Tesla SuC får 350 kW laddning?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla SuC får 350 kW laddning?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Långt efter? Det är på håret vad jag kan se.
Model 3 laddar mkt snabbare 0-30%, och Hyundai har lagt allt krut på 30-50%(sedan är det en kraftig dropp av nån anledning, ser konstigt ut).
Ska man ladda till 80% går det snabbare med Hyundai, men det är också ett betydligt mindre batteri så man får mindre räckvidd.
Ska man hoppa mellan laddare, dvs man laddar till 50% eller så, så lär det går snabbare med Model 3.
Om vi bara kollar på laddhastighet i effekt så slår ju Ioniqen Model 3 stort även till samma laddnivå i kWh så tekniken är ju imponerande om det visar sig att batteriet inte åldras för snabbt av det. De har däremot inte jobbat tillräckligt med förbrukningen så på totalen tappar de.

Kollar man kurvorna så verkar de ladda typ exakt lika länge om man skall ladda samma antal ”WLTP km” i Teslan som 80% är på Ioniqen. Och då är Ioniqens siffror tillverkarens uppgift och något slags best case.

Räknar vi sen in att långresorna blir mer motorväg där Ioniqen har en större ökning av förbrukningen kontra 3an så kommer 80% på Ioniqen motsvara ännu lägre laddprocent hos 3an och då blir 3an snabbare. På många resor kommer man nog även behöva ladda Ioniqen till nära 100% för att klara samma hopp som 3an och då lär det vara riktigt stor skillnad.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla SuC får 350 kW laddning?

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Långt efter? Det är på håret vad jag kan se.
Model 3 laddar mkt snabbare 0-30%, och Hyundai har lagt allt krut på 30-50%(sedan är det en kraftig dropp av nån anledning, ser konstigt ut).
Ska man ladda till 80% går det snabbare med Hyundai, men det är också ett betydligt mindre batteri så man får mindre räckvidd.
Ska man hoppa mellan laddare, dvs man laddar till 50% eller så, så lär det går snabbare med Model 3.
Om vi bara kollar på laddhastighet i effekt så slår ju Ioniqen Model 3 stort även till samma laddnivå i kWh så tekniken är ju imponerande om det visar sig att batteriet inte åldras för snabbt av det. De har däremot inte jobbat tillräckligt med förbrukningen så på totalen tappar de.

Kollar man kurvorna så verkar de ladda typ exakt lika länge om man skall ladda samma antal ”WLTP km” i Teslan som 80% är på Ioniqen. Och då är Ioniqens siffror tillverkarens uppgift och något slags best case.

Räknar vi sen in att långresorna blir mer motorväg där Ioniqen har en större ökning av förbrukningen kontra 3an så kommer 80% på Ioniqen motsvara ännu lägre laddprocent hos 3an och då blir 3an snabbare. På många resor kommer man nog även behöva ladda Ioniqen till nära 100% för att klara samma hopp som 3an och då lär det vara riktigt stor skillnad.
Jo, mycket bra synpunkter du kommer med.

Om MEB-bilarna tappat på laddeffekten (gått bakåt i utvecklingen jämfört med både Tesla, Hyundai, och även VAG egna tidigare plattformar som e-tron), så har de ju gått framåt bra gällande att få ner förbrukningen på de nya ID-bilarna. E-GMP verkar vara lite tvärt om; de har fortsatt framåt med ytterligare bättre laddeffekt (batterikemi, kylning, etc.), men däremot inte lyckats få ner förbrukningen. Gällande förbrukning så verkar (återstår ju mer verkliga testar) inte Hyndai/KIA vara riktigt konkurrenskraftiga emot ID-bilarna och övriga marknaden.

Än så länge är Tesla fortfarande benchmarken som sätter alla tre viktiga hörnpelare för elbilar; låg förbrukning (låg vikt, bra aerodynamik), hög laddeffekt (bra batterikemi, effektiv kylning/tempkontroll) och ett väld utbyggt och extremt enkelt laddnät (hög effekt, bra geografisk spridning, många laddpunkter, enkelt att använda).

