Jag håller med och min bästa gissning är att det öppnas.
Hade det varit VAG:s VD som skrivit samma sak om något inom VAG så hade det inte funnits utrymme för spekulationer utan man hade vetat att det skulle öppnas och att det sker i år. Men när El-Jesus twittrar så kan det tyvärr betyda lite vad som helst, när som helst.
Fast egentligen är de väl inte så mycket bättre, bara det att deras produkter är tråkigare. Det har ju varit ett gäng VD:ar som lovat att deras flotta ska vara helt elktrifierad det eller det datumet. Volvos VD var ju en av dem för bra många år sedan. Det uttalandet behövde tydas och tolkas för att vi skulle förstå att det handlade om mild-hybrider och inte elbilar.
Elons Tweet kan ju betyda att han öppnar nätet helt och tar betalt av alla. Eller så kan det betyda att han öppnar upp de laddstationer han för bidrag för i norra Sverige och Kanada. Det kan ju också betyda att han öppnar för ett ytterligare märke tex Polestar och att de då gjort en deal med betalning per tillverkad bil.
Jag håller med och min bästa gissning är att det öppnas.
Hade det varit VAG:s VD som skrivit samma sak om något inom VAG så hade det inte funnits utrymme för spekulationer utan man hade vetat att det skulle öppnas och att det sker i år. Men när El-Jesus twittrar så kan det tyvärr betyda lite vad som helst, när som helst.
Fast egentligen är de väl inte så mycket bättre, bara det att deras produkter är tråkigare. Det har ju varit ett gäng VD:ar som lovat att deras flotta ska vara helt elktrifierad det eller det datumet. Volvos VD var ju en av dem för bra många år sedan. Det uttalandet behövde tydas och tolkas för att vi skulle förstå att det handlade om mild-hybrider och inte elbilar.
Elons Tweet kan ju betyda att han öppnar nätet helt och tar betalt av alla. Eller så kan det betyda att han öppnar upp de laddstationer han för bidrag för i norra Sverige och Kanada. Det kan ju också betyda att han öppnar för ett ytterligare märke tex Polestar och att de då gjort en deal med betalning per tillverkad bil.
Enig, men att kalla någon av dina 3 scenario för ”tramsspekulationer” som någon gjorde tidigare i tråden, tycker jag blir för dumt.
Av dina 3 alternativ, så verkar 2 mest trolig, men jag hoppas på 1, men det kan lika gärna bli 3.
Elon pratar om att man laddar ner en app och väljer vilken stolpe man vill ladda på.
Någon form av tidstaxa, så att man inte kan ladda långsamt och länge.
Och att det dyrare vid hög belastning.
SuC ska byggas ut dramatiskt.
De har problem med katoden på 4680.
De har testat 1 miljon miles.
I slutet av 2022 hoppas man tillverka 100GWh/år 4680 batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
This year är väl Superchargerna i Kanada och Sverige som de får bidrag för. Senare snackar han om en vidare utrullning av något och vad det blir vet vi inte. Skulle förvåna mig om alla EV-tillverkare pyntat upp för att få haka på Superchargers och jag tror inte heller Tesla öppnar Superchargers utan en bra anledning.
Elon pratar om att man laddar ner en app och väljer vilken stolpe man vill ladda på.
Någon form av tidstaxa, så att man inte kan ladda långsamt och länge.
Och att det dyrare vid hög belastning.
SuC ska byggas ut dramatiskt.
De har problem med katoden på 4680.
De har testat 1 miljon miles.
I slutet av 2022 hoppas man tillverka 100GWh/år 4680 batterier.
Var såg du det här?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Elon pratar om att man laddar ner en app och väljer vilken stolpe man vill ladda på.
Någon form av tidstaxa, så att man inte kan ladda långsamt och länge.
Och att det dyrare vid hög belastning.
SuC ska byggas ut dramatiskt.
De har problem med katoden på 4680.
De har testat 1 miljon miles.
I slutet av 2022 hoppas man tillverka 100GWh/år 4680 batterier.
Det enda jag fortfarande gillar med Tesla är deras superchargers och så fort de öppnas för andra bilar än Teslor så blir jag den första som säljer min Tesla och köper en annan elbil med motsvarande räckvidd.
Dynamic pricing can certainly be a solution, but users need to be ready for the fact that the higher prices in high traffic times could be significant.
Today, Tesla CEO Elon Musk was asked about the plan to open the Supercharger network during Tesla’s Q2 earnings conference call and confirmed the strategy:
We are thinking about a real simple thin where you just download the Tesla app, you go to the Supercharger, you just indicate which stall you are in, you plug in your car, even if it’s not a Tesla, and you just access the app to tell “turn on the stall that I’m in for how much electricity”, and this should work for almost any manufacturer’s electric car.
