Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Moderator: Redaktion
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Kan det inte vara så att Tesla gör bedömningen att den konkurrensfördel de har idag kommer att försvinna inom några år när det kommer finnas flera stora och öppna laddnätverk? Om de gör den bedömningen följer det möjligen att det är affärsmässigt bättre att redan idag få in fler bilar/kunder på SuC och på så sätt idag skaffa sig en fördel för att bättre positionera sig som en stor laddoperatör även i framtiden?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det beror på. Det har allt med tajming att göra. Idag är det en stor konkurrensfördel för Tesla att ha nätverken för att driva sin bilförsäljning, men om en 10 år när laddnätverken inte längre har den konkurrensfördelen, så är det smart att öppna upp de och släppa in alla på marknaden.Johlei skrev:Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.LarsL skrev:Ja, om det ska öppnas upp så måste de ske kontrollerat. Risken är ju att detta blir en katastrof med klagomål och gnäll från elbilister som inte kan ladda eller där laddningen inte går så fort som de tänk sig.
De som tror att det är bra för Tesla att öppna upp sina laddare hur tänker ni? Tror ni att de kommer kunna ta så bra betalt att de tjänar in laddarna? Eller tror ni att det är skattebetalarna som ska ersätta Tesla? Jag har svårt att se hur de ska kunna kompensera bortfallet av bilförsäljningen med försäljning av laddning. Men det är möjligt att det här är ett fall av en liten bit av en stor kaka är bättre än en stor bit av en lite kaka.
Så om man har tex 5-10% av marknaden för fordon på sikt men ett sjuhelsikes laddnätverk så borde det väl vara mer lönsamt att släppa in de andra 90-95% av bilarna på laddnätverket också?
(Nu talar jag ur Teslas perspektiv som företag, och inte som konsument på marknaden - där är jag positiv till att de öppnar upp tidigare.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det ger jag inte så direkt mycket för. Sällan någon är märkestrogen sin bensinmack. Säljer någon bränsle 2 kr billigare litern så kommer vem som helst skifta extremt snabbt.lloydfabege skrev:Kan det inte vara så att Tesla gör bedömningen att den konkurrensfördel de har idag kommer att försvinna inom några år när det kommer finnas flera stora och öppna laddnätverk? Om de gör den bedömningen följer det möjligen att det är affärsmässigt bättre att redan idag få in fler bilar/kunder på SuC och på så sätt idag skaffa sig en fördel för att bättre positionera sig som en stor laddoperatör även i framtiden?
Kom även ihåg att marknaden för att sälja bensin/diesel/korv har ett extremt litet marknadsvärde jämfört med att tillverka bilar eller ta upp olja/gas ur marken.
Skall man ha någon analogi med olje/gasbolagen så borde Elon isf. snarare omvandla, eller komplettera Tesla med nytt affärsområde, att bli ett elbolag och elproducent. Kanske bygga vindkraftsfarmar eller solcellsanläggningar över hela världen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Vanligtvis är man mer trogen en klassisk bensinmack tack vare just kaffe och korv. Bränslet är det ju vanligtvis inte så noga med.martinot skrev:Det ger jag inte så direkt mycket för. Sällan någon är märkestrogen sin bensinmack. Säljer någon bränsle 2 kr billigare litern så kommer vem som helst skifta extremt snabbt.lloydfabege skrev:Kan det inte vara så att Tesla gör bedömningen att den konkurrensfördel de har idag kommer att försvinna inom några år när det kommer finnas flera stora och öppna laddnätverk? Om de gör den bedömningen följer det möjligen att det är affärsmässigt bättre att redan idag få in fler bilar/kunder på SuC och på så sätt idag skaffa sig en fördel för att bättre positionera sig som en stor laddoperatör även i framtiden?
Kom även ihåg att marknaden för att sälja bensin/diesel/korv har ett extremt litet marknadsvärde jämfört med att tillverka bilar eller ta upp olja/gas ur marken.
