de kommer kunna ta så bra betalt att de tjänar in laddarna? Eller tror ni att det är skattebetalarna som ska ersätta Tesla? Jag har svårt att se hur de ska kunna kompensera bortfallet av bilförsäljningen med försäljning av laddning. Men det är möjligt att det här är ett fall av en liten bit av en stor kaka är bättre än en stor bit av en lite kaka.
Jag har svårt att tro det blir enbart Tesla-VAG samarbete, känns jo som det är EU-stödet man vill åt, och då är det öppet för alla som gäller. Sen kan det jo bli 5kr kWh för VAG och 15kr för resten.
Jag är fortfarande överbevisat om att nuvarande prisnivå av SuC baseras på att man tar några (tio)tusenlappar från varje såld bil för att finansiera gillet. Om man då kan hitta en annan fungerande modell, så kan man sänka priset på nya bilar för att vara mer på nivå med sina konkurrenter.
Ja, om det ska öppnas upp så måste de ske kontrollerat. Risken är ju att detta blir en katastrof med klagomål och gnäll från elbilister som inte kan ladda eller där laddningen inte går så fort som de tänk sig.
De som tror att det är bra för Tesla att öppna upp sina laddare hur tänker ni? Tror ni att de kommer kunna ta så bra betalt att de tjänar in laddarna? Eller tror ni att det är skattebetalarna som ska ersätta Tesla? Jag har svårt att se hur de ska kunna kompensera bortfallet av bilförsäljningen med försäljning av laddning. Men det är möjligt att det här är ett fall av en liten bit av en stor kaka är bättre än en stor bit av en lite kaka.
Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.
Så om man har tex 5-10% av marknaden för fordon på sikt men ett sjuhelsikes laddnätverk så borde det väl vara mer lönsamt att släppa in de andra 90-95% av bilarna på laddnätverket också?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Kan det inte vara så att Tesla gör bedömningen att den konkurrensfördel de har idag kommer att försvinna inom några år när det kommer finnas flera stora och öppna laddnätverk? Om de gör den bedömningen följer det möjligen att det är affärsmässigt bättre att redan idag få in fler bilar/kunder på SuC och på så sätt idag skaffa sig en fördel för att bättre positionera sig som en stor laddoperatör även i framtiden?
Ja, om det ska öppnas upp så måste de ske kontrollerat. Risken är ju att detta blir en katastrof med klagomål och gnäll från elbilister som inte kan ladda eller där laddningen inte går så fort som de tänk sig.
De som tror att det är bra för Tesla att öppna upp sina laddare hur tänker ni? Tror ni att de kommer kunna ta så bra betalt att de tjänar in laddarna? Eller tror ni att det är skattebetalarna som ska ersätta Tesla? Jag har svårt att se hur de ska kunna kompensera bortfallet av bilförsäljningen med försäljning av laddning. Men det är möjligt att det här är ett fall av en liten bit av en stor kaka är bättre än en stor bit av en lite kaka.
Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.
Så om man har tex 5-10% av marknaden för fordon på sikt men ett sjuhelsikes laddnätverk så borde det väl vara mer lönsamt att släppa in de andra 90-95% av bilarna på laddnätverket också?
Det beror på. Det har allt med tajming att göra. Idag är det en stor konkurrensfördel för Tesla att ha nätverken för att driva sin bilförsäljning, men om en 10 år när laddnätverken inte längre har den konkurrensfördelen, så är det smart att öppna upp de och släppa in alla på marknaden.
(Nu talar jag ur Teslas perspektiv som företag, och inte som konsument på marknaden - där är jag positiv till att de öppnar upp tidigare.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kan det inte vara så att Tesla gör bedömningen att den konkurrensfördel de har idag kommer att försvinna inom några år när det kommer finnas flera stora och öppna laddnätverk? Om de gör den bedömningen följer det möjligen att det är affärsmässigt bättre att redan idag få in fler bilar/kunder på SuC och på så sätt idag skaffa sig en fördel för att bättre positionera sig som en stor laddoperatör även i framtiden?
Det ger jag inte så direkt mycket för. Sällan någon är märkestrogen sin bensinmack. Säljer någon bränsle 2 kr billigare litern så kommer vem som helst skifta extremt snabbt.
Kom även ihåg att marknaden för att sälja bensin/diesel/korv har ett extremt litet marknadsvärde jämfört med att tillverka bilar eller ta upp olja/gas ur marken.
Skall man ha någon analogi med olje/gasbolagen så borde Elon isf. snarare omvandla, eller komplettera Tesla med nytt affärsområde, att bli ett elbolag och elproducent. Kanske bygga vindkraftsfarmar eller solcellsanläggningar över hela världen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kan det inte vara så att Tesla gör bedömningen att den konkurrensfördel de har idag kommer att försvinna inom några år när det kommer finnas flera stora och öppna laddnätverk? Om de gör den bedömningen följer det möjligen att det är affärsmässigt bättre att redan idag få in fler bilar/kunder på SuC och på så sätt idag skaffa sig en fördel för att bättre positionera sig som en stor laddoperatör även i framtiden?
Det ger jag inte så direkt mycket för. Sällan någon är märkestrogen sin bensinmack. Säljer någon bränsle 2 kr billigare litern så kommer vem som helst skifta extremt snabbt.
Kom även ihåg att marknaden för att sälja bensin/diesel/korv har ett extremt litet marknadsvärde jämfört med att tillverka bilar eller ta upp olja/gas ur marken.
Skall man ha någon analogi med olje/gasbolagen så borde Elon isf. snarare omvandla, eller komplettera Tesla med nytt affärsområde, att bli ett elbolag och elproducent. Kanske bygga vindkraftsfarmar eller solcellsanläggningar över hela världen.
Vanligtvis är man mer trogen en klassisk bensinmack tack vare just kaffe och korv. Bränslet är det ju vanligtvis inte så noga med.
Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.
Va? Siktar inte tesla på 10 miljoner bilar om året? Eller är det bara aktieägarna som gör det?
Jag får inte ihop att det vanligtvis är samma personer som tror på teslas totala dominans när det gäller elbilar men samtidigt hävdar att deras särklass största konkurrensfördel är laddnätverket.