Det är tydligt för mig att aktien inte är en USP för bilarna.Fredrik j skrev:Det unika med tesla är ju att man har dominans intecknat i aktiekursen.Johlei skrev:Oavsett vad de siktar på för volymer i framtiden (alla biltillverkare skulle säkert gärna tillverka och sälja hur många bilar som helst *i framtiden*) så räknar ju Tesla med att förlora marknadsandelar nu när de inte är lika ensamma spelare på BEV-fronten som de var för några år sedan.Fredrik j skrev:Va? Siktar inte tesla på 10 miljoner bilar om året? Eller är det bara aktieägarna som gör det?Johlei skrev:Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.
Jag får inte ihop att det vanligtvis är samma personer som tror på teslas totala dominans när det gäller elbilar men samtidigt hävdar att deras särklass största konkurrensfördel är laddnätverket.
Mot den bakgrunden kan de alltså sälja fler kWh på SuC *nu* om de öppnar för de andra elbilarna också.
Personligen tror jag inte på Teslas dominans i framtiden (snarare att det kommer bli många olika bilkoncerner som delar på kakan). SuC-nätverket anser jag dock vara en USP för Tesla (så länge det finns färre laddplatser för de andra märkena och är så krångligt med laddbrickor och appar mm).
Ja aktiekursen kan nog anses vara liiiite uppumpad. Har inte kollat på fundamenta så mycket. Helt klart är dock att Tesla inte *bara* bygger bilar. De gör ju tex också grid-lösningar för energilagring och frågan är vad Tesla blir värt då om 10-20 år. Kanske bilarna bara bidrar med en liten del av vinsten till bolaget? Jag har förstås ingen aning… precis som alla andra