Skall man ha någon analogi med olje/gasbolagen så borde Elon isf. snarare omvandla, eller komplettera Tesla med nytt affärsområde, att bli ett elbolag och elproducent. Kanske bygga vindkraftsfarmar eller solcellsanläggningar över hela världen.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Va? Siktar inte tesla på 10 miljoner bilar om året? Eller är det bara aktieägarna som gör det?Johlei skrev:Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.
Jag får inte ihop att det vanligtvis är samma personer som tror på teslas totala dominans när det gäller elbilar men samtidigt hävdar att deras särklass största konkurrensfördel är laddnätverket.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Målet är väl 20 miljoner bilar per år?
Att öppna upp SuC är ett genidrag så länge det görs på ett genomtänkt sätt.
Att öppna upp SuC är ett genidrag så länge det görs på ett genomtänkt sätt.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Precis vad jag menar. Lyssnar man på en del kommentarer så skulle öppnat nätverk sänka försäljningen.pefreli skrev:Målet är väl 20 miljoner bilar per år?
Att öppna upp SuC är ett genidrag så länge det görs på ett genomtänkt sätt.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Hur är det ett genidrag?pefreli skrev:Målet är väl 20 miljoner bilar per år?
Att öppna upp SuC är ett genidrag så länge det görs på ett genomtänkt sätt.
För min del kommer ju chansen att jag väljer ett annat märke öka om de släpper in det på Superchargernätverket. Hur skulle inte det påverka Teslas försäljning?
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Oavsett vad de siktar på för volymer i framtiden (alla biltillverkare skulle säkert gärna tillverka och sälja hur många bilar som helst *i framtiden*) så räknar ju Tesla med att förlora marknadsandelar nu när de inte är lika ensamma spelare på BEV-fronten som de var för några år sedan.Fredrik j skrev:Va? Siktar inte tesla på 10 miljoner bilar om året? Eller är det bara aktieägarna som gör det?Johlei skrev:Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.
Jag får inte ihop att det vanligtvis är samma personer som tror på teslas totala dominans när det gäller elbilar men samtidigt hävdar att deras särklass största konkurrensfördel är laddnätverket.
Mot den bakgrunden kan de alltså sälja fler kWh på SuC *nu* om de öppnar för de andra elbilarna också.
Personligen tror jag inte på Teslas dominans i framtiden (snarare att det kommer bli många olika bilkoncerner som delar på kakan). SuC-nätverket anser jag dock vara en USP för Tesla (så länge det finns färre laddplatser för de andra märkena och är så krångligt med laddbrickor och appar mm).
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det unika med tesla är ju att man har dominans intecknat i aktiekursen.Johlei skrev:Oavsett vad de siktar på för volymer i framtiden (alla biltillverkare skulle säkert gärna tillverka och sälja hur många bilar som helst *i framtiden*) så räknar ju Tesla med att förlora marknadsandelar nu när de inte är lika ensamma spelare på BEV-fronten som de var för några år sedan.Fredrik j skrev:Va? Siktar inte tesla på 10 miljoner bilar om året? Eller är det bara aktieägarna som gör det?Johlei skrev:Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.
Jag får inte ihop att det vanligtvis är samma personer som tror på teslas totala dominans när det gäller elbilar men samtidigt hävdar att deras särklass största konkurrensfördel är laddnätverket.
Mot den bakgrunden kan de alltså sälja fler kWh på SuC *nu* om de öppnar för de andra elbilarna också.
Personligen tror jag inte på Teslas dominans i framtiden (snarare att det kommer bli många olika bilkoncerner som delar på kakan). SuC-nätverket anser jag dock vara en USP för Tesla (så länge det finns färre laddplatser för de andra märkena och är så krångligt med laddbrickor och appar mm).
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det är tydligt för mig att aktien inte är en USP för bilarna.Fredrik j skrev:Det unika med tesla är ju att man har dominans intecknat i aktiekursen.Johlei skrev:Oavsett vad de siktar på för volymer i framtiden (alla biltillverkare skulle säkert gärna tillverka och sälja hur många bilar som helst *i framtiden*) så räknar ju Tesla med att förlora marknadsandelar nu när de inte är lika ensamma spelare på BEV-fronten som de var för några år sedan.Fredrik j skrev:Va? Siktar inte tesla på 10 miljoner bilar om året? Eller är det bara aktieägarna som gör det?Johlei skrev:Tesla siktar inte på att ha störst eller ens stora marknadsandelar av BEV-försäljningen. Tvärtom välkomnar ju Musk nya BEV-modeller från andra märken.
Jag får inte ihop att det vanligtvis är samma personer som tror på teslas totala dominans när det gäller elbilar men samtidigt hävdar att deras särklass största konkurrensfördel är laddnätverket.
Mot den bakgrunden kan de alltså sälja fler kWh på SuC *nu* om de öppnar för de andra elbilarna också.
Personligen tror jag inte på Teslas dominans i framtiden (snarare att det kommer bli många olika bilkoncerner som delar på kakan). SuC-nätverket anser jag dock vara en USP för Tesla (så länge det finns färre laddplatser för de andra märkena och är så krångligt med laddbrickor och appar mm).
Ja aktiekursen kan nog anses vara liiiite uppumpad. Har inte kollat på fundamenta så mycket. Helt klart är dock att Tesla inte *bara* bygger bilar. De gör ju tex också grid-lösningar för energilagring och frågan är vad Tesla blir värt då om 10-20 år. Kanske bilarna bara bidrar med en liten del av vinsten till bolaget? Jag har förstås ingen aning… precis som alla andra
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Nu när Tesla låter alla ladda på sina SuC, vad innebär det i praktiken?
Eftersom det inte finns någon display eller taggläsare utgår jag ifrån att man måste ha en app för att kunna ladda.
Tesla har då möjligheten att tvinga folk att se 30s av Tesla reklam innan man kan påbörja sin laddning.
Man har också möjlighet till dynamisk prissättning.
Är 80% av laddarna upptagna, då höjs priset med 20%.
Allt för att styra folk att mer jämnt över dygnet ladda, så det inte blir köer.
Eftersom det inte finns någon display eller taggläsare utgår jag ifrån att man måste ha en app för att kunna ladda.
Tesla har då möjligheten att tvinga folk att se 30s av Tesla reklam innan man kan påbörja sin laddning.
Man har också möjlighet till dynamisk prissättning.
Är 80% av laddarna upptagna, då höjs priset med 20%.
Allt för att styra folk att mer jämnt över dygnet ladda, så det inte blir köer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
"Tesla öppnar för alla" -> panik
Verkar som att många Tesla ägare är rädda för invasion av andra BEV.
Finns ingenting som säger att Tesla inte kan sätta "marknadsmässiga" priser för elen
för alla andra.
Så vad skulle elpriset på en öppen Tesla laddare vara, man kan kika på Ionity!
Ionity laddarna är ju öppna för ALLA.
Kika tex. på Varberg, tvärs över gatan från Tesla stationen vid CircleK
finns 4st blanka fina super/duper/hyper laddare som drivs
av Ionity, stor fin display som stolt visar att priset är 8.70 kr/kWh
dvs dyrare än diesel per mil !
Om Tesla sätter samma pris för icke Tesla bilar, fortfarande "öppen för alla"
så blir nog kön/nyttjandet lika stor som vid Ionity laddarna.
Risken att VAG Daimler eller någon annan tillverkare betalar "gratis" EL till Tesla
är nog ganska exakt 0.
Skulle det trots allt ske så blir det så mycket pengar att Tesla kan bygga ännu fler laddare
Sedan är det den tekniska biten, det är inte Teslas problem om andra tillverkare inte kan ansluta
till en Tesla laddare.
Betalningen är inget större problem, bilen skickar sin VIN när man sätter i sladden.
