OfarligTesla skrev:taliz skrev:
Långt efter? Det är på håret vad jag kan se.
Model 3 laddar mkt snabbare 0-30%, och Hyundai har lagt allt krut på 30-50%(sedan är det en kraftig dropp av nån anledning, ser konstigt ut).
Ska man ladda till 80% går det snabbare med Hyundai, men det är också ett betydligt mindre batteri så man får mindre räckvidd.
Ska man hoppa mellan laddare, dvs man laddar till 50% eller så, så lär det går snabbare med Model 3.
Om vi bara kollar på laddhastighet i effekt så slår ju Ioniqen Model 3 stort även till samma laddnivå i kWh så tekniken är ju imponerande om det visar sig att batteriet inte åldras för snabbt av det. De har däremot inte jobbat tillräckligt med förbrukningen så på totalen tappar de.
Kollar man kurvorna så verkar de ladda typ exakt lika länge om man skall ladda samma antal ”WLTP km” i Teslan som 80% är på Ioniqen. Och då är Ioniqens siffror tillverkarens uppgift och något slags best case.
Räknar vi sen in att långresorna blir mer motorväg där Ioniqen har en större ökning av förbrukningen kontra 3an så kommer 80% på Ioniqen motsvara ännu lägre laddprocent hos 3an och då blir 3an snabbare. På många resor kommer man nog även behöva ladda Ioniqen till nära 100% för att klara samma hopp som 3an och då lär det vara riktigt stor skillnad.
Jo, mycket bra synpunkter du kommer med.
Om MEB-bilarna tappat på laddeffekten (gått bakåt i utvecklingen jämfört med både Tesla, Hyundai, och även VAG egna tidigare plattformar som e-tron), så har de ju gått framåt bra gällande att få ner förbrukningen på de nya ID-bilarna. E-GMP verkar vara lite tvärt om; de har fortsatt framåt med ytterligare bättre laddeffekt (batterikemi, kylning, etc.), men däremot inte lyckats få ner förbrukningen. Gällande förbrukning så verkar (återstår ju mer verkliga testar) inte Hyndai/KIA vara riktigt konkurrenskraftiga emot ID-bilarna och övriga marknaden.
Än så länge är Tesla fortfarande benchmarken som sätter alla tre viktiga hörnpelare för elbilar; låg förbrukning (låg vikt, bra aerodynamik), hög laddeffekt (bra batterikemi, effektiv kylning/tempkontroll) och ett väld utbyggt och extremt enkelt laddnät (hög effekt, bra geografisk spridning, många laddpunkter, enkelt att använda).
Men positivt att se att allt fler konkurrenter iaf. börjat få till bra delar på vissa av dessa områden. Detta gynnar bara oss konkurrenter och miljöomställningen i längden att alla tillverkare blir bättre på elbilar. Tesla behöver bra konkurrens för att fortsätta bli bättre, och hålla priserna på rimliga nivåer.