Bjelke skrev:Nect skrev:Bjelke skrev:Hur ser det ut med yrkestrafiken under peak-tillfällen? Visst är det lite mindre lastbilar och
liknande då (oftast)?
Kan det vara så att Tesla tänker ett steg till här och ser att man kan kombinera stationer
för bilar och tyngre fordon för att på så vis komma undan en del av dom stora
effekt-tarifferna osv som lär bli feta när man börjar bygga laddare för stora fordon?
För isåfall kan dom sätta upp ett gäng (vanliga) stolpar extra till en mycket lägre kostnad än nuvarande på
dessa ”kombi”-sajter typ
För precis som flera skrivit redan så kan man nog inte enkelt titta på hur tomma stolparna är ”oftast”
och bara tänka sig att det vore bättre att öppna upp för andra för att utnyttja stolparna bättre eftersom
man i princip måste dimensionera efter just peak (om man vill ha nöjda kunder iaf, oavsett bilmärke).
Ett annat sätt att lösa ungefär samma problem för höga effekt-kostnader är som tidigare nämnts att
smälla upp enorma batteri-lager på sajterna men även om det kommer så lär det dröja ett tag tror jag.
(Jag hör annars till gänget som knappast lär köpa en Tesla till om det här blir verklighet, varför liksom? Jag
har ju redan sneglat på Taycan/Etron GT/Jaguaren mfl så….. steg ett blir väl att byta ut ena Teslan till nåt annat.)
Men skulle du överge Tesla enbart för SuC?
Enligt Christian von Koenigsegg så är det häftigaste med Tesla prestandan i en bil som knakar och rasslar
Finns fler bilar med grym prestanda nu och fler är på G, så jag ser ingen direkt anledning att köpa en Tesla igen om
man ändå kan nyttja deras Superchargers med en annan bil.
Så ja, jag skulle lätt kunna överge Tesla enbart för SuC.
Tesla har också en talang att behandla sina kunder som skit och det verkar oftast vara helt slumpmässigt vem
som drabbas och vem som blir VIP-behandlad men allra viktigast är att bo nära ett SC om man vill sova
någorlunda lugnt (eller som jag gör numera, ”lever med felen” så länge dom inte är för allvarliga).
Var lite med glimten i ögat
Men lite fascinerande att ett bilköp helt och hållet kan hänga på enbart en faktor. Och visar det sig att flera tänker lika så kan det sluta illa för Teslas nybilsförsäljning. Om inte Teslaägarna får något unikt/bra erbjudande som enbart en Tesla ägare kan ta del av!
Var mitt val av bil helt fritt skulle jag faktiskt valt en Model S Performance/plaid. Och valet har inte så mycket med SuC att göra för min del, utan känslan. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men när jag provade Model S så fick jag en wowkänsla trots att allt inte var perfekt. Medan när jag satt i E-tronen så kändes det som vilken bil som helst.
Svårt det där med känsla. Men jag kan helt förstå att känslan snabbt kan övergå till ilska om man ofta får problem och där man får dåligt bemötande/hjälp.
Edit;
Något helt annat.
Jag har åkt förbi Eon’s fyra laddare i Tönnebro ett tag nu och jäklar vilket tryck det är på dem (många som laddar). Spelar ingen roll vilken dag/tid jag har varit där så har det ofta varit kö.
Senast idag vid ca 14.30. Tyvärr parkerar de som laddar ofta kasst så den sista laddaren inte kan nyttjas... så kikar man i appen redovisas en av laddarna som ledig, men ingen får plats.