Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Mickep »

Någon är lyckans ost då det uppenbarligen är någon praktikant som somnat vid tangentbordet då den den fört in uppgifterna. (har sett andra liknande där skatten är obefintlig samtdigt som den är skyhög för andra motsvarande.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av dd88 »

Tror något är fel, samma sak på frugans bil:
1E674C1E-F4F5-4F3D-93F9-07C3D4DE33CE.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
[JM] skrev:
MWall skrev:
[JM] skrev:
Köpa en gammal dieselstånka och lida varje dag eller köra en pigg tesla och kanske drabbas av kö nån enstaka gång vid SuC....
Mmm jättesvårt val...

Visst. Så kan man tycka också. Är dock inte bara det för min del. Kalkylen ser väldigt annorlunda ut nu när jag inte kör så extremt mycket och när garantin är slut, krävs dyr helförsäkring osv. En ny går inte ens att få förrän om ca ett år. Om jag ens hade velat haft en.
Tror du behöver räkna lite på TCO.
Om motiveringen att det blir billigare med en ny fossilbil än att bibehålla den elbil du redan har så har du vänt siffrorna fel nånstans.

Jag köper såklart ingen NY bil. Jag har räknat på typ den här (och liknande): http://www.7hbil.se/cars/bmw-540-i-xdri ... w-massage/

Ca 2500 mil per år. Räknat på 3 år så skiljer det några hundralappar mot att behålla Model S.

Finns klara för- och nackdelar med båda alternativen. Och nej, miljöaspekten finns faktiskt inte eftersom klimatet totalt struntar i vem som kör den där BMW:n och vem som kör den Tesla jag har nu. Möjligt att man kan räkna in nån långsökt "ringar på vattnet"-teori men ärligt talat vet jag inte hur. Men nån här kan säkert förklara? ;) Vore annat om jag beställde en NY fossilbil eller avstod från att beställa en NY batteribil. Inget av de alternativen är aktuella för mig.
Det är tydligen fler som inte förstått skillnaden mellan miljö och klimat?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av [JM] »

Nåt fel hos transportstyrelsen.
Screenshot_20210914-105209_Chrome.jpg
Men enl BMW så har den 178g/km i WLTP CO2 vilket borde medföra en årsskatt på ca 1800kr efter de tre första åren.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Mickep »

Var och hur tillkallar man OT- polisen? Jag tror de har ett fall här.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
MWall skrev:
[JM] skrev:
MWall skrev:
[JM] skrev:
Köpa en gammal dieselstånka och lida varje dag eller köra en pigg tesla och kanske drabbas av kö nån enstaka gång vid SuC....
Mmm jättesvårt val...

Visst. Så kan man tycka också. Är dock inte bara det för min del. Kalkylen ser väldigt annorlunda ut nu när jag inte kör så extremt mycket och när garantin är slut, krävs dyr helförsäkring osv. En ny går inte ens att få förrän om ca ett år. Om jag ens hade velat haft en.
Tror du behöver räkna lite på TCO.
Om motiveringen att det blir billigare med en ny fossilbil än att bibehålla den elbil du redan har så har du vänt siffrorna fel nånstans.

Jag köper såklart ingen NY bil. Jag har räknat på typ den här (och liknande): http://www.7hbil.se/cars/bmw-540-i-xdri ... w-massage/

Ca 2500 mil per år. Räknat på 3 år så skiljer det några hundralappar mot att behålla Model S.

Finns klara för- och nackdelar med båda alternativen. Och nej, miljöaspekten finns faktiskt inte eftersom klimatet totalt struntar i vem som kör den där BMW:n och vem som kör den Tesla jag har nu. Möjligt att man kan räkna in nån långsökt "ringar på vattnet"-teori men ärligt talat vet jag inte hur. Men nån här kan säkert förklara? ;) Vore annat om jag beställde en NY fossilbil eller avstod från att beställa en NY batteribil. Inget av de alternativen är aktuella för mig.
Det är tydligen fler som inte förstått skillnaden mellan miljö och klimat?

Förklara för mig.

Jag kör nästan aldrig i städer. Miljön där borde alltså tjäna på att jag köper BMW:n. ;) Tänk om nån nisse på Kungsholmen köper den om jag inte gör det? :mrgreen:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mikebike »

Eftersom du uppenbarligen inte förstår skillnaden mellan miljö och klimat kör vi en snabbis här. ;)

Klimatpåverkan är global och långsam, det går knappast att mäta skillnaden i klimatpåverkan mellan om du eller jag kör fossilbil eller cyklar till jobbet.

Miljöpåverkan är lokal och omedelbar, samt lätt att mäta. Mina 4 tidigare bilar har haft bränsledrivna kupévärmare, så kalla dagar har bilen börjat släppa ut avgaser innan jag ens klivit ut genom dörren. Stanken från dieselvärmaren var den direkta orsaken till att jag sålde min XC60 D5. Även mina bensinbilar har naturligtvis släppt ut avgaser, både från värmare och från motor. Inte alls samma stank, men alla avgasbilar släpper ut (mer) avgaser vid kallstart.
Dessutom luktar det illa när man tankar bilen.Sedan har vi ljud och vibrationer som också påverkar närmiljön.
Jag tror mina grannar uppskattar att jag kör elbil. De behöver åtminstone inte ringa brandkåren när jag förvärmer bilen. :lol:

Eftersom du tydligen är egoist har jag främst listat saker som påverkar din egen närmiljö. :mrgreen:

Jag som cyklar till jobbet varje dag, och idag dessutom från SC Bredden till Östermalm, kan ju säga att utsläpp från avgasbilar är klart otrevliga och påverkar min närmiljö.

PS. Nisse på Kungsholmen kör nog inte så mycket, han åker hellre tunnelbana eller elsparkcykel. 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Eftersom du uppenbarligen inte förstår skillnaden mellan miljö och klimat kör vi en snabbis här. ;)


PS. Nisse på Kungsholmen kör nog inte så mycket, han åker hellre tunnelbana eller elsparkcykel. 8-)
Suck... Alltså, förklara för mig på vilket sätt det påverkar miljön om jag eller någon annan kör den där BMW:n. Eller tror du att den skrotas om jag inte köper den? Egoist eller inte. Är väl nästan tvärtom då jag har förmågan att se mig själv och mina val i ett större sammanhang.

Jag hävdar ju att det nästan är bra om jag kör den här ute på landet istället för nån som skulle köra mycket på Kungsholmen och skicka Nisse till en för tidig grav.

När man startar en fossilbil sitter man oftast inuti bilen med stängda dörrar. Har aldrig upplevt lukt som ett problem. När man kör elbil får man i sig precis lika mycket avgaser som när man kör fossilbil. Tyvärr.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av icreate »

Mickep skrev:
Var och hur tillkallar man OT- polisen? Jag tror de har ett fall här.
Det här forumet är ju fascinerande! Kan vi inte bara baka ihop alla trådar i Den stora OT-tråden? :D
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av renes »

Esterox skrev:
Inte skapa missnöje ? Precis som när det sänkte priset flera 100k bara över en natt ? Eller som att inte leverera model S enligt plan ? Eller låta kön på M3 inte spela någon roll ?
Det tycker jag är bra för jämställdheten. Könet på en M3 ska inte spela någon roll. Personligen kallar jag min för "han".
Esterox skrev:
Skulle inte direkt lita på att Tesla tänker på befintliga ägare.
Sa du inte för inte så länge sen att du aldrig ägt en Tesla, bara lånat en en kortare period? Får i alla fall tacka för att du bryr dig så intensivt om våra känslor. Känns gott på nåt vis.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Gustafsson »

Kan någon skicka ett PM när tråden återgått till ämnet?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Nect »

Gustafsson skrev:
Kan någon skicka ett PM när tråden återgått till ämnet?
Det tar väl lika lång tid som för Tesla att öppna SuC :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av jpetters »

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

jpetters skrev:

Kan du förklara? Fattar inte. Pristak på 44 cent? Men det andra?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Mickep »

Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
Kan ju helt klart bli något som sätter stopp för planerna att öppna upp SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Mickep skrev:
Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
Kan ju helt klart bli något som sätter stopp för planerna att öppna upp SuC.

Låtom oss hoppas och låtom oss bedja.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Mickep »

Ionity bara: Nein!
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av ChristerSjo »

Mickep skrev:
Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
De tar investeringarna (CAPEX) och overheaden (OPEX) men inte driftskostnaderna.

Om elpriset rusar i höjden eller abonnemangen sticker iväg står operatörerna med byxorna nere och får sälja till förlust.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Hade ju varit bättre med en fast Max marginal emot spotpriset istället.

Eller kanske ännu hellre att man måste sälja till samma pris till alla kunder vid samma tidpunkt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
martinot skrev:
Mickep skrev:
Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
Kan ju helt klart bli något som sätter stopp för planerna att öppna upp SuC.

Låtom oss hoppas och låtom oss bedja.
Fattar jag de rätt att de är Tyskland detta gäller.. I sådan fall kanske de undviker öppnar i just Tyskland.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Remuz »

ChristerSjo skrev:
Mickep skrev:
Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
De tar investeringarna (CAPEX) och overheaden (OPEX) men inte driftskostnaderna.

Om elpriset rusar i höjden eller abonnemangen sticker iväg står operatörerna med byxorna nere och får sälja till förlust.
Kanske tappar topic helt nu igen men OPEX är ju operativa kostnader, dvs driften.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av ChristerSjo »

Remuz skrev:
ChristerSjo skrev:
Mickep skrev:
Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
De tar investeringarna (CAPEX) och overheaden (OPEX) men inte driftskostnaderna.

Om elpriset rusar i höjden eller abonnemangen sticker iväg står operatörerna med byxorna nere och får sälja till förlust.
Kanske tappar topic helt nu igen men OPEX är ju operativa kostnader, dvs driften.
Inte i min värld. Man bryter upp det i COGS (Cost of Goods Sold/Kostnad Såld vara), OPEX (Overhead kostnad) och CAPEX (Investeringar som blir kostnader i form av avskrivningar men har en direkt kassaflödes effekt. Avskrivningar hamna som kostnader inom OPEX).

Om nu OPEX är det du säger är ju operatörerna dumma i huvudet som inte accepterar det då de får 44 cent rakt ner i ficka som ren vinst (de har ju inga finansieringskostnader då investeringarna är betalda). Detta då riskfritt för alla kostnader kommer att tas av någon annan.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Klintan »

Piloten ska utökas till flera marknader före slutet på Q1 2022. Kommer med en adapter för andra bilar på SuC under Q4, åtminstone för USA-marknaden som ju inte använder CCS.
https://driveteslacanada.ca/supercharge ... sion-more/
Screenshot_20220124-220959~2.png
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Klintan skrev:
Piloten ska utökas till flera marknader före slutet på Q1 2022. Kommer med en adapter för andra bilar på SuC under Q4, åtminstone för USA-marknaden som ju inte använder CCS.
https://driveteslacanada.ca/supercharge ... sion-more/
Screenshot_20220124-220959~2.png
Hur får du det till att det kommer en adapter för andra bilar? Det som sägs är att Tesla lanserar en CCS-adapter även i NA, på samma sätt som vi har en CCS-adapter här.
Skriv svar