Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Johlei »

Fredrik j skrev:
Johlei skrev:
Fredrik j skrev:
Johlei skrev:
Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.
Va? Siktar inte tesla på 10 miljoner bilar om året? Eller är det bara aktieägarna som gör det?

Jag får inte ihop att det vanligtvis är samma personer som tror på teslas totala dominans när det gäller elbilar men samtidigt hävdar att deras särklass största konkurrensfördel är laddnätverket.
Oavsett vad de siktar på för volymer i framtiden (alla biltillverkare skulle säkert gärna tillverka och sälja hur många bilar som helst *i framtiden*) så räknar ju Tesla med att förlora marknadsandelar nu när de inte är lika ensamma spelare på BEV-fronten som de var för några år sedan.

Mot den bakgrunden kan de alltså sälja fler kWh på SuC *nu* om de öppnar för de andra elbilarna också.

Personligen tror jag inte på Teslas dominans i framtiden (snarare att det kommer bli många olika bilkoncerner som delar på kakan). SuC-nätverket anser jag dock vara en USP för Tesla (så länge det finns färre laddplatser för de andra märkena och är så krångligt med laddbrickor och appar mm).
Det unika med tesla är ju att man har dominans intecknat i aktiekursen.
Det är tydligt för mig att aktien inte är en USP för bilarna.

Ja aktiekursen kan nog anses vara liiiite uppumpad. Har inte kollat på fundamenta så mycket. Helt klart är dock att Tesla inte *bara* bygger bilar. De gör ju tex också grid-lösningar för energilagring och frågan är vad Tesla blir värt då om 10-20 år. Kanske bilarna bara bidrar med en liten del av vinsten till bolaget? Jag har förstås ingen aning… precis som alla andra :-)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

Nu när Tesla låter alla ladda på sina SuC, vad innebär det i praktiken?

Eftersom det inte finns någon display eller taggläsare utgår jag ifrån att man måste ha en app för att kunna ladda.

Tesla har då möjligheten att tvinga folk att se 30s av Tesla reklam innan man kan påbörja sin laddning.

Man har också möjlighet till dynamisk prissättning.
Är 80% av laddarna upptagna, då höjs priset med 20%.
Allt för att styra folk att mer jämnt över dygnet ladda, så det inte blir köer.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Erik Viking »

"Tesla öppnar för alla" -> panik

Verkar som att många Tesla ägare är rädda för invasion av andra BEV.

Finns ingenting som säger att Tesla inte kan sätta "marknadsmässiga" priser för elen
för alla andra.

Så vad skulle elpriset på en öppen Tesla laddare vara, man kan kika på Ionity!

Ionity laddarna är ju öppna för ALLA.

Kika tex. på Varberg, tvärs över gatan från Tesla stationen vid CircleK
finns 4st blanka fina super/duper/hyper laddare som drivs
av Ionity, stor fin display som stolt visar att priset är 8.70 kr/kWh
dvs dyrare än diesel per mil !

Om Tesla sätter samma pris för icke Tesla bilar, fortfarande "öppen för alla"
så blir nog kön/nyttjandet lika stor som vid Ionity laddarna.

Risken att VAG Daimler eller någon annan tillverkare betalar "gratis" EL till Tesla
är nog ganska exakt 0.

Skulle det trots allt ske så blir det så mycket pengar att Tesla kan bygga ännu fler laddare :lol: :lol: :lol:

Sedan är det den tekniska biten, det är inte Teslas problem om andra tillverkare inte kan ansluta
till en Tesla laddare.

Betalningen är inget större problem, bilen skickar sin VIN när man sätter i sladden.
Bilägaren får öppna ett konto hos Tesla, regga kontokort som belastas varje gång dom laddar.
Gratis Tesla reklam på varje faktura :lol:
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla öppnar sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Jerker »

Den här tråden har alldeles för lite off topic ;) :

Min språkpolishjärna får skavsår av att det i rubriken står "öppnar upp" (jag har dock ändrat i rubriken på mitt inlägg) och att så många andra skriver likadant. Visst, Tesla är en amerikansk bil, men för den skull måste vi ju inte odla denna trista anglicism här.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla öppnar sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Den här tråden har alldeles för lite off topic ;) :

Min språkpolishjärna får skavsår av att det i rubriken står "öppnar upp" (jag har dock ändrat i rubriken på mitt inlägg) och att så många andra skriver likadant. Visst, Tesla är en amerikansk bil, men för den skull måste vi ju inte odla denna trista anglicism här.
Uppöppning är ju motsatsen till nedstängning. Helt logiskt. ;)

Jag tror för övrigt att om SuC någonsin kommer öppnas för alla så kommer prissättningen att hamna norr om Ionitys priser. Därmed är det öppet för alla, Tesla kan få bidrag, de infriar sitt löfte till den tyska regimen om att öppna för alla elbilar, men ingen icke-Tesla kommer frivilligt att vilja ladda där. Det känns ganska uppenbart för mig att det blir så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla öppnar sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Uppöppning är ju motsatsen till nedstängning. Helt logiskt. ;)
Vilket också är en anglicism jag inte heller använder mig av... :cry:
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Nu när Tesla låter alla ladda på sina SuC, vad innebär det i praktiken?

Eftersom det inte finns någon display eller taggläsare utgår jag ifrån att man måste ha en app för att kunna ladda.

Tesla har då möjligheten att tvinga folk att se 30s av Tesla reklam innan man kan påbörja sin laddning.

Man har också möjlighet till dynamisk prissättning.
Är 80% av laddarna upptagna, då höjs priset med 20%.
Allt för att styra folk att mer jämnt över dygnet ladda, så det inte blir köer.
Nu är det ju fortfarande bara något som Elon har tweetad och inget är sagt, att det är alla som kan ladda på SuC.

Dock tror jag, som du, att man måste ha en app för att kunna ladda men troligen ingen tvungen reklam innan (det tar ju tid från laddningen). Intressant är dock om Tesla kan lösa laddningsapp-problematiken som andra har.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Nu när Tesla låter alla ladda på sina SuC, vad innebär det i praktiken?

Eftersom det inte finns någon display eller taggläsare utgår jag ifrån att man måste ha en app för att kunna ladda.

Tesla har då möjligheten att tvinga folk att se 30s av Tesla reklam innan man kan påbörja sin laddning.

Man har också möjlighet till dynamisk prissättning.
Är 80% av laddarna upptagna, då höjs priset med 20%.
Allt för att styra folk att mer jämnt över dygnet ladda, så det inte blir köer.


Wow, han rapar upp exakt det som fanatikerna här på forumet brukar skriva. Orkar inte lyssna på allt men som vanligt är det en massa mer eller mindre grundlösa extremt positiva antaganden kryddat med sedvanligt hån mot de som har invändningar. "De som tror de förstår och de som verkligen förstår". Är ju så alla sekter fungerar. Kolla gärna på dokumentärerna om Knutby, om Solviksskolan i Järna osv osv. Alla med kritiska åsikter förlöjligas och man är övertygad om att man förstår nåt som den dumma massan inte förstår. En högst angenäm tanke. Vem vill inte känna sig smart och vara utvald liksom?

Såna här YouTubers och deras svans är för mig det absolut sämsta med Tesla-världen. Till och med sämre än regnsensorn. :lol:
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Aida »

Tesla Bjørns take on this!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

Aida skrev:
Tesla Bjørns take on this!
Intressant är ju om exempelvis VW måste betala 5.000kr per elbil för att kunna ladda hos Tesla.

Edit:
Intressant är också om Tesla kräver att bilen har Plug to Charge.

Då kan jag tänka mig att Tesla kan ta 10kr per kWh.
Eftersom man vet att det alltid fungerar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Ser fortfarande inte hus Tesla ska kunna tjäna på detta. De behöver ju på något sätt få in de där 10-20kkr per bil som ska ansluta sig. Hur många icke Tesla ägare är redo att betala in den summan för att få tillgång till laddnätverket? Ganska få gissar jag, kanske möjligen som ett extra paket när man köper ny bil från tex Volvo. Jag tror inte Volvo vill höja sitt baspris med 10000kr bara så där.
Naturligtvis kan det göras med en månadsavgift. Den skulle då behöva bli mellan 150 till 300 kr/månad över 5 år. Möjligt att det vore intressant? Men Tesla behöver nog ha långa bindningstider så att folk inte bara aktiverar under semestern.

Jag ser inte att de skulle kunna erbjuda differentierat kWh pris. Det skulle i så fall behöva bli väldigt högt för att kompensera för abonnemanget. Den höga kostnaden skulle göra att Ionity skulle kunna höja ännu mer och laddningen överlag skulle bli svindyr, vilket skulle missgynna elbilsomställningen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Aida skrev:
Tesla Bjørns take on this!
Intressant är ju om exempelvis VW måste betala 5.000kr per elbil för att kunna ladda hos Tesla.

Edit:
Intressant är också om Tesla kräver att bilen har Plug to Charge.

Då kan jag tänka mig att Tesla kan ta 10kr per kWh.
Eftersom man vet att det alltid fungerar.
Jag tror att 5000kr är för lite. De kommer behöva minst 10. Tror som sagt inte att Volvo eller VW kommer vilja betala detta ur sin vinstmarginal.

10kr\kWh skulle vara en katastrof för elbilsomställningen! Inte för kostnaden utan för rycktet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

Tesla kan ju få dåligt ryckte av att öppna upp SuC.

1. Det är för dyrt att ladda
2. Det är svårt att garantera kompatibilitet med ALLA elbilar på marknaden
3. Sladden är för kort. Man tar 2 platser viket skapar irritation
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Tesla kan ju få dåligt ryckte av att öppna upp SuC.

1. Det är för dyrt att ladda
2. Det är svårt att garantera kompatibilitet med ALLA elbilar på marknaden
3. Sladden är för kort. Man tar 2 platser viket skapar irritation
Ja, det kommer vara riktigt svårt att få detta till något positivt (för Tesla).

Det vi vet är att de är snabba på att bygga ut nätverket, världsbäst skulle jag säga. Det gör nog att vi inte kommer se några köer eller brist på uttag även om det tillkommer 200 000 bilar som betalar för sig. De har ju hanterat Model 3 på ett bra sätt över lag.

Jag kan mycket väl tänka mig att de byter sladdar eller reserverar v3 laddare till icke Tesla. De lyckades ju sätta dit en extra sladd på alla Superchargers på bara några månader innan Model 3 kom ut på vägarna. Förmodligen kommer inte ALLA bilar vara kompatibla med ALLA Superchargers.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av heldiggrisen »

Just nu klockan 12:09 en måndag i juli så står gissningsvis minst 70% av SuCplatserna i Sverige tomma.

Samtidig verkar det vara problematisk på ionity & al.

Jag tror inte Tesla behöver kräva abonnemang av icke-Tesla för att tjäna pengar, Om de kan få EU-stöd retroaktivt för att öppna (upp) för alla.

Jag är för differentierade prisar, båda mellan Tesla och andra och beroende av när man laddar.

Maxpris på 15kr kWh när det är som stökigast, tycker jag kan vara ett okej pris att betala för den ena gången i året jag behöver ladda när det är kaos. Jag vet det finns olika förutsättningar, men hur ofta måste man ladda när det är fullt?

Det är som andra skriver här inne, det finns inte en enda kommersiell aktör som kommer bygga tusentals laddstolpar i Sverige som kommer stå tomma 350 dagar om året.

Ska man komma ut ur det här problemet, så får antingen SuC öppnas (upp), eller staten stå för utbyggnaden, det finns inte pengar i elbilsladdning (än) till att privata aktörer önskar ligga i framkant.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Aida skrev:
Tesla Bjørns take on this!
Lite typiskt Björn, ingen som helst vettig analys utan bara massa ”kännande”. Han tycker att Tesla ”får in massa pengar” om de kör på 10-15 EUR/mån för ett abonnemang utan bindningstid och kan bygga fler stolpar samtidigt som han säger att Tesla tar ca 1k EUR från bilförsäljningen till att bygga stolpar idag. Om vi antar att det han säger stämmer tar det en jäkla tid att tjäna in pengarna som Tesla idag får per bil som utnyttjar nätverket, så skall de bygga ut nätverket i samma takt per bil så skall de pengarna komma någonstans ifrån. Speciellt om man kan ha abonnemanget bara ”under sommaren” som Björn föreslår, då tar det längre tid än bilens livslängd innan man går break even med en såld Tesla. Det spelar ju ingen roll om det står tomt 90% av tiden, det är när det är fullt det blir problem och det är det man måste dimensionera efter.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Så antingen ska Tesla öppna upp eller så ska vi förstatliga laddningen? :o

15kr/kWh vore ju katastrof! Tänk dig scenariot att jag ska tala med en arbetskamrat som funderar på elbil och jag talar om att det kostar dubbelt så mycket med snabbladdning än med diesel. Direkt kommer hem säga men då köper jag en fracking hybrid istället.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
Aida skrev:
Tesla Bjørns take on this!
Lite typiskt Björn, ingen som helst vettig analys utan bara massa ”kännande”. Han tycker att Tesla ”får in massa pengar” om de kör på 10-15 EUR/mån för ett abonnemang utan bindningstid och kan bygga fler stolpar samtidigt som han säger att Tesla tar ca 1k EUR från bilförsäljningen till att bygga stolpar idag. Om vi antar att det han säger stämmer tar det en jäkla tid att tjäna in pengarna som Tesla idag får per bil som utnyttjar nätverket, så skall de bygga ut nätverket i samma takt per bil så skall de pengarna komma någonstans ifrån. Speciellt om man kan ha abonnemanget bara ”under sommaren” som Björn föreslår, då tar det längre tid än bilens livslängd innan man går break even med en såld Tesla. Det spelar ju ingen roll om det står tomt 90% av tiden, det är när det är fullt det blir problem och det är det man måste dimensionera efter.
Ja, precis det går ju inte ha en massa folk som bara abonnerar under sommaren. Då skulle ju abonnemanget behöva bli svindyrt.

Enda vettiga lösningen är nog en anslutnings avgift på samma nivå som Tesla själva betalar nu. Så hur många är redo att betala 10-20 000kr för att få möjlighet att ladda på Supercharger?
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av dhogborg »

Min personliga teori, Tesla kommer endast tillåta Plug 'n Charge, inga appar eller betalkort på stolparna.

Det går hand i handske med Teslas mål om att förbättra och förenkla, det blir förhoppningsvis störningssäkert också.

Dessutom det viktigaste, endast bilar med Plug 'n Charge kommer få tillgång till nätverket, det blir en långsam uppramp av bilar som kan ladda istället för en jätte-rush.

Plus att bilar som kan uppdateras och har långsiktigt stöd från sin tillverkare kan få tillgång efterhand, det blir en morot för konsumenter att välja tillverkare med bra eftermarknadssupport.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
Så antingen ska Tesla öppna upp eller så ska vi förstatliga laddningen? :o

15kr/kWh vore ju katastrof! Tänk dig scenariot att jag ska tala med en arbetskamrat som funderar på elbil och jag talar om att det kostar dubbelt så mycket med snabbladdning än med diesel. Direkt kommer hem säga men då köper jag en fracking hybrid istället.
Inte det jag skrev, jag skrev att ingen privat aktör kommer ligga i framkant. Om det ska hända för oss som äger bil i ”icke-Tesla”-sfären, så får det vara antingen statlig eller Tesla. Tror du verkligen en kommersiell aktör ska bygga ut stolpar som står tomma 95% (minst) av tiden? När det är sagt, så kan det jo vara att Ionity står för utbyggnaden, men stödet från staten ökar, vilket jag likställer med statlig utbyggnad.

Om din kompis inte kan se att den ena (eller även 10) laddningar á 15kr kWh per år inte påverkar TCO i stor grad, så kan han jo fortsätta att tanka sin diesel som 99 av 100 gånger är 1000% dyrare än att köra på el.

Du ska ha ett mycket udda körmönster om 15 kr kWh de 100ish timmarna om året det är peak, gör att diesel är billigare bränsle än el.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av heldiggrisen »

dhogborg skrev:
Min personliga teori, Tesla kommer endast tillåta Plug 'n Charge, inga appar eller betalkort på stolparna.

Det går hand i handske med Teslas mål om att förbättra och förenkla, det blir förhoppningsvis störningssäkert också.

Dessutom det viktigaste, endast bilar med Plug 'n Charge kommer få tillgång till nätverket, det blir en långsam uppramp av bilar som kan ladda istället för en jätte-rush.

Plus att bilar som kan uppdateras och har långsiktigt stöd från sin tillverkare kan få tillgång efterhand, det blir en morot för konsumenter att välja tillverkare med bra eftermarknadssupport.
Då får inte Tesla EU stöd, och det tror jag är den största moroten av de alla.

Tesla har krav på sig från sina aktionärer, så Elons privata mål (och ofta skriver på twitter) ska genom en styrelse innan det blir av. Jag ser 0% chans att Tesla öppnar sitt SuC om det inte ligger ett (retroaktivt) EU-stöd i potten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
Inte det jag skrev, jag skrev att ingen privat aktör kommer ligga i framkant. Om det ska hända för oss som äger bil i ”icke-Tesla”-sfären, så får det vara antingen statlig eller Tesla. Tror du verkligen en kommersiell aktör ska bygga ut stolpar som står tomma 95% (minst) av tiden? När det är sagt, så kan det jo vara att Ionity står för utbyggnaden, men stödet från staten ökar, vilket jag likställer med statlig utbyggnad.
Tesla har ju byggt sitt nätverk helt själva så jo det finns de som klarar det. Att du och andra köpt fel bil kan är ju varken Teslas eller mitt fel. Och nej jag tror ingen annan fristående aktör kommer bygga bort trängseln om de ska lyckas måste de ligga på gränsen så att det ibland blir köer.
Om din kompis inte kan se att den ena (eller även 10) laddningar á 15kr kWh per år inte påverkar TCO i stor grad, så kan han jo fortsätta att tanka sin diesel som 99 av 100 gånger är 1000% dyrare än att köra på el.

Du ska ha ett mycket udda körmönster om 15 kr kWh de 100ish timmarna om året det är peak, gör att diesel är billigare bränsle än el.
Du vet att detta är en fiktiv person. Men hen finns det kan jag garantera. Lyssna bara på entusiasterna här på forumet, de har en backup diesel eller kan tänka sig att hyra en diesel för längre resor. Hur tror du då att den ”ointresserade” personen reagerar?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
Då får inte Tesla EU stöd, och det tror jag är den största moroten av de alla.

Tesla har krav på sig från sina aktionärer, så Elons privata mål (och ofta skriver på twitter) ska genom en styrelse innan det blir av. Jag ser 0% chans att Tesla öppnar sitt SuC om det inte ligger ett (retroaktivt) EU-stöd i potten.
Så jag ska betala nätverket igen via skattesedeln?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
Inte det jag skrev, jag skrev att ingen privat aktör kommer ligga i framkant. Om det ska hända för oss som äger bil i ”icke-Tesla”-sfären, så får det vara antingen statlig eller Tesla. Tror du verkligen en kommersiell aktör ska bygga ut stolpar som står tomma 95% (minst) av tiden? När det är sagt, så kan det jo vara att Ionity står för utbyggnaden, men stödet från staten ökar, vilket jag likställer med statlig utbyggnad.
Tesla har ju byggt sitt nätverk helt själva så jo det finns de som klarar det. Att du och andra köpt fel bil kan är ju varken Teslas eller mitt fel. Och nej jag tror ingen annan fristående aktör kommer bygga bort trängseln om de ska lyckas måste de ligga på gränsen så att det ibland blir köer.
Om din kompis inte kan se att den ena (eller även 10) laddningar á 15kr kWh per år inte påverkar TCO i stor grad, så kan han jo fortsätta att tanka sin diesel som 99 av 100 gånger är 1000% dyrare än att köra på el.

Du ska ha ett mycket udda körmönster om 15 kr kWh de 100ish timmarna om året det är peak, gör att diesel är billigare bränsle än el.
Du vet att detta är en fiktiv person. Men hen finns det kan jag garantera. Lyssna bara på entusiasterna här på forumet, de har en backup diesel eller kan tänka sig att hyra en diesel för längre resor. Hur tror du då att den ”ointresserade” personen reagerar?
1. Jag har köpt helt rätt bil för mitt bruk. Faktisk så rätt att jag har råd med 15 kr kWh några usla gånger per år utan att söndra min TCO. Grunden till att Tesla klarar av det är att de har ett fantastisk holistisk sett att styra sina företag. På samma sett om oljebranschen kan driva sina mackar med förlust (tjänar absurda pengar innan i kedjan), så kan Tesla driva sina SuC med förlust.
Om du ska dela upp marknaden i två; försäljning av elbil och försäljning av laddning, så krävs det att båda drivs med vinst.
Och då blir det inte (ekonomisk) möjligt att ligga i framkant, utan att staten sponsrar stort.

2. Hur kan jag veta hur en fiktiv person reagerar? Gissningsvis ändrar inte den personen hållning för a) diesel kostar 30 kr/l, eller b)dieselbilar blir förbjudna.

Det fokuseras tyvärr alltför mycket på enstaka faktorer när det gäller att köra elbil. 15kr KWh är i sig ohållbart. Men om man tar det med i totalen, så spelar det för de allra allra flesta riktiga människor (inte de fiktiva), att snabbladdning kostar 15kr kWh 100 timmar om året när köerna är som längst.

Din fiktiva kompis som enbart laddar när det kostar 15kr kommer självklart vara förbannat att el är dyrare, men vi andra som laddar till 90% hemma, kommer aldrig längta tillbaka till dieselpumpen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Så antingen ska Tesla öppna upp eller så ska vi förstatliga laddningen? :o

15kr/kWh vore ju katastrof! Tänk dig scenariot att jag ska tala med en arbetskamrat som funderar på elbil och jag talar om att det kostar dubbelt så mycket med snabbladdning än med diesel. Direkt kommer hem säga men då köper jag en fracking hybrid istället.
Inte det jag skrev, jag skrev att ingen privat aktör kommer ligga i framkant. Om det ska hända för oss som äger bil i ”icke-Tesla”-sfären, så får det vara antingen statlig eller Tesla. Tror du verkligen en kommersiell aktör ska bygga ut stolpar som står tomma 95% (minst) av tiden? När det är sagt, så kan det jo vara att Ionity står för utbyggnaden, men stödet från staten ökar, vilket jag likställer med statlig utbyggnad.

Om din kompis inte kan se att den ena (eller även 10) laddningar á 15kr kWh per år inte påverkar TCO i stor grad, så kan han jo fortsätta att tanka sin diesel som 99 av 100 gånger är 1000% dyrare än att köra på el.

Du ska ha ett mycket udda körmönster om 15 kr kWh de 100ish timmarna om året det är peak, gör att diesel är billigare bränsle än el.

Jag tror vi börjar komma till pudelns kärna vad gäller problemet med elbilar. Det finns ingen ekonomi i laddnätverk.

Lösningen är såklart att de andra biltillverkarna går Teslas väg och bygger laddare för att folk ska köpa deras elbilar. Sen får man i bästa fall gå plus minus noll på laddningen när nätverket väl är uppbyggt.

Hur man gör? Jo, genom straffavgifter och förbud. Biltillverkarna kommer i ren desperation först att dumpa priserna men sen efter ett tag kommer de kanske på att folk blir mer villiga att köpa en elbil om den går att ladda på ett ekonomiskt sätt på långresan också. Det blir en service som de blir tvungna att erbjuda helt enkelt.
Skriv svar