Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Smutt »

Minns när M3 kom då trodde man dom skulle va i vägen på SUC men det vart ju inget problem snarare vart allt bättre, är samma nu kommer inte bli nåt problem är ju faktist gamla S med fri laddning som hänger mest på SUC
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Erxon »

martinot skrev:
icreate skrev:
Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
För oss kan detta slå tvärt om. Skulle det bli köer och kaos på SuC så kommer jag byta vår Tesla mot en fossilbil. Älskar känslan att köra elbil, men är inte värt köer och stress.

Förhoppningsvis blir det inte så, men risken finns (och då kommer jag vara snabb att ditcha vår elbil).
Måste bara få ställa frågan, hur ofta laddar du på SuC?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Zalman3 »

Erxon skrev:
martinot skrev:
icreate skrev:
Tesla vision och syfte är ju att skynda på omställningen till fossilfria fordon, så om det gynnar de som köpt en Tesla specifikt är kanske av underordnad betydelse.
För oss kan detta slå tvärt om. Skulle det bli köer och kaos på SuC så kommer jag byta vår Tesla mot en fossilbil. Älskar känslan att köra elbil, men är inte värt köer och stress.

Förhoppningsvis blir det inte så, men risken finns (och då kommer jag vara snabb att ditcha vår elbil).
Måste bara få ställa frågan, hur ofta laddar du på SuC?
Som resande i Norrland och kan inte ladda hemma.
Så laddar jag +95% på SuC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:

Måste bara få ställa frågan, hur ofta laddar du på SuC?
Det varierar. Svaret är när jag kör längre med Teslan än att laddningen hemifrån inte räcker. Annars mer specifikt senast nu i torsdags.

Hur och när snabbladdar du själv (om du någonsin gör det)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Erxon »

martinot skrev:
Erxon skrev:

Måste bara få ställa frågan, hur ofta laddar du på SuC?
Det varierar. Svaret är när jag kör längre med Teslan än att laddningen hemifrån inte räcker. Annars mer specifikt senast nu i torsdags.

Hur och när snabbladdar du själv (om du någonsin gör det)?
OK, bara nyfiken eftersom att kö på SuC skulle göra att bilen säljs pronto. Fått känslan att du var där ofta.
Själv har jag aldrig vart på SuC, men någon gång varannan månad i snitt på en 50 kWh Chademo är jag… Nästa bil ska ha CCS och 3-fas är grundkravet och funderar nu på vad jag ska ha när nuvarande Leafen lämnas i december.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Curik »

Det räcker ju med att du ska någonstans längre bort och har en tid att passa. Är det köer ryker all form av planering och du introducerar stress. Stress != frihet.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Maw »

När jag behövt snabbladda på Ionity m fl i sommar tycker jag inte att det varit något kaos på laddstationerna. Jag förstår inte riktigt var alla dessa elbilar som ska skapa kaos på SuC när det öppnar laddar nu? :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mati »

frippe skrev:
Om det stämmer vad som skrivits innan i tråden ska ioniq vara begränsad till 50kw vid SuC. Trist då.
Jag har inte hört att så skulle vara fallet. Det stämmer att e-GMP använder motorn för att transformera 400V till 800V, och det görs tydligen på ett mycket effektivt sätt. Men att detta skulle vara begränsat till 50kW har jag inte hört tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
När jag behövt snabbladda på Ionity m fl i sommar tycker jag inte att det varit något kaos på laddstationerna. Jag förstår inte riktigt var alla dessa elbilar som ska skapa kaos på SuC när det öppnar laddar nu? :D

Fast det har det ju bevisligen varit med nästan 10 bilar i kö ibland osv.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
När jag behövt snabbladda på Ionity m fl i sommar tycker jag inte att det varit något kaos på laddstationerna. Jag förstår inte riktigt var alla dessa elbilar som ska skapa kaos på SuC när det öppnar laddar nu? :D
Det är ju fler icke Teslor än Teslor och det säljs fler icke Teslor än Teslor. Och som vi ser i SECC 2021 så behöver nyare icke Teslor spendera bra mycket längre tid vid laddstationen än Teslorna gör på samma sträcka, de nyare icke Teslorna ligger ju på typ samma nivå som en 7 år gammal Model S. Skulle vi lägga in äldre icke Teslor också så behöver de spendera ytterligare tid på laddstationerna.

Det blir ju helt enkelt ett vanligt kösystem som man kan räkna på, om man inför längre tid vid laddning plus fler bilar i systemet innebär det att det inte bara behövs fler laddare per bil i systemet utan fler bilar gör ju att det krävs fler laddare av den anledningen också. Redan idag med bara Teslor kan det ju bli trångt på laddarna ibland så tillför man fler bilar än vad som redan idag finns i systemet som dessutom behöver stanna längre, ja då blir det kaos.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av fth »

Alltså, seriöst, hur resonerar ni alla olyckskorpar och domedagsprofeter? :roll:

Tesla har ju under många år varit den enda elbilen som det har gått att problemfritt köra långt, vilket har varit en stor faktor i att göra elbilar mer accepterade.

Supercharger-nätverket är ju förstås den avgörande skillnaden mot alla andra märken här, och Tesla har i mina ögon hanterat drift, underhåll, utbyggnad, CCS-konvertering, etc i det närmaste felfritt, iaf under dom snart fem år jag har kört Tesla, och i väldigt hög grad utnyttjat nätverket.

Tror ni på fullt allvar att Elon Musk och Tesla skulle låta denna avgörande faktor för omställningen till eldrift förfalla i ”kaos”?

Chansen till det är enligt mig exakt 0%.

Orsakerna till att öppna vet vi ju inte i detalj, det kan vara risken för reglering som vissa politiker har skramlat med, det kan vara rent ekonomiska skäl, en ambition att faktiskt göra långresor med andra märken mer smärtfritt, eller en kombination av dessa eller andra skäl, men jag är helt säker på att det kommer att ske under ordnade former.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
När jag behövt snabbladda på Ionity m fl i sommar tycker jag inte att det varit något kaos på laddstationerna. Jag förstår inte riktigt var alla dessa elbilar som ska skapa kaos på SuC när det öppnar laddar nu? :D
Det är ju fler icke Teslor än Teslor och det säljs fler icke Teslor än Teslor. Och som vi ser i SECC 2021 så behöver nyare icke Teslor spendera bra mycket längre tid vid laddstationen än Teslorna gör på samma sträcka, de nyare icke Teslorna ligger ju på typ samma nivå som en 7 år gammal Model S. Skulle vi lägga in äldre icke Teslor också så behöver de spendera ytterligare tid på laddstationerna.

Det blir ju helt enkelt ett vanligt kösystem som man kan räkna på, om man inför längre tid vid laddning plus fler bilar i systemet innebär det att det inte bara behövs fler laddare per bil i systemet utan fler bilar gör ju att det krävs fler laddare av den anledningen också. Redan idag med bara Teslor kan det ju bli trångt på laddarna ibland så tillför man fler bilar än vad som redan idag finns i systemet som dessutom behöver stanna längre, ja då blir det kaos.
Men alla de 10 kommer inte ladda på SuC?
OKQ8, CK, Ionity, Mer etc. Kommer finnas kvar, och om SuC blir dyrare för icke-Tesla än tex Ionity pga minuttaxa, så laddar man på Ionity etc primärt och SuC som backup.
Tesla kommer också bygga ut, något som går snabbt.
Det blev inte det ”utlovade” kaoset när M3 kom, det kommer inte bli kaos nu.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Alltså, seriöst, hur resonerar ni alla olyckskorpar och domedagsprofeter? :roll:

Tesla har ju under många år varit den enda elbilen som det har gått att problemfritt köra långt, vilket har varit en stor faktor i att göra elbilar mer accepterade.

Supercharger-nätverket är ju förstås den avgörande skillnaden mot alla andra märken här, och Tesla har i mina ögon hanterat drift, underhåll, utbyggnad, CCS-konvertering, etc i det närmaste felfritt, iaf under dom snart fem år jag har kört Tesla, och i väldigt hög grad utnyttjat nätverket.

Tror ni på fullt allvar att Elon Musk och Tesla skulle låta denna avgörande faktor för omställningen till eldrift förfalla i ”kaos”?

Chansen till det är enligt mig exakt 0%.

Orsakerna till att öppna vet vi ju inte i detalj, det kan vara risken för reglering som vissa politiker har skramlat med, det kan vara rent ekonomiska skäl, en ambition att faktiskt göra långresor med andra märken mer smärtfritt, eller en kombination av dessa eller andra skäl, men jag är helt säker på att det kommer att ske under ordnade former.

/fth
Frågan är ju om det kan bli kaos om det inte görs rätt, där är svaret helt klart ja. Sen är det ju en helt annan fråga om det kommer bli så. Tesla har ju hittills gjort ett rätt bra jobb med laddnätverket så man kan ju hoppas att de fortsätter med det. Med Tesla vet man ju dock aldrig.
heldiggrisen skrev:
Men alla de 10 kommer inte ladda på SuC?
OKQ8, CK, Ionity, Mer etc. Kommer finnas kvar, och om SuC blir dyrare för icke-Tesla än tex Ionity pga minuttaxa, så laddar man på Ionity etc primärt och SuC som backup.
Tesla kommer också bygga ut, något som går snabbt.
Det blev inte det ”utlovade” kaoset när M3 kom, det kommer inte bli kaos nu.
Frågan var ju huruvida det skulle kunna bli kaos, det kan garanterat bli kaos, sen hoppas jag som sagt att Tesla löser det så att det inte blir det genom prissättning osv. Det blev ju dock sämre initialt när Model 3 kom, helt plötsligt delade man stolpe på v2 mycket oftare och det blev kö ibland. Det tar ju tid att bygga stolpar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av fth »

heldiggrisen skrev:
Men alla de 10 kommer inte ladda på SuC?
OKQ8, CK, Ionity, Mer etc. Kommer finnas kvar, och om SuC blir dyrare för icke-Tesla än tex Ionity pga minuttaxa, så laddar man på Ionity etc primärt och SuC som backup.
Tesla kommer också bygga ut, något som går snabbt.
Det blev inte det ”utlovade” kaoset när M3 kom, det kommer inte bli kaos nu.
Exakt, M3-utrullningen hanterades ju helt smärtfritt, det här kommer inte ens att märkas.

Av kända orsaker så hade jag inte kört långt i Europa på ett par år när vi gav oss iväg söderut i år, så jag var lite spänd/nyfiken på att se om det skulle bli trångt på SuC eftersom antalet Teslor mångdubblats sedan sist.

Resultat: 0 kö, 2 tillfällen med delad stolpe (Danmark) på knappt 600 mil.

Det här kommer att gå bra om/när det sker.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av fth »

Fortsatt konvertering av v2 till v3 är nog en viktig del för att detta skall gå bra, det är ju fortfarande bara en minoritet av Tesla-ägarna (vi nördar) som öht har fattat konceptet med delad effekt på v2.

Delad effekt kommer ju garanterat leda till förvirring och irritation om/när nätverket öppnad för andra märken, det gör det till viss mån redan idag, den största fördelen med v3 för/enligt mig är just den förutsägbara effekten.

Jag blev faktiskt lite förvånad över det förhållandevis låga antalet v3-stationer det fortfarande finns, här måste Tesla nog öka takten lite.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Fortsatt konvertering av v2 till v3 är nog en viktig del för att detta skall gå bra, det är ju fortfarande bara en minoritet av Tesla-ägarna (vi nördar) som öht har fattat konceptet med delad effekt på v2.

Delad effekt kommer ju garanterat leda till förvirring och irritation om/när nätverket öppnad för andra märken, det gör det till viss mån redan idag, den största fördelen med v3 för/enligt mig är just den förutsägbara effekten.

Jag blev faktiskt lite förvånad över det förhållandevis låga antalet v3-stationer det fortfarande finns, här måste Tesla nog öka takten lite.

/fth
Ja, i min värld betyder delad v2 stolpe att stationen är överbelastad, jag tappar helt enkelt tid på min resa, på samma sätt som om det hade varit kö (även om långsammare laddning är bättre än kö). När Model 3 kom så märkte jag att v2 var mer än halvfulla oftare än innan så i min värld hade inte Tesla helt tagit höjd för den lanseringen, det är ju bättre idag än innan men det tog ett tag för Tesla att bygga ut.

Som du säger finns det fortfarande väldigt många v2 så det kan nog garanterat bli så att man får dela stolpe oftare igen om de öppnar upp.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av mati »

fth skrev:
Tror ni på fullt allvar att Elon Musk och Tesla skulle låta denna avgörande faktor för omställningen till eldrift förfalla i ”kaos”?

Chansen till det är enligt mig exakt 0%.
Jag håller med. Tesla och Elon är ju inte självmordsbenägen eller nåt. För det första är de naturligtvis medvetna om att SuC är deras största USP. De kommer nog se till att detta inte slutar i kaos.
Jag är ingen större fan av Tesla som företag eller Elon i vanliga fall, men just SuC har de alltid hanterat fantastiskt bra. Smidigt och snabbt. Ingen av alla förutspådda katastrofer har inträffat hittills. Det blev inget kaos när Model 3 lanserades, det blev CCS på alla bilar, till och med på Model S och X, trots att det ansågs vara helt omöjligt att lösa, befintliga stationer byggs ut löpande, samtidigt byggs nya hela tiden. Det finns inte på tapeten att Tesla helt okontrollerat släpper fram alla andra elbilar, med ladduttag på fel ställe, med långsam laddning, med risk för långa köer, osv osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Niklas Z »

Håller med om detta med delad effekt. Vi som är lite nördiga håller reda på vilka stolpar som bildar par, men det lär inte icke-Tesla ägare att göra om de får tillträde till SuC. Helt lyckat är det inte idag heller, men det fungerar skapligt och det är bättre än att ha halva antalet stolpar, men garanterad effekt på dem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:

OK, bara nyfiken eftersom att kö på SuC skulle göra att bilen säljs pronto. Fått känslan att du var där ofta.
Själv har jag aldrig vart på SuC, men någon gång varannan månad i snitt på en 50 kWh Chademo är jag… Nästa bil ska ha CCS och 3-fas är grundkravet och funderar nu på vad jag ska ha när nuvarande Leafen lämnas i december.
Inga problem! :)

95-99% av tiden laddar jag hemma, men det är när man väl är ute och reser som man både behöver tillgång på effektiv snabbladdning, och då man inte vill att det skall strula med köer, trasiga laddare eller andra typer av problem.

Sedan menar jag inte minsta strul, eller enstaka glitch. Det kan även Tesla SuC, och även bensinmackar/pumpar råka ut för idag.

Jag kommer naturligtvis följa situationen under de närmaste två åren och se om SuC blir sämre eller bättre tillgänglighet i stort. Har precis plockat ut en ny förmånsbil, och kommer inte byta förens tidigast om 2-3 år. Så finns gott om tid att rationellt utvärdera situationen för mig.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

Att undvika delade stolpar är ju lätt fixat genom att appen säger till när man försöker välja en delad stolpe. Fördelen med att starta i en app är ju att det går att ha en viss kommunikation med användaren innan start.

Det är klart att det kan vara så att några uttag är blockerade av tex en E-tron som står på tvären. Hur löser man det? Ska de ha parkeringsvakter? Går det att vara utnyttja Teslaägare som parkeringsvakter, alltså ser du en bil som står snett anmäl i appen och gå igenom ett antal foto steg där tex laddporten syns. Den som står snett får då ett meddelande i appen att om hen inte flyttar sig kommer det debiteras 800kr i straffavgift. Kanske öppnar upp för öppet krig så… kanske inte bra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Jerker »

Jag tror inte heller att Musk kommer att försätta sina trogna bilköpare i ett laddkaos. Han har från början deklarerat att han vill elektrifiera världen, med eller utan andra biltillverkares medverkan. Han har länge erbjudit andra tillverkare att få ladda i SuC-nätverket, men då mot att de är med och finansierar det. Ingen har hakat på. Han släppte alla Teslas patent fria, men väldigt få har använt sig av dem.

Nu ser vi att det som kommer att vara ett stort hinder för folk att vilja köra elbil, annan än Tesla, är att det saknas ett tillräckligt bra laddnätverk. Kanske suckar han inombords och tänker "Allt ska man behöva göra själv!" och har nu börjat utforma en strategi för att förse även andra biltillverkares bilar med ett anständigt laddnätverk.

Så, om det är med samma filantropiska inställning som de nu öppnar SuC för andra elbilar så kommer de inte att skapa ett laddkaos. De kommer antagligen att reglera det med prissättning och en kraftig utbyggnad. De kommer väl antagligen också att anpassa laddstolparna (längre kablage) så att alla bilar kan ladda utan att blockera platser för andra osv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
Det räcker ju med att du ska någonstans längre bort och har en tid att passa. Är det köer ryker all form av planering och du introducerar stress. Stress != frihet.
Exakt. Normalt laddar jag hemma i lugn och ro över natten, men skall man någon gång resa längre så blir det ju stressigt om stoppen inte fungerar som tänkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
Håller med om detta med delad effekt. Vi som är lite nördiga håller reda på vilka stolpar som bildar par, men det lär inte icke-Tesla ägare att göra om de får tillträde till SuC. Helt lyckat är det inte idag heller, men det fungerar skapligt och det är bättre än att ha halva antalet stolpar, men garanterad effekt på dem.
Japp. Har själv fått gått runt och pratat även med Tesla-ägare idag när jag laddat på V2, och förklarat att de riskerar att få långsammare laddning när de ställer sig på en delad laddare, och när det finns andra platser lediga. Väldigt många som faktiskt inte känner till detta, men ofta blir glada och tacksamma när man upplyser om hur det fungerar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av Mickep »

Jag tror det kommer förlängningssladd (som en typ adapter). Vissa bilar kan inte parkera på vettigt sätt oavsett vilken laddnätverk som används.(se Björn nyland).
Skriv svar