Genvägen vid Sillekrog ok?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av abagewitz »

Är det ok att åka "genvägen" vid Sillekrog om man kommer söderifrån och behöver ladda?
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 okt 2019 16:26
Ort: Färjestaden

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av LongIsland »

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av abagewitz »

Tack. Hittade den artikeln men visste inte om det fortfarande var aktuellt
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av mikebike »

Sist när jag passerade norrut behövde jag inte ladda, men en sak slog mig eftersom jag hade cyklar på taket: vilken takhöjd har tunneln? :shock:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av Erxon »

mikebike skrev:
Sist när jag passerade norrut behövde jag inte ladda, men en sak slog mig eftersom jag hade cyklar på taket: vilken takhöjd har tunneln? :shock:
Try and error? :D
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 okt 2019 16:26
Ort: Färjestaden

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av LongIsland »

Tunneln är väl byggd för traktorer och skogsfordon så det borde inte vara några problem att köra igenom med cyklar på taket. Du får väl stanna innan tunneln och kolla innan du tar sats och kör igenom! :lol:
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av metchristian »

LongIsland skrev:
Tunneln är väl byggd för traktorer och skogsfordon så det borde inte vara några problem att köra igenom med cyklar på taket. Du får väl stanna innan tunneln och kolla innan du tar sats och kör igenom! :lol:
Står inget är det minst 4,5m.. alla broar o tunnlar som är lägre än 4,5m så måste det finns en skylt som säger höjden.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av Remuz »

metchristian skrev:
LongIsland skrev:
Tunneln är väl byggd för traktorer och skogsfordon så det borde inte vara några problem att köra igenom med cyklar på taket. Du får väl stanna innan tunneln och kolla innan du tar sats och kör igenom! :lol:
Står inget är det minst 4,5m.. alla broar o tunnlar som är lägre än 4,5m så måste det finns en skylt som säger höjden.
Gäller det även ickepubik väg?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av metchristian »

Remuz skrev:
metchristian skrev:
LongIsland skrev:
Tunneln är väl byggd för traktorer och skogsfordon så det borde inte vara några problem att köra igenom med cyklar på taket. Du får väl stanna innan tunneln och kolla innan du tar sats och kör igenom! :lol:
Står inget är det minst 4,5m.. alla broar o tunnlar som är lägre än 4,5m så måste det finns en skylt som säger höjden.
Gäller det även ickepubik väg?
Japp, så tolkar jag det som.

Trafikförordning 10 kap 10 §

I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt.
Förbud enligt första stycket skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av Remuz »

metchristian skrev:
Remuz skrev:
metchristian skrev:
LongIsland skrev:
Tunneln är väl byggd för traktorer och skogsfordon så det borde inte vara några problem att köra igenom med cyklar på taket. Du får väl stanna innan tunneln och kolla innan du tar sats och kör igenom! :lol:
Står inget är det minst 4,5m.. alla broar o tunnlar som är lägre än 4,5m så måste det finns en skylt som säger höjden.
Gäller det även ickepubik väg?
Japp, så tolkar jag det som.

Trafikförordning 10 kap 10 §

I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt.
Förbud enligt första stycket skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt.
Fast på denna väg är du default trafik förbjuden. Kan tolkas som att ingen skylt behövs utöver det då...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av Curik »

Behöver du verkligen använda den då? När jag kört med GPS dom senaste gångerna så rekommenderar bilen (om man satt Tystberga SuC som mål) avfarten vid Lästringe och då hamnar man ju på Superchargern utan att använda den där vägen.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av R2_m3 »

Jo jag kör också av vid Lästringe men sedan vill man ju upp på motorvägen norrut efter man laddat och då använder vi genvägen.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av Curik »

Aha, jag kör bara vidare på samma väg som jag kom in via. Men det är klart, det går säkert inte lika fort.
Användarvisningsbild
pasen
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 jan 2022 21:21

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av pasen »

:?:
metchristian skrev: 11 jul 2021 10:21
LongIsland skrev:
Tunneln är väl byggd för traktorer och skogsfordon så det borde inte vara några problem att köra igenom med cyklar på taket. Du får väl stanna innan tunneln och kolla innan du tar sats och kör igenom! :lol:
Står inget är det minst 4,5m.. alla broar o tunnlar som är lägre än 4,5m så måste det finns en skylt som säger höjden.

Det finns en skylt, max 3.2m
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av agehall »

Det sitter någon form av förbudsskyltar från båda håll numera. Kommer inte ihåg vilken skylt det är, men det är (iallafall i teorin) inte tillåtet att köra den vägen för oss som vill ladda.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av A76 »

agehall skrev: 09 dec 2023 17:08
Det sitter någon form av förbudsskyltar från båda håll numera. Kommer inte ihåg vilken skylt det är, men det är (iallafall i teorin) inte tillåtet att köra den vägen för oss som vill ladda.
Är verkligen förbudsskyltarna nya? Jag har för mig att de suttit där länge om inte alltid jag haft Tesla och kört där?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av JonasH »

Skyltarna har suttit där minst sedan 2016.

Ägaren av vägen har sagt att det är ok att använda den för att komma över till andra sidan vid laddning.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Genvägen vid Sillekrog ok?

Inlägg av lawgiver »

Kör försiktigt bara, rejält hål precis i början av vägen på norrgående sidan, går att undvika genom att köra riktigt nära de sopcontainers som brukar stå där.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Skriv svar