Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

DanneLKPG skrev:
Zalman3 skrev:
Det blir rejält dyrt vid storhelger.
Det vet du inte. Han sa att det blir dyrare, men ingenting om priser och hur mycket påslaget blir.

Tänk om det ”dyra” priset är samma som Ionity standard pris utan abonnemang? ;)
Elon pratade också om en tidsfaktor.
Så det blir dyrare för de som laddar långsamt.
Utgår ifrån att man får betala en kWh taxa plus en minut taxa.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

Today, Tesla CEO Elon Musk was asked about the plan to open the Supercharger network during Tesla’s Q2 earnings conference call and confirmed the strategy:

We are thinking about a real simple thin where you just download the Tesla app, you go to the Supercharger, you just indicate which stall you are in, you plug in your car, even if it’s not a Tesla, and you just access the app to tell “turn on the stall that I’m in for how much electricity”, and this should work for almost any manufacturer’s electric car.

The CEO confirmed that this would be available to anyone in markets where Tesla uses the CCS standard.
https://electrek.co/2021/07/26/elon-mus ... r-network/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

I USA pratas det om att med VPP så kan du på en snabbladdare ladda din "egen" solcellstillverkade el.
Till en låg överföringskostnad.

Intressant hur Tesla kommer att göra för en helkund.
Har man:
1. Tesla solceller
2. Powerwall
3. Tesla som elbolag, VPP
4. Tesla elbil
5. Tesla FSD
6. Tesla försäkring

Hur billigt kan man då ladda på en SuC?

VW kommer ju med en liknande lösning.
VW lanserar bilar med V2G 2022.

The Volkswagen Group is establishing a Group company for energy offerings and charging solutions – underlining its strategic goal of becoming a leading provider of sustainable mobility. Elli Group GmbH with headquar-ters in Berlin is to develop products and services connected with energy and charging for the brands of the Group.


En möjlig lösning på lagringsproblematiken kan hittas på våra vägar: elbilar och deras batterier. Den underliggande idén är känd under namnet ”vehicle-to-grid”, eller förkortat V2G. När elbilar är inkopplade på laddningsstationer länkas de på ett intelligent sätt in i elnätet och energihanteringssystem (EMS) koordinerar automatiskt in- och utförsel av energi.
https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... -hjul.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Verkar som att min Model S med fri Supercharging kommer vara en riktig guldklimp för långresor runt helger.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

Tveksamt om dyrare laddning på helgerna skulle få folk att lägga om sina planer. Det finns ju en anledning till att belastningen är högre på helgerna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Tveksamt om dyrare laddning på helgerna skulle få folk att lägga om sina planer. Det finns ju en anledning till att belastningen är högre på helgerna.
Nej, kommer bara göra folk irriterade och kanske välja ett annat transportmedel/drivmedel.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Tveksamt om dyrare laddning på helgerna skulle få folk att lägga om sina planer. Det finns ju en anledning till att belastningen är högre på helgerna.
Precis. Det är ju inte så att folk i allmänhet kan välja när de kan åka. Det är kanske inte bara att lägga om sin arbetstid eller att ta ledigt. Vissa kan men de flesta inte.
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av rolundb »

Är det inte märkligt att ingenting nämnts om att Tesla-ägare kommer att premieras på något vis? Det känns extremt illavarslande.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Tveksamt om dyrare laddning på helgerna skulle få folk att lägga om sina planer. Det finns ju en anledning till att belastningen är högre på helgerna.
Nej, kommer bara göra folk irriterade och kanske välja ett annat transportmedel/drivmedel.
Har man köpt en elbil så har man nog tänkt använda den även om det blir kö vid laddning.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av dfa »

Något som är intressant är att man kan tolka Elon som att laddningen är knuten till appen och användaren, dvs helt frikopplad från OEM.
I så fall kommer *alla* kunna ladda på SuC oavsett bilmärke.

Kan se att det i så fall kommer att skapa en del badwill initialt mot Tesla från både Tesla- och non-Tesla ägare då prissättningen måste variera kraftigt beroende på tillgänglighet , vilket är svårt att veta i förhand, samt alla de non-Tesla bilar som kommer att köra upp till ett stall och *sedan* börja installera appen, dvs typ parkera utan att ladda.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Gustafsson »

Tror inte man ska underskatta betydelsen av priset. Kan man ladda billigt på tider när laddarna annars i stort sett är tomma så kommer folk för att ladda.
Varför inte spara 500 spänn genom lite planering?
Det verkar som om alla verkar tro att Tesla slutar bygga ut sitt nät dessutom. Jag tror att det här är ett sätt att verkligen få fart på utbyggnaden av Tesla-laddare. Och det är ju sådana jag vill ladda på oavsett om jag nästa år kör ett annat märke. Bättre laddstationer finns ju inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Tveksamt om dyrare laddning på helgerna skulle få folk att lägga om sina planer. Det finns ju en anledning till att belastningen är högre på helgerna.
Nej, kommer bara göra folk irriterade och kanske välja ett annat transportmedel/drivmedel.
Har man köpt en elbil så har man nog tänkt använda den även om det blir kö vid laddning.
Jag tror som jag skrev att folk inte kommer köpa elbil för långresor. De kommer välja att ha kvar en dieselbil eller köpa en hybrid istället.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Gustafsson skrev:
Tror inte man ska underskatta betydelsen av priset. Kan man ladda billigt på tider när laddarna annars i stort sett är tomma så kommer folk för att ladda.
Varför inte spara 500 spänn genom lite planering?
Det verkar som om alla verkar tro att Tesla slutar bygga ut sitt nät dessutom. Jag tror att det här är ett sätt att verkligen få fart på utbyggnaden av Tesla-laddare. Och det är ju sådana jag vill ladda på oavsett om jag nästa år kör ett annat märke. Bättre laddstationer finns ju inte.
Men om Tesla bara öppnar nätverket för alla utan några som helst krav på motprestationer var ska pengarna komma ifrån? Vi har ju redan konstaterat att man inte blir rik på att sälja laddning, bara. Är det den där restaurangkedjan som ska dra in pengarna ;).
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av dhogborg »

Underskatta inte kraften i marknadsföringen att ladda på ett visst bilmärkes laddstationer, håller Tesla top-of-mind varje gång du laddar på deras stationer.

Vi vet redan att Superchargers är de stabilaste med leveranssäkra laddarna, det kommer fler bli varse, och det är ett bra sätt att marknadsföra sig.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Aida »

dhogborg skrev:
Underskatta inte kraften i marknadsföringen att ladda på ett visst bilmärkes laddstationer, håller Tesla top-of-mind varje gång du laddar på deras stationer.

Vi vet redan att Superchargers är de stabilaste med leveranssäkra laddarna, det kommer fler bli varse, och det är ett bra sätt att marknadsföra sig.
Den tror jag inte alls på! Då får man det bästa med Tesla utan att behöva köpa bilen. Bästa frpn två världar. Den som valt bort en Tesla vid köpet kommer ju inte att köpa den för att man kan ladda den bilen man ist valde på Tesla. Det är väldigt många andra bilar än Volvo och Reanult som tankar på bensinstationen Tanka.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av dfa »

LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
Tror inte man ska underskatta betydelsen av priset. Kan man ladda billigt på tider när laddarna annars i stort sett är tomma så kommer folk för att ladda.
Varför inte spara 500 spänn genom lite planering?
Det verkar som om alla verkar tro att Tesla slutar bygga ut sitt nät dessutom. Jag tror att det här är ett sätt att verkligen få fart på utbyggnaden av Tesla-laddare. Och det är ju sådana jag vill ladda på oavsett om jag nästa år kör ett annat märke. Bättre laddstationer finns ju inte.
Men om Tesla bara öppnar nätverket för alla utan några som helst krav på motprestationer var ska pengarna komma ifrån? Vi har ju redan konstaterat att man inte blir rik på att sälja laddning, bara. Är det den där restaurangkedjan som ska dra in pengarna ;).
Jag tror att de tänker större än så och ser det som ett sätt att utveckla sin affär, t.ex genom att de bilar som laddar på SuC blir energibärare och kan använda Teslas V2G lösning, som naturligtvis kommer att vara bättre än andras. Vi har ju även potentialen i HomeWall och takplattorna, så alla som kör elbil är ju potentiella kunder för andra teslalösningar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

dhogborg skrev:
Underskatta inte kraften i marknadsföringen att ladda på ett visst bilmärkes laddstationer, håller Tesla top-of-mind varje gång du laddar på deras stationer.

Vi vet redan att Superchargers är de stabilaste med leveranssäkra laddarna, det kommer fler bli varse, och det är ett bra sätt att marknadsföra sig.
Fast det blir ju inte så mycket till marknadsföring om det står en snorkig Audi på tvären över tre platser. Det kan ju lätt bli en känsla av vilken skit det här var.

Sen ska vi inte glömma den effekt som jag tog upp först och som är uppenbar för mig specifikt. Om jag har enkel tillgång till Superchargers och jag inte behöver ha ett abonnemang eller annan start avgift så varför skulle jag inte välja en Skoda Enyaq till familjen istället för en Model Y?
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av dhogborg »

Aida skrev:
dhogborg skrev:
Underskatta inte kraften i marknadsföringen att ladda på ett visst bilmärkes laddstationer, håller Tesla top-of-mind varje gång du laddar på deras stationer.

Vi vet redan att Superchargers är de stabilaste med leveranssäkra laddarna, det kommer fler bli varse, och det är ett bra sätt att marknadsföra sig.
Den tror jag inte alls på! Då får man det bästa med Tesla utan att behöva köpa bilen. Bästa frpn två världar. Den som valt bort en Tesla vid köpet kommer ju inte att köpa den för att man kan ladda den bilen man ist valde på Tesla. Det är väldigt många andra bilar än Volvo och Reanult som tankar på bensinstationen Tanka.
Nu är det lite mer skillnad mellan laddare och laddare vad gäller kvalite, placering, stabilitet - och mellan olika bensinstationer där den enda sak som skiljer dem åt är färgen på logotypen.

Du räknar inte heller med effekten av differentierad prissättning för olika märken. Jag laddar inte på IONITY för det finns nästan alltid en SuC som är bättre, men tvärt om är inte alls säkert.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Gustafsson »

Varför skulle det inte finnas krav på motprestationer? Andra märkens kunder får ju pynta en större eller mindre summa. Jag tycker det är ett problem att många av laddarna står tomma större delen av tiden. Bättre att ta betalt och utnyttja dem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

dhogborg skrev:
Underskatta inte kraften i marknadsföringen att ladda på ett visst bilmärkes laddstationer, håller Tesla top-of-mind varje gång du laddar på deras stationer.

Vi vet redan att Superchargers är de stabilaste med leveranssäkra laddarna, det kommer fler bli varse, och det är ett bra sätt att marknadsföra sig.
Kan bara hålla med. Jag kör ju Tesla för att det är en bra bil.
Bra laddning gör bara Tesla köpet komplett.

Och som jag skrivit i en annan tråd.
En Tesla blir bättre med åren.

1. Har nu längre räckvidd. Köpte den som S60D och hade en räckvidd på ca 330km. Har uppgraderat den till en S75D och har nu ca 365km i räckvidd. Gjorde detta eftersom jag fick ca 75% i rabatt till att uppgradera till ett 75kWh batteri.
Så har nu ca 35km längre räckvidd än när den var ny.
2. Tesla gav mig gratis en massa hk. Ny gjorde den 0-100 km/h på 5,4s nu gör den 0-100km/h på 4,4s.
3. Har AP2. Ny var den inte så bra, nu är den väldigt mycket bättre. Kan uppgradera till AP3 och FSD om jag vill.
4. Ny maxade den på ca 92 kW snabbladdning.
Nu med en ny programvara så maxar jag på 118
kW!
5. Har fått batteriförvärmning innan laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

dfa skrev:
Jag tror att de tänker större än så och ser det som ett sätt att utveckla sin affär, t.ex genom att de bilar som laddar på SuC blir energibärare och kan använda Teslas V2G lösning, som naturligtvis kommer att vara bättre än andras. Vi har ju även potentialen i HomeWall och takplattorna, så alla som kör elbil är ju potentiella kunder för andra teslalösningar.
Men Tesla har inte V2G och Elon har flera gånger sagt att han inte tror på det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
dfa skrev:
Jag tror att de tänker större än så och ser det som ett sätt att utveckla sin affär, t.ex genom att de bilar som laddar på SuC blir energibärare och kan använda Teslas V2G lösning, som naturligtvis kommer att vara bättre än andras. Vi har ju även potentialen i HomeWall och takplattorna, så alla som kör elbil är ju potentiella kunder för andra teslalösningar.
Men Tesla har inte V2G och Elon har flera gånger sagt att han inte tror på det.
Min åsikt är att han kommer ändra sig när han får nya batterier.

För varför skulle han inte ge VW en match?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av dfa »

LarsL skrev:
dfa skrev:
Jag tror att de tänker större än så och ser det som ett sätt att utveckla sin affär, t.ex genom att de bilar som laddar på SuC blir energibärare och kan använda Teslas V2G lösning, som naturligtvis kommer att vara bättre än andras. Vi har ju även potentialen i HomeWall och takplattorna, så alla som kör elbil är ju potentiella kunder för andra teslalösningar.
Men Tesla har inte V2G och Elon har flera gånger sagt att han inte tror på det.
Model 3 verkar ha kapabiliteten vad jag förstår?
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bi ... -features/

edit: dessutom finns detta: https://www.tesla.com/sv_SE/support/ene ... autobidder
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

dfa skrev:
LarsL skrev:
dfa skrev:
Jag tror att de tänker större än så och ser det som ett sätt att utveckla sin affär, t.ex genom att de bilar som laddar på SuC blir energibärare och kan använda Teslas V2G lösning, som naturligtvis kommer att vara bättre än andras. Vi har ju även potentialen i HomeWall och takplattorna, så alla som kör elbil är ju potentiella kunder för andra teslalösningar.
Men Tesla har inte V2G och Elon har flera gånger sagt att han inte tror på det.
Model 3 verkar ha kapabiliteten vad jag förstår?
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bi ... -features/

edit: dessutom finns detta: https://www.tesla.com/sv_SE/support/ene ... autobidder
Ur en teknisk synpunkt är det inte svårt att få V2G.
Billigaste MG 5 kombi har ju 2,5kW eluttag som standard.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Gustafsson skrev:
Varför skulle det inte finnas krav på motprestationer? Andra märkens kunder får ju pynta en större eller mindre summa. Jag tycker det är ett problem att många av laddarna står tomma större delen av tiden. Bättre att ta betalt och utnyttja dem.
Har inte hört något om motprestationer. Det enda vi hört är att det ska bli tidsdebitering (bra när laddarna ibland ger 60kW och ibland 120kW… not!).

Det måste finnas tomma bås för det mesta om du ska ha en problem fri och stabil lösning. Dels måste toppar kunna hanteras så att alla får ansluta till laddning även en fredag klockan 17.30 på väg ut mot stugan. Men också för att ha utrymme för fel på enstaka laddare och uttag. Redundans och överkapacitet är lösningen för stabilitet och tillförlitlighet. Om Tesla öppnar för fler bilar så kommer de behöva bygga ut ännu mer så att förhållandet blir lika som idag mellan bilar och uttag.
Skriv svar