Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Moderator: Redaktion
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Minuttaxa plus kWh-taxa är det bästa och som är det som det verkar bli om man lyssnade på det som Elon sa på kvartalsrapporten.
Laddar man endast i 50 kW som en del bilar är begränsade till så blir minuttaxan dubbelt så mycket jämfört med laddning i 100 kW och hela 5 gånger så mycket mot bil som kan ladda i 250 kW. Sätts priset till t.ex. 2:- per minut plus samma taxa som Tesla-ägare får betala idag så kommer t.ex. Ioniq 5 behöva betala 120:- för en timmes laddning i 50 kW/50 kWh plus kWh-priset, bil som kan ladda i 150 kW betalar 40:- för minuttaxan för 50 kWh plus kWh-priset. Vet inte om det finns någon bil som kan ladda snabbare än ca 150 kW i 400V förutom Tesla.
Idle fee finns idag och lär inte försvinna. Det behöver ju även vi som har äldre Tesla med gratis snabbladdning betala.
Tror att Tesla inför öppnande av laddnätverket till alla kommer att bygga ut både antalet stationer och storleken på befintliga stationer. Om det finns bidrag att söka kommer de troligen vänta med byggandet för att först öppna upp och sedan söka bidrag.
Laddar man endast i 50 kW som en del bilar är begränsade till så blir minuttaxan dubbelt så mycket jämfört med laddning i 100 kW och hela 5 gånger så mycket mot bil som kan ladda i 250 kW. Sätts priset till t.ex. 2:- per minut plus samma taxa som Tesla-ägare får betala idag så kommer t.ex. Ioniq 5 behöva betala 120:- för en timmes laddning i 50 kW/50 kWh plus kWh-priset, bil som kan ladda i 150 kW betalar 40:- för minuttaxan för 50 kWh plus kWh-priset. Vet inte om det finns någon bil som kan ladda snabbare än ca 150 kW i 400V förutom Tesla.
Idle fee finns idag och lär inte försvinna. Det behöver ju även vi som har äldre Tesla med gratis snabbladdning betala.
Tror att Tesla inför öppnande av laddnätverket till alla kommer att bygga ut både antalet stationer och storleken på befintliga stationer. Om det finns bidrag att söka kommer de troligen vänta med byggandet för att först öppna upp och sedan söka bidrag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Man skulle kunna se olika regler mellan tesla och icke tesla.. De är ju ändå tesla laddnätverk.LarsL skrev:40 kW då ligger jag farligt nära med Model S över 60%chaffis75 skrev:Tror inte 80 eller 90% gräns är bra, ta tex etron som laddar grymt snabbt i de spektrat också. Sen håller jag med dig i grunden, de behövs ett sätt att styra så ladd hastigheten inte är för låg. Kanske avbryta eller extra avgift under säg 40 kW? Ja kan ju vara en stege också..
Poängen är att olika bilar har olika laddkuvor där tesla är bäst på vissa saker (toppar) medans andra har med platt kurva men samtidigt inte direkt slö om du räknar från 10-80%.
Ja, min tanke var att en begränsning till säg 80% gör att ingen blir tok långsam, även om Audi kan vara snabbare över så klart. Skulle vi sätta 80% så blir ju få bilar stående mer än 40 min och de flesta är klara på 20 eller?
Men hur detta ska styas är som sagt inte helt självklart mer än attde behövs styras så ingen står och slö laddar i 5kw eller liknande, då ska man inte stå på en SuC eller annan snabbladdare för den delen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Om det införs olika prissättning vid olika laddeffekter där låg effekt ger högre pris. Blir det väldigt synd om de teslor som fått sänkt laddkurva. Vår laddar i 50kw vid 50% SoC. Lägre vid högre SoC.
Så det skulle bli ytterligare ett negativt tryck på begagnatvärdet på äldre teslor.
Så det skulle bli ytterligare ett negativt tryck på begagnatvärdet på äldre teslor.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det kan vara så att de väljer att styra med kostnad, de testade detta i Ödeshög. Men jag tror också att de inser att detta skulle vara förödande för elbilsutvecklingen på sikt. 10-20kr/kWh så kommer jag köpa diesel, åka tåg eller flyga istället om jag inte väljer att avstå. Jag som är elbilsfanatiker! Vad tror du ”vanligt folk” gör då?OfarligTesla skrev:Ja men i längden är ju som helt ointressant för mig som äger en Tesla nu, blir det sämre nu men lika glest sen är det ändå en försämring totalt. Jag tror inte de kommer ha så mycket lättare för att få upp stationer snabbt som du tror, det tar tid att få fram effekt och bygglov helt enkelt, byråkratin är seg och folk får överklaga allt. Och så vida de inte bygger mycket innan de släpper in massan så kommer det vara en period där vi får mycket färre stolpar per bil som kan tänkas ladda där än vi har idag. En månad till nästa kommer ökningen vara brutalt mycket större än när Model 3 kom, första månaden kom det ca 1k Model 3 i Sverige. Öppnar man upp för alla kommer det komma tiotusentals bilar över natten som kan tänkas ladda, fler bilar än Tesla sålt totalt hittills kommer tillkomma över natten och varje månad därefter tillkommer det fler bilar än vad Tesla säljer (utöver Teslas egna försäljning). Då gäller det som sagt att man med pris styr så att de flesta andra aldrig vill ladda på SuC, inte ens vid julhelg när Ionity har lång kö. En idé är väl minuttaxa som är hög men då faller ju hela idén till att släppa in alla, om man inte gör det bara för att få bidrag.
Om det sen kostar 10-20 kr/kWh spelar mig däremot ingen roll om det man får är bra och tillförlitligt, hade gärna haft förtur eller dedikerade laddare om man betalade mer.
Hur långt är i längden? Det tog Tesla mindre än 1 år att bygga bort Model 3 kapaciteten eller? Jag tror detta kan gå minst lika fort. Och om det görs rätt kommer vi om 1-2 år se Supercharger på i princip varje rastställe ut med de stora vägarna. Vad var vägverkets mål? En laddare var 5 eller 10 mil?
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
För mig handlar det dels om princip men det blir ju också mindre praktiskt. Det är klart att ifall det blir som Maw fantiserar om så är det inte så farligt - men det finns ju inget som säger det. Det kanske kommer vara knökfullt jämt. Och använder man (som jag) SuC ofta så blir störningen enorm. Och då blir det ett annat bilmärke nästa gång.OfarligTesla skrev:Det blir ju lite principsak som i att inte köpa något som man gjort sämre för ägarna med flit, så om man öppnar upp för alla och det skapar kö blir det nog bojkott. Blir man spottad på går man ju inte tillbaka och slänger pengar på dem, har köpt tre Teslor sen 2018 men i så fall blir detta den sista.Maw skrev:Att köpa en ny bensin eller dieselbil igen är absolut inget alternativ för mig bara för att det någon enstaka gång är lite kö vid laddstationerna i rusningstrafik, men var och en gör som den vill
Idag finns det inte många andra elbilar som uppfyller villkoret att inte behöva stanna längre än jag gjorde med bensinbil så om jag bojkottar Tesla finns det inte jättemånga val förutom bensin.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja, tyvärr blir det nog minuttaxa vilket jag avskyr men får väl acceptera.Svenssons skrev:Minuttaxa plus kWh-taxa är det bästa och som är det som det verkar bli om man lyssnade på det som Elon sa på kvartalsrapporten.
…
Tror att Tesla inför öppnande av laddnätverket till alla kommer att bygga ut både antalet stationer och storleken på befintliga stationer. Om det finns bidrag att söka kommer de troligen vänta med byggandet för att först öppna upp och sedan söka bidrag.
Ja om Tesla öppnar så har de garanterat en plan för explosionsartat utbyggnad. Elon har inte bränt all denna kraft på elbilar och Tesla för att slänga det på tippen, det är jag helt säker på.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
På något sätt får jag för mig att det inte ligger för Elon att ha olika regler för olika bilar. Men det är ju inte orimligt att han tex vill ha tidsdebitering för andra märken men fortsätta som vanligt för Tesla.chaffis75 skrev:Man skulle kunna se olika regler mellan tesla och icke tesla.. De är ju ändå tesla laddnätverk.
Men hur detta ska styas är som sagt inte helt självklart mer än attde behövs styras så ingen står och slö laddar i 5kw eller liknande, då ska man inte stå på en SuC eller annan snabbladdare för den delen.
Det är faktiskt konstigt att man idag får stå med bilen och ladda till 100% när det är trängsel.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Skiter i vad vanligt folk gör faktiskt, de får väl välja mellan ökande straffskatter på bensin/diesel eller betala mer på långresan i så fall. Även om jag skulle ladda alla mina 1500 mil/år på SuC hade det i det stora hela blivit marginell påverkan ifall det kostade 4 eller 15 kr/kWh.LarsL skrev:Det kan vara så att de väljer att styra med kostnad, de testade detta i Ödeshög. Men jag tror också att de inser att detta skulle vara förödande för elbilsutvecklingen på sikt. 10-20kr/kWh så kommer jag köpa diesel, åka tåg eller flyga istället om jag inte väljer att avstå. Jag som är elbilsfanatiker! Vad tror du ”vanligt folk” gör då?
Hur långt är i längden? Det tog Tesla mindre än 1 år att bygga bort Model 3 kapaciteten eller? Jag tror detta kan gå minst lika fort. Och om det görs rätt kommer vi om 1-2 år se Supercharger på i princip varje rastställe ut med de stora vägarna. Vad var vägverkets mål? En laddare var 5 eller 10 mil?
Mer än en månad eller två är för lång tid för mig beroende på när det införs och hur snabbt det förbättras. Får jag vänta en gång kommer jag bli sur men inte mer, sker det däremot 2-3 gånger så lär jag inte vara glad alls. Bytte ju precis bil så skall nog mycket till för att jag byter innan 12 månader gått, men sedan är det dags att kolla på vad nästa bil blir och om SuC då inte fungerar perfekt? Ja då är det ju svårt att motivera att slänga 700k till en miljon på Tesla igen. Kanske ändå blir Teslabojkott, beror på hur de hanterar reparationen av min 3a också, än så länge kan de inte ens säga när batteriet kommer in...
Ja precis, jag bryr mig inte om intentioner utan jag bryr mig om resultat. Om de lyckas göra det perfekt så är det enda jag kan klaga på att man får väl köra sentry mode även på SuC hädanefter, men det är ju inte så farligt. Däremot kan det ju bli mer eller mindre katastrof för de som äger bilar idag om det inte sköts perfekt, och Teslas "track record" är ju inte direkt ett som visar på att de inför saker perfekt.Curik skrev:För mig handlar det dels om princip men det blir ju också mindre praktiskt. Det är klart att ifall det blir som Maw fantiserar om så är det inte så farligt - men det finns ju inget som säger det. Det kanske kommer vara knökfullt jämt. Och använder man (som jag) SuC ofta så blir störningen enorm. Och då blir det ett annat bilmärke nästa gång.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
”Vi” har väl också ofta fri Supercharging så plågan är inte allt för stor.frippe skrev:Om det införs olika prissättning vid olika laddeffekter där låg effekt ger högre pris. Blir det väldigt synd om de teslor som fått sänkt laddkurva. Vår laddar i 50kw vid 50% SoC. Lägre vid högre SoC.
Så det skulle bli ytterligare ett negativt tryck på begagnatvärdet på äldre teslor.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag förtår att DU skiter i vad ”folk” gör men jag kan lika säkert säga att det skiter inte Tesla i. Elon har slitit skit i 20 år för att lyckas med Tesla. Han har blivit världens rikaste man i och med Tesla. Det finns inte en chans i världen att han skulle slänga detta på tippen och inte kunna ta sig till Mars… eller vad han nu drömmer om. Tesla och Elon kommer alltså inte göra detta på ett dåligt sätt.OfarligTesla skrev:Skiter i vad vanligt folk gör faktiskt, de får väl välja mellan ökande straffskatter på bensin/diesel eller betala mer på långresan i så fall. Även om jag skulle ladda alla mina 1500 mil/år på SuC hade det i det stora hela blivit marginell påverkan ifall det kostade 4 eller 15 kr/kWh.
Mer än en månad eller två är för lång tid för mig beroende på när det införs och hur snabbt det förbättras. Får jag vänta en gång kommer jag bli sur men inte mer, sker det däremot 2-3 gånger så lär jag inte vara glad alls. Bytte ju precis bil så skall nog mycket till för att jag byter innan 12 månader gått, men sedan är det dags att kolla på vad nästa bil blir och om SuC då inte fungerar perfekt? Ja då är det ju svårt att motivera att slänga 700k till en miljon på Tesla igen. Kanske ändå blir Teslabojkott, beror på hur de hanterar reparationen av min 3a också, än så länge kan de inte ens säga när batteriet kommer in...