The CEO confirmed that this would be available to anyone in markets where Tesla uses the CCS standard.
I USA pratas det om att med VPP så kan du på en snabbladdare ladda din "egen" solcellstillverkade el.
Till en låg överföringskostnad.
Intressant hur Tesla kommer att göra för en helkund.
Har man:
1. Tesla solceller
2. Powerwall
3. Tesla som elbolag, VPP
4. Tesla elbil
5. Tesla FSD
6. Tesla försäkring
Hur billigt kan man då ladda på en SuC?
VW kommer ju med en liknande lösning.
VW lanserar bilar med V2G 2022.
The Volkswagen Group is establishing a Group company for energy offerings and charging solutions – underlining its strategic goal of becoming a leading provider of sustainable mobility. Elli Group GmbH with headquar-ters in Berlin is to develop products and services connected with energy and charging for the brands of the Group.
En möjlig lösning på lagringsproblematiken kan hittas på våra vägar: elbilar och deras batterier. Den underliggande idén är känd under namnet ”vehicle-to-grid”, eller förkortat V2G. När elbilar är inkopplade på laddningsstationer länkas de på ett intelligent sätt in i elnätet och energihanteringssystem (EMS) koordinerar automatiskt in- och utförsel av energi.
Tveksamt om dyrare laddning på helgerna skulle få folk att lägga om sina planer. Det finns ju en anledning till att belastningen är högre på helgerna.
Precis. Det är ju inte så att folk i allmänhet kan välja när de kan åka. Det är kanske inte bara att lägga om sin arbetstid eller att ta ledigt. Vissa kan men de flesta inte.
Något som är intressant är att man kan tolka Elon som att laddningen är knuten till appen och användaren, dvs helt frikopplad från OEM.
I så fall kommer *alla* kunna ladda på SuC oavsett bilmärke.
Kan se att det i så fall kommer att skapa en del badwill initialt mot Tesla från både Tesla- och non-Tesla ägare då prissättningen måste variera kraftigt beroende på tillgänglighet , vilket är svårt att veta i förhand, samt alla de non-Tesla bilar som kommer att köra upp till ett stall och *sedan* börja installera appen, dvs typ parkera utan att ladda.
Tror inte man ska underskatta betydelsen av priset. Kan man ladda billigt på tider när laddarna annars i stort sett är tomma så kommer folk för att ladda.
Varför inte spara 500 spänn genom lite planering?
Det verkar som om alla verkar tro att Tesla slutar bygga ut sitt nät dessutom. Jag tror att det här är ett sätt att verkligen få fart på utbyggnaden av Tesla-laddare. Och det är ju sådana jag vill ladda på oavsett om jag nästa år kör ett annat märke. Bättre laddstationer finns ju inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tror inte man ska underskatta betydelsen av priset. Kan man ladda billigt på tider när laddarna annars i stort sett är tomma så kommer folk för att ladda.
Varför inte spara 500 spänn genom lite planering?
Det verkar som om alla verkar tro att Tesla slutar bygga ut sitt nät dessutom. Jag tror att det här är ett sätt att verkligen få fart på utbyggnaden av Tesla-laddare. Och det är ju sådana jag vill ladda på oavsett om jag nästa år kör ett annat märke. Bättre laddstationer finns ju inte.
Men om Tesla bara öppnar nätverket för alla utan några som helst krav på motprestationer var ska pengarna komma ifrån? Vi har ju redan konstaterat att man inte blir rik på att sälja laddning, bara. Är det den där restaurangkedjan som ska dra in pengarna .
Underskatta inte kraften i marknadsföringen att ladda på ett visst bilmärkes laddstationer, håller Tesla top-of-mind varje gång du laddar på deras stationer.
Vi vet redan att Superchargers är de stabilaste med leveranssäkra laddarna, det kommer fler bli varse, och det är ett bra sätt att marknadsföra sig.
Underskatta inte kraften i marknadsföringen att ladda på ett visst bilmärkes laddstationer, håller Tesla top-of-mind varje gång du laddar på deras stationer.
Vi vet redan att Superchargers är de stabilaste med leveranssäkra laddarna, det kommer fler bli varse, och det är ett bra sätt att marknadsföra sig.
Den tror jag inte alls på! Då får man det bästa med Tesla utan att behöva köpa bilen. Bästa frpn två världar. Den som valt bort en Tesla vid köpet kommer ju inte att köpa den för att man kan ladda den bilen man ist valde på Tesla. Det är väldigt många andra bilar än Volvo och Reanult som tankar på bensinstationen Tanka.