Bilägaren får öppna ett konto hos Tesla, regga kontokort som belastas varje gång dom laddar.
Gratis Tesla reklam på varje faktura
Verkar som att många Tesla ägare är rädda för invasion av andra BEV.
Finns ingenting som säger att Tesla inte kan sätta "marknadsmässiga" priser för elen
för alla andra.
Så vad skulle elpriset på en öppen Tesla laddare vara, man kan kika på Ionity!
Ionity laddarna är ju öppna för ALLA.
Kika tex. på Varberg, tvärs över gatan från Tesla stationen vid CircleK
finns 4st blanka fina super/duper/hyper laddare som drivs
av Ionity, stor fin display som stolt visar att priset är 8.70 kr/kWh
dvs dyrare än diesel per mil !
Om Tesla sätter samma pris för icke Tesla bilar, fortfarande "öppen för alla"
så blir nog kön/nyttjandet lika stor som vid Ionity laddarna.
Risken att VAG Daimler eller någon annan tillverkare betalar "gratis" EL till Tesla
är nog ganska exakt 0.
Skulle det trots allt ske så blir det så mycket pengar att Tesla kan bygga ännu fler laddare
Sedan är det den tekniska biten, det är inte Teslas problem om andra tillverkare inte kan ansluta
till en Tesla laddare.
Betalningen är inget större problem, bilen skickar sin VIN när man sätter i sladden.
Bilägaren får öppna ett konto hos Tesla, regga kontokort som belastas varje gång dom laddar.
Gratis Tesla reklam på varje faktura
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
Re: Tesla öppnar sina SuC för alla september 2022
Den här tråden har alldeles för lite off topic :
Min språkpolishjärna får skavsår av att det i rubriken står "öppnar upp" (jag har dock ändrat i rubriken på mitt inlägg) och att så många andra skriver likadant. Visst, Tesla är en amerikansk bil, men för den skull måste vi ju inte odla denna trista anglicism här.
Min språkpolishjärna får skavsår av att det i rubriken står "öppnar upp" (jag har dock ändrat i rubriken på mitt inlägg) och att så många andra skriver likadant. Visst, Tesla är en amerikansk bil, men för den skull måste vi ju inte odla denna trista anglicism här.
Re: Tesla öppnar sina SuC för alla september 2022
Uppöppning är ju motsatsen till nedstängning. Helt logiskt.Jerker skrev:Den här tråden har alldeles för lite off topic :
Min språkpolishjärna får skavsår av att det i rubriken står "öppnar upp" (jag har dock ändrat i rubriken på mitt inlägg) och att så många andra skriver likadant. Visst, Tesla är en amerikansk bil, men för den skull måste vi ju inte odla denna trista anglicism här.
Jag tror för övrigt att om SuC någonsin kommer öppnas för alla så kommer prissättningen att hamna norr om Ionitys priser. Därmed är det öppet för alla, Tesla kan få bidrag, de infriar sitt löfte till den tyska regimen om att öppna för alla elbilar, men ingen icke-Tesla kommer frivilligt att vilja ladda där. Det känns ganska uppenbart för mig att det blir så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla öppnar sina SuC för alla september 2022
Vilket också är en anglicism jag inte heller använder mig av...mati skrev:Uppöppning är ju motsatsen till nedstängning. Helt logiskt.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Nu är det ju fortfarande bara något som Elon har tweetad och inget är sagt, att det är alla som kan ladda på SuC.Zalman3 skrev:Nu när Tesla låter alla ladda på sina SuC, vad innebär det i praktiken?
Eftersom det inte finns någon display eller taggläsare utgår jag ifrån att man måste ha en app för att kunna ladda.
Tesla har då möjligheten att tvinga folk att se 30s av Tesla reklam innan man kan påbörja sin laddning.
Man har också möjlighet till dynamisk prissättning.
Är 80% av laddarna upptagna, då höjs priset med 20%.
Allt för att styra folk att mer jämnt över dygnet ladda, så det inte blir köer.
Dock tror jag, som du, att man måste ha en app för att kunna ladda men troligen ingen tvungen reklam innan (det tar ju tid från laddningen). Intressant är dock om Tesla kan lösa laddningsapp-problematiken som andra har.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Zalman3 skrev:Nu när Tesla låter alla ladda på sina SuC, vad innebär det i praktiken?
Eftersom det inte finns någon display eller taggläsare utgår jag ifrån att man måste ha en app för att kunna ladda.
Tesla har då möjligheten att tvinga folk att se 30s av Tesla reklam innan man kan påbörja sin laddning.
Man har också möjlighet till dynamisk prissättning.
Är 80% av laddarna upptagna, då höjs priset med 20%.
Allt för att styra folk att mer jämnt över dygnet ladda, så det inte blir köer.
Wow, han rapar upp exakt det som fanatikerna här på forumet brukar skriva. Orkar inte lyssna på allt men som vanligt är det en massa mer eller mindre grundlösa extremt positiva antaganden kryddat med sedvanligt hån mot de som har invändningar. "De som tror de förstår och de som verkligen förstår". Är ju så alla sekter fungerar. Kolla gärna på dokumentärerna om Knutby, om Solviksskolan i Järna osv osv. Alla med kritiska åsikter förlöjligas och man är övertygad om att man förstår nåt som den dumma massan inte förstår. En högst angenäm tanke. Vem vill inte känna sig smart och vara utvald liksom?
Såna här YouTubers och deras svans är för mig det absolut sämsta med Tesla-världen. Till och med sämre än regnsensorn.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Intressant är ju om exempelvis VW måste betala 5.000kr per elbil för att kunna ladda hos Tesla.Aida skrev:Tesla Bjørns take on this!
Edit:
Intressant är också om Tesla kräver att bilen har Plug to Charge.
Då kan jag tänka mig att Tesla kan ta 10kr per kWh.
Eftersom man vet att det alltid fungerar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ser fortfarande inte hus Tesla ska kunna tjäna på detta. De behöver ju på något sätt få in de där 10-20kkr per bil som ska ansluta sig. Hur många icke Tesla ägare är redo att betala in den summan för att få tillgång till laddnätverket? Ganska få gissar jag, kanske möjligen som ett extra paket när man köper ny bil från tex Volvo. Jag tror inte Volvo vill höja sitt baspris med 10000kr bara så där.
Naturligtvis kan det göras med en månadsavgift. Den skulle då behöva bli mellan 150 till 300 kr/månad över 5 år. Möjligt att det vore intressant? Men Tesla behöver nog ha långa bindningstider så att folk inte bara aktiverar under semestern.
Jag ser inte att de skulle kunna erbjuda differentierat kWh pris. Det skulle i så fall behöva bli väldigt högt för att kompensera för abonnemanget. Den höga kostnaden skulle göra att Ionity skulle kunna höja ännu mer och laddningen överlag skulle bli svindyr, vilket skulle missgynna elbilsomställningen.
Naturligtvis kan det göras med en månadsavgift. Den skulle då behöva bli mellan 150 till 300 kr/månad över 5 år. Möjligt att det vore intressant? Men Tesla behöver nog ha långa bindningstider så att folk inte bara aktiverar under semestern.
Jag ser inte att de skulle kunna erbjuda differentierat kWh pris. Det skulle i så fall behöva bli väldigt högt för att kompensera för abonnemanget. Den höga kostnaden skulle göra att Ionity skulle kunna höja ännu mer och laddningen överlag skulle bli svindyr, vilket skulle missgynna elbilsomställningen.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag tror att 5000kr är för lite. De kommer behöva minst 10. Tror som sagt inte att Volvo eller VW kommer vilja betala detta ur sin vinstmarginal.Zalman3 skrev:Intressant är ju om exempelvis VW måste betala 5.000kr per elbil för att kunna ladda hos Tesla.Aida skrev:Tesla Bjørns take on this!
Edit:
Intressant är också om Tesla kräver att bilen har Plug to Charge.
Då kan jag tänka mig att Tesla kan ta 10kr per kWh.
Eftersom man vet att det alltid fungerar.
10kr\kWh skulle vara en katastrof för elbilsomställningen! Inte för kostnaden utan för rycktet.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Tesla kan ju få dåligt ryckte av att öppna upp SuC.
1. Det är för dyrt att ladda
2. Det är svårt att garantera kompatibilitet med ALLA elbilar på marknaden
3. Sladden är för kort. Man tar 2 platser viket skapar irritation
1. Det är för dyrt att ladda
2. Det är svårt att garantera kompatibilitet med ALLA elbilar på marknaden
3. Sladden är för kort. Man tar 2 platser viket skapar irritation
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja, det kommer vara riktigt svårt att få detta till något positivt (för Tesla).Zalman3 skrev:Tesla kan ju få dåligt ryckte av att öppna upp SuC.
1. Det är för dyrt att ladda
2. Det är svårt att garantera kompatibilitet med ALLA elbilar på marknaden
3. Sladden är för kort. Man tar 2 platser viket skapar irritation
Det vi vet är att de är snabba på att bygga ut nätverket, världsbäst skulle jag säga. Det gör nog att vi inte kommer se några köer eller brist på uttag även om det tillkommer 200 000 bilar som betalar för sig. De har ju hanterat Model 3 på ett bra sätt över lag.
Jag kan mycket väl tänka mig att de byter sladdar eller reserverar v3 laddare till icke Tesla. De lyckades ju sätta dit en extra sladd på alla Superchargers på bara några månader innan Model 3 kom ut på vägarna. Förmodligen kommer inte ALLA bilar vara kompatibla med ALLA Superchargers.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Just nu klockan 12:09 en måndag i juli så står gissningsvis minst 70% av SuCplatserna i Sverige tomma.
Samtidig verkar det vara problematisk på ionity & al.
Jag tror inte Tesla behöver kräva abonnemang av icke-Tesla för att tjäna pengar, Om de kan få EU-stöd retroaktivt för att öppna (upp) för alla.
Jag är för differentierade prisar, båda mellan Tesla och andra och beroende av när man laddar.
Maxpris på 15kr kWh när det är som stökigast, tycker jag kan vara ett okej pris att betala för den ena gången i året jag behöver ladda när det är kaos. Jag vet det finns olika förutsättningar, men hur ofta måste man ladda när det är fullt?
Det är som andra skriver här inne, det finns inte en enda kommersiell aktör som kommer bygga tusentals laddstolpar i Sverige som kommer stå tomma 350 dagar om året.
Ska man komma ut ur det här problemet, så får antingen SuC öppnas (upp), eller staten stå för utbyggnaden, det finns inte pengar i elbilsladdning (än) till att privata aktörer önskar ligga i framkant.
Samtidig verkar det vara problematisk på ionity & al.
Jag tror inte Tesla behöver kräva abonnemang av icke-Tesla för att tjäna pengar, Om de kan få EU-stöd retroaktivt för att öppna (upp) för alla.
Jag är för differentierade prisar, båda mellan Tesla och andra och beroende av när man laddar.
Maxpris på 15kr kWh när det är som stökigast, tycker jag kan vara ett okej pris att betala för den ena gången i året jag behöver ladda när det är kaos. Jag vet det finns olika förutsättningar, men hur ofta måste man ladda när det är fullt?
Det är som andra skriver här inne, det finns inte en enda kommersiell aktör som kommer bygga tusentals laddstolpar i Sverige som kommer stå tomma 350 dagar om året.
Ska man komma ut ur det här problemet, så får antingen SuC öppnas (upp), eller staten stå för utbyggnaden, det finns inte pengar i elbilsladdning (än) till att privata aktörer önskar ligga i framkant.