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jo Elon har nog en genomtänkt plan sen om en och annan blir sur och byter bil, ja så är de när man ska förändra på de sätt Elon gör men han har nog en plan som gör att totalen blir bättre.LarsL skrev:Jag förtår att DU skiter i vad ”folk” gör men jag kan lika säkert säga att det skiter inte Tesla i. Elon har slitit skit i 20 år för att lyckas med Tesla. Han har blivit världens rikaste man i och med Tesla. Det finns inte en chans i världen att han skulle slänga detta på tippen och inte kunna ta sig till Mars… eller vad han nu drömmer om. Tesla och Elon kommer alltså inte göra detta på ett dåligt sätt.OfarligTesla skrev:Skiter i vad vanligt folk gör faktiskt, de får väl välja mellan ökande straffskatter på bensin/diesel eller betala mer på långresan i så fall. Även om jag skulle ladda alla mina 1500 mil/år på SuC hade det i det stora hela blivit marginell påverkan ifall det kostade 4 eller 15 kr/kWh.
Mer än en månad eller två är för lång tid för mig beroende på när det införs och hur snabbt det förbättras. Får jag vänta en gång kommer jag bli sur men inte mer, sker det däremot 2-3 gånger så lär jag inte vara glad alls. Bytte ju precis bil så skall nog mycket till för att jag byter innan 12 månader gått, men sedan är det dags att kolla på vad nästa bil blir och om SuC då inte fungerar perfekt? Ja då är det ju svårt att motivera att slänga 700k till en miljon på Tesla igen. Kanske ändå blir Teslabojkott, beror på hur de hanterar reparationen av min 3a också, än så länge kan de inte ens säga när batteriet kommer in...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja, i så fall får de nog börja tokbygga redan nu för annars finns det ju bara två vägar, antingen blir befintliga kunder sura för det fylls upp med massa andra bilar eller så blir det dyrt för de andra att ladda (i var fall till en början). Att öppna och försöka bygga ikapp efter det kommer helt enkelt skapa problem och kommer göra någon av grupperna upprörda.LarsL skrev:
Jag förtår att DU skiter i vad ”folk” gör men jag kan lika säkert säga att det skiter inte Tesla i. Elon har slitit skit i 20 år för att lyckas med Tesla. Han har blivit världens rikaste man i och med Tesla. Det finns inte en chans i världen att han skulle slänga detta på tippen och inte kunna ta sig till Mars… eller vad han nu drömmer om. Tesla och Elon kommer alltså inte göra detta på ett dåligt sätt.
Sen är det såklart att Tesla skiter i vad jag som enskild konsument tycker, det är de rätt tydliga med annars också. Men mina beslut påverkas ju inte av någon vision för framtiden från Teslas sida. Blir det sämre för mig väljer jag ju ett annat alternativ helt enkelt.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Vad Elon tycker privat är ju en sak men jag tror många överskattar hans makt i företaget. Som tur är kommer vi alla få se hur det blir framöver men det här förslaget har varit uppe i flera år.LarsL skrev:På något sätt får jag för mig att det inte ligger för Elon att ha olika regler för olika bilar. Men det är ju inte orimligt att han tex vill ha tidsdebitering för andra märken men fortsätta som vanligt för Tesla.chaffis75 skrev:Man skulle kunna se olika regler mellan tesla och icke tesla.. De är ju ändå tesla laddnätverk.
Men hur detta ska styas är som sagt inte helt självklart mer än attde behövs styras så ingen står och slö laddar i 5kw eller liknande, då ska man inte stå på en SuC eller annan snabbladdare för den delen.
Det är faktiskt konstigt att man idag får stå med bilen och ladda till 100% när det är trängsel.
Tycker det talar en del för att många som kommenterar inte använder SuC själva, alternativet har aktier i TSLA och tror det kommer vara långsiktigt fördelaktigt.
När jag köpte min bil (för 1 miljon) var en avgörande del av kalkylen att SuC fanns i närheten och att det sällan var kö. Så allt lutar åt att ifall det blir köer så måste jag sälja bilen. Jättetråkigt för mig såklart, och roligt för många andra.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det vore bra att få klarhet i hur detta är tänkt att fungera, särskilt med tanke på att jag planerar att byta bil om 4 månader.
Blir det en Model Y, annan elbil, eller en ICE?
Blir det en Model Y, annan elbil, eller en ICE?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Hur ser det ut med yrkestrafiken under peak-tillfällen? Visst är det lite mindre lastbilar och
liknande då (oftast)?
Kan det vara så att Tesla tänker ett steg till här och ser att man kan kombinera stationer
för bilar och tyngre fordon för att på så vis komma undan en del av dom stora
effekt-tarifferna osv som lär bli feta när man börjar bygga laddare för stora fordon?
För isåfall kan dom sätta upp ett gäng (vanliga) stolpar extra till en mycket lägre kostnad än nuvarande på
dessa ”kombi”-sajter typ
För precis som flera skrivit redan så kan man nog inte enkelt titta på hur tomma stolparna är ”oftast”
och bara tänka sig att det vore bättre att öppna upp för andra för att utnyttja stolparna bättre eftersom
man i princip måste dimensionera efter just peak (om man vill ha nöjda kunder iaf, oavsett bilmärke).
Ett annat sätt att lösa ungefär samma problem för höga effekt-kostnader är som tidigare nämnts att
smälla upp enorma batteri-lager på sajterna men även om det kommer så lär det dröja ett tag tror jag.
(Jag hör annars till gänget som knappast lär köpa en Tesla till om det här blir verklighet, varför liksom? Jag
har ju redan sneglat på Taycan/Etron GT/Jaguaren mfl så….. steg ett blir väl att byta ut ena Teslan till nåt annat.)
liknande då (oftast)?
Kan det vara så att Tesla tänker ett steg till här och ser att man kan kombinera stationer
för bilar och tyngre fordon för att på så vis komma undan en del av dom stora
effekt-tarifferna osv som lär bli feta när man börjar bygga laddare för stora fordon?
För isåfall kan dom sätta upp ett gäng (vanliga) stolpar extra till en mycket lägre kostnad än nuvarande på
dessa ”kombi”-sajter typ
För precis som flera skrivit redan så kan man nog inte enkelt titta på hur tomma stolparna är ”oftast”
och bara tänka sig att det vore bättre att öppna upp för andra för att utnyttja stolparna bättre eftersom
man i princip måste dimensionera efter just peak (om man vill ha nöjda kunder iaf, oavsett bilmärke).
Ett annat sätt att lösa ungefär samma problem för höga effekt-kostnader är som tidigare nämnts att
smälla upp enorma batteri-lager på sajterna men även om det kommer så lär det dröja ett tag tror jag.
(Jag hör annars till gänget som knappast lär köpa en Tesla till om det här blir verklighet, varför liksom? Jag
har ju redan sneglat på Taycan/Etron GT/Jaguaren mfl så….. steg ett blir väl att byta ut ena Teslan till nåt annat.)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Men skulle du överge Tesla enbart för SuC?Bjelke skrev:Hur ser det ut med yrkestrafiken under peak-tillfällen? Visst är det lite mindre lastbilar och
liknande då (oftast)?
Kan det vara så att Tesla tänker ett steg till här och ser att man kan kombinera stationer
för bilar och tyngre fordon för att på så vis komma undan en del av dom stora
effekt-tarifferna osv som lär bli feta när man börjar bygga laddare för stora fordon?
För isåfall kan dom sätta upp ett gäng (vanliga) stolpar extra till en mycket lägre kostnad än nuvarande på
dessa ”kombi”-sajter typ
För precis som flera skrivit redan så kan man nog inte enkelt titta på hur tomma stolparna är ”oftast”
och bara tänka sig att det vore bättre att öppna upp för andra för att utnyttja stolparna bättre eftersom
man i princip måste dimensionera efter just peak (om man vill ha nöjda kunder iaf, oavsett bilmärke).
Ett annat sätt att lösa ungefär samma problem för höga effekt-kostnader är som tidigare nämnts att
smälla upp enorma batteri-lager på sajterna men även om det kommer så lär det dröja ett tag tror jag.
(Jag hör annars till gänget som knappast lär köpa en Tesla till om det här blir verklighet, varför liksom? Jag
har ju redan sneglat på Taycan/Etron GT/Jaguaren mfl så….. steg ett blir väl att byta ut ena Teslan till nåt annat.)
Enligt Christian von Koenigsegg så är det häftigaste med Tesla prestandan i en bil som knakar och rasslar
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Ja, Supercharger är ju största skälet till Tesla. Om det öppnar för andra så kommer jag och många med mig nog kunna tänka sig andra bilar också.
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Jag tycker Tesla borde återimplementera fri supercharging för alla teslas som återgäld. Det borde hålla kvar oss : D
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Japp. Jag har inga aktier, eller andra investeringar i Tesla, så jag bekymrar mig bara för mig som användare av Tesla (inte för dess aktieägare).Curik skrev:
Vad Elon tycker privat är ju en sak men jag tror många överskattar hans makt i företaget. Som tur är kommer vi alla få se hur det blir framöver men det här förslaget har varit uppe i flera år.
Tycker det talar en del för att många som kommenterar inte använder SuC själva, alternativet har aktier i TSLA och tror det kommer vara långsiktigt fördelaktigt.
När jag köpte min bil (för 1 miljon) var en avgörande del av kalkylen att SuC fanns i närheten och att det sällan var kö. Så allt lutar åt att ifall det blir köer så måste jag sälja bilen. Jättetråkigt för mig såklart, och roligt för många andra.
Sedan är jag tveksam till om det är eller blir så lönsamt, då man inte tjänar pengar på detta idag, utan är allmänt en förlustverksamhet. Tesla har ju hitintills gjort detta för att sälja bilar.
Man har ju denna överkapaciteten för att det inte skall bli köer vid rusningstid. Det är ju denna tillgänglighet och att slipper köer som man (jag iaf.) betalar extra för att ha som garanti när jag köper Tesla idag.
Blir det annorlunda i framtiden på ett bra sätt, att alla kan ladda utan problem som idag, så är det positivt för mig att jag kan köpa en annan elbil än Tesla (dock dåligt för Tesla och dess aktieägare om fler gillar den friheten som jag).
Blir det annorlunda i framtiden på ett dåligt sätt, men koas och köer på SuC, så är det negativt för mig. Då kommer jag troligen gå tillbaka och köpa en bensinare istället (tex. BMW M3 eller Porsche 911). Gillar i grunden att köra elbilar med dess direkta kraft och vridmoment, men det är inte värt det om det blir krångligt att åka på resa med bilen. Då slutar jag (iaf. för ett par års tid) med elbil, och vi kommer ha 100% av familjens bilar som fossilbilar igen (också dåligt för Tesla om fler än mig då gör samma sak).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det har inte sagt.Nect skrev:Men skulle du överge Tesla enbart för SuC?Bjelke skrev:Hur ser det ut med yrkestrafiken under peak-tillfällen? Visst är det lite mindre lastbilar och
liknande då (oftast)?
Kan det vara så att Tesla tänker ett steg till här och ser att man kan kombinera stationer
för bilar och tyngre fordon för att på så vis komma undan en del av dom stora
effekt-tarifferna osv som lär bli feta när man börjar bygga laddare för stora fordon?
För isåfall kan dom sätta upp ett gäng (vanliga) stolpar extra till en mycket lägre kostnad än nuvarande på
dessa ”kombi”-sajter typ
För precis som flera skrivit redan så kan man nog inte enkelt titta på hur tomma stolparna är ”oftast”
och bara tänka sig att det vore bättre att öppna upp för andra för att utnyttja stolparna bättre eftersom
man i princip måste dimensionera efter just peak (om man vill ha nöjda kunder iaf, oavsett bilmärke).
Ett annat sätt att lösa ungefär samma problem för höga effekt-kostnader är som tidigare nämnts att
smälla upp enorma batteri-lager på sajterna men även om det kommer så lär det dröja ett tag tror jag.
(Jag hör annars till gänget som knappast lär köpa en Tesla till om det här blir verklighet, varför liksom? Jag
har ju redan sneglat på Taycan/Etron GT/Jaguaren mfl så….. steg ett blir väl att byta ut ena Teslan till nåt annat.)
Enligt Christian von Koenigsegg så är det häftigaste med Tesla prestandan i en bil som knakar och rasslar
Däremot har han sagt att gällande vardagsbilar så tycker han personligen att körglädjen i hans Teslor (han kör M3 P till vardags, och har även en MS) är roligare än tysk tråkig perfektionism. Han menar mer att tyskarna tappat stinget och fokuserat för mycket på kvalitet, men tappat resten av utvecklingen och upplevelsen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Fast jag skrev inte ordagrant att han sagt det, och lyssnar du vidare på klippet du länkade så nämnde han lite av det som han tycker, och som jag formulerade med egna ord... ”bankar du på dörren så rasslar det som en gammal Lotus, men fan vad den går” med syfte på Teslas kvalitet och att det inte spelar någon roll för det är inte grejen med Tesla.martinot skrev:Det har inte sagt.Nect skrev:Men skulle du överge Tesla enbart för SuC?Bjelke skrev:Hur ser det ut med yrkestrafiken under peak-tillfällen? Visst är det lite mindre lastbilar och
liknande då (oftast)?
Kan det vara så att Tesla tänker ett steg till här och ser att man kan kombinera stationer
för bilar och tyngre fordon för att på så vis komma undan en del av dom stora
effekt-tarifferna osv som lär bli feta när man börjar bygga laddare för stora fordon?
För isåfall kan dom sätta upp ett gäng (vanliga) stolpar extra till en mycket lägre kostnad än nuvarande på
dessa ”kombi”-sajter typ
För precis som flera skrivit redan så kan man nog inte enkelt titta på hur tomma stolparna är ”oftast”
och bara tänka sig att det vore bättre att öppna upp för andra för att utnyttja stolparna bättre eftersom
man i princip måste dimensionera efter just peak (om man vill ha nöjda kunder iaf, oavsett bilmärke).
Ett annat sätt att lösa ungefär samma problem för höga effekt-kostnader är som tidigare nämnts att
smälla upp enorma batteri-lager på sajterna men även om det kommer så lär det dröja ett tag tror jag.
(Jag hör annars till gänget som knappast lär köpa en Tesla till om det här blir verklighet, varför liksom? Jag
har ju redan sneglat på Taycan/Etron GT/Jaguaren mfl så….. steg ett blir väl att byta ut ena Teslan till nåt annat.)
Enligt Christian von Koenigsegg så är det häftigaste med Tesla prestandan i en bil som knakar och rasslar
Däremot har han sagt att gällande vardagsbilar så tycker han personligen att körglädjen i hans Teslor (han kör M3 P till vardags, och har även en MS) är roligare än tysk tråkig perfektionism. Han menar mer att tyskarna tappat stinget och fokuserat för mycket på kvalitet, men tappat resten av utvecklingen och upplevelsen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Har lyssnat på klippet innan. Därav att jag länkade in det.Nect skrev:Fast jag skrev inte ordagrant att han sagt det, och lyssnar du vidare på klippet du länkade så nämnde han lite av det som han tycker, och som jag formulerade med egna ord... ”bankar du på dörren så rasslar det som en gammal Lotus, men fan vad den går” med syfte på Teslas kvalitet och att det inte spelar någon roll för det är inte grejen med Tesla.martinot skrev:Det har inte sagt.Nect skrev:Men skulle du överge Tesla enbart för SuC?Bjelke skrev:Hur ser det ut med yrkestrafiken under peak-tillfällen? Visst är det lite mindre lastbilar och
liknande då (oftast)?
Kan det vara så att Tesla tänker ett steg till här och ser att man kan kombinera stationer
för bilar och tyngre fordon för att på så vis komma undan en del av dom stora
effekt-tarifferna osv som lär bli feta när man börjar bygga laddare för stora fordon?
För isåfall kan dom sätta upp ett gäng (vanliga) stolpar extra till en mycket lägre kostnad än nuvarande på
dessa ”kombi”-sajter typ
För precis som flera skrivit redan så kan man nog inte enkelt titta på hur tomma stolparna är ”oftast”
och bara tänka sig att det vore bättre att öppna upp för andra för att utnyttja stolparna bättre eftersom
man i princip måste dimensionera efter just peak (om man vill ha nöjda kunder iaf, oavsett bilmärke).
Ett annat sätt att lösa ungefär samma problem för höga effekt-kostnader är som tidigare nämnts att
smälla upp enorma batteri-lager på sajterna men även om det kommer så lär det dröja ett tag tror jag.
(Jag hör annars till gänget som knappast lär köpa en Tesla till om det här blir verklighet, varför liksom? Jag
har ju redan sneglat på Taycan/Etron GT/Jaguaren mfl så….. steg ett blir väl att byta ut ena Teslan till nåt annat.)
Enligt Christian von Koenigsegg så är det häftigaste med Tesla prestandan i en bil som knakar och rasslar
Däremot har han sagt att gällande vardagsbilar så tycker han personligen att körglädjen i hans Teslor (han kör M3 P till vardags, och har även en MS) är roligare än tysk tråkig perfektionism. Han menar mer att tyskarna tappat stinget och fokuserat för mycket på kvalitet, men tappat resten av utvecklingen och upplevelsen.
Men du måste förstå nyanserna av vad som sägs. Han säger att hans M3:a har en lite ranglig dörr som in en gammal Lotus, men fan vad den går.
Han säger inte att det knakar och rasslar.
Vidare sägare han inte att det är bra att det är lite ranglig dörr.
Han säger att det är viktigare att den är rolig att köra (typ om man måste välja jämfört med tyskarna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Tur att man kan ha olika uppfattningarmartinot skrev:Har lyssnat på klippet innan. Därav att jag länkade in det.Nect skrev:Fast jag skrev inte ordagrant att han sagt det, och lyssnar du vidare på klippet du länkade så nämnde han lite av det som han tycker, och som jag formulerade med egna ord... ”bankar du på dörren så rasslar det som en gammal Lotus, men fan vad den går” med syfte på Teslas kvalitet och att det inte spelar någon roll för det är inte grejen med Tesla.martinot skrev:Det har inte sagt.Nect skrev:Men skulle du överge Tesla enbart för SuC?Bjelke skrev:Hur ser det ut med yrkestrafiken under peak-tillfällen? Visst är det lite mindre lastbilar och
liknande då (oftast)?
Kan det vara så att Tesla tänker ett steg till här och ser att man kan kombinera stationer
för bilar och tyngre fordon för att på så vis komma undan en del av dom stora
effekt-tarifferna osv som lär bli feta när man börjar bygga laddare för stora fordon?
För isåfall kan dom sätta upp ett gäng (vanliga) stolpar extra till en mycket lägre kostnad än nuvarande på
dessa ”kombi”-sajter typ
För precis som flera skrivit redan så kan man nog inte enkelt titta på hur tomma stolparna är ”oftast”
och bara tänka sig att det vore bättre att öppna upp för andra för att utnyttja stolparna bättre eftersom
man i princip måste dimensionera efter just peak (om man vill ha nöjda kunder iaf, oavsett bilmärke).
Ett annat sätt att lösa ungefär samma problem för höga effekt-kostnader är som tidigare nämnts att
smälla upp enorma batteri-lager på sajterna men även om det kommer så lär det dröja ett tag tror jag.
(Jag hör annars till gänget som knappast lär köpa en Tesla till om det här blir verklighet, varför liksom? Jag
har ju redan sneglat på Taycan/Etron GT/Jaguaren mfl så….. steg ett blir väl att byta ut ena Teslan till nåt annat.)
Enligt Christian von Koenigsegg så är det häftigaste med Tesla prestandan i en bil som knakar och rasslar
Däremot har han sagt att gällande vardagsbilar så tycker han personligen att körglädjen i hans Teslor (han kör M3 P till vardags, och har även en MS) är roligare än tysk tråkig perfektionism. Han menar mer att tyskarna tappat stinget och fokuserat för mycket på kvalitet, men tappat resten av utvecklingen och upplevelsen.
Men du måste förstå nyanserna av vad som sägs. Han säger att hans M3:a har en lite ranglig dörr som in en gammal Lotus, men fan vad den går.
Han säger inte att det knakar och rasslar.
Vidare sägare han inte att det är bra att det är lite ranglig dörr.
Han säger att det är viktigare att den är rolig att köra (typ om man måste välja jämfört med tyskarna).
Jag upplever det som han inte just pratar om sin bil utan generellt om Teslas kvalitet och det är just det tyskarna har missat. Det viktigaste för kunderna av den här typen är inte supertajt passform, kvalitet etc. Folk köper Tesla trots alla brister. Han nämner jämför även mot en gammal Lotus i sin jämförelse så det handlar mer om en dörr...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Är inte uppfattningar. Vad han säger är precis som jag citerar ovan. Finns för alla att lyssna och "se svart på vitt" på länken jag gav.
Men nu känns det rätt mycket rundgång... och lite att göra med SuC.
Men nu känns det rätt mycket rundgång... och lite att göra med SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Det är precis vad det handlar om, olika uppfattningar. Vad han sagt har vi både skrivit, bara att vi har olika uppfattningar om vad han menar med vad som sägs.martinot skrev:Är inte uppfattningar. Vad han säger är precis som jag citerar ovan. Finns för alla att lyssna och "se svart på vitt" på länken jag gav.
Men nu känns det rätt mycket rundgång... och lite att göra med SuC.
Vi får agree to disagree och återgå till trådens ämne
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24