Men positivt att se att allt fler konkurrenter iaf. börjat få till bra delar på vissa av dessa områden. Detta gynnar bara oss konkurrenter och miljöomställningen i längden att alla tillverkare blir bättre på elbilar. Tesla behöver bra konkurrens för att fortsätta bli bättre, och hålla priserna på rimliga nivåer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla SuC får 350 kW laddning?

Inlägg av Zalman3 »


Den tredje generationen av Teslas Superchargers, kallade V3, kommer att uppgraderas från 250 kW till 300 kW. Det skriver Teslas vd Elon Musk på Twitter.

Tills vidare gäller det dock bara USA-markndaden. ”I dagsläget installerar vi V3 Superchargers i Sverige med upp till 250 kW. Uppgraderingen som Elon hänvisar till gäller i USA i dagsläget”, skriver Maria Lantz, presstalesperson för Tesla i Sverige, till Vi Bilägare.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Tesla SuC får 350 kW laddning?

Inlägg av d3marcus »

taliz skrev:
d3marcus skrev:
Här finns data från fältet som jämför IONIQ 5 och M3. Uppenbart att Tesla ligger långt efter med sina laddkurvor (ännu värre med flaggskeppen X/S).

https://insideevs.com/news/506759/tesla ... -charging/
Långt efter? Det är på håret vad jag kan se.
Model 3 laddar mkt snabbare 0-30%, och Hyundai har lagt allt krut på 30-50%(sedan är det en kraftig dropp av nån anledning, ser konstigt ut).
Ska man ladda till 80% går det snabbare med Hyundai, men det är också ett betydligt mindre batteri så man får mindre räckvidd.
Ska man hoppa mellan laddare, dvs man laddar till 50% eller så, så lär det går snabbare med Model 3.
Frågan gällde laddkurva, inte förbrukning som många verkar vilja blanda bort korten med.

IONIQ:s medeleffekt: 20-80%: 180 kW (77 kW-batteri)
2021 M3:s medeleffekt: 20–80%: 106 kW (80 kW-batteri)

Med kompensation för IONIQ:s ”betydligt mindre batteri” (3,75% mindre…) så har IONIQ ung. 60% högre medelladdeffekt än en helt ny M3. Sen förstår ju alla att totala tiden vid långresor även handlar om tillgång till laddnätverk och förbrukning men det är helt andra frågor. Jag vill belysa att Tesla behöver jobba med sina laddkurvor då de ligger så långt efter klassledarna.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tesla SuC får 350 kW laddning?

Inlägg av Anderzzon »

d3marcus skrev:
Frågan gällde laddkurva, inte förbrukning som många verkar vilja blanda bort korten med.

IONIQ:s medeleffekt: 20-80%: 180 kW (77 kW-batteri)
2021 M3:s medeleffekt: 20–80%: 106 kW (80 kW-batteri)

Med kompensation för IONIQ:s ”betydligt mindre batteri” (3,75% mindre…) så har IONIQ ung. 60% högre medelladdeffekt än en helt ny M3. Sen förstår ju alla att totala tiden vid långresor även handlar om tillgång till laddnätverk och förbrukning men det är helt andra frågor. Jag vill belysa att Tesla behöver jobba med sina laddkurvor då de ligger så långt efter klassledarna.[/quote]
Till deras försvar kan jag tycka att 20-80% är en lite märklig intervall att ange. Förut var väl 10-80 det vanligaste?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla SuC får 350 kW laddning?

Inlägg av Gustafsson »

Att jämföra hur många procent som laddas på en viss tid är direkt vilseledande. Det intressanta är ju hur många mil jag kan ladda på en viss tid.
Sen kan förstås laddkurvan ha betydelse för hur man ska optimera sin resa i praktiken.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar