Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
dstr skrev:
Denke skrev:
För mig var det direkt avgörande av val av bil att Tesla har sitt unika laddnätverk som bara Tesla ägare kan nyttja.
Jag kör massor av bil i jobbet och vill ha ett smidigt liv.
Om Tesla öppnar sitt laddnätverk så har ju företaget ingen fördel alls gentemot de bilar som nu börjar komma ut på marknaden.
Bara kika på Ioniq, Kia Ev6 som ligger i framkant med allt, dom kommer bli storsäljare framöver ihop med Europeiska biltillverkare som kommer vässa sig ordentligt från år till år.
Finns bara kortsiktiga vinster för Tesla med detta för deras bilförsäljning kommer att minska drastiskt om
deras enda övertag försvinner.
Sitt ner i den båten tills vi sett prissättningen...
Förstår inte varför alla tror att Tesla kommer prisa bort de nya bilarna. Då är det väl bättre att inte öppna upp alls? Tror alla kommer få samma pris.
Håller med.. Möjligen en rimlig månads avgift utan bindningstid är de jag gissar på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

dstr skrev:
Sitt ner i den båten tills vi sett prissättningen...
Kanske är jag som är ”out of touch” men det kan ju inte vara något som spelar så stor roll när vi pratar snabbladdning på långresor? Jag hade inte agerat annorlunda om de tog 10 kr/kWh kontra 2 kr/kWh.
MWall skrev:
Förstår inte varför alla tror att Tesla kommer prisa bort de nya bilarna. Då är det väl bättre att inte öppna upp alls? Tror alla kommer få samma pris.
Handlar väl om att man tror de gör detta för att få massa bidrag för att bygga nätverket? Det får man om det är öppet för alla men man verkar kunna ta vad man vill för laddningen.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av dstr »

OfarligTesla skrev:
dstr skrev:
Sitt ner i den båten tills vi sett prissättningen...
Kanske är jag som är ”out of touch” men det kan ju inte vara något som spelar så stor roll när vi pratar snabbladdning på långresor? Jag hade inte agerat annorlunda om de tog 10 kr/kWh kontra 2 kr/kWh.
Det är nog många som väljer laddnätverk utifrån pris, speciellt bland el-bilister i det lägre prissegmentet.

En tripp till Italien (500kwh enkel resa) via första alternativet blir 10.000:- t&r eller om du hankar dig fram för 2:- så blir det 2000:-
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Robertrimmevik »

Ser det som en självklarhet att SuC kommer att öppnas upp relativt snart. Elon är en alldeles för skicklig entreprenör för att inte göra det.

1. Varför skulle Tesla vara beroende av ett eget laddnätverk när inget annat märke kommer att vara det?

2. Att bygga bilar med så pass undermålig kvalitet att man måste ha ett eget laddnätverk som usp är inte en usp i längden. Snarare tvärtom.

3. Tesla är världsledande på räckvidd och kommer nog vara det ett tag framöver så deras premiumbilar kommer i framtiden att vara mer beroende av bra destinationsladdning. (Tänk 80mil och över)

4. Tesla har ett världsledande laddnätverk i förhållande till tillgänglighet, mängd, hastighet och kvalitet. Varför inte utnyttja den fördelen när behovet är stort. Istället står överdimensionerade stationer ganska tomma och speciellt på ställen där andra operatörer inte haft råd att bygga.

5. OM framtiden ser ljus ut för laddoperatörer så finns det bara en väg att gå för Tesla och det är ju rimligen att fortsätta vara bäst. Det blir man inte av att i framtiden stänga ute låt säga 85-98% av marknaden.(Annars är scenariot Samsung vs iPhone)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

dstr skrev:
Det är nog många som väljer laddnätverk utifrån pris, speciellt bland el-bilister i det lägre prissegmentet.

En tripp till Italien (500kwh enkel resa) via första alternativet blir 10.000:- t&r eller om du hankar dig fram för 2:- så blir det 2000:-
Kanske, jag vet inte. Är bara väldigt främmande för mig då jag aldrig hade kollat på sådant.
Robertrimmevik skrev:
Ser det som en självklarhet att SuC kommer att öppnas upp relativt snart. Elon är en alldeles för skicklig entreprenör för att inte göra det.

1. Varför skulle Tesla vara beroende av ett eget laddnätverk när inget annat märke kommer att vara det?

2. Att bygga bilar med så pass undermålig kvalitet att man måste ha ett eget laddnätverk som usp är inte en usp i längden. Snarare tvärtom.

3. Tesla är världsledande på räckvidd och kommer nog vara det ett tag framöver så deras premiumbilar kommer i framtiden att vara mer beroende av bra destinationsladdning. (Tänk 80mil och över)

4. Tesla har ett världsledande laddnätverk i förhållande till tillgänglighet, mängd, hastighet och kvalitet. Varför inte utnyttja den fördelen när behovet är stort. Istället står överdimensionerade stationer ganska tomma och speciellt på ställen där andra operatörer inte haft råd att bygga.

5. OM framtiden ser ljus ut för laddoperatörer så finns det bara en väg att gå för Tesla och det är ju rimligen att fortsätta vara bäst. Det blir man inte av att i framtiden stänga ute låt säga 85-98% av marknaden.(Annars är scenariot Samsung vs iPhone)
2. Ingen säger väl att det är den enda uspen, men det är ju uppenbarligen en usp idag med ett stort nätverk med enkel plug & charge och perfekt integration i bilens nav. Ser inte ut som de andra är på väg att fixa samma saker snabbt heller, vore det inte en usp hade det ju inte varit någon idé att öppna upp det heller.

4. Det måste ju vara överdimensionerat för att man inte skall behöva vänta vid storhelger osv, det är ju det som är problemet om man släpper in alla. Helt plötsligt lär det bli långa köer på vinterresorna.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mans71 »

Robertrimmevik skrev:
Ser det som en självklarhet att SuC kommer att öppnas upp relativt snart. Elon är en alldeles för skicklig entreprenör för att inte göra det.

1. Varför skulle Tesla vara beroende av ett eget laddnätverk när inget annat märke kommer att vara det?

2. Att bygga bilar med så pass undermålig kvalitet att man måste ha ett eget laddnätverk som usp är inte en usp i längden. Snarare tvärtom.

3. Tesla är världsledande på räckvidd och kommer nog vara det ett tag framöver så deras premiumbilar kommer i framtiden att vara mer beroende av bra destinationsladdning. (Tänk 80mil och över)

4. Tesla har ett världsledande laddnätverk i förhållande till tillgänglighet, mängd, hastighet och kvalitet. Varför inte utnyttja den fördelen när behovet är stort. Istället står överdimensionerade stationer ganska tomma och speciellt på ställen där andra operatörer inte haft råd att bygga.

5. OM framtiden ser ljus ut för laddoperatörer så finns det bara en väg att gå för Tesla och det är ju rimligen att fortsätta vara bäst. Det blir man inte av att i framtiden stänga ute låt säga 85-98% av marknaden.(Annars är scenariot Samsung vs iPhone)
1. Tesla är inte beroende av eget laddnätverk. Tesla kan ladda på SuC och överallt annars också.

2. Håller inte med. SuC är grejen som gjort att jag kör Tesla. Hade gärna haft en Audi eTron Gt eller annan bil annars.

3. Nja. Och nu har ju Elon just lagt ner 80+ mil bilen för att 60 är ”tillräckligt bra”.

4. Ja, Tesla har ett världsledande laddnätverk i förhållande till tillgänglighet, mängd, hastighet och kvalitet - men inte om man öppnar upp för andra.

5. Jag använder Apple-produkter själv och ser inte problemet med att vara bäst och exklusiv samtidigt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av taliz »

dstr skrev:
Denke skrev:
För mig var det direkt avgörande av val av bil att Tesla har sitt unika laddnätverk som bara Tesla ägare kan nyttja.
Jag kör massor av bil i jobbet och vill ha ett smidigt liv.
Om Tesla öppnar sitt laddnätverk så har ju företaget ingen fördel alls gentemot de bilar som nu börjar komma ut på marknaden.
Bara kika på Ioniq, Kia Ev6 som ligger i framkant med allt, dom kommer bli storsäljare framöver ihop med Europeiska biltillverkare som kommer vässa sig ordentligt från år till år.
Finns bara kortsiktiga vinster för Tesla med detta för deras bilförsäljning kommer att minska drastiskt om
deras enda övertag försvinner.
Sitt ner i den båten tills vi sett prissättningen...
Precis. Rätt säker på att det kommer bli noterbart dyrare för andra än Tesla.
Kommer säkert bli en del andra ”perks” för Tesla-ägare också.
Tex att vid peak hours så blir det extremt dyrt för icke Tesla-ägare, så det inte blir problem med köer.
Men vid låg/normal belastning så kan jag tänka mig att man lägger sig lite under IONITY, för att ge dem en känga.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Robertrimmevik skrev:
Ser det som en självklarhet att SuC kommer att öppnas upp relativt snart. Elon är en alldeles för skicklig entreprenör för att inte göra det.
Jag tror fortfarande att Elon inte är så pass dum att han släpper in alla utan att få en ordentlig fördel.

1. Varför skulle Tesla vara beroende av ett eget laddnätverk när inget annat märke kommer att vara det?
Tesla kan ladda på alla andra nätverk, hittills eftersom ingen annan biltillverkare har byggt sitt eget laddnätverk.

2. Att bygga bilar med så pass undermålig kvalitet att man måste ha ett eget laddnätverk som usp är inte en usp i längden. Snarare tvärtom.
Skulle absolut inte säga att Tesla har undermålig kvalitet, inget jag märkt på mina bilar hittills i alla fall. Men om jag köper en familjebil som vi ska kunna ha för resor och utflykter så måste den kunna laddas, det ingår i paketet. Hittills har jag därför bara tittat på Tesla som alternativ.

3. Tesla är världsledande på räckvidd och kommer nog vara det ett tag framöver så deras premiumbilar kommer i framtiden att vara mer beroende av bra destinationsladdning. (Tänk 80mil och över)
Bilarna är redan dyra, om det går kommer jag att välja ett mindre batteri till lägre pris… särskilt om det är tryggt med snabbladdningen.

4. Tesla har ett världsledande laddnätverk i förhållande till tillgänglighet, mängd, hastighet och kvalitet. Varför inte utnyttja den fördelen när behovet är stort. Istället står överdimensionerade stationer ganska tomma och speciellt på ställen där andra operatörer inte haft råd att bygga.
Varför skulle de hjälpa andra tillverkare som inte byggt egna laddnätverk? Förstår inte poängen för företaget eller för Tesla-bilisterna.

5. OM framtiden ser ljus ut för laddoperatörer så finns det bara en väg att gå för Tesla och det är ju rimligen att fortsätta vara bäst. Det blir man inte av att i framtiden stänga ute låt säga 85-98% av marknaden.(Annars är scenariot Samsung vs iPhone)
Jag väljer ju IPhone för att det är enkelt och fungerar. Någon har tänkt hela vägen och dragit en rödtråd, precis som Tesla med bilar, laddnätverk och solpaneler. De kan absolut bli bättre på det och dra ännu tydligare trådar men de är helt klart bäst, överlägset bäst på detta i bilindustrin.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av chaffis75 »

En intressant undersökning till alla tesla ägare vore att ställa följande fråga.

Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
En intressant undersökning till alla tesla ägare vore att ställa följande fråga.

Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?
Ja och nej. Jag hade köpt en Tesla Model 3 till mig. Jag gillar verkligen att köra den och jag gillar tekniken. För familjen hade jag nog försökt hitta någon SUV variant med superstora utrymmen, typ den Santa Fe som vi hade innan (fast med bättre kvalité). Men den måste ha adaptivfarthållare och filhållare så klart.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
En intressant undersökning till alla tesla ägare vore att ställa följande fråga.

Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?
Tror svaret beror helt på hur det blir i en sådan marknad, tror många är oroliga för hur det kan bli. Blir det kö? Är det fler v2 stationer där mer än 50% av platserna är upptagna när man kommer fram? Behöver man börja oroa sig för dörruppslag på SuC som man gör på vanliga laddplatser?

Men sen är det ju såklart så att det finns andra bilar där bilen i sig säkert kan ligga på ungefär samma nivå som man placerar Teslan och då skulle tillgång till SuC göra att man kan välja vilket som, då kommer ju en del välja annat än Tesla.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av holden »

chaffis75 skrev:
En intressant undersökning till alla tesla ägare vore att ställa följande fråga.

Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?
Absolut, laddar hemma till 99,9%.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mikebike »

chaffis75 skrev:
En intressant undersökning till alla tesla ägare vore att ställa följande fråga.

Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?
Jag planerar ju att byta bil senare i år och jag bokade en MY för snart ett år sedan. Jag har hela tiden sagt att när MY finns tillgänglig för provkörning skall jag ungefär samtidigt provköra alla andra bilar som kan vara aktuella.
Sedan skall jag göra en jämförelse mellan de olika bilarna ich väga nackdelar mot fördelar.
När det gäller MY är SuC en stor fördel idag, trots att priset nästa fördubblats sedan jag bokade min bil.

Jag laddar 50% av all energi på SuC idag. Inget hemma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
En intressant undersökning till alla tesla ägare vore att ställa följande fråga.

Om SuC öppnas vara öppet för alla bilar med liknande priser som för tesla skulle du då fortfarande valt en tesla?
Tror svaret beror helt på hur det blir i en sådan marknad, tror många är oroliga för hur det kan bli. Blir det kö? Är det fler v2 stationer där mer än 50% av platserna är upptagna när man kommer fram? Behöver man börja oroa sig för dörruppslag på SuC som man gör på vanliga laddplatser?

Men sen är det ju såklart så att det finns andra bilar där bilen i sig säkert kan ligga på ungefär samma nivå som man placerar Teslan och då skulle tillgång till SuC göra att man kan välja vilket som, då kommer ju en del välja annat än Tesla.
Det är fascinerande hur många som fortfarande inte förstår vilka mästare Tesla är på att navigera sånt här.
De kommer inte göra något som skadar försäljning eller varumärke.
Som sagt, det kommer troligen bli noterbart dyrare för icke Tesla-ägare på SUC. Antagligen också extremt dyrt specifikt vid peak hours, så att de som kör Tesla alltid får plats.
Men samtidigt billigare än konkurrenterna off peak.
Dvs Tesla kommer både äta kakan och ha den kvar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Det är fascinerande hur många som fortfarande inte förstår vilka mästare Tesla är på att navigera sånt här.
De kommer inte göra något som skadar försäljning eller varumärke.
Som sagt, det kommer troligen bli noterbart dyrare för icke Tesla-ägare på SUC. Antagligen också extremt dyrt specifikt vid peak hours, så att de som kör Tesla alltid får plats.
Men samtidigt billigare än konkurrenterna off peak.
Dvs Tesla kommer både äta kakan och ha den kvar.
Undrar dock hur stor skillnad priset gör för långresorna när SuC idag är det enda valet i många fall, kommer folk sitta i kö för att få ladda på en ensam 50 kW laddare för att det är billigare? Hade jag personligen aldrig gjort även om Tesla tog massvis med betalt och tror nog att många andra tänker likadant.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Det är fascinerande hur många som fortfarande inte förstår vilka mästare Tesla är på att navigera sånt här.
De kommer inte göra något som skadar försäljning eller varumärke.
Som sagt, det kommer troligen bli noterbart dyrare för icke Tesla-ägare på SUC. Antagligen också extremt dyrt specifikt vid peak hours, så att de som kör Tesla alltid får plats.
Men samtidigt billigare än konkurrenterna off peak.
Dvs Tesla kommer både äta kakan och ha den kvar.
Undrar dock hur stor skillnad priset gör för långresorna när SuC idag är det enda valet i många fall, kommer folk sitta i kö för att få ladda på en ensam 50 kW laddare för att det är billigare? Hade jag personligen aldrig gjort även om Tesla tog massvis med betalt och tror nog att många andra tänker likadant.
Så mycket ensamma 50kw är det inte längre.
Den stora mängden elbilar består ju av billigare bilar, som valts av priskänsliga köpare. Man kommer inte välja SUC om det kostar säg 15kr/kWh vid peak, utan då väljer man IONITY, eon, vattenfall eller circle k etc(som alla har flera 100+kw vid nya stationer).
Off peak väljer man dock SUC för att de finns överallt och priset då är lägre än konkurrenterna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Så mycket ensamma 50kw är det inte längre.
Den stora mängden elbilar består ju av billigare bilar, som valts av priskänsliga köpare. Man kommer inte välja SUC om det kostar säg 15kr/kWh vid peak, utan då väljer man IONITY, eon, vattenfall eller circle k etc(som alla har flera 100+kw vid nya stationer).
Off peak väljer man dock SUC för att de finns överallt och priset då är lägre än konkurrenterna.
Skall man till fjällen är det dock rätt dåligt med några snabbare laddare än 50 kW om man bortser från SuC. Jag hade lätt betalat bra mycket mer än 15 kr/kWh om alternativet var en ensam 50 kW laddare, men jag kanske inte är representativ.

Sen undrar jag om folk i allmänhet har den kollen som krävs för att förstå när det är peak och inte, speciellt som bilarna inte lär vara uppkopplade till SuC-nätverket så de ser aktuella priser i navigationen. Tror det som kommer hända i ett sådant scenario är att folk laddar en gång när det är peak och blir arga och laddar aldrig mer.

Om Tesla gör nätverket helt publikt tror jag snarare de kommer ta bra betalt (Ionity eller högre) hela tiden, inga abonnemang eller liknande om nu tillverkaren inte skjuter till kapital och köper in sig. Fördelen de får då är att de kan få bidrag på samma sätt som Ionity fått.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av taliz »

Beroende på vilken info som kommer från bilarna över CCS så kan ju Tesla i teorin ge sina kunder en smidigare upplevelse också.
Om tex VIN är inkluderat så kan Tesla använda det för att ”autentisera”. Dvs det blir ”plug and charge” för övriga märken precis som med Tesla.
Inget krångel med taggar, kort eller dåliga appar.
Man reggar ett Tesla-konto och första laddningen så identifierar den bilen och framöver är det bara att koppla in och det börjar ladda direkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Så mycket ensamma 50kw är det inte längre.
Den stora mängden elbilar består ju av billigare bilar, som valts av priskänsliga köpare. Man kommer inte välja SUC om det kostar säg 15kr/kWh vid peak, utan då väljer man IONITY, eon, vattenfall eller circle k etc(som alla har flera 100+kw vid nya stationer).
Off peak väljer man dock SUC för att de finns överallt och priset då är lägre än konkurrenterna.
Skall man till fjällen är det dock rätt dåligt med några snabbare laddare än 50 kW om man bortser från SuC. Jag hade lätt betalat bra mycket mer än 15 kr/kWh om alternativet var en ensam 50 kW laddare, men jag kanske inte är representativ.

Sen undrar jag om folk i allmänhet har den kollen som krävs för att förstå när det är peak och inte, speciellt som bilarna inte lär vara uppkopplade till SuC-nätverket så de ser aktuella priser i navigationen. Tror det som kommer hända i ett sådant scenario är att folk laddar en gång när det är peak och blir arga och laddar aldrig mer.

Om Tesla gör nätverket helt publikt tror jag snarare de kommer ta bra betalt (Ionity eller högre) hela tiden, inga abonnemang eller liknande om nu tillverkaren inte skjuter till kapital och köper in sig. Fördelen de får då är att de kan få bidrag på samma sätt som Ionity fått.
Tesla kommer säkert bygga in funktionalitet i appen som är till specifikt för ladd-kunder.
Där kommer det stå tillgänglighet, priser etc.
Man kommer nog ge en helt annan upplevelse än konkurrenternas yxiga, buggiga, dyra tjänster.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MartinGBG »

Kanske redan sagts i tråden tidigare, men Polestar blir ett av märkena som skall kunna ladda på SuC enligt en vän som jobbar på Polestar :)
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av taliz »

Tesla är ju också ensamma om att tillverka sin egen laddinfra.
Man kommer kunna leverera enorma mängder laddare till helt andra priser, vilket gör att man kan skala upp stationerna betydligt snabbare och billigare än konkurrenterna.

När man får igång 4680 och ”terafactory” så kommer man också kunna installera sina egna megapacks vid SUC. Vilket gör att man kan spara ännu mer pengar på nätsidan.

Tesla är ju redan störst när det gäller laddinfra, men de har alla möjligheter att bli helt dominerande framöver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Denke skrev:
För mig var det direkt avgörande av val av bil att Tesla har sitt unika laddnätverk som bara Tesla ägare kan nyttja.
Jag kör massor av bil i jobbet och vill ha ett smidigt liv.
Om Tesla öppnar sitt laddnätverk så har ju företaget ingen fördel alls gentemot de bilar som nu börjar komma ut på marknaden.
Bara kika på Ioniq, Kia Ev6 som ligger i framkant med allt, dom kommer bli storsäljare framöver ihop med Europeiska biltillverkare som kommer vässa sig ordentligt från år till år.
Finns bara kortsiktiga vinster för Tesla med detta för deras bilförsäljning kommer att minska drastiskt om
deras enda övertag försvinner.
För mig var också SuC avgörande att kunna gå från fossilbil till elbil. Har kikat på andra alternativ, som tex. Taycan och andra, men de har alla samma laddproblematik när man skall resa. För pendling och vardag så kan man använda nästan vilken elbil som helst (då laddar man ändå bara hemma). Men jag vill inte ha en (el)bil som begränsar mig att inte kunna göra några som helst resor.

Självklart kan man resa med endast en elmoped, eller en Zoe på endast AC-laddning, men för mig så är Tesla SuC enda alternativet för att ta vår diesel på semester. Har en viss typ av tålamod för problem och laddtider, köer, etc. När jag reser i jobbet så har jag inte tid/råd med sådan väntan/strul, och på semester vill jag ha en lugn och bekymmersfri semester där vi kan vara spontana och inte behöva planera så mycket (viss planering behöver man även med Tesla, tex. hotell/destinationsladdning).

Så jag är positiv till att SuC (även om en högre kostnad) kan bli tillgänglig för andra elbilar som kan vara av intresse. Det sagt så är jag inte helt 100:a på alla andra elbilar heller (är inte 100:a med Tesla heller för den delen, skall sägas).

Även om vi räknar bort SuC, så är jag inte säker på att jag skulle byta (även om jag gillar valfriheten att kunna göra så). Pruttkuddar skiter jag i. De har aldrig varit en faktor i att välja bil (använder aldrig, mer än som enstaka kul engångsskämt/demo för de som inte åkt i bilen innan).

Även om andra bilar som Taycan och KIA EV6 är bra bilar på många sätt, så är de inte några direkta ersättare för min M3.

Taycan har absolut prestandan och körglädjen, och dessutom mycket finare interiör och byggkvalitet, men brister i räckvidd och extremt litet bagage (även jämfört med M3 och dess trånga sedanlucka). En annan nackdel är att även om den startar på 800 papp (som inte är så farligt långt ifrån bättre M3), så när man lagt till alla grundfunktioner (ingen lyx med finläder, etc) man förväntar sig i en modern bil, så hamnar man snabbt på 1,5 mille. Dessutom väldigt högt förmånsvärde (över 11 papp i månaden).

Polestar 2, även om jättefin Volvo-kvalitet (och som jag gillar), så är den inte i min smak interiörmässigt (även om snygg på utsidan). Är allt för trångt och klaustrofobiskt i kupén (även jämfört med andra Volvo som jag haft och gillar, som V70/90). Tycker att mittkonsolen är allt för bred och hög. Tar i med högerknä obekvämt, och tycker jag sitter allt får långt ner i bilen (någon på forumet beskrev bra att det känns som man sitter i en "grop"). Prestanda är inget fel på, och fin körglädje precis som M3 och Tyacan. Dock (precis som Taycan) allt för kort räckvidd för att kunna göra helt bekväma resor. Plus för halvkombiluckan där bak (bättre för last/bagage än både M3 och Taycan) och lika bra modern och lättanvänd infotainment som Tesla.

Gällande KIA EV6 eller Hyundai Iq5, så även om jag tycker de verkar grymt lyckade laddtekniskt med den nya E-GMP-plattformen (grymt imponerad av de framsteg Hyundai tagit, även gått förbi Tesla), så har jag inte provkört dessa. Brukar skita i exteriör (man sitter ju ändå mest inne i bilen), men personligen så ser Hyundai Iq5 allt för illa ut för att vara acceptabel. Tycker (och det är högst personligt, inget illa menat mot andra som tycker annorlunda) att den ser ut som plastig transformerleksaksbil. EV6 ser däremot helt OK ut (varken direkt snygg, men inte heller direkt ful). Har inte testkört någon an de, men som jag hört så verkar de inte alls lika roliga eller körglada som Tesla M3, Taycan eller Polestar 2. För mig är körglädjen en stor viktig aspekt för mig med elbil (och inte främst miljön, även om jag gillar den aspekten också).

Så i dagsläget, även om SuC var fritt för alla, så har jag inget bra alternativ till M3 LR/P i dagsläget. Men vad jag gillar är att det kan i framtiden (om 2-4 år när jag byter bil nästa gång) ge mig mer frihet att välja andra bilar än Tesla. Så på det sättet är jag extremt positiv till om Tesla öppnar upp SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av dd88 »

Ska man dominera marknaden så kan man inte ta överpris.

Sen ska man även komma ihåg att vi är väldigt tidigt i omställningen och att marknaden är väldigt omogen samtidigt som att det är svårt att få lönsamhet i laddinfra.

Kommer hända mycket de kommande åren.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Wilson »

Att öppna upp för andra tillverkare att nyttja SuC kan ju betyda vad som helst. Alla laddare eller bara ett fåtal uttag/stationer? Samma eller differentierad prissättning?

Men jag har också funderat på om det öppnar för alla bilar med CCS eller kanske bara de som har en lösning för Plug and Charge el motsvarande. Har väldigt svårt att se att Tesla skulle tillåta en lösning som är inte är lika friktionsfri som dagens. Att mecka med adaptrar, kort-/rfidläsare eller appar blir bara kletigt och i mina ögon ett klart steg bakåt. Även om Teslorna även fortsättningsvis kommer kunna ladda lika smidigt som vanligt tror jag inte att Tesla vill befatta sig med sådant trams. SuC skall förknippas med en sömlös, smidig användarupplevelse, även för förare av andra märken.

Idag är det väl bara Mustang Mach-e (och Taycan?) som använder Plug and Charge skarpt, men vet att några andra är förberedda för det. Kanske kan ett sådant här initiativ få andra tillverkare att få tummen ur och jobba för en smidigare lösning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

MartinGBG skrev:
Kanske redan sagts i tråden tidigare, men Polestar blir ett av märkena som skall kunna ladda på SuC enligt en vän som jobbar på Polestar :)
Tycker det låter vettigt att de gör det per bilmärke och exklusiva avtal (från Teslas/ägarsynpunkt).

Polestar/Volvo vore ju en given kandidat. De är varken med i några andra laddnät som Ionity eller SuC, och inte heller byggt upp ett eget (förutom i Italien) En helt perfekt match på det sättet. Att de dessutom satt laddintaget på samma plats som Tesla känns ju nästan som en tanke från start. Ser isf. fantastiskt mycket fram emot kommande bilar från Polestar som tex. den väldigt vackra Precept. Hoppas på att det kan bli verklighet!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar